Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 TDS nesteongelmat jatkuu kansirempan jälkeenkin... Lue post 16--->

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    E34 TDS nesteongelmat jatkuu kansirempan jälkeenkin... Lue post 16--->

    Eli varmaan tästä on juttua jo täällä foorumilla liikaakin kun searchilla etsin niin lukuinto loppuu ennen kuin ihan samanlaista löytyy.

    Eli tuskanhikeä pukkaa kun alkaa pelottaa että autossa on orastava kansivika.
    Ilmenee siis siten että meinaa tehdä hieman normaalia enemmän painetta järjestelmään ja valuttaa hieman nestettä ylivuotoletkusta välillä pois. Ei kuitenkaan savua, lähtee normaalista käyntiin ja kulkee OK. Myös lämmityslaitteesta tulee normaalisti lämmintä ja lämmöt pysyy kurissa ainakin mittarin mukaan(max. näyttänyt viisarin verran yli puolen välin). Yleensä paineen kehitys ilmenee vasta kun autolla ajaa pitkiä matkoja(200km) yhteen putkeen.

    Autoon vaihdettu vesipumppu viime syksynä ja termari joskus 35tkm sitten. Termarin vaihdon aikaan oli kansikin pois(näytti ihan ehjältä silloin) kun jakoketjut joutu vaihtamaan.


    Eli tuleeko mieleen mitään muuta vikaa kuin kannen oireilu?
    Last edited by ockelbo4500; 24-05-2009, 21:55.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
  • TFV
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 3080
    • Nurmijärvi

    #2
    Paisuntasäiliön korkki?
    E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 924
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      No senkin oon jo kerran vaihtanu(varmuudeksi muka), tosin just äsken nakkasin testimielessä vanhan takaisin. Miten tiukalla se korkki muuten normaalisti tulee olla?

      Ja tohon ekaan postiin vois vielä lisätä että tossa käyttelin lämpimäksi ja paissarin korkki irti. Ei mitään ihmeellistä ilmenny, ei kupli säiliöön eikä mitään. Vähän ihme homma.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • jani1632
        Bimmer Enthusiast
        • Sep 2002
        • 2243
        • Etelä-pohjanmaa

        #4
        Jos tuo korkin vaihto ei auttanut niin vahvat viitteet kansi/tiiviste vikaan....seuraavaksi rupeaa sitten vesiletkut paukkumaan...
        Tallin täytteet:
        E70 3.0d -09
        E34 540ia -94
        E39 520d -00
        E39 528i M-sport -00
        E60 520i -04
        E30 -86
        E61 520da -09

        Comment

        • ockelbo4500
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 924
          • Sotkamo--Oulu

          #5
          No toivossa on hyvä elää. Toivoa pitää että alkais toimia tolla eri korkilla. no sen näkee kyllä ajan mittaan.
          BMW E84 X1 18dXdrive -14

          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
          Ex, E46 320 d Touring -01
          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 924
            • Sotkamo--Oulu

            #6
            Kirjoitetaanpa taas asiasta. Eli pari viikkoa sitten ilmailin järjestelmää ja laitoin tosiaan tuon vanhan korkin. No näyttänyt tähän asti että ainakin rauhallisesti ajamalla toimii ihan OK. Mutta aina välillä oireita meinaa ilmetä.

            Nyt kuitenkin tuli mieleen muita vaihtoehtoja. Aloin miettiä että autossahan oli samat oireet jo viime syksynä, mutta talven tultua ne ikään kuin hävisivät. Eli kun oli kylmää niin kaikki toimi OK.

            Pari kysymystä: Pitäisikö tällä kelillä (+5) alavesiletku tuntua lämpimältä 200km ajon jälkeen? Omassa ehkä 35 asteinen.
            Tuli mieleen että voisikohan syyläri olla tukossa, kun ylävesiletkun puoli aina niin kuuma että sormet palaa ja toinen pääty ihan kylmä. Toki jäähdytystä varten se siellä keulalla on, mutta silti. Onko jollakulla ollut tukossa?

            Entäs paisuntasäiliö. Voiko mennä jotenkin rikki, siten että neste ei enää kierrä kuten pitäisi?
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • superb
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2005
              • 2827

              #7
              Onko tämännäköinen konetila?

