Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 TDS nesteongelmat jatkuu kansirempan jälkeenkin... Lue post 16--->

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 924
    • Sotkamo--Oulu

    #16
    No löytyhän ne ajoitusmerkitkin kun aikansa etsi ja auto saatiin taas käymään. Varovaista käyttelyä lämpimäksi(samalla jäähdytysjärjestelmää ilmaten) ja nyt sitten tuli tehtyä toi kannen loppukirintä.

    Sen jälkeen ajolenkki ja alko taas näyttää että järjestelmään ois tullu ilmaa. :think:think:think.
    Saa nyt vielä nähdä kun huomenna enempi ajelee, mutta kyllä nyt jo alkaa vaikuttaa ihmeelliseltä.

    Seuraavana pitänee vaihtaa lämmityslaitteen kenno(nesteen haju ollut vienona läsnä jo vuosia).... ehkä se vuotaa aina hitusen sinne koteloon ja jos korkki ei anna myöten niin sitten sinne tilalle muodostuu ilmakupla, joka lähtee kiertoon koneen käynnistyttyä.Voiko olla mahdollista???
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 924
      • Sotkamo--Oulu

      #17
      Voisko joku selventää tuon TDS:n nestekiertoa. Eli ajelin nyt sisälämmöt täysin kylmällä(eli neste ei kierrä lämmityslaitteen kennolla, ainakin letkut sinne on nyt kylmiä).

      Pitäisikö siinä pikkuletkussa, joka menee syyläriltä paisuntasäiliöön kiertää neste ajettaessa??? ei nimittäin kierrä.
      Vesi kyllä kiertää siitä jos korkki ei ole paikallaan, mutta ei sillon jos korkki on kiinni.

      Ja eikös sen nesteen siinä paissarissa tulisi lämmetä aivan lämpimäksi kun ajelee... nyt oli ehkä 50 asteinen, vaikka kone muuten normaalilämpönen.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • ockelbo4500
        Bimmer Fanatic
        • Mar 2007
        • 924
        • Sotkamo--Oulu

        #18
        Ja taas tätä samaa...

        Eli ei vieläkään ilmojen tulo systeemiin ole loppunut. Ulospäin ei näy vuotoja ja silti ilmoja vain ilmestyy jostain.

        Itsellä ei tule enää muuta mieleen kuin se, että jossain nesteletkussa on jokin minimaalinen reikä, josta nesteeseen menee ilmakuplia ajon aikana. Tämmöinen vika nimittäin on yhdellä tutulla kerran ollut Toyotassa.

        Tuleeko jollakulla muuta mieleen???

        Niin ja loppuun voitaneen sanoa, että kansiremontti ei siis näyttänyt vaikuttavan mitenkään tähän ilmojen muodostumiseen. Ja kansihan koeponnistettiin jne., joten pitäs olla 99,9% ehjä.
        Last edited by ockelbo4500; 24-05-2009, 21:57.
        BMW E84 X1 18dXdrive -14

        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
        Ex, E46 320 d Touring -01
        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

        Comment

        • Simpel
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2008
          • 405

          #19
          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          Ja taas tätä samaa...

          Eli ei vieläkään ilmojen tulo systeemiin ole loppunut. Ulospäin ei näy vuotoja ja silti ilmoja vain ilmestyy jostain.

          Itsellä ei tule enää muuta mieleen kuin se, että jossain nesteletkussa on jokin minimaalinen reikä, josta nesteeseen menee ilmakuplia ajon aikana. Tämmöinen vika nimittäin on yhdellä tutulla kerran ollut Toyotassa.

          Tuleeko jollakulla muuta mieleen???

          Niin ja loppuun voitaneen sanoa, että kansiremontti ei siis näyttänyt vaikuttavan mitenkään tähän ilmojen muodostumiseen. Ja kansihan koeponnistettiin jne., joten pitäs olla 99,9% ehjä.
          En nyt hirveesti tiedä mutta katsele juuh ne letkus oikein suurennuslasin kanssa ettei ole reikiä ...

          Viisaammat sitten kertoilee enemmän tästä ...

          Comment

          • ockelbo4500
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 924
            • Sotkamo--Oulu

            #20
            Taas tullut autoa kateltua ja välillä ajettuakin. Käytin kennoa pois ja oli vuotanut jostain hieman, koska kenno oli hieman valkean töhnän peitossa. No vaihdoin ne O-renkaat siihen kennon päähän kun saatto olla vuotanut siitäkin, enkä itse tekemässäni painetestissä (2 bar) havainnut vuotoa... No ehkä se pitäs viedä ammattilaiselle kun nesteen vieno tuoksu vieläkin autossa leijailee.

