Mulla teki samaa, kun takakelkan isot puslat oli loppu. Vika selvisi vasta kun menin katsastuskonttorille ja pyysin katsastussetää etsimään väljän paikan. vasta 3 miehen voimalla vika löytyi kuorma-autojen renkaiden repimis laitteessa.
Ostin orkkis puslat, jotka täytin sikaflexillä, ja annoin kuivua 5 kk. Tuli hyvä, muttei liian kova.
kyllähän "isot" renkaat korostaa alustan vikoja huomattavasti mutta ei orkkisrenkaat niitä vikoja korjaa
itselläkin on pientä hyökkäilyä havaittavissa ja välystä ratissa.. mutta simpukassa ei liene vikaa sillä ns. Drop arm kääntyy jo pienestäkin ratin liikuttelusta mutta keskimmäinen raidetanko ei..
Renkailla on myös merkitystä yllättävän paljon. Huonot ylileveät ja matalat kumit eivät ainakaan paranna tilannetta, vaan mahdolliset pienetkin välykset tuntuvat 10 kertaa pahemmalta.
Kaverilla oli jotkut 18" kumit ja veteli niin h*lvetisti. Heitettiin alle orkkiskoon kumit ja auto muuttui ihan eri peliksi. Kyyti oli aivan eri luokkaa.
Saman ongelman kanssa painin minäkin. Yllämainitut jutut kannattaa tosiaan tarkastaa ekana. Itsellä ei vaan auttanu muuta kun vähän sai välystä ohjauksesta pois. Silti vetelee ihan kunnolla.
Mulla tuntuu lisäks selvää välystä jossakin, kun nostaa etupään ilmaan ja yrittää kääntää käsin rengasta. Eli renkaat kääntyy hiukan vaikka kaveri pitää rattia tiukasti kiinni rattilukkoa vasten. Silti kun kaverin kanssa tutkittiin niin ei nivelissä ollu havaittavissa mitään välyksiä.:think
Ei tuu enää oikein muuta mieleen kun apusimpukanhela, mutta voisko se antaa niin paljon periks. En tiiä saatana.
hyvin luultavasti myös ne taaempieni tukivarsien (reaktiotangot) takahelat ovat menneet pehmeäksi. Eivät välttämättä ole näkyvästi rikki. Helpoin konsti diagnisoida niiden kuntoa on esim. kääntää ohjausta hieman jonnekin päin ja potkaista kevyesti renkaaseen edestäpäin(siis renkaan kulkusuunnassa). Väljillä puslilla rengas tuntuu olevan kuin hieman irti. heilahtaa kyllä uusillakin puslilla, mutta on melko jämäkän oloinen.
oletko tarkastanut ohjaussimpukan kireyden? Searchilla löytyy tuosta paljonkin juttua.
Toinen kohta mikä voi aiheuttaa klappia löytyy rattiakselista kuskin jalkatilasta, akselissa on sellainen iso mutteri joka löystyy/kuluu ajan kanssa, tuonkin saa kiristämällä kuntoon.
Elikkäs mikä voisi olla ongelmana kun autolla ajettaessa keula hakee koko ajan. renkaat (235/45 r17) mutta ei ole normaalia urille vetelyä. 80 km/h vauhdissakin auto lähtee yhtäkkiä vastaantulevan kaistalle vaikka ratti suorassa.. :O Ratissa tuntuu välystä. Katselin tukivarret läpi ja näytti ja tuntui olevan kondiksessa.
Leave a comment: