8,6 pääsin talvinopeuksia ajaen kuopio-tampere välin. Vakio koneella xtreme lastun kanssa. Kyllähän tuolle kelpaa se eväs
Ja tuo oli ei lambda mallinen 535.
Vaparien virittäminen on säälittävää
350hp/480Nm@0,666bar
xxxhp/670Nm@1,6bar
- Mystinen.Fi -
-ISO maailma välillä pelottaa Connection-
Osaatko Cell, tai kuka vaan muukin, sanoa merkittävimpiä tekijöitä kulutukseen?
Jos elektroniikka on kunnossa niin männänrenkaiden kuluminen (ohipuhallus), nokan ajoituksen muuttuminen (ketju venyy) ja kanavien karstoittuminen. Noita nyt esimerkiksi eikä tunnu juuri missään. Venavälyksiä kasvattamalla saa aukioloaikaa hieman pienennettyä mikä auttaa myös, mutta syö sitten venakoneistoa senkin edestä.
Elektroniikan PITÄISI olla kunnossa, koska liki kaikki on vaihdettu, mutta ei siltikään käy kylmänä kunnolla. Kun kutospytyn tulpan ympäristöä jäähdyttää, niin alkaa lämpimälläkin koneella röpöttämään. Ohipuhallusta ei esiinny kovin merkittävästi. Pitää vielä ohipuhallusprosentit mitata seuraavan tulpanvaihdon yhteydessä, joka on melko lähellä jo. Tällöin siirryn takaisin NGK:n tulppiin, nyt siis Boschin nelikärkiset.
Voisi ihan huvin vuoksi kokeilla jotain pilipalilastua tuonne, jos sillä olisi vaikutusta, edes siihen nykimiseen 2000-2500rpm kohdalla osakaasulla.
Lambda vaihdettu NTK-merkkiseen marraskuussa, tämän jälkeen ajettu n. 10tkm. Rikkinäinen lambda aiheutti itselläni ihan käsittämättömiä käyntihäiriöitä, autolla tuskin pystyi ajamaan. Hätäkorjauksena johto irti, ja taas mentiin. Eikä vaikuttanut edes kulutukseen juuri yhtään tuo johdon irrottaminen.
Nokkaketjun vaihto taitaisi olla lähellä, koska pientä rallatusta kierrosten laskiessa juurikin tuossa 2000rpm kohdalla kuuluu. Tästä rallatuksesta Eki90 kyselikin, ja kuuluu mielestäni nokkaketjusta. Ei ole ketju+muut kilkkeet mikään kallis remontti, jos itse tekee.
Pitäisikö tässä jo järjestää M30-miitti että voitaisiin yhdessä selvittää ja ihmetellä vikoja.
Nelikärkiset tulpat on myrkkyä tolle, sitä sytkää ei ole tehty semmosille eikä kannata käyttää. Myös sitä ylimääräistä jäähdyttelyä kannattaa välttää, pistemäinen kannen jäähdytys aiheuttaa hurjat jännitykset kanteen ja voi halkaista sen.
Nokkaketjun vaihtamiseen tarvittavat osat ei tosiaan ole ihmeellisen hintaisia, mutta usein lisäaikaa saa jo pelkän kiristimen vaihdolla. Jousi kuoleentuu ja kiristimeen tulee kulumaa jolloin öljyä pääsee enemmän sen ohi. Sitten kun rupeaa vaihtamaan muutakin, kannattaa ehdottomasti vaihtaa myös kampuran ja nokan ratas. Saattavat näyttää ihan hyviltä kunnes pääsee vertaamaan uuteen, itsellä oli kampuran rattaasta hävinnyt reilu milli vaikka hampaan profiili näytti aluksi ihan hyvältä. Ja muistakaahan sitten kiristimen ilmaaminen vaihdon yhteydessä
Kiristimen ilmaaminen? Olen hölmö ymmärtänyt, että se on pelkästään jousikuormalla. Entä miten tämä ilmaus tapahtuu? Mitään eroa en itse huomannut nelikärkisillä tai yksikärkisillä tulpilla. Mikä niistä tekee myrkkyä koneelle? Suurempi läpikulkeva virta ja näinollen suurempi rasitus puolalle ja pääteasteelle?
Tänään kouluun päin ajellessani 80 rajoitusalueella n.25km matkan pääsin ajotietokoneen mukaan 8,6l/100km kulutuksella, mikä on mielestäni erittäin kohtuullinen jo, etenkin kun tie on hyvin mäkistä. Tietysti jossain Pohjanmaan lakeuksilla pääsee kuka tahvo vain alle 9 litran, kun siellä niitä mäkiä ei ole.
Mutta kertokaahan minulle ja Eki90:lle nyt mistä tuo röpöttely voi johtua.
Omassa tarkistettua/havaittua:
Tulpat(kokeiltu vakio-NGK:illa ja Boscheilla, ei vaikutusta)
Tulpanjohdot
Jakajan kansi+pyörijä
ECU
Polttoainesuodatin, uusia letkuja konehuoneeseen
Imuvuodot suljettu pois, käy muuten tosi nätisti
Lambda
Anturit, lukuunottamatta nakutusanturia ja ilmamäärämittarin imuilman lämpötunnistinta
Jäähdytysveden lämpöanturi mitattu ja todettu toimivaksi
Suuttimet vuotavat, mutta polttoaineen luulisi haihtuvan yön aikana jo pois
Tulevaa:
Ohivuotomittaus
Uudet tulpat jälleen
Nakutusanturin sekä imuilman lämpöanturin mittaus
Jakopää
Venttiilien säätö
Uudet suuttimet
Näin pitänee tehdä jossain vaiheessa. Jenkeistä saa paremmat suuttimet alle 200€/6:n sarja. Lisäilmaluisti ei taida vaan toimia/ohjautua oikein, koska kylmänä ei kierrokset nouse.
juu kävi yks tuttu asentaja kuuntelemassa rallatusta ja sano että lähtee venttiilistä tai venttileistä eli säätöön menee nuo. sitten mittailin puristukset kaikki pytyt ol 10,5-11,2 barin arvoissa eli kait ihan hyvät. pitää käyttää säädössä tuo kuhan venakopan tiiviste tuloo. ja eikö imu ja pako välykset oo samat 0.3 mm
juu kävi yks tuttu asentaja kuuntelemassa rallatusta ja sano että lähtee venttiilistä tai venttileistä eli säätöön menee nuo. sitten mittailin puristukset kaikki pytyt ol 10,5-11,2 barin arvoissa eli kait ihan hyvät. pitää käyttää säädössä tuo kuhan venakopan tiiviste tuloo. ja eikö imu ja pako välykset oo samat 0.3 mm
vena välykset pitäis säätää muistaakseni n.20tkm välein ohjevälys on 0.30mm kaikille.. mutta jos on kuluneet nokka ja keinut nii 0.30mm välyksellä pitää aika rapinan -> välys 0.25mm
kyselin kaverin mittaamia puristuspaineita 328 vm:95 ja sillä oli ollu yli kahentoista ja kun ne omassa 535:ssa oli 10,5-11,2 barin välillä ohan tuo tietysti paljon vanhempaa tekniikkaa mutta pitäskö olla paremmat?
Osaako joku kertoa tuon lisäilmaluistimen tai tyhjäkäynti moottorin
toiminnasta. tyhjäkäynti jumissa 1200-1500rpm. Virrat päällä
se raksuttaa, ikäänkuin olis jumissa mutta kyllä se luisti on tuntuu
löysältä. Missä vois olla vika?
Comment