Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 tyhjäkäyntiventtiili puuttuu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JuhLa
    Bimmer Rookie
    • Nov 2008
    • 94
    • Rovaniemi

    e34 tyhjäkäyntiventtiili puuttuu

    eli pitäskö auton toimia normaalisti jos tyhjäkäyntiventtiili puuttuu? Autona e34 525i 24v, kone m50b25. Tuossa ajattelin putsailla tyhjäkäyntiventtiilin ja totesin että ei ole koko venttiiliä. Liitin oli piilotettu jarrujen jakotukin alle.

    Kylmänä tyhjäkäynnin kanssa pientä ongelmaa (kaasu kantaa)+ moottorijarrutuksessa kun kierrokset menee lähellä 1000.

    Jos tuohon hommaa tuon venttiilin, niin alkaako toimiin normaalisti? Vai onkohan tyhjäkäyntiä säädelty jotta toimii ilman venttiiliä?
    Last edited by JuhLa; 15-03-2009, 14:06.
    e87
    e36
  • jr66
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2006
    • 16460
    • Asikkala

    #2
    Joku seppä oikaissut, vaikea sanoa miten on kikkailtu tyhjäk. sopivaksi mutta hommaa se venttiili + letkut, tarkista kaasuläpän asennontunnistin ja imuvuodot.

    Comment

    • JuhLa
      Bimmer Rookie
      • Nov 2008
      • 94
      • Rovaniemi

      #3
      juu tarkotus hommata. Ei ollu aino viritys tässä autossa esim. sähköpenkit käänsi vinoon --> oli korjattu toiselle laidalle laittamalla 40mm muttereita penkinkiinnikkeen alle. Huoh...

      Letkut on paikalla ja ilmeisesti oli jotenki yhdistettyki.
      e87
      e36

      Comment

      • Masahi
        Bimmer Rookie
        • Mar 2008
        • 46
        • Siilinjärvi

        #4
        kaasuläppä

        Sinun tapauksessa on varmaan joutokäynti säädetty oikeaksi kaasuläpän rajoitin ruuvin avulla. Omassa kiulussa oli samantyylistä vikaa kunnes älysin lukea jostakin Bentleyn Motronic manuaalista että kaasuläpän reunan ja sen kaasuläppäkotelon rungon väli on oltava joutokäynnillä jossain 0,1-0,2 mm:n välillä että pelaa oikein. Sieltä vivuston rajoitin ruuvista saa sen oikeaksi.

        Comment

        • JuhLa
          Bimmer Rookie
          • Nov 2008
          • 94
          • Rovaniemi

          #5
          No niin tyhjäkäyntiventtiili hommattu käytettynä, mutta ei ole oikea. Autossa on liitin 2-napanen ja tuo venttiili on 3-napanen.

          Miten nuo venttiilit sitten eroaa toisista? Saako tuota 3-napasta modattua jotenki tuonne?

          Ja sitten jos saan tuon joskus käyntikuntooon, niin mites tuo kaasuläpän säätö?
          Eilen mittalin kaasuläpän asennontunnistinta. Arvot oli foorumilla löydettyjen linkkien mukaan ok. Mutta mistäs tiiän milloin tuo läppä on tyhjäkäynti asennossa, että voin mitata sen raon.

          Jos jollaki olis myynnissä tuohon sopiva tyhjäkäyntiventtiili.

          Ja lisätään vielä että ilmamäärämaittarista on muovikansi joskus aukastu, kun näyttää olevan kiinni silikoonilla. Eli olisko tuosta säädetty jotenki tuota tyhjäkäyntiä.
          Last edited by JuhLa; 21-03-2009, 11:04.
          e87
          e36

          Comment

          • gubbe89
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 315
            • Mouhijärvi

            #6
            Eikös näitä kaksinapaisia tyhjäkäyntiventtiileitä löydy lähinnä K- ja KE-Jeteistä? Eli kyseessä on pelkkä on-off-magneettiventtiili. Tuo ainakin motroniceissa käytetty tyhjäkäyntiventtiili on ymmärtääkseni askelmoottori, joka tarvitsee sen kolme johtoa; jatkuvan jännitteen ja ohjausjännitteen. Liekö ohjataan napaisuudella sitten asentoa.
            nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
            nyk. Yamaha XJR 1200 -98
            nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
            ex. E34 525 TDS Touring -93
            ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
            ex. Yamaha YZF 1000R -02
            ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
            ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
            ex. E34 535i -88
            ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
            ex. Mazda 626 GE 1.8 -93

            Comment

            • JuhLa
              Bimmer Rookie
              • Nov 2008
              • 94
              • Rovaniemi

              #7
              Yksi tyhjäkäyntiventtiili joka oli 2-napanen löyty vm.-92 325, mutta matkahuolto hukannu paketin.
              Nyt kokeillaan m40 koneen venttiiliä, jos sopis paikalle ja alkas toimimaan.

              Onkos noissa venttiileissä toimintaan vaikuttavai eroja keskenään? Venttiilit on kumpiki 2-napasia, eli on/off periaatteella pelaa. Minun pään mukaan pitäs toimia.
              e87
              e36

              Comment

              • Cell
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2004
                • 7037
                • Uusikaupunki

                #8
                Ei kyllä mun mielestä ole noissa käytetty kaksinapaisia venttiileitä, mahtoikohan olla oikea liitin kädessä?

