530i E34 M30B30-koneella

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • khan
    Bimmer Fanatic
    • May 2003
    • 262
    • Turku

    530i E34 M30B30-koneella

    On alkanut kiinnostamaan kyseinen auto, sillä hinnaltaan se on sopiva (Saksasta tuodessa saa vielä hyvillä varusteilla), sekä ylläpitokuluiltaankin (vakuutukset, bensa, osat) vaikuttaisi kohtuulliselta. Onhan siinä sitä tehoakin vähän. :wink:

    Miten on, onkos foorumeilla samaisesta autosta kokemuksia omaavia? Sitten on vielä E32-seiskoissa samaa konetta..

    Searchia on nyt tullut koluttua aika paljon, ja sen minkä olen huomannut että monet kehuvat ainakin M30B35-tekniikkaa kestävyydeltään ja osien edullisuudella, samat varmaan pätee kolmelitraiseen pikkuveljeen?

    Autotalli.comin kulutuslukemista laskeskelemalla saisi keskiarvon 10l/100km, pitääkö tämä käytännössä paikkansa?
    f11 520d -15 4d
    ex. e60 525d -08 4d
    ex. e87 116d -09 5d
    ex. e30 316i -89 2d
    ex. e34 535i -90 4d
    ex. e34 525i -90 4d
  • Shuko
    Bimmer Fanatic
    • May 2004
    • 739
    • Forssa

    #2
    M30B30 ja M30B35 ovat aivan samat koneet, vain tilavuudessa eroja (30:ssä on muistaakseni millin pienempi sylinteri yms).

    Mulla on e32 tuolla 3.5lla, vie kaupungissa about 17 (automaatilla ja sopivaa polkemista valoista :P), maantiellä kyllä pääsee tuohon 10:een. Epäilen, että 3 litrasella pääsisi niinkään merkittävästi vähemmällä, mutta kyllähän se varmaan jonkin verran vähemmän vie.
    G31 520d M-Sport '18
    Ex: E61 530dA M-Sport, E38 750i, E32 740, E32 735iA Kailine

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Oho...e34/530 edullinen käyttökuluiltaan=osiltaan, bensankulutukseltaan ja vakuutuksiltaan...? Kaikki on tietenkin suhteellista, vai?

      Comment

      • JamBBa
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2003
        • 362
        • Vantaa

        #4
        Miksipä ei suoraan 535? Käsittääkseni yleisempi, eikä hintakaan kummemmin pompsahda. Itelläkii moinen manuaali vuodelta 90. Bensaa menee rauhallisessa matka-ajossa n. 9 litraa, sekalaisessa ajossa n. 12 litraa. Kaupungissa vei jokavalotpunaisella -ajossa n.15. Liikennevakuutus 0% bonuksilla, kotipaikkana vantaa n. 900€ vuodessa. Sen enempää ei ole kokemusta ko. autosta kertynyt, n.2000 km vasta takana. Bensan kulutus ei harmita yhtään, ajaminen on niin mukavaa...
        Say NO to signatures!

        Comment

        • Masinol
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 988
          • "Turku"

          #5
          Originally posted by Hemi
          Oho...e34/530 edullinen käyttökuluiltaan=osiltaan, bensankulutukseltaan ja vakuutuksiltaan...? Kaikki on tietenkin suhteellista, vai?
          :lol: :lol:

          Ei taida voida tuollasen auton ostoa perustella taloudellisuuden kannalta... Mutta eihän se bemareissa nyt muutenkaan ole ollut tapana :wink:
          Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

          Comment

          • pmv
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2002
            • 2032
            • tornio

            #6
            Niinpä. Miksei suoraan 535i:tä? Perustekniikka on kumminkin sama ja hinnoissa ei juuri eroja ole. Hyvin potkii sellainen 530i automaatillakin, mutta kyllähän tuon pitkäiskuisen koneen vahva alavääntö on sellainen asia joka vakuuttaa skeptisemmänkin.

            Sekin on hyvä muistaa, että uutena 530i oli melkoinen väliinputoajamalli. Se kun ei tarjonnut merkittävästi enempää suorituskykyä 525i:hin nähden ja toisaalta hintaero 535i:hin ei ollut niin iso etteikö siitä olisi tullut kynnyskysymystä ostajille.

