Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 + 15" originaalivanteet - mikä profiili?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2567
    • Kirkkonummi

    #16
    Vanteet tuli laitatettua lauantaina alle. Oli kolhua ja syöpymää, myyjän 3/5-luokitus oli valitettavasti aivan oikea. Mutta renkaat ovat nyt Uniroyalin 225/60-15Rallye 550:et, käyttämättömät! Siis ei aivan uudet, mutta kuulemma maahantuojan tyhjennysmyynnistä ostettu aikanaan.

    Itse renkaista ei vielä ole pahaa sanottavaa, mutta ikävä yllätys oli kulutuksen kova kasvu. Vaikka renkaissa on maksimit 2.4/2.9 bar, niin silti kulutusneula ei alle yhdeksään enää tasaisella mene. Talvirenkailla 195/65 viimeinen tankattu kulutus oli 8.6/100km, joka tuolla rohjolla alkaa olemaan jo melko hyvä.

    EDIT: Siis 225/60-15, kirjoitusvirhe.
    Last edited by Petteri75; 14-04-2009, 08:31.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

    Comment

    • zener
      Moderator
      • Oct 2004
      • 14509
      • Oulu

      #17
      No jo oot alimittaset renkaat alle löytäny, jos tosiaan on 225/50R15.
      E65 730dA '04 klick
      F10 520dA '11 klick
      E34 520iA (2.8l) '91 klick

      Instagram


      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #18
        Mulla ainakin otteessa lukee 205/65-15 tai 225/60-15. 195/65-15 on liian pieni e34:seen.

        Huomioi, että 195:lla kilometrejä tulee liikaa mittariin jolloin kulutus tuntuu kasvavan 225/60 renkaalla.

        Comment

        • Cell
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2004
          • 7037
          • Uusikaupunki

          #19
          Hmm, pitäisi E32:een lyödä itsekin 15" läskit alle ja meinasin noita 205/65-15 gummeja, mutta pitäisiköhän sitä harkita sitten isompaa profiilia vielä :think
          325i -08
          i3 REx -17
          M5 -98 Imolarot
          535i -90 N/A project (maatumassa)

          Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

          Comment

          • jr66
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 16501
            • Asikkala

            #20
            Originally posted by Cell View Post
            Hmm, pitäisi E32:een lyödä itsekin 15" läskit alle ja meinasin noita 205/65-15 gummeja, mutta pitäisiköhän sitä harkita sitten isompaa profiilia vielä :think
            Siis 205/70 ?? Sehän on seuraava isompi profiili.

            Comment

            • zener
              Moderator
              • Oct 2004
              • 14509
              • Oulu

              #21
              Originally posted by Bmw Master View Post
              195/65-15 on liian pieni e34:seen.
              195/65R15 on ollut 518i:ssä ainakin.
              E65 730dA '04 klick
              F10 520dA '11 klick
              E34 520iA (2.8l) '91 klick

              Instagram


              "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #22
                Originally posted by jr66 View Post
                Siis 205/70 ?? Sehän on seuraava isompi profiili.
                No olis ehkä leveyttäkin pakko kasvattaa ettei lähde profiilisuhde lapasesta Mutta "ylikokorengasta" meinasin noin yleisesti.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • 525 TD
                  Bimmer Fanatic
                  • Jan 2005
                  • 281
                  • IISALMI

                  #23
                  195/65R15 -koko on mainittu käyttöohjekirjassa myös sedan-malleihin 520i , 525i ja 525tds

                  Comment

                  • Bmw Master
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 13155
                    • Kokomo

                    #24
                    Ilmeisesti vanhemmissa on tuota 195/65-15 rengasta, faceliftissä ei ainakaan mainita moista.