                Kaksinapaisessa jousi vääntää venttiiliä kiinnipäin ja sähköllä avataan, kolminapaisessa sähköllä väännetään kiinni ja aukipäin yhtä aikaa, suhteella säädetään asento.
                325i -08
                i3 REx -17
                M5 -98 Imolarot
                535i -90 N/A project (maatumassa)

                Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                Comment

                • JuhLa
                  Bimmer Rookie
                  • Nov 2008
                  • 94
                  • Rovaniemi

                  #9
                  tyhjäkäyntiventtiiliä ei löydy imuputken alta, vaan putket oli yhdistetty. Ainoa vapaa liitin oli jarrujenjakotukin alle piilotettu.

                  Mites sitten tuo e36, kerta siellä on sama kone niin miksi siellä on 2-napanen liitin. Joskus netistä löysin jonku paikan jossa myytin olikohan 2/92-9/92 ajalle 2-napasta tyhjäkäyntiventtiiliä.
                  e87
                  e36

                  Comment

                  • zener
                    Moderator
                    • Oct 2004
                    • 14446
                    • Oulu

                    #10
                    Ihan mielenkiinnosta, miten tuo auto kävi kylmänä pakkasilla tyhjäkäyntiä?

                    Itellä oli testiksi johto irti ICV:stä kun tahtoo nuo kierrokset jäädä leijumaan 1000-1500rpm. Sillon auto pelas hienosti, mutta kylmänä ei tyhjäkäyntiä ollu. Lienekköhän mun ICV paskana, kun olen sen kertaalleen puhistanut...

                    Ja muistaakseni omassakin on 3-napainen. 11/91 auto.
                    E65 730dA '04 klick
                    F10 520dA '11 klick
                    E34 520iA (2.8l) '91 klick

                    Instagram


                    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                    Comment

                    • JuhLa
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2008
                      • 94
                      • Rovaniemi

                      #11
                      auto kävi ihan normaalisti, meni päästöistä läpi. Loppu talvesta alko kaasu kylmänä kantaan hetken ja aina moottorijarrussa kulutus pomppas n.1000rpm pinnassa 10 litraan. Siksi aloin venttiiliä putsaileen, mutta ilmeisesti oli joku imuvuoto, kyseisen patentin takia.

                      Eikös tuossa linkissä ole juuri 525i -92 yksi oma ventiili ja jos kuvaan uskomista napoja on 2. Lisäksihän siinä on 2 muutaki vaihtoehtoa, jotka käy kaikkiin e34 koneisiin.

                      e87
                      e36

                      Comment

                      • zener
                        Moderator
                        • Oct 2004
                        • 14446
                        • Oulu

                        #12
                        Mulla tosiaan tekee tota että jää tyhjäkäynti leijumaan vähäksi aikaa. Mistähän imuvuotoja osais ettiä ku kaikki letkut tuntuu olevan kunnossa.

                        ICV:n puhdistuksella kun ei ollu omalla kohdalla apua ja auto pelaa ku ICV:stä nyppää piuhan irti, paitsi sitten pakkasilla ei tietty jaksa käydä.
                        E65 730dA '04 klick
                        F10 520dA '11 klick
                        E34 520iA (2.8l) '91 klick

                        Instagram


                        "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #13
                          Originally posted by JuhLa View Post
                          auto kävi ihan normaalisti, meni päästöistä läpi. Loppu talvesta alko kaasu kylmänä kantaan hetken ja aina moottorijarrussa kulutus pomppas n.1000rpm pinnassa 10 litraan. Siksi aloin venttiiliä putsaileen, mutta ilmeisesti oli joku imuvuoto, kyseisen patentin takia.

                          Eikös tuossa linkissä ole juuri 525i -92 yksi oma ventiili ja jos kuvaan uskomista napoja on 2. Lisäksihän siinä on 2 muutaki vaihtoehtoa, jotka käy kaikkiin e34 koneisiin.

                          http://www.thepartsbin.com/catalog/?...294965178+5818
                          Taitaa olla m20 koneeseen :think sillä m50 käyttää 3-napaista...tosin jenkkien jutuista mitään tiiä
                          Last edited by Jürgen_; 16-04-2009, 19:01.
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • JuhLa
                            Bimmer Rookie
                            • Nov 2008
                            • 94
                            • Rovaniemi

                            #14
                            No niin, tässä katellu noita sähkökaavioita ja ei niissä tosiaan näy että olis 2-napanen.
                            Missäs se tyhjäkäyntiventtiili tarkalleen sijaitsee jossaki imusarjan alla, jonne ei näe sitten millään? Olisko jollaki heittää vaikka kuvaa? Vinkkiä miten helpoiten saa irotettua.
                            e87
                            e36

                            Comment

                            • mutis
                              Bimmer Rookie
                              • Apr 2007
                              • 76
                              • Åbo Kickel

                              #15
                              En ole ehjänä saanut tyhjäkäyntiventtiiliä irti imusarja paikallaan, on sen verran lapiokädet. Sieltä se kuitenkin löytyy, käsi öljynsuodattimen vierestä imusarjan alle, paksua käyrää kumiletkua seuraten mikä lähtee kaasuläpän tienoilta imusarjasta seuraten moottorin kyljessä.

                              Olen törmännyt M50-koneissa 2 ja 3-napaisiin t.k.venttiileihin, olin kyllä siinä luulossa että 9/92 vaihtuu 2-napaiseen? Mulla 3-napainen, valmistettu 5/92.
                              E34 525

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