            Bensankulutus näissä malleissa on suurta, mutta eihän autotkaan pieniä ole. Kai tämän kokoluokan autot sekalaisessa ajossa aina yli kymppiä syö.

            Comment

            • LASSI-S
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2003
              • 4918
              • hattula/hämeenlinna.

              #7
              ei varmana ole mitään KÄYTÄNNÖN ja MERKITTÄVÄÄ eroa kulutuksessa eikä etenkään varaosien hinnoissa ja lisäksi liikkuvia osia kuten männät, nokka-akseli, kampi+veivit yms osia löytyy huomattavasti helpommin 535 malliin kuin 530 sen vuoksi että 535 on selvästi yleisempi malli.

              ja tosiaan, miksi ei samantien 535

              ja pmv:lle tiedoksi että tuo 530 suorituskyky verrattuna 525:seen on persauksen alla huomattavasti isomi kuin paperilla ja lisäksi M30 kone on huomattavasti parempi kuin m20b25 joten jo pelkästään tuon perusteella M30 koneella ja tietty mieluiten m30b35
              E63 AMG. E500 ja iso ässä väkevällä mökki öljy moottorilla. Joskus ehkä vielä bemari

              Comment

              • khan
                Bimmer Fanatic
                • May 2003
                • 262
                • Turku

                #8
                Kovasti olen googlettanut ja searchia foorumilla käyttänyt, mutta vielä ei ole varmistunut että onko tämän automallin automaattiloota mallia ZF4HP22?

                Jos on niin taitaa aika epäluotettava olla..
                f11 520d -15 4d
                ex. e60 525d -08 4d
                ex. e87 116d -09 5d
                ex. e30 316i -89 2d
                ex. e34 535i -90 4d
                ex. e34 525i -90 4d

                Comment

                • pmv
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2002
                  • 2032
                  • tornio

                  #9
                  Kyllähän se automaatti on se ZF4HP22. Ei kai se nyt niiiin epäluotettava ole kuin joskus täällä foorumilla on moitittu. Tämä sama loota on kumminkin ollut käytössä jo 1980-luvun alkupuolelta Bemareissa(+monessa muussa merkissä) joten lastentaudit on varmaankin korjattu e34:ään mennessä.

                  Comment

                  • Esko
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 11733
                    • Kouvola

                    #10
                    vertailun vuoksi vähä specksejä eri malleista....

                    525i 24V
                    Teho (kW): 141
                    Max vääntö (Nm): 245
                    Huippunopeus (km/h): 230
                    Kiihtyvyys (sek/0-100): 8.6
                    Kulutus (l/100km): 6,8 8,2 12,1

                    525iA 24V
                    Teho (kW): 141
                    Max vääntö (Nm): 245
                    Huippunopeus (km/h): 225
                    Kiihtyvyys (sek/0-100): 9.5
                    Kulutus (l/100km): 6,2 7,7 12,6

                    530i M30
                    Teho (kW): 138
                    Max vääntö (Nm): 260
                    Huippunopeus (km/h): 227
                    Kiihtyvyys (sek/0-100): 8.6
                    Kulutus (l/100km): 7,4 9,1 15,4

                    530iA M30
                    Teho (kW): 138
                    Max vääntö (Nm): 260
                    Huippunopeus (km/h): 224
                    Kiihtyvyys (sek/0-100): 10.8
                    Kulutus (l/100km): 7,3 9,1 16,4

                    530i V8
                    Teho (kW): 160
                    Max vääntö (Nm): 290
                    Huippunopeus (km/h): 235
                    Kiihtyvyys (sek/0-100): 7.7
                    Kulutus (l/100km): 8,0 9,8 14,6

                    530iA V8
                    Teho (kW): 160
                    Max vääntö (Nm): 290
                    Huippunopeus (km/h): 232
                    Kiihtyvyys (sek/0-100): 8.8
                    Kulutus (l/100km): 7,2 8,9 15,5

                    535i
                    Teho (kW): 155
                    Max vääntö (Nm): 305
                    Huippunopeus (km/h): 235
                    Kiihtyvyys (sek/0-100): 7.7
                    Kulutus (l/100km): 7,6 9,6 15,8

                    535iA
                    Teho (kW): 155
                    Max vääntö (Nm): 305
                    Huippunopeus (km/h): 231
                    Kiihtyvyys (sek/0-100): 9.1
                    Kulutus (l/100km): 7,6 9,5 16,6

