Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 m5 3.8 -92

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Joni*
    BTCF Member
    • Nov 2005
    • 192
    • Vaasa

    #16
    Ootko päästöjä mittaillu? Itellä kans pientä nypytystä tasakaasulla. Tänään kävin mittaamassa päästöt ja rikkaalla oli. Nyt kun tietäis että lähtiskö vikaa etsimään lamdasta(vaihdettu alle 20tkm, 250e uus orkkis), ilmamäärämittarista vai voisko tuo tulpanjohtohomma olla syypää?

    Voisko sellanen vaikuttaa kun tuossa ei moottorin/vedenlämpömittari nouse ajossa aivan keskiviivaan, vaan jää viisarin verran alapuolelle. Eli jos termostaatti päästää läpi ennenaikojaan ja kylmäkäyntirikastus olisi vielä hieman päällä...

    Pitäisi saada tuo nyt pikimmiten katsastettua niin yritän löytää vian pian. Ilmoita jos noilla tulpanjohtojen vaihdolla sait aikaan parannusta.
    Z3 Roadster 2.8 -00

    Comment

    • Hannu_H
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2002
      • 410
      • Paskakaupunni

      #17
      Originally posted by Jonnyboy View Post
      Ootko päästöjä mittaillu? Itellä kans pientä nypytystä tasakaasulla. Tänään kävin mittaamassa päästöt ja rikkaalla oli. Nyt kun tietäis että lähtiskö vikaa etsimään lamdasta(vaihdettu alle 20tkm, 250e uus orkkis), ilmamäärämittarista vai voisko tuo tulpanjohtohomma olla syypää?

      Voisko sellanen vaikuttaa kun tuossa ei moottorin/vedenlämpömittari nouse ajossa aivan keskiviivaan, vaan jää viisarin verran alapuolelle. Eli jos termostaatti päästää läpi ennenaikojaan ja kylmäkäyntirikastus olisi vielä hieman päällä...

      Pitäisi saada tuo nyt pikimmiten katsastettua niin yritän löytää vian pian. Ilmoita jos noilla tulpanjohtojen vaihdolla sait aikaan parannusta.
      Katsoppa ettei putki vuoda ennen lambda-anturia. Ainakin kolmessa e34 M5 missä on ollut päästöt yläkantissa, niin aina on ollut se joustokappale ratkennut.

      Comment

      • Joni*
        BTCF Member
        • Nov 2005
        • 192
        • Vaasa

        #18
        Originally posted by Hannu_H View Post
        Katsoppa ettei putki vuoda ennen lambda-anturia. Ainakin kolmessa e34 M5 missä on ollut päästöt yläkantissa, niin aina on ollut se joustokappale ratkennut.
        Tuo pitää tarkistaa. Kiitos vinkistä.
        Kävin uudestaan mittaamassa päästöt kunnon lämmityksen jälkeen mutta ei. HC ja CO pilvissä. Lambda arvo 0,8 tietämillä, hetkeksi nousi normaaleihin lukemiin kun kunnolla kierrätti. Meinasivat että lukemat viittaisivat tyhjään kattiin ja se sekoittaisi lambdan. Mutta yhtälailla tuo vuoto voisi olla mahdollinen. Happiarvo hieman koholla, mutta ei kyllä kuulosta että vuotais. Illalla tallille tutkimaan.
        Last edited by Joni*; 14-08-2009, 17:30.
        Z3 Roadster 2.8 -00

        Comment

        • wtr
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 112
          • Turku

          #19
          Originally posted by Jonnyboy View Post
          Ootko päästöjä mittaillu? Itellä kans pientä nypytystä tasakaasulla. Tänään kävin mittaamassa päästöt ja rikkaalla oli. Nyt kun tietäis että lähtiskö vikaa etsimään lamdasta(vaihdettu alle 20tkm, 250e uus orkkis), ilmamäärämittarista vai voisko tuo tulpanjohtohomma olla syypää?

