Terve!
Ensimmäinen viesti foorumille, ja ikävissä merkeissä.
Päivällä kävin katsomassa eräässä autoliikkeessä tätä kyseistä bemaria jonka ostin, eli e34 -88 520i. Pelleissä oli hiukan vikaa jne, tietenkin, kyse on 21v vanhasta autosta. Koeajoimme vehkeen kuitenkin jopa kahteen kertaan.(Ensimmäisellä kerralla ei nopeusmittari toiminut, tämä korjattiin ja ajoimme toiseen kertaan kokeillaksamme.)
Molemmilla kerroilla olimme vakuuttuneita moottorin kunnosta, hörähti nätisti käyntiin, oli tasainen tyhjäkäynti, kiihtyi odotetusti, ja muutenkin koneen osalta näin amatöörin silmin näytti hyvältä.
Kaupat siis tuli ja lähdin kotimatkalle jolloin ongelmat alkoi. 85+km/h vauhdissa ratti alkoi täristä. Laitoimme paineita renkaisiin, jne.
Mentiin sitten pk-seudulle päästessä rengasliikkeeseen tarkistuttamaan tilanteen, koska paineiden korjaus ei hyödyttänyt.
Ottivat renkaat irti ja huomasivat että vanteista puuttuivat sovitteet.
Sovitteet lopulta löydettiin kolmannesta liikkeestä ja laitettiin paikalleen, ongelma korjaantui.
Muutama tunti myöhemmin, auto oli seissyt noin 15min edellisen ajon jälkeen, ja ei suostunut lähtemään käyntiin. Yritin startata 2-3 kertaa ja kone ei lähtenyt käyntiin. Pidin tupakanmittaisen renkaita potkien ja sen jälkeenhän hörähti ensimmäisellä liikkeelle. Matkan jatkuessa tämä toistui muutaman kerran kun pysähdyksiä tuli.
Tarkastimme sytytystulpat ja kaikki oli ok, mutta sytytystulpat oli huonosti kiinni ollut. Laitoimme tulpat paremmin kiinni.
Moottori hörähti taas käyntiin ensimmäisellä yrityksellä tupakanmittaisen, tai kahden tupakan jälkeen.
Jatkoimme matkaa, ajattelimme käydä ostamassa uuden sytytystulpan tarkastaaksemme että saadaanko kipinää ollenkaan aikaiseksi. Tulppia ei kuitenkaan huoltoasemalta löytynyt, ja pihalla ei auto suostunut taaskaan käynnistymään. Yritimme 2-3 kertaa, pidimme tupakanmittaisen, yritimme, jne. Tällä kertaa auto ei lähtenyt käyntiin edes tupakanmittaisen jälkeen, kunnes vasta noin 30min jälkeen auto taas lähti käyntiin.(Kokeilimme josko lähtisi noin 5-10min välein.)
Auto alkoi sammumaan tyhjäkäynnillä liikennevaloissa jne, ja kotimatkalla muutamaan otteeseen auton työnsinkin jo sivuun etten ole liikenteen tukkeena.
Tyhjäkäyntiongelma:
Kun päästää vapaalle, sekä ajovalot että mittariston valot välkkyvät sykäyksittäin noin 5-10sekunnin ajan. Sen jälkeen tyhjäkäynti tasaantuu toisinaan.
Asiaan liittymättömänä(?) öljyt ovat todella paskassa kunnossa. Aivan pikimustaa. Huomenna heti käyn vaihtamassa, mutta eihän paskojen öljyjen näin pitäisi vaikuttaa?
Kuten tekstistä huomaa, olen aivan käsi vielä toistaiseksi autojen kanssa. Joten jos joku viitsii opastaa, niin kädestä pitäen mieluiten.
Teksti on pitkä, ja toivon että joku jaksaa kuitenkin lukea.
Ja outoahan tässä on että ehdin auton saamisen jälkeen viitisen tuntia ajella ilman ongelmia, kunnes ne yhtäkkiä alkoivat pikkuhiljaa.
Kuulemma oli auto marraskuusta lähtien seisonut liikkeessä.
