Käykö E32 perä E34:seen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VNT
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2002
    • 1410
    • Tuusula

    Käykö E32 perä E34:seen?

    Eli yksinkertainen kysymys. Sopiiko E32 perä E34:seen?
    Tai sopiiko minkään muun mallin perä E34:seen esim. E28:sin?

    Jos ei sovi niin mitä eroa E32 perässä on verrattuna E34:sen?

    On niin perkeleen harvassa 525tds 2.64:1 lukkoperät :?
    -ALPINA B10 4.6 V8 E39-
  • mukko
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 5965
    • Uleåborg

    #2
    ............
    Last edited by mukko; 30-10-2007, 16:28.
    -- Official member of BTCF-Sauna Team --

    Save the World, Fuck The Fuel Economy
    Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

    Comment

    • VNT
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 1410
      • Tuusula

      #3
      Originally posted by muggo
      E32:n perä sopinee hyvin pienellä sovituksella E34:een.
      Mikähän tämä pieni sovitus on?
      Käykö e34 kardaani suoraan e32 perään kiinni?
      Entä 525tds vetoakselit, sopiiko 750(e32) perään kiinni?
      -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

      Comment

      • mukko
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2003
        • 5965
        • Uleåborg

        #4
        ..........
        Last edited by mukko; 30-10-2007, 16:28.
        -- Official member of BTCF-Sauna Team --

        Save the World, Fuck The Fuel Economy
        Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

        Comment

        • |JR|
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2003
          • 550
          • Tuusula

          #5
          Ei ois tietoo keneltä ton ETK:n vois saada... :?:
          sigpic


          Porsche 970/G1 Panamera 4S vm. 2010 #Waffel ❤

          BMW E39 530dA M-Sport Touring vm.2001 #BlackMetalWagen" 🖤

          BMW E91 330xdA M-Sport xDrive Touring vm.2006 "DerBlaueReiseMaschine" 💙

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4339
            • Turku

            #6
            Originally posted by 0103336
            Ei ois tietoo keneltä ton ETK:n vois saada... :?:

            Comment

            • Kyytsis
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2003
              • 3472
              • Helsinki

              #7
              Terve kaima...

              525tds:n lukkoperä on numeroltaan 33101213296 ja on ollut ko. mallin lisäksi käytössä myös td mallissa. Ei muissa korimalleissa ollenkaan.

              e32 735:n lukkoperä välityksellä 3,45 on myös vain siinä mallissa käytetty...

              EDIT: niin, etk:n mukaan nuo perät ovat kyllä ulkoisesti identtisiä.

              Comment

              • VNT
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2002
                • 1410
                • Tuusula

                #8
                Eli siis esim. e32 750 perä sopii e34 525tds:aan?
                Tarviiko vetoakseleita vaihtaa?
                E32 750:ssa olisi 3.15:1 lukkoperä. Huippunopeus luonnollisesti laskee kun tuollaisen asentaa.
                -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                Comment

                • Kyytsis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Mar 2003
                  • 3472
                  • Helsinki

                  #9
                  Originally posted by VNT
                  Eli siis esim. e32 750 perä sopii e34 525tds:aan?
                  Ei pysty sanomaan muuta varmaa kuin ettei sitäkään perää ole ikinä asennettu e34:ään bemarin toimesta. Kuvissa näyttävät samalta, mutta onko se sitten totuus vai bemarin graafikkojen laiskuutta.

                  Comment

                  • 9313juha
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2002
                    • 1272
                    • Ratissa vuodesta 1968

                    #10
                    Ainakin perän kotelo ja takakansi ovat samoja tiettyjen E32 ja E34 mallien välillä ETK:n mukaan. Siitä vois päätellä ainakin kiinnityksen taka-akseliin sopivan.
                    "Jimi Hendrix poltti kitaransa, mutta te ette pysty polttamaan edes kirjanpitoanne. Excel-taulukko kun ei pala." Valtteri Väkevä

                    Comment

                    • Masinol
                      Bimmer Fanatic
                      • Feb 2003
                      • 988
                      • "Turku"

                      #11
                      Originally posted by Kyytsis
                      Originally posted by VNT
                      Eli siis esim. e32 750 perä sopii e34 525tds:aan?
                      Ei pysty sanomaan muuta varmaa kuin ettei sitäkään perää ole ikinä asennettu e34:ään bemarin toimesta. Kuvissa näyttävät samalta, mutta onko se sitten totuus vai bemarin graafikkojen laiskuutta.
                      Totta...jos tarkoitat ETK:n kuvia niin niihin ei todellakaan ole luottamista...
                      Saab 99 -75 - Mazda 323 -88 - BMW 728 -78 E23 - BMW 316 -88 E30 - Opel Kadett D -87 - BMW 325i -88 E30 - BMW 325i -91 E36 - BMW 540iA -93 E34 - BMW 328i -95 E36 touring - BMW 528iA -96 E39 touring - BMW 735iA -97 E38 - Volvo S60 -01 - BMW 330dA -05 touring

