Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 520i -88 ei käynnisty, tyhjäkäyntiongelmia, sammuilee.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Koobra
    Bimmer Rookie
    • Jun 2009
    • 40
    • Espoo

    E34 520i -88 ei käynnisty, tyhjäkäyntiongelmia, sammuilee.

    Terve!

    Ensimmäinen viesti foorumille, ja ikävissä merkeissä.

    Päivällä kävin katsomassa eräässä autoliikkeessä tätä kyseistä bemaria jonka ostin, eli e34 -88 520i. Pelleissä oli hiukan vikaa jne, tietenkin, kyse on 21v vanhasta autosta. Koeajoimme vehkeen kuitenkin jopa kahteen kertaan.(Ensimmäisellä kerralla ei nopeusmittari toiminut, tämä korjattiin ja ajoimme toiseen kertaan kokeillaksamme.)
    Molemmilla kerroilla olimme vakuuttuneita moottorin kunnosta, hörähti nätisti käyntiin, oli tasainen tyhjäkäynti, kiihtyi odotetusti, ja muutenkin koneen osalta näin amatöörin silmin näytti hyvältä.

    Kaupat siis tuli ja lähdin kotimatkalle jolloin ongelmat alkoi. 85+km/h vauhdissa ratti alkoi täristä. Laitoimme paineita renkaisiin, jne.
    Mentiin sitten pk-seudulle päästessä rengasliikkeeseen tarkistuttamaan tilanteen, koska paineiden korjaus ei hyödyttänyt.
    Ottivat renkaat irti ja huomasivat että vanteista puuttuivat sovitteet.
    Sovitteet lopulta löydettiin kolmannesta liikkeestä ja laitettiin paikalleen, ongelma korjaantui.

    Muutama tunti myöhemmin, auto oli seissyt noin 15min edellisen ajon jälkeen, ja ei suostunut lähtemään käyntiin. Yritin startata 2-3 kertaa ja kone ei lähtenyt käyntiin. Pidin tupakanmittaisen renkaita potkien ja sen jälkeenhän hörähti ensimmäisellä liikkeelle. Matkan jatkuessa tämä toistui muutaman kerran kun pysähdyksiä tuli.

    Tarkastimme sytytystulpat ja kaikki oli ok, mutta sytytystulpat oli huonosti kiinni ollut. Laitoimme tulpat paremmin kiinni.

    Moottori hörähti taas käyntiin ensimmäisellä yrityksellä tupakanmittaisen, tai kahden tupakan jälkeen.

    Jatkoimme matkaa, ajattelimme käydä ostamassa uuden sytytystulpan tarkastaaksemme että saadaanko kipinää ollenkaan aikaiseksi. Tulppia ei kuitenkaan huoltoasemalta löytynyt, ja pihalla ei auto suostunut taaskaan käynnistymään. Yritimme 2-3 kertaa, pidimme tupakanmittaisen, yritimme, jne. Tällä kertaa auto ei lähtenyt käyntiin edes tupakanmittaisen jälkeen, kunnes vasta noin 30min jälkeen auto taas lähti käyntiin.(Kokeilimme josko lähtisi noin 5-10min välein.)

    Auto alkoi sammumaan tyhjäkäynnillä liikennevaloissa jne, ja kotimatkalla muutamaan otteeseen auton työnsinkin jo sivuun etten ole liikenteen tukkeena.


    Tyhjäkäyntiongelma:
    Kun päästää vapaalle, sekä ajovalot että mittariston valot välkkyvät sykäyksittäin noin 5-10sekunnin ajan. Sen jälkeen tyhjäkäynti tasaantuu toisinaan.



    Asiaan liittymättömänä(?) öljyt ovat todella paskassa kunnossa. Aivan pikimustaa. Huomenna heti käyn vaihtamassa, mutta eihän paskojen öljyjen näin pitäisi vaikuttaa?



    Kuten tekstistä huomaa, olen aivan käsi vielä toistaiseksi autojen kanssa. Joten jos joku viitsii opastaa, niin kädestä pitäen mieluiten.
    Teksti on pitkä, ja toivon että joku jaksaa kuitenkin lukea.