                    Comment

                    • Leka
                      BTCF Member
                      • Sep 2003
                      • 7701
                      • Vilppula

                      #11
                      Originally posted by Shuko
                      M30B30 ja M30B35 ovat aivan samat koneet, vain tilavuudessa eroja (30:ssä on muistaakseni millin pienempi sylinteri yms).
                      B30:ssä on 3mm pienempi poraus kuin B35:ssa (89mm vs. 92mm) ja 6 mm lyhyempi isku (80mm vs. 86mm), molemmissa on sama puristussuhde 9,0:1. B30:ssä on 1mm pienemmät imuvenat (46mm vs. 47mm), pakovenat molemmissa 38mm. B30 oli "väliinputoajamottori" ja sitä ei valmistettu kuin 1988-1990 puoleenväliin.

                      Oman 535:n kulutus (man.) on OBC:n mukaan pidemmältä ajanjaksolta (n. 12000 km) 10,7 l/100 km ja matka-ajossa pääsee kevyesti n. 9l/100 km kulutukseen, pätkäajossa ja kaupungissa 12-13 l/100 km. Tomaatilla tuo kaupunki/pyörityskulutus kasvaa jo sitten melkoisesti...
                      sigpic

                      BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                      Comment

                      • csimann
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2004
                        • 433
                        • (not available)

                        #12
                        Originally posted by Leka
                        Originally posted by Shuko
                        M30B30 ja M30B35 ovat aivan samat koneet, vain tilavuudessa eroja (30:ssä on muistaakseni millin pienempi sylinteri yms).
                        B30:ssä on 3mm pienempi poraus kuin B35:ssa (89mm vs. 92mm) ja 6 mm lyhyempi isku (80mm vs. 86mm), molemmissa on sama puristussuhde 9,0:1. B30:ssä on 1mm pienemmät imuvenat (46mm vs. 47mm), pakovenat molemmissa 38mm. B30 oli "väliinputoajamottori" ja sitä ei valmistettu kuin 1988-1990 puoleenväliin.

                        Oman 535:n kulutus (man.) on OBC:n mukaan pidemmältä ajanjaksolta (n. 12000 km) 10,7 l/100 km ja matka-ajossa pääsee kevyesti n. 9l/100 km kulutukseen, pätkäajossa ja kaupungissa 12-13 l/100 km. Tomaatilla tuo kaupunki/pyörityskulutus kasvaa jo sitten melkoisesti...
                        M30B30 -moottoria valmistettiin M30 -moottoriperheestä pisimmälle, eli aina vuoteen -94 asti E32 korimallissa M60B30:n rinnalla... :wink:

                        Comment

                        • Leka
                          BTCF Member
                          • Sep 2003
                          • 7701
                          • Vilppula

                          #13
                          Originally posted by csimann
                          M30B30 -moottoria valmistettiin M30 -moottoriperheestä pisimmälle, eli aina vuoteen -94 asti E32 korimallissa M60B30:n rinnalla... :wink:
                          Aivan... B30 pudotettiin E34:sta -90 puolivälissä.
                          sigpic

                          BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                          Comment

                          • mKA
                            Bimmer Rookie
                            • Apr 2004
                            • 188
                            • Ylöjärvi

                            #14
                            Itselle on ollut positiivinen yllätys tuon m30b30:sen kulutukset. Nurkka-ajossa n. 13l ja matka-ajossa n. 8l.
                            E28 524td -87
                            E28 518tic ikuisuusprojekti -86
                            E30 316i -89
                            Ex E32 735iA -89
                            Ex E28 518i -86 x 2krt
                            Ex E34 520iA -91
                            Ex E34 535i -91 Naturally-aspirated
                            Ex E32 730i -89
                            Ex E28 518i -87
                            Ex E12 520A -76

                            Comment

                            • khan
                              Bimmer Fanatic
                              • May 2003
                              • 262
                              • Turku

                              #15
                              Niinhän siinä kävi, että 535i tuli hankittua... Mites muilla kulutukset? Itse mittailin matka-ajossa 10,5 litraa sadalla, kaupungissa tietty enemmän.
                              f11 520d -15 4d
                              ex. e60 525d -08 4d
                              ex. e87 116d -09 5d
                              ex. e30 316i -89 2d
                              ex. e34 535i -90 4d
                              ex. e34 525i -90 4d

                              Comment

                              Working...
                              X