                    Comment

                    • SledgeHammer82
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2004
                      • 1651
                      • Pk-seutu

                      #25
                      Originally posted by Bmw Master View Post
                      Ilmeisesti vanhemmissa on tuota 195/65-15 rengasta, faceliftissä ei ainakaan mainita moista.
                      518i vm. 1995 on myyty Suomessa 195/65R15 rengastuksella ja myös suurempimoottorisissa malleissa ko. koko on mainittu ainakin talvirenkaaksi kelpaavaksi.

                      Esim. omassa 525i:ssä (vm. 1995) lukee kuskin ovenpielen rengaspainetaulukossa ainakin 195/65R15 M+S. Pitää muistaa tarkastaa, että löytyisikö myös kesärenkaana alkup. rekisteriotteesta.

                      Comment

                      • Petteri75
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2567
                        • Kirkkonummi

                        #26
                        Tuo 225/60-15 näyttää kieltämättä hiukan pullukalta, mutta ainakin ensimmäiset parisensataa km ovat menneet ihan kohtuullisesti. Lukuunottamatta kasvanutta kulutusta joka harmittaa niin, että 205-koko on kohta harkinnassa..

                        Itse hiukan arvuuttelin, että ohjattavuus saattaa tuolla 60-profiililla kärsiä, mutta se on ollut miellyttävä yllätys. Auto on täsmällinen eikä sorra mitenkään kurveissa. Urat tuntuvat, mutta ei niin paljon kuin kuvittelisi. Se mikä ei tunnu, on urien karkeus tms - ne imeytyvät renkaisiin kohtuullisen hyvin. Ja paksuhkon ulkonäön vastapainoksi renkaissa on paljon kumia ja ilmatilaa - mukavuutta riittää ihan kivasti epätasaisemmillakin pinnoilla. Nuo Uniroyalit ovat ehkä nimenä tuttu, mutta ei kyllä mitenkään muuten. Tehdään ainakin renkaan mukaan Ranskassa, mutta ei ehkä ihan Michelinin tehtailla? Ainoa referenssi löytyi täältä rengastesti-ketjussa, olikos se joku itävaltalainen testi, jonka "suositellaan"-listalla tuo Rallye 550 oli.

                        Talvirenkaina oli Nokian HKPL4:et 195/65. Tuollainen 1.6t lossi painaa paljon kurveissa ihan normivauhdeillakin ja vaikka talvirenkailla ei kaarreajoa harjoitella, niin auto kyllä sorti noilla renkailla. Hiukan isompi koko tuo kyllä kieltämättä ryhdikkyyttä ajokäytökseen. Mutta ehdottomasti myös alempi kulutus kiinnostaisi, joten ehkä kompromissikoon haku jatkuu edelleen?

                        205/65-15?
                        Last edited by Petteri75; 14-04-2009, 08:48.
                        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                        Comment

                        • Panu.K
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 824
                          • Salo

                          #27
                          Originally posted by Petteri75 View Post
                          Tuo 225/60-15 näyttää kieltämättä hiukan pullukalta, mutta ainakin ensimmäiset parisensataa km ovat menneet ihan kohtuullisesti. Lukuunottamatta kasvanutta kulutusta joka harmittaa niin, että 205-koko on kohta harkinnassa..

                          Itse hiukan arvuuttelin, että ohjattavuus saattaa tuolla 60-profiililla kärsiä, mutta se on ollut miellyttävä yllätys. Auto on täsmällinen eikä sorra mitenkään kurveissa. Urat tuntuvat, mutta ei niin paljon kuin kuvittelisi. Se mikä ei tunnu, on urien karkeus tms - ne imeytyvät renkaisiin kohtuullisen hyvin. Ja paksuhkon ulkonäön vastapainoksi renkaissa on paljon kumia ja ilmatilaa - mukavuutta riittää ihan kivasti epätasaisemmillakin pinnoilla. Nuo Uniroyalit ovat ehkä nimenä tuttu, mutta ei kyllä mitenkään muuten. Tehdään ainakin renkaan mukaan Ranskassa, mutta ei ehkä ihan Michelinin tehtailla? Ainoa referenssi löytyi täältä rengastesti-ketjussa, olikos se joku itävaltalainen testi, jonka "suositellaan"-listalla tuo Rallye 550 oli.

