memebuy23buy

e34 525iA puhallin lakkasi toimimasta.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Playpig
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 889
    • Iisalmi

    e34 525iA puhallin lakkasi toimimasta.

    Eli naisväki oli tuossa kauppareissulla huomannut, että puhallin oli lakannut toimimasta. Mikään asento ei pelaa.

    Kun auto oli startattu, oli puhaltimesta kuulunut epämääräistä jurinaa ja oli puhaltanut hiljaa. Sammutettu ja startattu seuraavan kauppareissun jälkeen uudelleen, vielä pelaa mutta sama kuin edellä. Kolmannella kerralla puhallin ei ollut lähteny toimimaan enää ollenkaan.

    Nyt tuossa pihalla äherrettyä kuuntelin puhaltimen sielunelämää ja totesin, että kun autossa on virrat päällä ja puhaltimen kääntää 0-asennosta päälle (1-4) alkaa etupuolelta kuulua tasaisin väliajoin jurinaa. (Jurjur-tauko-jurjur-tauko-jurjur jne) Hetken päästä ei enää mitään kuulunut. Sama tapahtuu, kun laittaa sisäkierron päälle ja samantien pois.

    Autossa on manuaali-ilmastointi. Sulake on ehjä. Raitisilmasuodatin on pitänyt vaihtaa jo aikaa sitten, mutta en ole kerennyt.

    Huomenna pitäisi tuolle saada jotain tehtyä. Eli pikaisia neuvoja ja korjausvinkkejä kaivataan.

    Kiitos.
    Nyt: E39 530DA Touring -98

    ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93
  • Muppe
    BTCF Member
    • May 2006
    • 1866
    • Östermyra

    #2
    Lämppärin moottori tai etuvastus... Veikkauksia, haulla löytyy myös ko. ongelmasta tietoo.
    E61 530dA M-Sport
    E39 520iA Touring

    ex. E34 525iA
    ex. E34 535iA
    ex. E34 520i
    ex. E34 520i
    ex. E36 320i

    Comment

    • Kapseri
      Newbiemmer
      • Sep 2008
      • 8

      #3
      vois olla hiilet loppu siitä moottorista. Itselläni oli vastaava vika ja hiilet kulunut loppuun, vaihdoin hiilet ja toimii taas.

      Comment

      • Playpig
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 889
        • Iisalmi

        #4
        Originally posted by Kapseri View Post
        vois olla hiilet loppu siitä moottorista. Itselläni oli vastaava vika ja hiilet kulunut loppuun, vaihdoin hiilet ja toimii taas.
        Minkälaiset hiilet siihen tulee, ja montako? Mistä saa?
        Nyt: E39 530DA Touring -98

        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

        Comment

        • wta
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2008
          • 641
          • ------

          #5
          Originally posted by Playpig View Post
          Minkälaiset hiilet siihen tulee, ja montako? Mistä saa?
          Helpointa lienee, että revit sen moottorin irti ja siitä sit hiilet. Sit menet niiden hiilien kanssa vaikkapa aditaan tms. ja yrität etsiä sellaiset jotka ovat lähimpänä jottei tarvitse niin paljoa viilailla. Sit viilalla vain oikean malliseksi/kokoiseksi ja paikoilleen. Jos hiilet tosiaan ovat kuluneet niin tuolla pitäisi korjaantua mutta pitää ottaa huomioon, että mikäli se akseli on myös kulunut/palanut ei välttämättä auta pitkään, tai sit auttaa...

          Edit: tuo adita on jokin tarvike- tms.liike stadissa, joten ei liene apua sulle. (Stadin ulkopuolellahan ei ole elämää)

          EditII: nuo hiilet eivät ole aina tarkoitettu vaihdettavaksi noissa puhaltimissa mutta ne voi silti yrittää vaihtaa. Ottaa vaan puhaltimen käteen ja ihmettelee. Itse vaihdoin hiilet juuri tällaiseen, mihin niitä ei ole tarkoitettu vaihdettavaksi, ja hyvin toimi tuon jälkeen. Auto meni vaihtoon ja tietoa ei ole kuinka kauan mutta toimi joka tapauksessa. Sitten kun tuon jälkeen loppuu toimimasta niin voi vaihtaa sen uuden puhaltimen. Nuo hiilet eivät maksa kuitenkaan montaa euroa ja niillä saa lisäaikaa ihan mukavasti.
          Last edited by wta; 06-02-2009, 20:48.

          Comment

          • Kapseri
            Newbiemmer
            • Sep 2008
            • 8

            #6
            itsellä on boschin puhallin ja hiilet (6e) löyty suoraan hyllystä boschin varaosaliikkeestä. Tääl foorumilla tais olla ohje tuohon vaihtoon :think ainakin puhaltimen irroitukseen on. Niin joo voihan se moottori olla muutenkin kärähtäny ja akseli kulunut yms, mutta kannattaa kokeilla hiilien vaihtoa on se ainakin halvempi vaihtoehto kun ostaa suoraan uusi moottori.

