Announcement

Collapse
No announcement yet.

-92 E34 purkaa akkua (F20) - syyllinen löytyi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HC91
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 998
    • 29100/310053

    -92 E34 purkaa akkua (F20) - syyllinen löytyi

    SW/// on tykännyt hörsiä akkua siitä lähtien kun se omistukseeni siirtyi. Harvakseltaan kun slotia debuggaamiseen on jäänyt, syyllistä jahdattu -> virtahävikki paikallistunut sulakkeeseen numero 20 (10A), jonka takana on ETM:n mukaan seuraavia laitteita tahi osa niiden toiminnoista:
    -mittaristo
    -kello
    -parkki-/perävalot sekä konehuoneen ja takakontin valot
    -sisävalot
    -taukotuuletus
    -ilmastointi (autom. ilman autom. sisäkiertoa)
    -OBC

    Vaikka auton lukitsee ja odottaa sen kolme minuuttia horrokseen vaipumista menee sulakkeen 20 kautta 2.1A virta Vesiventtiilien plugin irroittamalla putoaa 0.44 amppeeriin (mikä sekin on toki 10x sen mitä sais mennä). Vesiventtiilit&pumppu-kombinaatio vaihdettu, ei vaikutusta (tietenkään, kun ohjauksessa kait mättää...). Nyt pitäisi kyetä ymmärtämään mikä ja miksi tunkee itsepintaisesti sen 12V jännitettä molemmille vesiventtiileille nukkumaan menon sijasta? Jos General Module napataan irti niin mitäs sitten tapahtuu?

    Ilmastoinnin ohjauspaneli, mittaristo ja OBC on tullut käytettyä irrallaan jossain vaiheessa aiemmin - ei vaikutusta virrankulutukseen. Eilen iltasella nyppäsin kartturin jalkatilan puolelta ilmastoinnin ohjauksikölle tulevat kaksi liitintä (ohjauspanelilta?) auki - ei vaikutusta, pitää tänään nyppästä kuskin puolelta liittimet auki jahka iltasella kerkiää. Ns. pääsulake ja takakontin johtosarja ovat tarkistamatta, mutta eivät ne kait oireile tällä tavoin?
    Last edited by HC91; 05-02-2009, 11:14.
    92' ///M5 3.8 individual
    09' 320d xDrive
    16' NIU N1 Sport
    19' NIU U+ Sport
  • herja
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 1649

    #2
    Jos sen sulakkeen takana on kerran takavalot niin menisin penkomaan sitä johtosarjaa joka menee takaluukun vasemman kannakkeen kyljessä. Siellä on varmaan joku piuha huonona kun ne elää joka avaamisessa.
    Retard Member

    Comment

    • mie
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2007
      • 219

      #3
      kato kans ettei peräkontin valot jää päälle.

      Comment

      • Lapa735ia
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2007
        • 303
        • Martinniemi

        #4
        Tuon takana näkyy olevan sisävalotkin, niin onko sitten haskalokeron valokin?:think
        Itsellä jäi tuo palamaan, vaikka oli luukku kiinni.
        Kannattaa tuokin tarkistaa.
        E39 525 TDSA touring
        Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

        Comment

        • peto2
          BTCF Member
          • Jan 2007
          • 8257
          • Järvikylä (Nakkila)

          #5
          alkaa muuten "nukkumaan" vasta 16min kuluttua..

          laita vaikka joku sisävalo päälle niin se sammuu kun menee "lepotilaan" eli sen 16min kuluttua
          Last edited by peto2; 09-01-2009, 17:46.
          F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
          ex:
          E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
          Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
          Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
          Nakkaa privaa jos tarvetta.

