Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Ilmastoinnin kuivaimen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • HILLOPAALLIKKO
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 241
    • Vantaa

    E34 Ilmastoinnin kuivaimen vaihto

    Onkohan kuivaimen vaihto paha homma ja missä se on E34? Mitäköhän purkais et siihen pääsis käsiks? Ilmastointihuoltaja epäili sen löytyvän nokalta pelkääjän puolelta alhaalta.

    Pitäis korvata R12 Isceonilla ja samalla kannattais vaihtaa kuivain.

    EDIT: Sain tehtaan korjausoppaan auki ja näyttää olevan apukuskin puolella edessä vesisäiliön alla.
    Last edited by HILLOPAALLIKKO; 20-05-2009, 10:22.
  • jones69
    BTCF Member
    • Dec 2005
    • 510
    • Myrskylä

    #2
    Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
    Onkohan kuivaimen vaihto paha homma ja missä se on E34? Mitäköhän purkais et siihen pääsis käsiks? Ilmastointihuoltaja epäili sen löytyvän nokalta pelkääjän puolelta alhaalta.

    Pitäis korvata R12 Isceonilla ja samalla kannattais vaihtaa kuivain.

    EDIT: Sain tehtaan korjausoppaan auki ja näyttää olevan apukuskin puolella edessä vesisäiliön alla.
    Jos oikein muistan, niin kuivain on etupuskurin takana oikealla. Eipä siis ole paha vaihtaa kun puskuri on 34:sta niin helppo irroittaa...
    E91 320d ///M-Sport "Voll"

    E28 530d (M57D30N2) "ikuisuusprojekti"

    Comment

    • MajorDrake
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2006
      • 7518
      • Jyväshyvä

      #3
      Käsittääkseni sitä kuivainta ei pidä mennä ominpäin vaihtamaan,
      vakka liemet oisiko järjestelmästä karanneet...
      Mulle ainakin sanoivat että kuivain pitää uusia jos putket on auki
      varttia kauemmin ?!?
      M550d G30 & Taycan Turbo S & 991 Turbo S Cab
      Tuontiautoja avaimet käteen -- http://www.viacar.fi -- myös rahoitus ja vaihto --
      Vetokoukkujen asennusta kaikkiin merkkeihin Jyvässeudulla...

      Comment

      • Jürgen_
        Bimmer Enthusiast
        • May 2008
        • 2707
        • Mylsä

        #4
        Voihan sen kuivaimen irrotella mut uusi pitäis mielellään laittaa siellä ilmastointifirmassa just ennen huoltoa paikalleen.
        Kyllä niitä kuivaimia on kotona laitettu ja seuraavana päivänä huoltoon, hyvin on toiminnu
        Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

        Comment

        • HILLOPAALLIKKO
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 241
          • Vantaa

          #5
          Eli auto on menossa sellaiselle pajalle, jossa testataan ensin järjestelmän tiiviys, sitten tyhjennetään vanhat aineet pois ja tässä välissä, joko asentaja, tai itse voi vaihtaa kuivaimen ja sitten uudet aineet tilalle.

          Ei ole mikään tavallinen huoltoliike vaan kylmäasennuksiin erikoistunut yritys joka suostui tuon aineen vaihdon suorittamaan. Näin ainakin Joensuusssa noin 10 paikasta kysytyllä varmuudella.

          Voi kun löytäisi R12 niin ei tarttis ku heittää ne kadonneet grammat tilalle ja jatkaa kruisailua... Nytkin tulee nimittäin kylmää mutta viiveellä.

          Comment

          • metake
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2008
            • 331
            • Janakkala

            #6
            Ei sitä kuivainta tarvii vaihtaa jos ei se ole saanut kosteutta, eli järjestelmä ole ollut auki. Kuivain sisältää silica-geeliä ja nimensä mukaisesti se poistaa järjestelmästä kosteutta. Jos kerran systeemi nytkin toimii joten kuten R12 aineella, niin vanhat aineet vaan pois ja Isceon 49 tilalle niin tulee hyvä. Mulle just tehtiin toi homma E30:een ja mitään kuivainta vaihdettu ja nyt toimii paremmin kuin hyvin.

            Ajoneuvo ilmastointeihin erikoistunut firma ja asentaja vaan nauro että niin ne jotkut koittaa vaihdattaa niitä kuivaimia ja saada siitä(kin) rahaa

            Comment

            • HILLOPAALLIKKO
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 241
              • Vantaa

              #7
              Tuollainen osui vaan silmään niin tuli mieleen vaihtaa kuivainkin:



              Itse olin kyllä aluksi sitä mieltä et heittäis vaan uudet aineet tilalle ja vaihtelee sit joskus kuivaimen jos kompura/kenno/letkut sattuu hajoomaan. Säästäis siinä 50 eur (motonet) + työt.