            Lopputuloksena se , että ongelmia näyttäisi edelleen olevan mukana.

            MUTTA MUTTA Kertokaapa nyt joku viisaampi vielä tuosta paissarin nestekierrosta. Mulla se neste ei nyt kauheasti kierrä siinä paissarissa eli vaikka ajais pitkäänkin niin paissari on melko viileä.(veljen bensabemarissa nesteen lämpöinen) Tämä taas johtuu siitä että neste ei mene sitä pikkuletkua pitkin paissariin korkin ollessa paikallaan(pitäisikö sen oikeasti kiertää koko ajan???) . Jos korkin ottaa pois nestettä kyllä virtaa siitä pikkuletkun reiästä koko ajan. Ja nyt on siis uusi korkki myös paikallaan.
            BMW E84 X1 18dXdrive -14

            Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
            Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
            Ex, E46 320 d Touring -01
            Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

            Comment

            • 525 TD
              Bimmer Fanatic
              • Jan 2005
              • 281
              • IISALMI

              #21
              Mielestäni jäähdytysnesteen ei kuuluisi virrata jäähdyttäjästä paisuntasäliöön , yhdysputken tarkoitus on pitää poistaa ilma "automaattisesti" jäähdyttäjästä

              kuvassa sama moottori E39-mallista , jossa lienee ilmausruuvi jäähdyttäjässä? http://www.realoem.com/bmw/showparts...50&hg=11&fg=35

              vikaa saattaisi olla jumiutuneessa sähkökiertovesipumpussa , jos kennosta löytyi "töhnää" , sähköpumpun magneetti kerää esim. jäähdytysnesteen irtoruosteen itseensä http://www.realoem.com/bmw/showparts...14&hg=64&fg=18

              koska termostaatti on alavesiletkussa , ja jos sähkökiertovesipumppu jumissa (vesi ei kierrä vesiventtileille) , moottorin vesipumppu imee osan nestettä paisuntasäiliöstä ja uutta nestettä siirtyy jäähdyttäjästä putken kautta paisuntasäiliöön http://www.realoem.com/bmw/showparts...60&hg=11&fg=35

              ylläoleva siis vain veikkaus...
              Last edited by 525 TD; 03-06-2009, 19:06.

              Comment

              • jani1632
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2002
                • 2243
                • Etelä-pohjanmaa

                #22
                Miten kannen ponnistus käytännössä toteutettiin.....en vaan aina jaksa uskoa 100% varmuudella saatuihin tuloksiin....
                Tallin täytteet:
                E70 3.0d -09
                E34 540ia -94
                E39 520d -00
                E39 528i M-sport -00
                E60 520i -04
                E30 -86
                E61 520da -09

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 924
                  • Sotkamo--Oulu

                  #23
                  Kannen koeponnisti Oulun Moottorikoneistamo. Ymmärsin että koeponnistus tehdään silleen että kansi asetellaan johonkin telineeseen ja tukitaan reäit ja sitten lyödään kansi pesukoneeseen, josta tullessaan se on noin 70 asteinen. Siihen sitten heti paineet päälle jne.
                  Eli aika lämpimänä väittivät mittauksen tapahtuvan ja sanoivat että varmasti tuolla selviää jos kansi on halki. Bemarin rikkinäisiäkin kansia kuulosti olevan aika useasti siellä ponnistuksessa, joten asiasta lienee heillä kokemusta.

                  Tämän hetken kovimmat epäilyt itsellä kohdistuu lämppärin kennoon, koska kun nyt olen tarennut ajaa kokonaan ilman lämmitystä niin näyttäis auto toimivan suht normaalisti. Tosin mitään satojen kilometrien matkoja en ole putkeen nyt ajanut.

                  Mutta tilanteen tarkkailu jatkuu ja eiköhän tämäkin selviä aikanaan. toivottavasti ainakin
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  • ockelbo4500
                    Bimmer Fanatic
                    • Mar 2007
                    • 924
                    • Sotkamo--Oulu

                    #24
                    Nyt on sitten sekin kenno vaihdettu uuteen ja ainakin nesteen haju hävisi sisältä. Autokin tuntuisi (100 ajetun kilometrin jälkeen) ainakin vielä toimivan OK, joten ainakin jotain parannusta on tapahtunut. Nähtäväksi vielä jää miten toimii pitkällä matkalla.
                    BMW E84 X1 18dXdrive -14

                    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                    Ex, E46 320 d Touring -01
                    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                    Comment

                    • 525TDS Touring
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2004
                      • 483
                      • Sahalahti