          Comment

          • HC91
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 998
            • 29100/310053

            #6
            pientä depuggia juniorin päiviunien lomassa:

            -takaluukun johtosarja näyttää ehjältä, en pyöritellyt erkkaa vielä pois
            -takakontin ja hanskalokeron valot eivät jää palaaan
            -ilmastoinnin säätöpanelin 3p-liittimen irroittamalla tippuu virrankulutus 2.1->0.45A
            -ilmastoinnin ohjausyksikön irroittamalla tippuu virran syönti nollaan

            Mutta mutta... vaikka ohjauspaneli oli irti, auto lukkoon ja häly päälle -> ei sammuttanut päälle jätettyä sisävaloa Pitää nyt vielä nykäistä se IHKA:n ohjausyksikkö irti ja katsoa estääkö se auton horrokseen vaipumisen.
            92' ///M5 3.8 individual
            09' 320d xDrive
            16' NIU N1 Sport
            19' NIU U+ Sport

            Comment

            • peto2
              BTCF Member
              • Jan 2007
              • 8257
              • Järvikylä (Nakkila)

              #7
              odotitko 16min? jos pistät sisävalon "aina päällä" asentoon niin se sammuu vasta kun auto menee lepotilaan 16min kuluttua..
              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
              ex:
              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
              Nakkaa privaa jos tarvetta.

              Comment

              • jani73
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 4320
                • Turku

                #8
                Originally posted by peto2 View Post
                odotitko 16min? jos pistät sisävalon "aina päällä" asentoon niin se sammuu vasta kun auto menee lepotilaan 16min kuluttua..
                Mie vähän epäilen tuota, koska valojen manuaaliasento ei mene minkään älyn kautta. Virta tulee suoraan akusta ja kytkimellä ohjataan maata suoraan.

                Comment

                • peto2
                  BTCF Member
                  • Jan 2007
                  • 8257
                  • Järvikylä (Nakkila)

                  #9
                  Originally posted by jani73 View Post
                  Mie vähän epäilen tuota, koska valojen manuaaliasento ei mene minkään älyn kautta. Virta tulee suoraan akusta ja kytkimellä ohjataan maata suoraan.
                  kannattaa kokeilla, yllätyt.. itseä ainakin monet kerrat häirinny hifiasennuksia kun vartin välein sammuu valot..
                  F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                  ex:
                  E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                  Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                  Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                  Nakkaa privaa jos tarvetta.

                  Comment

                  • HC91
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 998
                    • 29100/310053

                    #10
                    Originally posted by peto2 View Post
                    odotitko 16min? jos pistät sisävalon "aina päällä" asentoon niin se sammuu vasta kun auto menee lepotilaan 16min kuluttua..
                    kävin rouvan kanssa hiihtamassäkin tuossa välillä eli meni varmaan 1h 16min

                    IHKAn ohjausyksikkö oli aika lämpöinen yhdestä kohtaa, purin sen kotelon pois - joko pari 120ohm (teho)vastusta ja/tai niiden vieressä olevat jäähdytyslevyllä varustetut piirit generoivat lämpöä. Kuvassa yläoikealla, virta tippui nollaan vasta kun valkoinenkin liitin oli irti :think:



                    Pitää nyt tutkailla josko löytäis ohjauspanelin kytkiksiä - pikkasen epäilyttää että kuuluukohan paksujohtoisen 3pin liittimen laitimmaisten nastojen olla oikassa...

                    Tuossa on ihan kivasti automaagi-ilmastointia selitettynä joskin kieli hidastaa sisälukua ainakin itselläni: http://www.e38.org/e32/klimaautomatik.pdf
                    Last edited by HC91; 10-01-2009, 19:08.
                    92' ///M5 3.8 individual
                    09' 320d xDrive
                    16' NIU N1 Sport
                    19' NIU U+ Sport

                    Comment

                    • gubbe89
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2008
                      • 315
                      • Mouhijärvi

                      #11
                      Villi veikkaus, jos tuohon boksiin vika paikallistuu, että vika löytyisi puolijohteista. Joku diodi ja/tai transistori on oikosulussa, tai vuotaa ja päästää virtaa lävitseen, koska hyvin todennäköisesti jokin tehokytkentä tehdään transistorilla, joka voi vuotaa läpi. Tämän voi aiheuttaa mahdollisesti oikosulkuun palanut vastus(hyvin harvinaista) tai oikosulkuun palanut diodi, jolloin emitterin estosuuntainen jännite on turhan suuri ja näinollen transistori lyö läpi. Jos löytyy diodimittausominaisuus yleismittarista, niin testailepa noiden kantojen välisiä lukemia. Itse niitä en ulkoa enää muista, mutta google auttaa varmasti!