              Comment

              • metake
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2008
                • 331
                • Janakkala

                #8
                Juu, osan voi vaihtaa ainakin kahdesta syystä: Siksi että joku käskee tai on sitä mieltä että pitäisi vaihtaa, tai sitten vuoksi että se on rikki. Itse en koskaan ole ymmärtänyt miksi jotain ehjää pitäisi vaihtaa vaan sen vuoksi, "että se nyt vaan olisi hyvä vaihtaa".

                Jos epäilet että järjestelmä vuotaa reilummin, niin sitten kuivain saattaa olla imenyt itseensä kosteutta, ja on syytä vaihtaa, mutta sitten pitää myös etsiä vuotokohta ja vaihtaa se vuotava osa. Jos taas järjestelmässä on jäljellä ainetta ja aineen väheneminen on tapahtunut ajan kanssa, niin todennäköisesti et mitään saavuta uudella kuivaimella. Toisaalta jos sen nyt vaihtaa niin eipä tarvii sitten murehtia että olisko pitänyt sittenkin...

                Mulla oli järjestelmä täysin tyhjä, joten aloitettiin paineistamalla typellä ja koetettiin löytää vuoto, ei löytynyt, joten alipaineella kuivaus n. puoli tuntia ja sitten uudet aineet sisään. Nyt toimii hyvin, saa sitten nähdä kuinka pitkään vai vuotaako taas tyhjäksi.

                Ja tuo kuivaimen vaihto ei liity mitenkään aineiden vaihtoon toisenlaisiksi, vaikka sitäkin jotkin huollot väittää, vaan yksinkertaisesti siihen, että joskus se kuivain on saanut tarpeeksi kosteutta ja tulee tiensä päähän. Vaikka saisitkin jostain R12:sta (ei onnistu laillisesti koska ainetta ei saa varastoida), niin kuivaimen vaihto tai vaihtamattomuus tarvetta se ei muuta miksikään. Eli jos laite toimii R12:lla vanhalla kuivaimella, niin se toimii myös Isceon 49:llä.

                Comment

                • HILLOPAALLIKKO
                  Bimmer Fanatic
                  • Feb 2006
                  • 241
                  • Vantaa

                  #9
                  Kiitos tiedoista... Täsmällinen teksti! Itsellä juurikin tyhjentynyt hiljakseen ajan mittaan ja järjestelmässä on vielä reilusti ainetta, mutta ei kuitenkaan lähellekkään täynnä koska kesäkuumalla saa odotella viileää useita minuutteja.

                  Tämä asentaja vihjaili ettei järjestelmä välttämättä toimi enää ollenkaan jos kuivainta ei vaihdeta

                  Comment

                  • metake
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 331
                    • Janakkala

                    #10
                    Originally posted by HILLOPAALLIKKO View Post
                    Tämä asentaja vihjaili ettei järjestelmä välttämättä toimi enää ollenkaan jos kuivainta ei vaihdeta
                    Niin vihjaili mullekin ensimmäinen paikka, että jos jää vähänkään vanhaa ainetta systeemiin ja/tai kuivainta ei vaihdeta niin saattaa paakkuntua ja tukkia systeemin ja hajottaa kompuran. Laski kustannusarvioksi mulle järjestelmän huolloksi ja kuivaimen vaihdoksi 250 - 300 eur.

                    Toisessa paikassa (tekee pelkkiä ajoneuvoilmastointeja) sitten oli erilainen ja sanoisinko tietävämpi asenne. Hieman epäili kun mulla oli koko systeemi tyhjä, että voi olla kuivaimessa kosteutta, mutta meinas että voi toimia hyvin sellaisenaankin, ja toimi kanssa.

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #11
                      Se kuivain toimii myös suodattimena järjestelmässä olevia epäpuhtauksia vastaan. Kuivain kuitenkin tukkeutuu ajanmittaan ja se kyllä näkyy ilmastoitihuoltomittareissa. Kuutta vuotta suositellaan sen kuivaimen vaihtoväliksi mutta jos nyt edes kymmenenvuoden välein vaihdettaisi.
                      Vaihdetaanhan se moottorin öljynsuodatinkin vaikka se on vielä ihan ehjä
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