                          Talvirenkaina oli Nokian HKPL4:et 195/65. Tuollainen 1.6t lossi painaa paljon kurveissa ihan normivauhdeillakin ja vaikka talvirenkailla ei kaarreajoa harjoitella, niin auto kyllä sorti noilla renkailla. Hiukan isompi koko tuo kyllä kieltämättä ryhdikkyyttä ajokäytökseen. Mutta ehdottomasti myös alempi kulutus kiinnostaisi, joten ehkä kompromissikoon haku jatkuu edelleen?

                          205/65-15?
                          Oletko ottanut huomioon että mittari virhe muuttuu kun laitat erikokoisella profiililla olevat renkaat alle. Todellinen kulutus ei tällöin muutu, vaan kulutus mittari näyttää väärin.

                          Kuulostaa kyllä hurjalta vaihtaa renkaita jonku 0,5 litran kulutuksen nousun takia. Itse en ainakaan moisen säästön takia jaksaisi vaivautua. Säästö kuitenkin aika minimaalinen.
                          Last edited by Panu.K; 14-04-2009, 09:12.
                          Kulkuvälineet:
                          Etsintä käynnissä
                          ex BMW:t
                          e61 525i, e46 320Ci Cabriolet Msport Facelift, e32 735iA "USA -malli", e34 520 sedan, e34 525 tds touring, e30 325i Cabriolet "Msport1", e30 316,
                          ex muun merkkiset:
                          Toyota Avensis, Suzuki Bandit 1200, Toyota Corolla -98, Volkswagen Bora, Toyota Corolla -86, Honda VTR 1000 SP-1, Honda Fireblade 900rr SC28, Suzuki GSX-R 1186cc Turbo, Kawasaki ZX-10, Yamaha FZR 1000, Yamaha TT 350

                          Comment

                          • Petteri75
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2005
                            • 2567
                            • Kirkkonummi

                            #28
                            Originally posted by Panu.K View Post
                            Oletko ottanut huomioon että mittari virhe muuttuu kun laitat erikokoisella profiililla olevat renkaat alle. Todellinen kulutus ei tällöin muutu, vaan kulutus mittari näyttää väärin.

                            Kuulostaa kyllä hurjalta vaihtaa renkaita jonku 0,5 litran kulutuksen nousun takia. Itse en ainakaan moisen säästön takia jaksaisi vaivautua. Säästö kuitenkin aika minimaalinen.
                            Juh, tuli mieleen mutta pitäisi päästä mittarivirhe testaamaan jonnekin. Mutta kyllä se kulussakin on tullut huomattua, hiukan tahmeampaa on liikkuminen ja ei ehkä aivan niin kevyesti rullaa kuin noilla kapeammilla. Pitää kuitenkin muistaa, että pintaa on tullut 30mm lisää per rengas.

                            Kuten sanottu, tarkalla ajamisella autoa on saanut liikuteltua reilusti alle 9l kulutusmittarin mukaan mikä on aika hyvin myös toteutunut pumpulla. Katsotaan ensimmäinen täysi "kesätankillinen", miten kulutus käyttäytyy. Uusia renkaita tuskin on tulossa, nuo ovat uudet (no, käyttämättömät) ja maksoivat aivan riittävästi KePönkin kautta. Mitään nankankeita tms ei ole kyllä tulossa.

                            Ohessa kuva, normaalilta näyttää.
                            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #29
                              Ei se välttämättä koko ole, myös renkaan vierinvastuksissa on eroa. Kurkkaappa koko kansan vw-lehden (tekniikan maailma) viimeisin kesärengastesti, parhaimman ja huonoimman välillä vierinvastusero oli suuri ja kulutuksen arvioitiin kasvavan yli 6%.
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