Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 kardaanin tukilaakeri

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lakeson
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 649
    • Jyväskylä

    E34 kardaanin tukilaakeri

    Kiihdyttäessä tuntuu kardaani jyristävän/täristävän tietyillä kierroksilla, etenkin 2- ja 3-vaihteella. Mikäli ottaa rauhallisemman kiihdytyksen (vrt 200d mese) ei tärinä ole niin kova. Jyrinä kuuluu vitosellakin kiihdyttäessä nopeuden ollessa 80 ja 110 kohdalla.

    Millainen homma on e34 tukilaakerin vaihto, onnistuuko kotikonstein tallin lattialla? Aiheesta löytyi haulla juttua, mutta onko jyrinä loppunut tukilaakeri uusimalla.

    Ristikot vois samalla laittaa uusiin puihin. Mutta. Jostain olin lukevinani että itse kardaanin ristikkoja ei pystyisi vaihtamaan, vaan että kardaani olis kertakäyttökamaa.
    Ei mopolla mahottomia..
  • dantte
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2003
    • 1532
    • Helsinki

    #2
    No se voi olla se tukilaakeri mut toinen vaihtoehto on kuminivel, joka tulee laatikon puolelle kardaanin kiinnityskohdan väliin. Ootko varma et se jytinä tulee just kardaanista?

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #3
      Tyypillinen tukilaakerin aiheuttama ääntely on kutakuinkin tasaista/vedätyksestä riippumatonta. Voisi kuvitella että jokin ottaa alustaan vedätettäessä kiinni(laatikko,pakoputki,tms.?). Nuo bemun kardaanirempat eivät juurikaan tahdo onnistua. No, tukilaakerin laitto voi onnistua mikäli pooritus ei todellakaan sekoa yhtään hammasta.

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Jospa tuo booritus on mennyt pieleen edellisen remontin aikana...jyristää aikasta tehokkaasti. ja aikojen päästä hajottaa tuon tukilaakerin metallikehän johon kumi on vulkanoitu...ja sitten se pärinä vasta alkaakin..
        Tuollaisen tuhon kerran eräs kätevä tee se itse mies teki,kun hänen mielestään tuolla boorituksen asennolla kasattaessa ei ole merkitystä...mutta mutta ei se nyt ihan niin mee,rupeaa ne ristinivelet toimimaan varsin luonnottomassa asennesso kun perä vähänkin "nii aa"...

        Toisena vaihtoehtona voisi olla binjonin laakerointi...mene ja tiedä...
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • Bemyy
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 333
          • LAHTI

          #5
          Mulla oli täristi samalla lailla, vikana oli kardaanin kuminivel.

          Muuten kardaanin boorituksella ei ole väliä, molemmat osat on tehtaalla tasapainoitettu erikseen. Itsekin luulin että johtuu siitä ja vein tasapainotukseen. Painotuksen jälkeen koneistaja sanoi etttä molemmat on tasapainossa erikseen eikä boorituksella ole väliä. Kannattaa muuten katsoa samalla peräpään ristikkonivel, mulla oli jo jumiutunut vaihdoin sen tasapainotuksen yhteydessä. :P

          Comment

          • Lakeson
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2004
            • 649
            • Jyväskylä

            #6
            Aika hankala tuota jyrinää on varmaksi paikallistaa, mutta keskikonsolin kohdalta kuulostaisi tulevan. Se kuminivel taitaa ollakin niillä main. Perä on täysin äänetön, eikä tasaisella ajolla kuulu kuin keski-suomalaisen sateen ropina.

            Yksi juttu unohtu mainita; elikkäs moottorijarrutuksella 1- 2-vaihteella tuntuu vaihdekeppi 'nypyttävän' pientä edestakas liikettä.

            Olen 'Hemin' kanssa samaa mieltä että tuolla kardaanin boorituksella on ratkaiseva merkitys lopputuloksen kannalta. Ristikkonivelethän voi mennä pahimmassa tapauksessa 90-astetta väärään asentoon, ja sit alkaa vapina. Täytynee viikonloppuna perehtyä asiaan ja tarkastaa ristikot ja tukilaakeri... niin ja se booritus.

            Eli noita ristikoita saa jostain ja ne ovat vaihdettavissa? Tietääkö joku mitä lysti kustantaa?
            Ei mopolla mahottomia..

            Comment

            • jani1632
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2002
              • 2243
              • Etelä-pohjanmaa

              #7
              Originally posted by Bemyy
              Mulla oli täristi samalla lailla, vikana oli kardaanin kuminivel.

              Muuten kardaanin boorituksella ei ole väliä, molemmat osat on tehtaalla tasapainoitettu erikseen. Itsekin luulin että johtuu siitä ja vein tasapainotukseen. Painotuksen jälkeen koneistaja sanoi etttä molemmat on tasapainossa erikseen eikä boorituksella ole väliä. Kannattaa muuten katsoa samalla peräpään ristikkonivel, mulla oli jo jumiutunut vaihdoin sen tasapainotuksen yhteydessä. :P
              vai ettei boorituksen asennolla ole väliä, juu ei varmasti tasapainotuksen kannalta mutta loput voikin jokainen sitte itse kokeilla....Kun menee noi kardaanin etu ja takaosan ns."hitsatut linkut" eri asentoon toisiinsa nähden ja kun otat vähän "lähtöjä" ja perä pääsee/joutuu niiaamaan niin sillon tuo täristys on melkoisen suuri... :!:
              oletetaan että ristikot on toisiinsa nähden esim 30ast.vinossa...tällöin niiden on mahdotonta toimia kun lisätään siihen vielä kardaanin ylös/alas liike perän niiauksen johdosta...
              Tallin täytteet:
              E70 3.0d -09
              E34 540ia -94
              E39 520d -00
              E39 528i M-sport -00
              E60 520i -04
              E30 -86
              E61 520da -09