            Comment

            • Playpig
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2006
              • 889
              • Iisalmi

              #7
              Edelleen tarvitsisi tietää, että kuinka monta niitä tarvitaan?
              Nyt: E39 530DA Touring -98

              ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

              Comment

              • Kapseri
                Newbiemmer
                • Sep 2008
                • 8

                #8
                2kpl. ota ensin irti ne vanhat tai koko moottori mukaan kun menet ostamaan uudet niin tulee varmasti oikeat hiilet sihen sitte

                Comment

                • Playpig
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2006
                  • 889
                  • Iisalmi

                  #9
                  OK, kiitos. Näin pitää tehdä sitten.
                  Nyt: E39 530DA Touring -98

                  ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                  Comment

                  • Juhru
                    Newbiemmer
                    • Aug 2007
                    • 10
                    • Helsinki

                    #10
                    itel kans e34 525iA 95vm ja ajeltu noin240tkm
                    piti alku syksystä sellasta jurn jurn ääntä välillä hetkellisesti ja lopetti yleensä sen sirinän jurnutuksen viimeistään muutaman min jälkeen. kunnes pari viikkoa sitten alko pitää usein kyseistä ääntä ja viimeisen viikon jatkuvasti samaa ääntä ja pientä rätinää jopa pauketta välillä kun käänty vasemmalle päin ja viimeiset 3päivää kuulostanu siltä aina kun laittoi puhaltimen päälle että pyrkii tulemaan matkustamoon koko helahoito. pari päivää joutu ajelemaan kokonaan ilman puhallusta pikkusen ikkuna raollaan ettei mee ikkunat huuruun ja kyl suututti pitemmäl matkal ku meinas pikkusen kylmä tulla.
                    Mutta juu siis asiaan tänään sai just purettua moottorin irti kaiken sälän takaa ja huomasin että toinen laakereista ihan loppuun kulunut akseli heiluu kunnolla ku heiluttelee koko komeutta ja eikä yllättäen oikeen tahdo pyöriäkkään kunnolla kaiken kruunaa se että hiiliä noin 1-2mm jäljellä.
                    Et ainakaan vikaa ei ollu kovin vaikea löytää.
                    Itellä btw automaattinen tuo ilmastointi.

                    Comment

                    • Incarnated
                      Bimmer Fanatic
                      • Aug 2008
                      • 450
                      • Seinäjoki

                      #11
                      Anteeksi kun lainaan vähän topikkia mutta kun asiaan jotenki liittyy...Itellä kans e34 jossa puhallin on todella heikko ja vinkuu. Ooon ohjeita katellu et pitäs olla helppo avata moottorin kotelo. Noh kun avasin tulipellin niin tulikin vastaan tämmöinen:



                      Että mikäs tää tämmönen koopa on ku ei realoemin kuvissa ainakaan missään ole tommosta...ja miten helvetissä toi aukee

                      http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                      Comment

                      • Playpig
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2006
                        • 889
                        • Iisalmi

                        #12
                        Tuon muovin takana on se puhaltimen moottorin suojakupu. Pitäisi olla ihan sellaista pehmeää ja ohutta muovia joka lähtee helposti pois kun yläpäästä vääntää vähäse.

                        Omaan ongelmaan vielä sen verran päivitystä, että hiilet oli moottorista ihan loppu. Vaihdoin hiilet niin alkoi pelaamaa hienosti. Vaihdoin myös samalla raitisilmasuodattimen niin nyt puhaltaa hienosti. Ainut vaan ettei kuitenkaan ikkunat tahdo pysyä sulana...
                        Nyt: E39 530DA Touring -98

                        ex: E3/46 328i cabrio "läski", E36 325i coupe -93, E39 530iA Touring -01, E36 325i Cabrio -93, E34 525i Touring -92, E36 325i sedan -91, E34 540i/6 Individual -95, E34 525iA -93

                        Comment

                        • Purtsi123
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2008
                          • 1011
                          • Kuopio

                          #13
                          Originally posted by Juhru View Post
                          Mutta juu siis asiaan tänään sai just purettua moottorin irti kaiken sälän takaa ja huomasin että toinen laakereista ihan loppuun kulunut akseli heiluu kunnolla ku heiluttelee koko komeutta ja eikä yllättäen oikeen tahdo pyöriäkkään kunnolla kaiken kruunaa se että hiiliä noin 1-2mm jäljellä.
                          Tietääkö kukaan, pystyykö miten helposti vaihtamaan laakerit tohon moottoriin, vai kannattaisko hommata käytetty puhallin suosiolla purkaamolta? Pitää melko kovaa mekkalaa omakin puhallin.
                          E61 525xda -08

                          Comment

                          • Incarnated
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2008
                            • 450
                            • Seinäjoki

                            #14
                            Mäkin ensin katoin että se ois ollu semmonen ohut koppa, mut ei, tuo on ihan sairaan lujassa kiinni, ja oikein kunnon paksua muovia. Eikä tuota näy tosiaan missään purkukuvissakaan...

                            http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                            Comment

                            • Juhru
                              Newbiemmer
                              • Aug 2007
                              • 10
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by Purtsi123 View Post
                              Tietääkö kukaan, pystyykö miten helposti vaihtamaan laakerit tohon moottoriin, vai kannattaisko hommata käytetty puhallin suosiolla purkaamolta? Pitää melko kovaa mekkalaa omakin puhallin.
                              Ite ajattelin aluks kans sitä laakerin vaihtoa mut en viittiny sit alkaa räveltämään sen kanssa enempää ja ettimään uutta laakeria, oli viel se akseli tehny niin paljon tuhoja sisällä ku vapaasti kolissu jonkin aikaa. Vaikutti tulevan tosi työlääks helpommalla pääsee ku ostaa uuden moottorin ja vaihtaa siihen vanhat siivekkeet kiinni joka tapauksessahan ne pitää irrottaa siitä. varmasti joltain täällä siihenkin löytyy kokemusta koska niitä irtomoottoreita aika monessa paikassa on myynnissä tiukasti ovat vaan kiinni. sain onneks ite tutun kautta halvalla käyttämättömän brehrin puhaltimen. ja hyvin on ilmaa tullu raitisilma suodatin pitäs seuraavaks vaihtaa kunhan jaksais ja muistais ostaa sen. jos päädyt vaihtamaan sen laakerin niin pistä tänne ihmeessä ohjeita ja tietoja edistyksestä

                              Comment

                              Working...
                              X