                      #25
                      Originally posted by ockelbo4500 View Post
                      Kannen koeponnisti Oulun Moottorikoneistamo. Ymmärsin että koeponnistus tehdään silleen että kansi asetellaan johonkin telineeseen ja tukitaan reäit ja sitten lyödään kansi pesukoneeseen, josta tullessaan se on noin 70 asteinen. Siihen sitten heti paineet päälle jne.
                      Eli aika lämpimänä väittivät mittauksen tapahtuvan ja sanoivat että varmasti tuolla selviää jos kansi on halki. Bemarin rikkinäisiäkin kansia kuulosti olevan aika useasti siellä ponnistuksessa, joten asiasta lienee heillä kokemusta.
                      Eipä koeponnistus ole kuin suuntaa antava, muutamia bareja, kun palotilassa on ihan toiset painelukemat polttoaineen syttyessä. Esim Fordin doch kansien halkeamat harvoin näkyvät koeponnistuksessa, mutta käydessä paineet karkaa nesteen sekaan.
                      Ex-525TDSa Touring -98
                      Ex-MB E220T CDi -02
                      E61 520D -09
                      F11 518d -16

                      Comment

                      • Guest's Avatar

                        #26
                        Originally posted by ockelbo4500 View Post
                        Taas tullut autoa kateltua ja välillä ajettuakin. Käytin kennoa pois ja oli vuotanut jostain hieman, koska kenno oli hieman valkean töhnän peitossa. No vaihdoin ne O-renkaat siihen kennon päähän kun saatto olla vuotanut siitäkin, enkä itse tekemässäni painetestissä (2 bar) havainnut vuotoa... No ehkä se pitäs viedä ammattilaiselle kun nesteen vieno tuoksu vieläkin autossa leijailee.

                        Lopputuloksena se , että ongelmia näyttäisi edelleen olevan mukana.

                        MUTTA MUTTA Kertokaapa nyt joku viisaampi vielä tuosta paissarin nestekierrosta. Mulla se neste ei nyt kauheasti kierrä siinä paissarissa eli vaikka ajais pitkäänkin niin paissari on melko viileä.(veljen bensabemarissa nesteen lämpöinen) Tämä taas johtuu siitä että neste ei mene sitä pikkuletkua pitkin paissariin korkin ollessa paikallaan(pitäisikö sen oikeasti kiertää koko ajan???) . Jos korkin ottaa pois nestettä kyllä virtaa siitä pikkuletkun reiästä koko ajan. Ja nyt on siis uusi korkki myös paikallaan.

                        Ainakin mun samanlaisessa vehkeessä virtaa neste sen pikkuletkun kautta paisariin (kuumana ei kylmänä), siis ainakin kun korkki on auki (en ole tarkkaillut korkki suljettuna). Lisäksi alavesiletku on aina huomattavasti ylävesiletkua kylmempi. Joko muuten ratkesi sitten koko ongelmakin?
                        Last edited by Guest; 29-07-2009, 20:43.

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 924
                          • Sotkamo--Oulu

                          #27
                          Jaahas... vastaillaanpa taas vaihteeksi.

                          Kennon vaihdon jälkeen auto on toiminut paremmin kuin ennen, muttei kunnolla vieläkään. Välillä saattaa mennä viikkokin ilman mitään ongelmia, mutta sitten yhtäkkiä taas jostain ilmestyy muutama ilmakupla, jotka yleensä kerääntyvät tuohon ylävesiletkuun ja sen jälkeen neste ei enää kierrä sitä pikkuletkua pitkin sinne paissariin. Siis silloin se letku on aivan kylmä, vaikka kone lämmin. Ns. normaalisti se pikkuletku on hitusen kättä lämpimämpi ajon jälkeen. Asian huomaa myös lämpömittarista, joka normaalisti pysyy keskellä ja oireiden alkaessa menee noin viisarin verran yli siitä keskikohdasta. Keittää tämä tähän mennessä ei ole yrittänytkään eli neste kyllä kiertää suht koht ok.

                          Mielestäni tuo ilmojen tulo tuonne järjestelmään ei oikein voi johtua kansiviastakaan( sitähän ei pitänyt ollakaan), koska nesteeseen ei ilmesty karstaa eikä synnytä sinällään painetta. Diagnoosi on tällä hetkellä semmonen, että auto toimii ajettaessa ok, mutta kun moottori ajon jälkeen jäähtyy niin järjestelmä imaisee jostain muutaman ilmakuplan nesteen kutistuessa ja sitten kun taas ajetaan niin voi arvata miten ilma laajenee. Jostain siis saanee ilmaa hitusen järjestelmään, mutta kun ulospäin ei mistään vuoda niin ongelman paikallistaminen on liki mahdotonta... Pitänee vain ajella ja aina ilmata, mikäli auto sillä tyylillä toimii.
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