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #8
                "Olen 'Hemin' kanssa samaa mieltä että tuolla kardaanin boorituksella on ratkaiseva merkitys lopputuloksen kannalta. Ristikkonivelethän voi mennä pahimmassa tapauksessa 90-astetta väärään asentoon, ja sit alkaa vapina. Täytynee viikonloppuna perehtyä asiaan ja tarkastaa ristikot ja tukilaakeri... niin ja se booritus. "



                AIVAN NIIN :!:
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • tihuovin
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2003
                  • 1422
                  • Oulu

                  #9
                  Ongelmia aiheuttaa myös se jos booritus menee 180 astetta pieleen, jolloin se on näennäisesti "oikein" mutta tasapainoituksen kannalta homma onkin "syvältä ja poikittain". Eli aina kun kardaanin purkaa, pitää laittaa SELVÄT merkit jotta osaa kasata sen samoille booreille.

                  t: Timo

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #10
                    Bemarissahan taka-akselisto on ns.erillisjousitettu ja perämurikka on kiinni kelkassa jolloin se ei liiku akselien joustoliikkeen aikana. Kuitenkin vedättäessä perän ja laatikon kumikiinnikkeet antavat sen verran periksi, eikä laatikko ja peräkään ole täysin samalla linjalla joten niveliä tarvitaan. Tällöin ei ristikoiden kulma suhteessa toisiinsa ole todellakaan yhdentekevä.
                    Bemun kardaani on kyllä painoitettu ensiksi "putki kerrallaan", mutta myös lopuksi yhtenä kokonaisuutena. Eli jos/kun booritus menee sekaisin on jonkinasteista vapinaa 99%:n varmuudella tiedossa.

                    Comment

                    • Lakeson
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2004
                      • 649
                      • Jyväskylä

                      #11
                      Kardaani kävi viikonloppuna lattialla ja syy tärinöihin selvisi. Kardaanin tukilaakeri on ilmeisesti vast'ikään uusittu ja siinä samalla menneet ristikot väärään asentoon, heittoa oli semmoiset 50 astetta. Näissä remonteissa on syytä olla tarkkana.

                      Kerrankin halpa remontti, loppu tärinät!
                      Ei mopolla mahottomia..

                      Comment

                      • herja
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 1649

                        #12
                        Originally posted by Hemi
                        Bemarissahan taka-akselisto on ns.erillisjousitettu ja perämurikka on kiinni kelkassa jolloin se ei liiku akselien joustoliikkeen aikana. Kuitenkin vedättäessä perän ja laatikon kumikiinnikkeet antavat sen verran periksi, eikä laatikko ja peräkään ole täysin samalla linjalla joten niveliä tarvitaan. Tällöin ei ristikoiden kulma suhteessa toisiinsa ole todellakaan yhdentekevä.
                        Eli perämurikan ja vaihdelaatikon kannatinkumit vaikuttavat tohon väpätykseen? En ole vieläkään saanut tota tärinää kokonaan pois, takakelkan isot puslat vaihdoin ja se vähensi huomattavasti täristystä mutta ei kokonaan.

                        Seuraavaksi vaihdetaan sitten perän kannatinkumi + vaihdelaatikon kumit + kardaanin kuminivel.
                        Retard Member

                        Comment

                        • bimmer_
                          Bimmer Fanatic
                          • Feb 2006
                          • 851
                          • Keskisuomi

                          #13
                          Dodii! Uppausta!

                          Elikkäs onko kukaan tehnyt vastaavaa remonttia lähiaikoina? sillä apuja tarvittaisiin! Purin kardaanin pois ja nyt pitäisi saada tietää että miten saan boorit oikeisiin kohtiin? Onko sillä nyt merkitystä vai ei? Ja onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon, kun tukilaakerin vaihtaa? :think
                          Seonsekinnusenjoukokinnulasta

                          e46 320i Touring -04
                          e36 328i -97 Sedan Ralliauto

                          Comment

                          • Peltsii
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2007
                            • 7061
                            • Turenki

                            #14
                            Originally posted by bimmer_ View Post
                            Elikkäs onko kukaan tehnyt vastaavaa remonttia lähiaikoina? sillä apuja tarvittaisiin! Purin kardaanin pois ja nyt pitäisi saada tietää että miten saan boorit oikeisiin kohtiin? Onko sillä nyt merkitystä vai ei? Ja onko jotain mitä pitäisi ottaa huomioon, kun tukilaakerin vaihtaa? :think

                            Merkkaa vaikka spriitussilla ne boorit missä oli ja on merkitystä.
                            DUCATI 1098 RACING EVO

                            Comment

                            • bimmer_
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 851
                              • Keskisuomi

                              #15
                              Originally posted by Peltsii View Post
                              Merkkaa vaikka spriitussilla ne boorit missä oli ja on merkitystä.
                              Jooo.. niin jäi varmaan kertomatta, että auton kartaanisto yms. on palasina hallin lattialla..
                              Seonsekinnusenjoukokinnulasta

                              e46 320i Touring -04
                              e36 328i -97 Sedan Ralliauto

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