                      Comment

                      • VNT
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2002
                        • 1410
                        • Tuusula

                        #12
                        Originally posted by 9313juha
                        Ainakin perän kotelo ja takakansi ovat samoja tiettyjen E32 ja E34 mallien välillä ETK:n mukaan. Siitä vois päätellä ainakin kiinnityksen taka-akseliin sopivan.
                        Ok, mutta entäs vetoakselit ja kardaani?
                        Sopiiko e34 vetoakseli ja kardaani e32:sen lukkoperään kiinni?
                        -ALPINA B10 4.6 V8 E39-

                        Comment

                        • advance
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2004
                          • 1687

                          #13
                          vanha aihe, mutta näitä ihmiset hakee kuitenkin eli ittellä on tuo seiskan 3.15 perä kiinni ja nakkaamalla menee tosin kartaanin laippa tuli entisestä en siitä tiedä käykö se seiskan laippa siihen kun ei verrattu.

                          Comment

                          • an13
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2005
                            • 260

                            #14
                            Käy ristiin siis E32 ja E34 mallien välillä, kunhan huomioi että iso perä (typ210 8 pultilla) ja pieni (typ188 6 pultilla) eivät ole vaihtokelpoisia keskenään suorilta.
                            ex-535iA E34

                            Comment

                            • baku
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2006
                              • 347
                              • Kausala

                              #15
                              e32:ssa on periaatteessa kaksi vaihtoehtoa: siellä voi olla joko 8- pulttinen typ210 perä tai pienempi 6- pulttinen typ188. Kardaani on molemmissa tapauksissa samanlainen, eli tulee kiinni 6:lla M10 pultilla. Eli näissä on aina myös "iso"kardaani ja "isot" vetarit.

                              E34:stä taas löytyy valikoimaa enemmän. Pikkuperä on aina typ 188, mutta niitäkin on kaksissa erilaisissa kuorissa. 520 ja 525tds malleista ainakin löytyy samaa tyyppiä olevat kuoret kuin e28 ja e30:ssä. Suurin osa lienee sitten samaa runkoa kuin tuo e32:n pienempi, kiinnitykset runkoon ovat siis samat. Ero tulee sekä vetareissa että kardaanin laipassa. Näitä molempia laippoja on olemassa kahta mallia. Pienempiä käytettäessä on kardaanissa 6 kpl M8:n pultteja ja isommissa sama määrä, mutta M10 pultteja.

                              Eli väittäisin, että isot perät ovat molemmissa malleissa täysin samanlaiset. Noista pienemmistä taas vaihtuvat rungot keskenään muuten ihan kivasti, mutta sekä vetarin että kardaanin laippoja joutuu vaihtelemaan. Vetarit on helppo juttu, ne lähtee aika olemattomalla napauksella irti ja molemmissa vetarimalleissa on akseli ja pooritus sama. Ongelma tulee yleensä kardaanin laipan mutterin oikean kiristysmomentin kanssa. Merkitsevää kun ei ole tuon mutterin momentti, vaan laakerikitkan, joka sekin pitäisi mitata ilman tasauspyörästöä. Jos kitka liikkuu arvossa 2-3 Nm, niin aika harvalta harrastajalta löytyy tuohon mittalaitetta.

                              Näistä löytyy varmaan vielä eri variaatioita, mutta en ole kuullut, että tuota isoa typ210 perää istuttaisi ihan helposti noihin pienempiin kardaaneihin ja vetareihin.

                              Ihan täysin selvää ei ole sekään, että meneekö raja typ188:n ja typ210:n välillä jossain tietyssä konekoossa. Etk:kin antaa noita aika paljon ristiin. Periaatteessa kai molemmissa malleissa pitäisi olla typ210 perä kun malli on x35 tai isompi. Viisaammat korjatkoon.
                              F20 116d
                              E63 645
                              E28 528
                              F30 320d x-drive
                              F31 335d x-drive

                              ex. e92 335d, e91 325I pre-lci, e84 X1 2.0d x-drive, e91 320d,e90 320i,e46 316i, e87 118d, e46 320i, e46 330xd, e46 330d, e39 528i, e32 750i, e32 730i, e34 525i

                              KTM 1290 Super Adventure
                              K1200S
                              ex. K1200RS, K1200R, F800S, R1100S

                              Comment

                              Working...
                              X