Ensimmäinen viesti foorumille, ja ikävissä merkeissä.
Päivällä kävin katsomassa eräässä autoliikkeessä tätä kyseistä bemaria jonka ostin, eli e34 -88 520i. Pelleissä oli hiukan vikaa jne, tietenkin, kyse on 21v vanhasta autosta. Koeajoimme vehkeen kuitenkin jopa kahteen kertaan.(Ensimmäisellä kerralla ei nopeusmittari toiminut, tämä korjattiin ja ajoimme toiseen kertaan kokeillaksamme.)
Molemmilla kerroilla olimme vakuuttuneita moottorin kunnosta, hörähti nätisti käyntiin, oli tasainen tyhjäkäynti, kiihtyi odotetusti, ja muutenkin koneen osalta näin amatöörin silmin näytti hyvältä.
Kaupat siis tuli ja lähdin kotimatkalle jolloin ongelmat alkoi. 85+km/h vauhdissa ratti alkoi täristä. Laitoimme paineita renkaisiin, jne.
Mentiin sitten pk-seudulle päästessä rengasliikkeeseen tarkistuttamaan tilanteen, koska paineiden korjaus ei hyödyttänyt.
Ottivat renkaat irti ja huomasivat että vanteista puuttuivat sovitteet.
Sovitteet lopulta löydettiin kolmannesta liikkeestä ja laitettiin paikalleen, ongelma korjaantui.
Muutama tunti myöhemmin, auto oli seissyt noin 15min edellisen ajon jälkeen, ja ei suostunut lähtemään käyntiin. Yritin startata 2-3 kertaa ja kone ei lähtenyt käyntiin. Pidin tupakanmittaisen renkaita potkien ja sen jälkeenhän hörähti ensimmäisellä liikkeelle. Matkan jatkuessa tämä toistui muutaman kerran kun pysähdyksiä tuli.
Tarkastimme sytytystulpat ja kaikki oli ok, mutta sytytystulpat oli huonosti kiinni ollut. Laitoimme tulpat paremmin kiinni.
Moottori hörähti taas käyntiin ensimmäisellä yrityksellä tupakanmittaisen, tai kahden tupakan jälkeen.
Jatkoimme matkaa, ajattelimme käydä ostamassa uuden sytytystulpan tarkastaaksemme että saadaanko kipinää ollenkaan aikaiseksi. Tulppia ei kuitenkaan huoltoasemalta löytynyt, ja pihalla ei auto suostunut taaskaan käynnistymään. Yritimme 2-3 kertaa, pidimme tupakanmittaisen, yritimme, jne. Tällä kertaa auto ei lähtenyt käyntiin edes tupakanmittaisen jälkeen, kunnes vasta noin 30min jälkeen auto taas lähti käyntiin.(Kokeilimme josko lähtisi noin 5-10min välein.)
Auto alkoi sammumaan tyhjäkäynnillä liikennevaloissa jne, ja kotimatkalla muutamaan otteeseen auton työnsinkin jo sivuun etten ole liikenteen tukkeena.
Tyhjäkäyntiongelma:
Kun päästää vapaalle, sekä ajovalot että mittariston valot välkkyvät sykäyksittäin noin 5-10sekunnin ajan. Sen jälkeen tyhjäkäynti tasaantuu toisinaan.
Asiaan liittymättömänä(?) öljyt ovat todella paskassa kunnossa. Aivan pikimustaa. Huomenna heti käyn vaihtamassa, mutta eihän paskojen öljyjen näin pitäisi vaikuttaa?
Kuten tekstistä huomaa, olen aivan käsi vielä toistaiseksi autojen kanssa. Joten jos joku viitsii opastaa, niin kädestä pitäen mieluiten.
Teksti on pitkä, ja toivon että joku jaksaa kuitenkin lukea.
Ja outoahan tässä on että ehdin auton saamisen jälkeen viitisen tuntia ajella ilman ongelmia, kunnes ne yhtäkkiä alkoivat pikkuhiljaa.
Kuulemma oli auto marraskuusta lähtien seisonut liikkeessä.
Comment