    Ja outoahan tässä on että ehdin auton saamisen jälkeen viitisen tuntia ajella ilman ongelmia, kunnes ne yhtäkkiä alkoivat pikkuhiljaa.
    Kuulemma oli auto marraskuusta lähtien seisonut liikkeessä.
    E36 325i sedan '91
    ex. E34 520i '88
  • peto2
    BTCF Member
    • Jan 2007
    • 8257
    • Järvikylä (Nakkila)

    #2
    vanha bensa aiheuttaa varmasti osansa käynnistysvaikeus varmaan suurimmassa osassa.. samaten kun odottelu auttaa tuohon niin veikkaisin että suuttimetkin taitavat vuotaa -> suuttimille huolto ja uutta bensaa tankkiin auttaa varmaan jo vähän
    F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
    ex:
    E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
    Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
    Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
    Nakkaa privaa jos tarvetta.

    Comment

    • Koobra
      Bimmer Rookie
      • Jun 2009
      • 40
      • Espoo

      #3
      Suoraan autoliikkeestä lähtiessä kävin tankkaamassa 40l bensaa.
      Tuosta on nyt noin 30l ajettu päivän aikana.
      Joten helpottaisiko lisääminen? ja kiitos nopeasta vastauksesta.
      E36 325i sedan '91
      ex. E34 520i '88

      Comment

      • peto2
        BTCF Member
        • Jan 2007
        • 8257
        • Järvikylä (Nakkila)

        #4
        riippuu siitä että paljonko seisonutta tavaraa oli mutta aja mahdollisimman kuivaksi ja sitten lisää uutta niin pitäs sen puolen olla ok.

        jos oletetaan että bensa on hyvää niin huono tyhjäkäynti saattaisi johtua tyhjäkäyntimoottorista.. päästää ilmaa kaasuläpän ohi, säädellen näin tyhjäkäyntinopeutta.. saattaa jumittaa jolloin ei tietysti toimi kunnolla.. tämä löytyy kun laitat virrat päälle ja menet konehuoneen puolelle kuunteleen niin imusarjan lähistöltä löytyy suriseva murikka..

        toinen on sitten imuvuodot.. starttipilotti on hyvää niiden etsimiseen..
        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
        ex:
        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
        Nakkaa privaa jos tarvetta.

        Comment

        • Koobra
          Bimmer Rookie
          • Jun 2009
          • 40
          • Espoo

          #5
          Pitää tuo suriseva murikka käydä etsimässä.
          Millä tavalla huomaa että jos se on jumittunut?

          Ja bensoista, on hiukan vaikeaa ajaa tankkia tyhjäksi kun nyt jo pahimmillaan sammuu tyhjäkäynnin aikana. Kierrokset korkealla kotiin tulin.
          E36 325i sedan '91
          ex. E34 520i '88

          Comment

          • zarkuss
            Bimmer Rookie
            • May 2009
            • 44
            • Finland

            #6
            e34 käynnistysongelmia

            Kyseessä taitaa olla M20B20 kone .... yleisiä ongelmia juuri nämä suutinvuodot eli joutuu sahaamaan ja saattaa hörähtää mutta ei käynnisty.. sittenkun sahaa pitempään niin johan käynnistyy mutta saattaa ilmetä käyntiongelmia. Tee suuttimille huolto vaikka niin että ostat forte gas threatmentin tankkiin tai vaihtoehtosesti 2 tahtiöljyä (ajaa melkosesti asian samanlailla) . Ilmamassamittarin norsunkärsä letku kannattaa tarkistaa kanssa (yleensä teipattu huonolla menestyksellä ja vuotaa ilmaa välistä) . Yksi vaihtoehto mitä on ollut näissä gm tuotteissa niin se tyhjäkäynti moottori (krominen mokkula mihin tulee letkut) yleensä täynnä karstapaskaa. se kannattaa putsata kanssa. Löytyy siitä imuputkun etupuolelta.

            ohhoh,jokohan noilla saisit ongelmaa vähemmäksi ...

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