Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Päävirtasulake palaa, missä vika?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Harri G
    BTCF Member
    • Jul 2005
    • 9042
    • Iisalmi

    E34 Päävirtasulake palaa, missä vika?

    Ensimmäisen kerran oireili viime syksynä. Pöläytti sellaista muovinkatkua ja ihmettelin jo että mitkähän piuhat siellä ottaa toisiinsa. No, kohtahan sulake menikin kahteen osaan ja auto meni kaput vauhdista. Ajattelin, että vanhuuttaan hajosi. Vaihdoin Opel-osan tilalle (hinta 1€ vs. BMW:n 9€) ja sillä päästelin hyvin tähän päivään asti. Samanlainen muovinkatku päävirtasulakkeen kotelosta ja kohta ajeltiin taas iloisesti ilman virtoja tien laitaan. Sulake ei kuitenkaan totaalisesti kyrvähtänyt, vaan sain vielä käyntiin. Puoliksi se suli, pitää huomenna hakea kourallinen hanskalokeroon valmiiksi.

    Ja sitten kysymykseen. Minne virta menee päävirtasulakkeen jälkeen? Luulisi että polttaisi ensin pienempiä sulakkeita (en tosin niitäkään ole ehtinyt tarkastaa vielä). Lämppärin moottori pitää pientä mekkalaa, voisiko se vetää oikosulkuun? Tämä vika olisi kiva selvittää ennen muita ongelmia. Ei ole kovin mukavaa kun meno hyytyy keskellä kaupunkia ja ilman ohjaustehostinta ja jarrutehostinta yrittää saada vehkeen pois kadulta.
    E39 ja E91
  • superfast
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2004
    • 567
    • Kurikka

    #2
    Katopa miltä näyttää takalasin sulake siellä takapenkin alla.
    E60 525 Msport
    E36 318ti compact

    Comment

    • Harri G
      BTCF Member
      • Jul 2005
      • 9042
      • Iisalmi

      #3
      Originally posted by superfast View Post
      Katopa miltä näyttää takalasin sulake siellä takapenkin alla.
      Hmm. Tarkoittanet takalasilla sitä antennin sulaketta?
      E39 ja E91

      Comment

      • superfast
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 567
        • Kurikka

        #4
        sieltä muovi Boxista mikä on penkin alla kuskin puolella oli 30A sulake ja muistelin että olis ollu takalasin lämmitykselle. Kaikki e34 ja e32 mitä ollu itellä kaikista sulanut muovit jo sulakkeesta mut ei polta lankaa poikki. Tekee sit vaikka minkälaisia sähkö ongelmia.
        E60 525 Msport
        E36 318ti compact

        Comment

        • Harri G
          BTCF Member
          • Jul 2005
          • 9042
          • Iisalmi

          #5
          Originally posted by superfast View Post
          sieltä muovi Boxista mikä on penkin alla kuskin puolella oli 30A sulake ja muistelin että olis ollu takalasin lämmitykselle. Kaikki e34 ja e32 mitä ollu itellä kaikista sulanut muovit jo sulakkeesta mut ei polta lankaa poikki. Tekee sit vaikka minkälaisia sähkö ongelmia.
          Ok. Meni vähän aikaa kun sulakekaaviota etsiskelin. Löytyi niinkin kaukaa kuin tämän foorumin FAQ:sta Meinasit varmastikin sulaketta nro 35. Pitääpä tarkastaa se, ja miksei samalla muutkin kun kerran repii penkkiä pois, sekä konetilan sulakkeet. Vaikkapa huomenissa.
          E39 ja E91

          Comment

          • Rocla
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2002
            • 7692
            • Kajaani

            #6
            Myös keskulukon sulakkeiden tai ylipäätään takapenkin alla olevien olen havainnut usein tekevän samaa.

            Omastani nämä vaivat katosivat, kun laiton uudet sulakkeet puhdistettuihin pohjiin hopealakalla siveltynä.
            Olli.

            Comment

            • superfast
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2004
              • 567
              • Kurikka

              #7
              en nyt tässä muista tarkkaan mikä noista oli mut 30,31,32,33 ja 44,45,46,47 joku noista. Ja näiden takia on palanut autojakin. itellä on nytkin työn alla yks lunastettu palvaurio e32.
              E60 525 Msport
              E36 318ti compact

              Comment

              • Harri G
                BTCF Member
                • Jul 2005
                • 9042
                • Iisalmi

                #8
                Vaihdoin takapenkin alle sulakkeet. Kaikki kyllä näytti olevan päällisin puolin ok. Mitään ihmeellisyyksiä ei näkynyt. Yksi rele oli takapenkin alla irrallaan piuhojen päässä, osa nro: 0332209150. Tarkastelin sitäkin, eikä mitään ihmeempiä näkynyt. Laitoin uuden päävirtasulakkeen ja pyöriteltiin autoa. Mikään ei lämmennyt eikä mistään tullut käryä tms. vaikka oli kaikki mahdolliset sähkövehkeet päällä.

                Ainoastaan lämppäri ei toiminut ensimmäiseen kahteen minuuttiin kun oli käynnissä. Siinä on aiemminkin ollut jonkin sortin laakerivika, eli pitää sellaista klonk-klonk ääntä lämmitystehon mukaan muuttuen. Lämppärin teho on aaltoilevaa, eli välillä pöhöttää normaalisti ja välillä taas selvästi puhallus heikkenee. Voisiko lämppärin ja päävirtasulakkeen välillä olla joku yhteys?

                Muita sähkövikoja ei oikeastaan ole lukuunottamatta kiekkamittarin satunnaista pelleilyä, joka alkoi kun vaihdoin itse mittaristoon konkat ja säästin.

                Ajoin autolla lenkin eikä mitään ihmeempiä havaintoja ollut, mitä nyt ecu kalibroi itseään. Se voi taas päävirtasulake palaa kahden päivän, kahden kuukauden tai kahden vuoden päästä uudelleen.
                Last edited by Harri G; 15-04-2009, 20:10.
                E39 ja E91

                Comment

                Working...
                X
                😀
                🥰
                🤢
                😎
                😡
                👍
                👎