Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34: Ilmastoinnin kompura (m20), mistä moinen?

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • insp
    BTCF Member
    • Sep 2002
    • 827
    • Iittala

E34: Ilmastoinnin kompura (m20), mistä moinen?

Nyt tarttisi tietoa että mistä saisi järkihinnalla toimivan kompressorin.

Kyseessä siis m20 moottoriin tuleva, eli kiilahihinalla. Autossa on jälkiasennus ilmastointi, mutta miksipä ei alkuperäinen sopisi? Tosin erona tässä on se että tähän autoon sopii ei ilmastoinnin syyläri.

Letkujen lähdöt ei ole ongelma, ne voi tehdä uudelleen. Kunhan kiilahihna olisi eli a2 uralla ja teho merkintä 15.

Kaupasta saa toki uuden 400e:llä, mutta mikäli mahdollista saada jostain halvemmalla niin ainahan se kiinnostaisi.
    Last edited by insp; 12-06-2009, 23:03.
    ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *
  • soldia
    Banned
    • Feb 2006
    • 725
    • Planet X

Originally posted by insp View Post
    Nyt tarttisi tietoa että mistä saisi järkihinnalla toimivan kompressorin.

Kyseessä siis m20 moottoriin tuleva, eli kiilahihinalla. Autossa on jälkiasennus ilmastointi, mutta miksipä ei alkuperäinen sopisi? Tosin erona tässä on se että tähän autoon sopii ei ilmastoinnin syyläri.

Letkujen lähdöt ei ole ongelma, ne voi tehdä uudelleen. Kunhan kiilahihna olisi eli a2 uralla ja teho merkintä 15.

Kaupasta saa toki uuden 400e:llä, mutta mikäli mahdollista saada jostain halvemmalla niin ainahan se kiinnostaisi.
    Tuoltahan noita saa...

Comment

• Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

Originally posted by soldia View Post

Onkohan ne nyt sitten varmasti oikeanlaisia :think
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

Comment

• insp
        BTCF Member
        • Sep 2002
        • 827
        • Iittala

Muutama kuvatus mokomasta.

Yksi idea on tietty katso örumilta, joska vaikka saisi halvemmalla.. Mutta tietenkin jos faktaa on jollain niin mikäpäs siinä. Ebay käy kanssa, kunhan joku ostaa sen mun puolesta, myös sen pitää olla ehjä ja järkevällä toimitusajalla (1vk).

Comment

• Flart
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 433
          • Pilkanmaa

mulla löytyis e30 325i mallin ilmastoinnin kompura
          Nykyiset.
          Bmw e34 m5 touring -94. Bmw e30 325i 24v touring -93. Bmw e34 525ix 4d sedan -93. Bmw e30 335i -85 (ratapommi projekti).

Entiset.
          Bmw e30 325i -88. Bmw e34 535i -88. Bmw e30 325i -87. Bmw e30 327i -85. Bmw e30 318i -84. Bmw e21 315 -81. Bmw e12 528i -78. Bmw e28 525i -84.

Comment

• WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

Seuraavissa vähän vertailunumeroita OE kompuralle (Bosch DV14):

Samaa käytety mm varhaisemmissa E32:ssa. Kiinnike varmaankin eroaa koneen tyypin mukaan.

Comment

• insp
              BTCF Member
              • Sep 2002
              • 827
              • Iittala

Pirun hienoa että jengi jaksanu vastailla.. Tuntuu vain että hinnat ovat öbaut samat ulkomailta tilattuna kuin ihan "varaosaliikkeestä". Eli kun saan suoraan tukkurilta ostettua alehinnalla, niin hinta on toivottavasti sama ~3xx euroa kuin ulkomaillakin.

Ensiviikolla olen viisaampi kun pääset asiaa tarkistamaan.

Comment

• jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

Eikös ainakin osa noista ole ihan korjattavissakin? Näin olen ainakin itse ymmärtänyt.
                Aprilia RSV4

Comment

• insp
                  BTCF Member
                  • Sep 2002
                  • 827
                  • Iittala

Originally posted by jannmann View Post
                  Eikös ainakin osa noista ole ihan korjattavissakin? Näin olen ainakin itse ymmärtänyt.
                  Kerro ihmeessä miten?

