Terve!
Vaihdoin edellispäivänä autooni öljyt ja suodattimen. Laitoin sisään Mobil 1 5W-50:stä. Tänään aamulla huomasin parkkipaikalta lähtiessäni, että auton alle oli ilmestynyt pieni märkä läntti.
Ensimmäiseksi tietysti mieleeni tuli, että suodatin tai pohjan proppu olisi jäänyt löysälle, mutta tarkastettuani asian näin ei kuitenkaan ollut.
Aikani äherrettyäni auton alla sain selville, että öljyä tippuu ilmeisesti jostain kampiakselin etupään paikkeilta, tai sitten jostain ylempää minne en kunnolla päässyt näkemään (öljypohjan tiiviste?). Harmittaa pirusti ettei ole paikkaa missä auton saisi itse nostettua kunnolla ylös. Öljyvuodon paikkaa ei ainakaan yläpuolelta pysty näkemään, mutta sen verran sain selville että öljyä tihkuu siihen pohjapanssarin/suojan takaosaan, josta sitä valuu hitaasti mutta varmasti maahan sen pienen reiän kautta. Pyyhin ja pesin tuota pohjapanssaria, ja hetken odottelun jälkeen panssarin takaosa kostuu selkeästi, ja siitä tippuu jokunen pisara aina maahan.
Vuoto ilmeisesti lakkaa kylmänä, sillä se tiputtaa vain vähän ajon jälkeen eikä juurikaan enempää ajan myötä(ainakaan viime yön aikana).
Olisiko vain u-tuuria että suoraan öljynvaihdon jälkeen tällainen ilmaantuu, vai tykkäisikö kone enemmän jostain "jäykemmästä" öljystä?
Kävin myös parilla korjaamolla kyselemässä ja näyttämässä laitosta, ja kaverit olivat tuolla pienellä kurkkaamisella sitä mieltä että luultavasti vaihtoon menisi kampiakselin stefa. Hiukan vaan pelottaa opiskelijabudjetilla paljonkohan maksaa :P Itse stefa tuskin on kovin kallis, mutta jonkun verran työtä on kait jos vaihdelaatikon joutuu irroittamaan. Öljypohjan tiiviste oli toinen arvio. Toinen ikävä ongelma on se, että ainakin nämä turun alueen korjaamot tuntuvat olevan umpitäynnä eikä aikaa oikein tunnu saavan vaikka sen sitten haluaisinkin vaihdattaa. Pitäisi kuitenkin töihin kärryllä päästä.
Eka viesti foorumille ja valitettavasti ikävissä merkeissä
Noh, kyllä tää tästä...
Edit: Sen verran vielä että vuoto on ainakin sen verran pieni että öljytikusta ei pysty sanomaan että sitä olisi kulunut. Moottoriöljyä se kuitenkin on.
Vaihdoin edellispäivänä autooni öljyt ja suodattimen. Laitoin sisään Mobil 1 5W-50:stä. Tänään aamulla huomasin parkkipaikalta lähtiessäni, että auton alle oli ilmestynyt pieni märkä läntti.
Ensimmäiseksi tietysti mieleeni tuli, että suodatin tai pohjan proppu olisi jäänyt löysälle, mutta tarkastettuani asian näin ei kuitenkaan ollut.
Aikani äherrettyäni auton alla sain selville, että öljyä tippuu ilmeisesti jostain kampiakselin etupään paikkeilta, tai sitten jostain ylempää minne en kunnolla päässyt näkemään (öljypohjan tiiviste?). Harmittaa pirusti ettei ole paikkaa missä auton saisi itse nostettua kunnolla ylös. Öljyvuodon paikkaa ei ainakaan yläpuolelta pysty näkemään, mutta sen verran sain selville että öljyä tihkuu siihen pohjapanssarin/suojan takaosaan, josta sitä valuu hitaasti mutta varmasti maahan sen pienen reiän kautta. Pyyhin ja pesin tuota pohjapanssaria, ja hetken odottelun jälkeen panssarin takaosa kostuu selkeästi, ja siitä tippuu jokunen pisara aina maahan.
Vuoto ilmeisesti lakkaa kylmänä, sillä se tiputtaa vain vähän ajon jälkeen eikä juurikaan enempää ajan myötä(ainakaan viime yön aikana).
Olisiko vain u-tuuria että suoraan öljynvaihdon jälkeen tällainen ilmaantuu, vai tykkäisikö kone enemmän jostain "jäykemmästä" öljystä?
Kävin myös parilla korjaamolla kyselemässä ja näyttämässä laitosta, ja kaverit olivat tuolla pienellä kurkkaamisella sitä mieltä että luultavasti vaihtoon menisi kampiakselin stefa. Hiukan vaan pelottaa opiskelijabudjetilla paljonkohan maksaa :P Itse stefa tuskin on kovin kallis, mutta jonkun verran työtä on kait jos vaihdelaatikon joutuu irroittamaan. Öljypohjan tiiviste oli toinen arvio. Toinen ikävä ongelma on se, että ainakin nämä turun alueen korjaamot tuntuvat olevan umpitäynnä eikä aikaa oikein tunnu saavan vaikka sen sitten haluaisinkin vaihdattaa. Pitäisi kuitenkin töihin kärryllä päästä.
Eka viesti foorumille ja valitettavasti ikävissä merkeissä
Noh, kyllä tää tästä...
Edit: Sen verran vielä että vuoto on ainakin sen verran pieni että öljytikusta ei pysty sanomaan että sitä olisi kulunut. Moottoriöljyä se kuitenkin on.
Comment