                      Tuli myös mieleen, että onhan mankan takana kaikki johdot kunnolla laitettu, ettei ole mitään sokeripalavirityksiä, suojaamattomia abikoita, karvaperseliitoksia ynnä muita kötöstyksiä? Niistä hyvin äkkiä tulee murheita.
                      Last edited by gubbe89; 10-01-2009, 22:30.
                      nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                      nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                      nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                      ex. E34 525 TDS Touring -93
                      ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                      ex. Yamaha YZF 1000R -02
                      ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                      ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                      ex. E34 535i -88
                      ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                      ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 998
                        • 29100/310053

                        #12
                        Originally posted by gubbe89 View Post
                        Villi veikkaus, jos tuohon boksiin vika paikallistuu, että vika löytyisi puolijohteista. Joku diodi ja/tai transistori on oikosulussa, tai vuotaa ja päästää virtaa lävitseen. Tuli myös mieleen, että onhan mankan takana kaikki johdot kunnolla laitettu, ettei ole mitään sokeripalavirityksiä, suojaamattomia abikoita, karvaperseliitoksia ynnä muita kötöstyksiä? Niistä hyvin äkkiä tulee murheita.
                        Mankan johtosarja oli silvottu ja vain osin korjattu puristusliitoksilla, mutta se on ehjätty niin hyvin kun se nelikätisesti kolvilla, tinalla ja kutistesukalla onnistuu. Virrankulutus tippuu heti järkeviin lukemiin kun nykäisee siitä ohjausboksista valkoisen liittimen irti, nyt pitäisi koittaa hahmottaa mistä ja minkä kautta sen sisältämä johtonippu tulee - jotenkin on sellainen hatara aavistus että se pääteaste a.k.a "miekka" on kytköksissä sen kautta. lähdenpä kuikuilemaan --->
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • HC91
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 998
                          • 29100/310053

                          #13
                          Originally posted by HC91 View Post
                          lähdenpä kuikuilemaan --->
                          Kuikuiltu on ja homma ratkeksi, automaatti-ilmastoinnin ohjausboksi vaihtui purkuosaan ja sitä myöten tippui virrankulutus 0.25A:han. Vielä kun ymmärsi pistää ovet kiinni niin virta putosi 0.12A:han. Tuohon päälle vielä ajoittain rohisevan kongin piuhan irroittaminen ja jäi enää 0.02A lukema akun ja sen kengän välissä olleen yleismittarin näytölle. Em. lukema lienee jo vähintäinkin normaaliarvo autolle kun ovet lukossa ja häly+ajonesto päällä :think
                          92' ///M5 3.8 individual
                          09' 320d xDrive
                          16' NIU N1 Sport
                          19' NIU U+ Sport

                          Comment

                          • Dunky
                            Bimmer Enthusiast
                            • Feb 2003
                            • 4929
                            • Kotka

                            #14
                            Tuleeko tuon valkoisen liittimen kautta virta myös lisä vesipumpulle? Mulla nimittäin työntää koko tuon 16min ajan noin 4,5V vesipumpulle... Hupsis, tämä auto olikin E34.
                            Last edited by Dunky; 05-02-2009, 12:28. Reason: lukihärö
                            Vikakoodien lukua. Pikselien korjailua ja UUSIA mittariston neulojen moottoreita

                            Myös vaativampaa koodausta, sekä "avaimia" katiskoille, Retrofitit NBT yms yms.

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