Mutta päivitystä, nyt on murkila irti. Vanha on sanden sd-709, googlella löytyy ainakin kuvaa ja juttua paljon. Mietityttää vaan kun tuo on r12 aineille, niin mikähän on korvaava sandeni että toimisi r134 oikein.

Comment

• muuris
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3501
                    • Jyväskylä

Jos siitä apua on, niin mulla on nurkissa yks E32-M30 ilmastoinnin kompura. Kiilahihnalle, toimintavarmuutta ei ole (ei ole ollut mulla käytössä). Noutohintaan / voin ottaa partyille.
                    E30 325iX '86
                    Instagram

Comment

• jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

Originally posted by insp View Post
                      Kerro ihmeessä miten?

Mutta päivitystä, nyt on murkila irti. Vanha on sanden sd-709, googlella löytyy ainakin kuvaa ja juttua paljon. Mietityttää vaan kun tuo on r12 aineille, niin mikähän on korvaava sandeni että toimisi r134 oikein.
                      Riippuu mikä siinä on rikki. Osaan voi laakerit vaihtaa ja tiivisteet. Googlella löytyy juttua. Tossa muutama kuva mitä se pitää sisällään: http://www.alfabb.com/bb/forums/164-...oded-view.html

Pitäis toimia kyllä kyllä suoraan r12 kompura r134:lla kin.
                      Ainakin itsellä entisessä ja nykyisessä alkuperäinen r12 kompura ja nyt sisällä r134 ja hyvin toimii.
                      Toki molempiin laitettu BMW:n retrofit kitti (adapterit r12->r134 täytölle ja uudet O-renkaat putkiin )
                      Ainoastaan vanhat esteripohjaiset öljyt pitää vaihtaa/poistaa vanhasta järjestelmästä. Ne ei sekoitu r134 kanssa, eivätkä siten voitele kompuraa joka sen johdosta "leikkaa kiinni"

Viisaammat kertokoon lisää.
                      Aprilia RSV4

Comment

• insp
                        BTCF Member
                        • Sep 2002
                        • 827
                        • Iittala

Originally posted by jannmann View Post
                        Pitäis toimia kyllä kyllä suoraan r12 kompura r134:lla kin.
                        Ainakin itsellä entisessä ja nykyisessä alkuperäinen r12 kompura ja nyt sisällä r134 ja hyvin toimii.
                        Toki molempiin laitettu BMW:n retrofit kitti (adapterit r12->r134 täytölle ja uudet O-renkaat putkiin )
                        Ainoastaan vanhat esteripohjaiset öljyt pitää vaihtaa/poistaa vanhasta järjestelmästä. Ne ei sekoitu r134 kanssa, eivätkä siten voitele kompuraa joka sen johdosta "leikkaa kiinni"
                        Juurikin näin mulla on tehty, eli vaihdettu on :

- Kuivain
                        - adapterit r12->r134
                        - Öljyt (PAOIL 68)
                        - luonnollisesti r134 aineet+öljyt.

Mutta tänään käyn eräässä putiikissa joka ainakin myy sanden laitteita, katsotaan mitä sanovat.

Comment

• insp
                          BTCF Member
                          • Sep 2002
                          • 827
                          • Iittala

Firma nimeltä FinnKlima, totesi että kompura on paskana. Näin sen itsekkin, takakennen kun otti irti, oli männätkin ottanut tuhoa. Oli lähtenyt jokin palanen irti takaläpästä (tms) ja se aiheuttanut vauriota.

Uusi maksaa 280e, tosin itse joutuu vanhasta vaihtamaan vain fyysisen takakannen, jossa on lähdöt. Koska uudessa lähdöt on erillaiset.

Mutta ei enään paha hinta, kun vertaa käytettyjä/uusia ebay.

Comment

• Schutzstaffel
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2006
                            • 345
                            • Lounais-Suomi

M20 kompura M30 koneeseen

Nostan vanhan topicin ylös, kun tässä on edes vähän samaa asiaa.

Mulla olis M20 koneesta ilmastoinnin kompura. Saako sen sopimaan M30 koneeseen? Vai onko helpompi hommata M30 kompura? Se ainakin sopii suoraa rautoineen päivineen.

Jos jollain on tietoa, niin kertokaas.
                            Monta 80-luvun autoa

Comment

Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