Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Cruise ja EML

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mpi
    Bimmer Rookie
    • Jul 2008
    • 40

    E34 Cruise ja EML

    Tietäisikö joku onko E34:ssä eroa cruisessa riippuen siitä onko kyseessä EML varustettu auto vai mekaanisella kaasuläpällä?

    Minulla ei toimi cruise tuollaisessa elektronisella kaasuläpällä varustetussa autossa ja toisaalta en ainakaan vielä löytänyt konehuoneesta sellaista moottori/vaijeri kytkentää niin kuin cruiseen ilmeisesti yleensä kuuluu ainakin mekaanisen kaasuläpän kanssa.

    Toisaalta en keksi miksi cruise olisi mekaanisesti toteutettu jos autossa on elektroninen kaasuläppä? Ainakin ASC pystyy säätämään takapyöriin menevää tehoa suoraan kaasuläpällä?

    T:Mikko
  • Lapa735ia
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2007
    • 303
    • Martinniemi

    #2
    Originally posted by mpi View Post
    Tietäisikö joku onko E34:ssä eroa cruisessa riippuen siitä onko kyseessä EML varustettu auto vai mekaanisella kaasuläpällä?

    Minulla ei toimi cruise tuollaisessa elektronisella kaasuläpällä varustetussa autossa ja toisaalta en ainakaan vielä löytänyt konehuoneesta sellaista moottori/vaijeri kytkentää niin kuin cruiseen ilmeisesti yleensä kuuluu ainakin mekaanisen kaasuläpän kanssa.

    Toisaalta en keksi miksi cruise olisi mekaanisesti toteutettu jos autossa on elektroninen kaasuläppä? Ainakin ASC pystyy säätämään takapyöriin menevää tehoa suoraan kaasuläpällä?

    T:Mikko
    Eipä siellä ole vaijereita, eikä moottoreita cruiseen liittyen.
    Itsellä oli kanssa aikaisemmassa e32:ssa kanssa eml, jossa metsästin tovin cruisen vikaa. Loppujen lopuksi syyksi selvisi kytkinpolkimen liitin, joka pitää hyppylangalla yhdistää, mikäli on automaattivaihteet. Jostain syystä se hyppylanka oli otettu pois.
    E39 525 TDSA touring
    Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

    Comment

    • mpi
      Bimmer Rookie
      • Jul 2008
      • 40

      #3
      Kiitoksia! : ) Pitäisi varmaankin itsekin tarkistaa tuo kytkinpolkimen liitin. Ihan sama vika ei voi olla kyseessä kun minulla on manuaali mutta voi hyvin olla että kytkimen asento ei välity cruiselle oikein. Toinen epäilyksenalainen on perästä tuleva nopeussignaali, siinä on muutenkin jotakin kun ajotietokoneen toiminnot mihin tarvittaisiin nopeustietoa eivät toimi.

      Siihen tosin lienee syynä orkkissoittimen poisto mikä on tapahtunut jonkin edellisen omistajan toimesta. Jos ymmärsin ETK:ta oikein niin mankan johtosarjan mukana tulee tuo info siihen soittimen liittimelle josta se pitäisi kytkeä edelleen OBC:lle.

      Nopeusmittari ja siinä yhteydessä oleva kulutusmittari ovat OK, eli sinne asti nopeustieto ainakin tulee mutta cruise ja OBC:n keskikulutus yms. toiminnot ovat poissa. Cruisen vika voisi tietysti myös olla viiksessä, muistelen nähneeni postauksen missä vika oli siinä.

      T:Mikko

      Comment

      • Radon
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2003
        • 463
        • Suomi-Finland

        #4
        Cruise vaatii nopeussignaalin toimiakseen eli sieltä suunnalta kannattaa vikaa alkaa metsästämään.

        Comment

        • superb
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2827

          #5
          Siis jos kyseessä esim 535, niin kaasuläppä on mallia sähköinen(myös kaasupoljin sähköinen) JOS autossa on ASC. Ilman ASC:tä on perinteisen mallinen vaijerikäyttöinen läppä.

          Sähköiseen kaasuläppään on sitten ympätty kaikki oleellinen; ASC, vakkari, tyhjäkäynninsäätö...

          Comment

          • mpi
            Bimmer Rookie
            • Jul 2008
            • 40

            #6
            Juu, kyseessä on tosiaan tuollainen elektronisella kaasuläpällä ja ASC:llä oleva 535. Eli ensimmäiseksi kannattanee tutkia kytkinpolkimen liitin ja nopeussignaali. Kiitoksia! : )

            T:Mikko

            Comment

            • Lapa735ia
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2007
              • 303
              • Martinniemi

              #7
              Originally posted by mpi View Post
              Juu, kyseessä on tosiaan tuollainen elektronisella kaasuläpällä ja ASC:llä oleva 535. Eli ensimmäiseksi kannattanee tutkia kytkinpolkimen liitin ja nopeussignaali. Kiitoksia! : )

              T:Mikko
              Ja jarrukytkin samalla kun änkeät sinne jalkatilaan.
              Joillakin on ollut sellaistakin vikaa, että poljin jää pikkaisen painamaan kytkintä, niin ei sen takia aktivoidu.
              E39 525 TDSA touring
              Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