Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 bensapumpunrele

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lakeson
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 649
    • Jyväskylä

    E34 bensapumpunrele

    Lähti normaalisti käyntiin, jonka jälkeen heti sammui. Pyörittää ok, sulakkeet ok. Rele tuntuu olevan mykkä, vaikka virrat päällä sen kytkee kiinni. Kokeilin myös manuaalisesti painaa kärjet kiinni, mutta ei lähde bensapumppu pyörimään.

    Seuraavaks vissiin kokeiltava hyppyjohdolla.

    Onko tuo kuvassa näkyvä rele nyt varmuudella bensapumpun?

    Kyseessä 518i -94 (m42).
    Last edited by Lakeson; 22-12-2009, 20:02.
    Ei mopolla mahottomia..
  • HILLOPAALLIKKO
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 241
    • Vantaa

    #2
    Ihan oikea rele... Mittaappa kampiakselin asentotunnistimen 1 ja 2 napojen ohmit!

    Tuolla oma topic aiheesta ja vähän aiheen sivustakin:

    Comment

    • Lakeson
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 649
      • Jyväskylä

      #3
      Mielenkiintoista, suorastaan hermostuttavaa. Uskon toistaiseksi että vika on bensapuolella.

      Rele toimii kuten pitääkin, kun sitä irrallaan kokeilee (=kytkee navat 30 ja 87 yhteen).
      Releelle tulee jatkuva jännite napaan 30. Napaan 86 tulee ohjausjännite virtojen ollessa kytkettynä. Napojen 86 - 85 välillä reilut 12v, elikkäs rele saa maita.

      Kaikki pitäs olla ok, mutta miten hemmetissä rele ei toimi (naksu) autossa?

      Hyppyjohtoa kokeiltu releen napojen 30 ja 87 tilalle, mutta bensapumppu ei lähde siltikään pyörimään. Tarvinneekohan pumppu vielä jotain muuta 'tietoa', vai meneekö releeltä suoraan jännite pumpulle?

      Kait se on bensapumpun toiminta seuraavaksi tarkistettava.
      Ei mopolla mahottomia..

      Comment

      • HILLOPAALLIKKO
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 241
        • Vantaa

        #4
        Seuraavaks sitten takakonttiin pumpun liittimelle virtaa... näkee ainakin onko vika välillä releen kanta -> pumpun liitin. Itsellä kylläkin pumppu poltti sulakkeen hajotessaan.

        Pitäisi ihan hyppylangalla toimia mikäli 15A sulake on ehjänä.

        Comment

        • sutii
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 88
          • Imatra

          #5
          kato nyt suosiolla se asennon tunnistin..ei se pumppu pyörähä vaik laittaa virrat päälle jos putkissa paine..itsellä ainakin näin!

          Comment

          • Lakeson
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 649
            • Jyväskylä

            #6
            Homma korjaantui bensapumpun vaihdolla.

            Tuo pumpun releen ohjaus on melko mielenkiintoinen. Pumpun syöttöpiuha on jännitteinen ainoastaan auton ollessa käynnissä sekä startatessa - virrat päällä pumppu ei pyöri. En tiedä ymmärsinkö täysin oikein, että ajon aikanakin pumppu olisi hetkittäin pois päältä ja pyörisi vasta kun järjestelmäpaine laskee tarpeeksi.

            Bilteman pumppu kävi heittämällä alkup. Boschin tilalle.
            Ei mopolla mahottomia..

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16419
              • Asikkala

              #7
              Originally posted by Lakeson View Post
              Homma korjaantui bensapumpun vaihdolla.

              En tiedä ymmärsinkö täysin oikein, että ajon aikanakin pumppu olisi hetkittäin pois päältä ja pyörisi vasta kun järjestelmäpaine laskee tarpeeksi.
              Väärin, ajon aikanahan moottori on yleensä käynnissä ja ainakin pyörii (= bensapumppu pyörii jos virta on päällä) moottorijarrutuksen aikana vaikka bensaa ei menekkään. Boksille menee tieto että kampura pyörii -> boksi käskee bensapumpunkin pyöriä.

              Comment

              • gubbe89
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 315
                • Mouhijärvi

                #8
                Lisätäkseni, siksi siellä onkin paineensäädin, joka laskee ainetta paluulinjaan pitäen paineen kohdallaan, näin pumppu voi pyöriä koko ajan ajossa.
                nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
                nyk. Yamaha XJR 1200 -98
                nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
                ex. E34 525 TDS Touring -93
                ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
                ex. Yamaha YZF 1000R -02
                ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
                ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
                ex. E34 535i -88
                ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
                ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

                Comment

                • Lakeson
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2004
                  • 649
                  • Jyväskylä

                  #9
                  Ok, ihmettelinkin tuota että miksi pätkisi pumpun toimintaa. Pumpussa itsessäänkin on ns. hullunkierto -venttiili, josta ylimääräinen aine pääsee tankkiin.

                  Bensapumppu ei pyöri pelkästään virtojen ollessa päällä, pumpun rele tarvitsee tiedon moottorin pyörimisestä.

                  Mielenkiinnosta purin vanhan pumpun; kommutaattori kulunut loppuun, hiilet ok. Laitettava maahantuojalle reklamaatio kun vasta 330tkm ajetussa moista vikaa..
                  Ei mopolla mahottomia..

                  Comment

                  • jr66
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2006
                    • 16419
                    • Asikkala

                    #10
                    Originally posted by Lakeson View Post

                    Bensapumppu ei pyöri pelkästään virtojen ollessa päällä, pumpun rele tarvitsee tiedon moottorin pyörimisestä.
                    Aivan... post #7.

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