          Voisko sellanen vaikuttaa kun tuossa ei moottorin/vedenlämpömittari nouse ajossa aivan keskiviivaan, vaan jää viisarin verran alapuolelle. Eli jos termostaatti päästää läpi ennenaikojaan ja kylmäkäyntirikastus olisi vielä hieman päällä...

          Pitäisi saada tuo nyt pikimmiten katsastettua niin yritän löytää vian pian. Ilmoita jos noilla tulpanjohtojen vaihdolla sait aikaan parannusta.
          M5boardilta muistan lukeneneeni että maantieajossa tuo lämpöviisari kuulukin olla piirun verran keskiviivan alapuolella. Noita lämpömittareita on muuten kaksi, toinen juurikin tuolle kojetaulun mittarille ja toinen eculle.

          Originally posted by Hannu_H View Post
          Katsoppa ettei putki vuoda ennen lambda-anturia. Ainakin kolmessa e34 M5 missä on ollut päästöt yläkantissa, niin aina on ollut se joustokappale ratkennut.
          Joo tuntuis olevan yleinen ongelma, vanhassa autossa sama homma. Putki kannattaa tarkistaa kokonaan muutenkin huolella läpi, katithan näissä pitäis olla aika laadukkaita.

          Niin ja kulunut kaasuläpän asentoanturikin voi muuten olla syyllinen epämääräisiin käyntiongelmiin.
          myydään:
          - E34 M5 putkiston osia

          Comment

          • M5 bemu
            BTCF Member
            • Nov 2007
            • 318
            • Turku

            #20
            tulpan hatut vaihdettu. ei vaikutusta. johtoja en vielä ole kerinnyt tarkastelemaan, äkkiseltään katsottuna ei niis ollu mitään, et kenties muistin väärin. mutta hattuja vaihtaessa, kahdessa puolassa, oli irronnut osittain se pelti(tarkotan niitä pelli liuskoja mitkä on ladottu sen mustan kikkareen ympärille). eikös semmonen haittaa jo puolan toimivuutta?? mielestäni tommonen ois "sökö", sehän lyö läpi sillon...korjatkaa taas viisaammat jos taas olen väärässä...
            TEAM E34

            Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
            Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

            Comment

            • Joni*
              BTCF Member
              • Nov 2005
              • 192
              • Vaasa

              #21
              Ei vuoda putki. Tulpanhatut kuin uudet. Otin lambdan käteen niin oli paksu nokikerros päällä. Poltin siitä toholla kaikki karstat pois ja pidin hetken punahehkuisena.
              Kiinni ja mittaukseen niin HC arvot oli selvästi laskenu, pysyi nipin napin sallituissa(noin 80). Lambda arvo pyöri sallitun ja rikkaan välillä. MUTTA CO edelleen jossain 2,3 tienoilla. Raja tais olla 0,3.
              Johtuukos tuo nyt rikkaasta seoksesta vai palamattomuudesta? Auto toimii edelleen hyvin. Aavistuksen tyjhäkäynnillä täristää, mutta en tiedä onko enemmänkin ominaisuus? Mittasin myös bensanpaineet ja kohdillaan olivat. Lämpötila-anturi näytti melko uudelta.
              Z3 Roadster 2.8 -00

              Comment

              • Joni*
                BTCF Member
                • Nov 2005
                • 192
                • Vaasa

                #22
                Noniin. Meni päästöistä ilman mitään ongelmia ja leimalta huomautuksitta
                Ilmeisesti lambdassa oli vika. Kokeilin kaverilta saatua e36 320 lambdaa ja sillä päästöt korjaantui ja kulutus tipahti ajotietokoneen mukaan pari litraa maantieajossa. Pientä nykimistä vielä on.täytynee synkata kaasuläpät jos siitä olisi apua.
                Z3 Roadster 2.8 -00

                Comment

                • M5 bemu
                  BTCF Member
                  • Nov 2007
                  • 318
                  • Turku

