Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 lämpömittari ei toimi! Kokeiltuko jo kaikkea??

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • -BMW-
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 179
    • Klaukkala

    E34 lämpömittari ei toimi! Kokeiltuko jo kaikkea??

    Jes, olisi kiva saada tuo mittari pelaamaan kun tulee lämpimämmät kelit. Mutta itse asiaan. 520i M50 -91 Lämpömittari ei toimi, vaikka kaikkea haulla löydettyä on jo kokeiltu. Eli:

    - mittaristo testi -> kaikki mittarit ääriasentoon ja takas -> Mittarit ehjät!
    - maadoitettu mittarin(anturin) johtojen päät runkoon ja virrat päälle -> mittari punaiselle -> Johdot ehjät!
    - vaihdettu uusi testattu anturi paikoilleen!
    - mitattu anturin rungon maadoitus -> OK!

    Em. asiat tehty ja ei toimi mittari ei! Kaikki muut mittari toimii. Onko tuolle lämpömittarille omaa sulaketta. Kaikki kyllä toimii ja sulakkeet näyttää ehjiltä. Mikä muu vaikuttaa lämpömittarin toimintaan. Kulkeeko nuo mittarin johdot suoraan anturille?
    Last edited by -BMW-; 03-05-2009, 18:44.
    BMW 328 Ci -00
  • -BMW-
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 179
    • Klaukkala

    #2
    Asiaa taas tutkittu lisää! Huomasin että ei tuo mittari saakaan tuota maadoitusta anturin kautta!!

    Joten kysymys kuuluu, että mistä kautta maadoituksen pitäisi tulla? Kyseessä siis kaksi napainen anturi/liitin!
    BMW 328 Ci -00

    Comment

    • baku
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2006
      • 347
      • Kausala

      #3
      525 ja siitä isommat, eli sellaiset joissa mittaristossa on takana neljä liitintä, maadoittavat anturin mittariston kautta. Mopommissa on eri anturi ja se maadottuu moottorin kautta. Hatara muistikuva on, että tuossa moottorin kautta maadottuvassa versiossa ei olisi kuin yksi fyysinen napa, mutta saatan erehtyäkin. Molemmissa versioissa on itse liitin ihan samanlainen.

      Jos veikkaan oikein, niin sinulla on anturi ja johtosarja eri paria. Olet johdotusta jo testannutkin, mutta mitä tapahtuu jos laitat oikosulun liittimeen anturin tilalle? Jos maadotus tulee anturin kautta, niin lämpömittarisi ei näytä mitään. Jos taas maadottuu mittariston kautta, pomppaa neula punaiselle.

      Tietysti "sivistyneempi" tapa todeta johdotus on mitata liittimen napojen resistanssi maata vasten. Jos maadotus tulee mittariston kautta, pitäisi toisen navan vastus olla lähellä nollaa. Jos taas maadottuu moottorin kautta, on vastus ääretön, kun karvan toista päätä ei ole kytketty minnekään....

      Eli kaiken kaikkiaan, mittaristoja/ johdotuksia on olemassa kahdet erilaiset ja vastaavasti antureita on kaksi erilaista. Niiden yhdistäminen ristiin ei onnistu, toisessa tapauksessa mittari ei näyttäisi mitään ja toisessa taas mittari kyllä näyttäisi, mutta väärällä skaalalla.
      F20 116d
      E63 645
      E28 528
      F30 320d x-drive
      F31 335d x-drive

      ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

      KTM 1290 Super Adventure
      K1200S
      ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

      Comment

      • -BMW-
        Bimmer Rookie
        • Feb 2007
        • 179
        • Klaukkala

        #4
        Liittimen päät kun kytkee yhteen, lämpömittari ei nouse. Mutta tämän kun lyö runkoon niin mittari pomppaa punaiselle!


        Mittasin jännitteen liittimen välistä -> 0 volttia. Sitten kun siirin toisen yleismittarin mittapään runkoon nousi jännite 4 volttiin. Toisesta liittimestä runkoon 0 volttia!


        Eli toinen liittimen johto tulee mittaristolta (4 volt.), mutta toisen johdon pitäisi mennä jonnekkin ja maadoittaa lämpömittari. Mutta mihin se menee? Mittaristolle (olisiko poikki tms.)? Täytyy kokeilla mitä tapahtuu kun laitan sen "maapiuhan" runkoon. Minkähän väriset johdot on kyseessä?
        BMW 328 Ci -00

        Comment

        • baku
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2006
          • 347
          • Kausala

          #5
          Ruskeahan se noista lienee maajohto. Muistikuvan mukaan se menee kyllä johtosarjaa pitkin konehuoneen pyöreälle liittimelle asti, mutta ei sinun tapauksessasi jatku mittarille. Voit toki maadottaa karvan tuolta, mutta se ei poista sitä tosiasiaa, että sinulla on mittariston kanssa eri paria oleva anturi, eli skaalaus on joka tapauksessa pielessä.

          Eli etsi autoosi anturi, jossa anturin rungon ja tuon mittaamasi pienijännitteisen liittimen välillä on resistanssia. Tonkaisin Motonetin valikoimaa ja tuollainen löytyi:

          BMW 5-SARJA E34 1989->96 Lämpötila-anturi BMW ruskea
          E34 518-M40/520/525TD-M51/525-M50 RUSKEA/1-napainen [1988->1997]

          Numeroa tuossa ei näkynyt, mutta ei ollut hintaakaan kuin 6.40e...
          F20 116d
          E63 645
          E28 528
          F30 320d x-drive
          F31 335d x-drive

          ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

          KTM 1290 Super Adventure
          K1200S
          ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

          Comment

          • -BMW-
            Bimmer Rookie
            • Feb 2007
            • 179
            • Klaukkala

            #6
            Ok! Tätyypä käydä motonetissä katsomassa tuota anturia. Mutta jos se ei kierteiden puolesta sovi niin ainakin johtosarja on kaiketi sitten oikea.

            Tosiaan tuosta tuli mieleen, että mittaristo on tällä hetkellä kaksi liittiminen Motometer (digimittaristo), mutta olisiko paikalla voinut olla joskus VDO. Sopiikohan toistensa tilalle?

            Tuota en ainakaan pysty uskomaan, että vaikka tuostakin autosta löytyy jos jonkinmoista viritystä niin että joku olisi sen johtosarjan vaihtanut.
            BMW 328 Ci -00

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