              Syyläristä lähtevä juoruletku tonne paisarin päälle voi olla tukossa. Paisarinkorkki pois ja yläletkua puristellen, pitäisi siitä paisarinkorkin reiästä ruikkia jäähdytysnestettä.

              Comment

              • ockelbo4500
                Bimmer Fanatic
                • Mar 2007
                • 924
                • Sotkamo--Oulu

                #8
                Kyllä joo muuten ihan samannäkönen , mutta kuvassa taitaa olla TD versio kun toi ahtoputki näyttää tulevan suoraan turbolta imusarjaan.

                Muistaakseni siitä paissarin letkusta ainakin viimeksi nestettä virtasi jos korkin otti pois. Onkohan muuten sillä mitään merkitystä että muistaakseni viime syksynä(samojen oireiden kanssa tapellessa) isonsin sitä letkun loppupään reikää siitä paissarista hitusen, kun joltain englanti foorumilta luin että se ois vakiona liian pieni(on semmonen 1.5 mm reikä vakiona siinä korkin luona)

                Mutta siis ei sillä reiän suurennoksella ollut silloin mitään vaikutusta ongelmiin...
                BMW E84 X1 18dXdrive -14

                Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                Ex, E46 320 d Touring -01
                Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                Comment

                • superb
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2005
                  • 2827

                  #9
                  Originally posted by ockelbo4500 View Post
                  Kyllä joo muuten ihan samannäkönen , mutta kuvassa taitaa olla TD versio kun toi ahtoputki näyttää tulevan suoraan turbolta imusarjaan.

                  Muistaakseni siitä paissarin letkusta ainakin viimeksi nestettä virtasi jos korkin otti pois. Onkohan muuten sillä mitään merkitystä että muistaakseni viime syksynä(samojen oireiden kanssa tapellessa) isonsin sitä letkun loppupään reikää siitä paissarista hitusen, kun joltain englanti foorumilta luin että se ois vakiona liian pieni(on semmonen 1.5 mm reikä vakiona siinä korkin luona)

                  Mutta siis ei sillä reiän suurennoksella ollut silloin mitään vaikutusta ongelmiin...
                  Omasta suurensin myös tota reikää hiukan, ei vaikuta muuhun kun että nesteiden vaihdon jälkeen on helpompi ilmata. Eli lisää kiertoa sen putken kautta. Onko vesipumppu missä kunnossa?
                  Last edited by superb; 14-04-2009, 22:26.

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 924
                    • Sotkamo--Oulu

                    #10
                    No on kunnossa , koska senkin jo ko. ongelman takia syksyllä vaihdoin ja vaikutus oli +-nolla. Termari vaihdettu alkuperäiseen noin 35tkm sitten ja silloin siis kansikin oli pois ja silmämääräisesti täysin ehjä.

                    Tuli muuten asiasta vielä mieleen että joskus luin että jos tuo TDS tekee painetta venttiilikoppaan niin kansi on halki. En tiedä tekeekö se ns. painetta mutta liekö normaalia että melko helposti tihkuu öljyä korkin välistä ja jos korkin ottaa käynnissä ollessa pois niin öljyt kyllä roiskuu silmille(johtuneeko jakoketjusta?)
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 924
                      • Sotkamo--Oulu

                      #11
                      Nytpä taas mielenkiinnosta viikonloppuna ton auton kanssa kikkailin. Puhdistin järjestelmän ensin Bar's Nural puhdistusaineella+huuhtelut ja sitten pistin uudet nesteet joiden sekaan Bar's Leak paikkausainetta. Sitten ilmaukset limpparipullon kanssa.
                      Painetta nyt ei ehkä pitkälläkään matkalla tullut normaalia enempää(1,4bar korkki eli pitäähän painetta ollakkin) ja lämmöt pysy kurissa. Eli kaikki ehkä OK.

                      Tämän koko jutun alkuperäinen syyhän on siis ollut se että kun järjestelmässä on painetta(alussa sitä siis oli kyllä liikaa) normaalinkin verran niin onko normaalia tässä koneessa että jos paissarin korkkia raottaa niin nestettä lentää ainakin jonkin verran pihalle? Oma käsitys on sellainen että pitäisi vain ilmaa tulla pois ja jne.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • jani1632
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2002
                        • 2243
                        • Etelä-pohjanmaa

                        #12
                        Ei pitäisi tulla nestettä ulos lämpimänä avatessa ainakaan jos täyttämäärä on oikea....mulla e39 tds:ssä voi kyllä kyllä avata korkin vaikka 300km "putkeen" ajon jälkeenkin eikä ole vaaraa että nestettä tulisi ulos/yli...

                        Jääkö sulla tuonne järjestelmään jäännöspainetta kun motti on kunnolla jäähtynyt...? Sitäkään ei kyllä pitäisi juurikaan olla mikäli on kunnossa.
                        Tallin täytteet:
                        E70 3.0d -09
                        E34 540ia -94
                        E39 520d -00
                        E39 528i M-sport -00
                        E60 520i -04
                        E30 -86
                        E61 520da -09

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 924
                          • Sotkamo--Oulu

                          #13
                          Jäännöspainetta jää mielestäni hieman... No katsotaan miten taasen käy kun kone jäähtyy.

                          Kyllä kait se on pakko kohta itsekin uskoa että jostain sinne järjestelmään ilmaa tulee. No niin pitkään ajetaan että joko alkaa lämmöt nousta tai lentää nesteet ajaessa pihalle. (toivottavasti ei kuitenkaan näin käy)
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          • ockelbo4500
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2007
                            • 924
                            • Sotkamo--Oulu

                            #14
                            No nyt meni tänään hermot ton auton kanssa kun oli taas ilmaa järjestelmässä aika reilusti. No ei muuta kun kansi pöydälle ja kattomaan mitä se on syöny. Analyysin tulos oli seuraava: Kannessa ei näkyviä halkeamia, kuten ei ollu viimeksikään(40tkm sitten). Parissa esikammiossa hiushalkeama, mutta tuo nyt on mielestäni normaalia. Sen sijaan kannentiiviste näytti vuotaneen 6.pytyn kohdalta vesikanavaan. Liekkirenkaassa 3mm alue mustana ja tiivisteestä murentunut liekkirenkaan ja vesireiän väliltä 2mm pala pois. Liekkirengas siis ihan ehjän näköinen, mutta pieni vuoto välistä näytti tapahtuneen. Mielestäni näytti jopa hieman tiivisteen valmistusvialta, koska tuollainen pikkupala siitä oli murentunut pois.

                            No kuitenkin nyt kansi koeponnariin varmuuden vuoksi ja samalla vois suuttimet tarkastaa. Onko muuten oulun päässä järkevintä kiikuttaa kansi Oulun Moottorikoneistamolle vai löytyykö edullisempia, osaavia koneistamoja?
                            BMW E84 X1 18dXdrive -14

                            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                            Ex, E46 320 d Touring -01
                            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                            Comment

                            • ockelbo4500
                              Bimmer Fanatic
                              • Mar 2007
                              • 924
                              • Sotkamo--Oulu

                              #15
                              Do diin nyt on kansi konponnistettu ja plaanattu ja pitäs olla OK.
                              No tuossa sitten putsailin lohkon puolta ja yhtäkkiä pamahti päähän että pyörittelin konetta. Eli nytpä en enää tiedäkään onko 1. pytyn(ja 6.pytyn) mäntä ylhäällä puristustahti ykkös vai kuutospytyssä.
                              Onko tuossa pumpussa (hammasrattaissa tms.)jokin merkki josta voin 1.pytyn YKK-kohdan katsoa ilman että irrotan sitä jakopään koppaa?

                              Huomasin että jakopumpun tuplahammasrattaan väliosassa on koneistettu reikä( noin 2mm kokoinen), joka tulee kohdakkain sen yläketjun ohjaimen alakiinniikkeen (alakiinnike lohkon puolella) kanssa kun 1. mäntä YKK:ssa. Onko tuo luotettava merkki vain pitääkö kokeilemalla tehdä? Äkkiähän sen huomaa jos ei käyntiin lähde niin kääntää nokka-akselia sitten 180 astetta.
                              BMW E84 X1 18dXdrive -14

                              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                              Ex, E46 320 d Touring -01
                              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