                  #23
                  Originally posted by Jonnyboy View Post
                  Noniin. Meni päästöistä ilman mitään ongelmia ja leimalta huomautuksitta
                  Ilmeisesti lambdassa oli vika. Kokeilin kaverilta saatua e36 320 lambdaa ja sillä päästöt korjaantui ja kulutus tipahti ajotietokoneen mukaan pari litraa maantieajossa. Pientä nykimistä vielä on.täytynee synkata kaasuläpät jos siitä olisi apua.

                  hyvä ku tuli kuntoon... mun pitää mittauttaa puolat et onks ne kunnossa. sit kone tulee kuntoon ni sit mun pitää alkaa etsimään vikaa ajotietokoneesta. ei näytä mitään kulutusta tällä hetkellä. matkan mitä tankilla pääsee näyttää lähes aina 754km...oli tankki täynnä tai lähes tyhjä...
                  TEAM E34

                  Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
                  Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

                  Comment

                  • Petteri75
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2005
                    • 2541
                    • Kirkkonummi

                    #24
                    Puola/puolat saattavat olla menossa, varsinkin jos ovat alkuperäisiä. Jos nykiminen jatkuu, niin jossain vaiheessa voi kokeilla etsiä sitä viallista yksilöä. Muista mitata jossain vaiheessa ohivuodot/puristukset ja jos ne kunnossa, niin välillä tarkkailla tulppia. Ex-M5 seisoi talven ja sen aikana yhden pytyn sytytystulpa oli löystynyt melkein auki. Tämä siis vain minulla, elämä M5:en kanssahan oli aikalailla jatkuvaa askartelua lyhyen (kaksi kesää) kestäneen omistajuuden aikana.

                    Mutta uutta tekisi mieli.
                    Last edited by Petteri75; 28-08-2009, 21:28.
                    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                    Comment

                    • Joni*
                      BTCF Member
                      • Nov 2005
                      • 192
                      • Vaasa

                      #25
                      Originally posted by Petteri75 View Post
                      Puola/puolat saattavat olla menossa, varsinkin jos ovat alkuperäisiä. Jos nykiminen jatkuu, niin jossain vaiheessa voi kokeilla etsiä sitä viallista yksilöä. Muista mitata jossain vaiheessa ohivuodot/puristukset ja jos ne kunnossa, niin välillä tarkkailla tulppia. Ex-M5 seisoi talven ja sen aikana yhden pytyn sytytystulpa oli löystynyt melkein auki. Tämä siis vain minulla, elämä M5:en kanssahan oli aikalailla jatkuvaa askartelua lyhyen (kaksi kesää) kestäneen omistajuuden aikana.

                      Mutta uutta tekisi mieli.
                      Puolavika saattaa olla mahdollinen myös. Mutta oireilisiko se sitten täyskaasukiihdytyksessäkin? Kun silloin toimii kyllä hyvin. Tulppiakin kun ottanut irti niin olleet aika samanlaisia. Tuntuu että puolilämpöisenä(öljynlämpö 70c) toimii parhaiten, mutta nykiminen pahenee lämmetessä. Niin ja nykimisellä tarkoitan sellaista pientä nypytystä jonka huomaa tasakaasulla.
                      Z3 Roadster 2.8 -00

                      Comment

                      • Petteri75
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2005
                        • 2541
                        • Kirkkonummi

                        #26
                        Originally posted by Jonnyboy View Post
                        Puolavika saattaa olla mahdollinen myös. Mutta oireilisiko se sitten täyskaasukiihdytyksessäkin? Kun silloin toimii kyllä hyvin. Tulppiakin kun ottanut irti niin olleet aika samanlaisia. Tuntuu että puolilämpöisenä(öljynlämpö 70c) toimii parhaiten, mutta nykiminen pahenee lämmetessä. Niin ja nykimisellä tarkoitan sellaista pientä nypytystä jonka huomaa tasakaasulla.
                        Ex-M5:ssa puolat menivät kyllä kerralla, mutta tässä M50B25:ssa se yksi mokoma oli menossa hiljakseen. Nykimistä esiintyi alle 2500 kierroksen kun painoi paljon kaasua. Pintakaasulla vedättämälle ei niinkään. Lambdan uusiminen kokonaan saattaa olla kohtuuhintainen vaihtoehto, ellei joudu hankkimaan ///Marmoritiskiltä tavaraa. Mutta puolien testaaminen on kustannuksetonta ja muistaakseni mukavampaa puuhaa kuin tuossa nykyisessä kulkineessa, oliko siinä edes mitään "maadoituskiskoja" tms tiellä. Ja testaamisella tarkoitan ihan sitä normaalia yksi kerrallaan sytytysjohdon ottamista irti ja sen vaikutuksen kuuntelemista joutokäyntiin.
                        BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                        Comment

                        • M5 bemu
                          BTCF Member
                          • Nov 2007
                          • 318
                          • Turku

                          #27
                          nostellaas ylös... talvi meni aika nopeesti...ei oikein aikaa riittänyt autolle...uudet puolat ja tulpanhatut sain hommattua ja asennettua paikalle. vika ei silti korjaantunut. pientä nykimistä pienellä kiihdytyksellä ja ajotietokoneen kulutus mittari ei näytä mitään...
                          TEAM E34

                          Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
                          Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

                          Comment

                          • M5 bemu
                            BTCF Member
                            • Nov 2007
                            • 318
                            • Turku

                            #28
                            Noniin, vuosi meni äkkiä. vihdoinkin sain aikaseks mennä tallille ja koittaa etsiä vikaa.

                            vika nro 1. Alipainetta ei o ollenkaan, syytä en ehtinyt vielä tarkemmin etsimään mutta remontin yhteydessä vaihdetut alipaineletkut on ainakin vaihtokunnossa.

                            vika nro 2. koska ei alipainetta, ei myöskään bensapaineensäädin toimi, joten siittä johtuu suuri kulutus ja päästöjen perseellä olo

                            vika nro 3. ajotietokone ei näytä kulutusta> syy, ajotietokone ei saa nopeus tietoa.

                            vika nro 4. Edc- iskarit ei toimi>syy, edc-yksikkö ei saa nopeus tietoa

                            Nopeus mittari toimii!
                            ELI, nyt tarttisin ekaks tietoa, perästä menee johto ilmeisesti suoraan mittariin ja haaroittuu sieltä eteen päin?? mikä johto( väri-koodi??? )
                            jos joku tietää kertoa johdon tarkan kulkureitin ja värin, olisin todella kiitollinen!

                            Sähkökaavio olisi poikaa, löytyykö keltään?
                            TEAM E34

                            Kesällä e34 3.8 ///M5 -93 +re85
                            Jokapäiväisessä ajossa Scoda super-bee 1.8t -07

                            Comment

                            • bigblock
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2005
                              • 160
                              • iisalmi

                              #29
                              Originally posted by Jonnyboy View Post
                              Puolavika saattaa olla mahdollinen myös. Mutta oireilisiko se sitten täyskaasukiihdytyksessäkin? Kun silloin toimii kyllä hyvin. Tulppiakin kun ottanut irti niin olleet aika samanlaisia. Tuntuu että puolilämpöisenä(öljynlämpö 70c) toimii parhaiten, mutta nykiminen pahenee lämmetessä. Niin ja nykimisellä tarkoitan sellaista pientä nypytystä jonka huomaa tasakaasulla.
                              Onkohan tähän lämpimänä huononemiseen kukaan keksinyt vastausta,itsellä samaa ongelmaa tosin m5 3.6

                              Comment

                              • Vauhtivaunu
                                BTCF Member
                                • Jun 2008
                                • 2714
                                • P-Karjala

                                #30
                                Kannattaisi mitata moottorinlämpöanturin vastusarvot eri lämpötiloissa ja verrata niitä Boschin antamiin arvoihin. Useimpiin Boschin antureihin löytyy vastus/lämpötila-arvot netistä sillä kymmennumeroisella koodilla joka on anturin kyljessä.
                                sigpic


                                Bensiinisuuttimien (ei suorasuihkutus) testilaitteet. Myös DT määritys. Kysy YV:llä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