Announcement

Collapse
No announcement yet.

520i -88 E34 vuotaa öljyä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nightgloom
    Newbiemmer
    • Jun 2009
    • 10
    • Turku

    520i -88 E34 vuotaa öljyä

    Terve!

    Vaihdoin edellispäivänä autooni öljyt ja suodattimen. Laitoin sisään Mobil 1 5W-50:stä. Tänään aamulla huomasin parkkipaikalta lähtiessäni, että auton alle oli ilmestynyt pieni märkä läntti.

    Ensimmäiseksi tietysti mieleeni tuli, että suodatin tai pohjan proppu olisi jäänyt löysälle, mutta tarkastettuani asian näin ei kuitenkaan ollut.

    Aikani äherrettyäni auton alla sain selville, että öljyä tippuu ilmeisesti jostain kampiakselin etupään paikkeilta, tai sitten jostain ylempää minne en kunnolla päässyt näkemään (öljypohjan tiiviste?). Harmittaa pirusti ettei ole paikkaa missä auton saisi itse nostettua kunnolla ylös. Öljyvuodon paikkaa ei ainakaan yläpuolelta pysty näkemään, mutta sen verran sain selville että öljyä tihkuu siihen pohjapanssarin/suojan takaosaan, josta sitä valuu hitaasti mutta varmasti maahan sen pienen reiän kautta. Pyyhin ja pesin tuota pohjapanssaria, ja hetken odottelun jälkeen panssarin takaosa kostuu selkeästi, ja siitä tippuu jokunen pisara aina maahan.

    Vuoto ilmeisesti lakkaa kylmänä, sillä se tiputtaa vain vähän ajon jälkeen eikä juurikaan enempää ajan myötä(ainakaan viime yön aikana).

    Olisiko vain u-tuuria että suoraan öljynvaihdon jälkeen tällainen ilmaantuu, vai tykkäisikö kone enemmän jostain "jäykemmästä" öljystä?

    Kävin myös parilla korjaamolla kyselemässä ja näyttämässä laitosta, ja kaverit olivat tuolla pienellä kurkkaamisella sitä mieltä että luultavasti vaihtoon menisi kampiakselin stefa. Hiukan vaan pelottaa opiskelijabudjetilla paljonkohan maksaa :P Itse stefa tuskin on kovin kallis, mutta jonkun verran työtä on kait jos vaihdelaatikon joutuu irroittamaan. Öljypohjan tiiviste oli toinen arvio. Toinen ikävä ongelma on se, että ainakin nämä turun alueen korjaamot tuntuvat olevan umpitäynnä eikä aikaa oikein tunnu saavan vaikka sen sitten haluaisinkin vaihdattaa. Pitäisi kuitenkin töihin kärryllä päästä.

    Eka viesti foorumille ja valitettavasti ikävissä merkeissä
    Noh, kyllä tää tästä...

    Edit: Sen verran vielä että vuoto on ainakin sen verran pieni että öljytikusta ei pysty sanomaan että sitä olisi kulunut. Moottoriöljyä se kuitenkin on.
    Last edited by Nightgloom; 16-07-2009, 20:05. Reason: Lisäys
  • Peltsii
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 7061
    • Turenki

    #2
    Varsinaiseen kysymykseen on hemmetin paha antaa tästä tarkkaa vastausta, mutta laita nyt ihmeessä jäykempää öljyä sinne M20 moottoriin, 10w40 tai 10w30 on passelia, eikä mielellään mitään täyssynteettistä, toi mosa kun ei oo sellasille liruille suunniteltu
    DUCATI 1098 RACING EVO

    Comment

    • Nightgloom
      Newbiemmer
      • Jun 2009
      • 10
      • Turku

      #3
      Tere,

      Kiitoksia pikaisesta vastauksesta. Pikkaisen tällainen fiilinki olikin että tulikohan laitettua "väärää" tavaraa koneeseen. Sattui vain tuota olemaan kun sain aikoinaan halvalla useamman kannun.

      Yritän huomenna varmaan kurkkia lisää auton alle, pääsen yhden kaverin luo katsomaan jolla on ainakin jonkinlainen liuska millä saa keulaa sen verran ylös ettei tarvitse ryömiä. Postailen lisää varmaan huomenissa

      Comment

      • penari
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 596
        • Vihanti

        #4
        Originally posted by Peltsii View Post
        Varsinaiseen kysymykseen on hemmetin paha antaa tästä tarkkaa vastausta, mutta laita nyt ihmeessä jäykempää öljyä sinne M20 moottoriin, 10w40 tai 10w30 on passelia, eikä mielellään mitään täyssynteettistä, toi mosa kun ei oo sellasille liruille suunniteltu
        OT:
        Omassa m20:ssa täyssynteettiset 5w50 lirut sisällä, eikä tarvi öljynvaihtojen välillä öljyä lisätä. Eli kyllähän sinne tuommosetkin öljyt passaa.

        btw, mittarissa 330tkm
        F01 730d semivoll
        e30 325 turbo m-tech2

        Comment

        • Masahi
          Bimmer Rookie
          • Mar 2008
          • 46
          • Siilinjärvi

          #5
          Öljy

          5W-50 öljy on kyllä esim. 80C:n lämpötilassa jäykempää tai "paksumpaa" kuin esim. 10W-30 öljy. Varmasti pelaa se kone noilla vaihtamillasi öljyillä.

          Comment

          • Nightgloom
            Newbiemmer
            • Jun 2009
            • 10
            • Turku

            #6
            Noniin, kurkin tänään lisää auton alle, ja irroitettuani pohjapanssarin sainkin melko selkeän kuvan siitä mistä kohdin öljyä tippuu.

            Eli tulikin eilen kirjoitettua palturia, ja oikea vuotopaikkahan on moottorin ja vaihdelaatikon/vauhtipyörän "takana". Ilmeisestikin siis kampiakselin takaosan stefa. Tarkoittanee sitä että vaihdelaatikon ja vauhtipyörän joutuu irroittamaan että sen saa vaihdettua? Kuitenkin selkeästi siitä "alasaumasta" öljypisaroita tippuu.

            Käyn näyttämässä tuota ensi viikolla yhdellä korjaamolla, ja saan varmaan jonkinlaisen arvion. Itsellä ei oikein ole työkaluja tai paikkaa missä tuota saisi säädettyä rauhassa :(

            Comment

            • Nightgloom
              Newbiemmer
              • Jun 2009
              • 10
              • Turku

              #7
              Hieman päivitystä,

              Kumma kyllä ongelma katosi melkeinpä itsestään, pari päivää selvittelyjeni jälkeen öljyä lakkasi tippumasta. Kävin vielä pesemässä moottorin lauantaina, ja ajoin auton vielä uudesta pukeille - ja kumma kyllä öljyä ei enää tipu.

              Olisiko ollut liikaa öljyä ja se huohotti "ylimääräiset" pihalle? Öljyä oli(on) aika tarkalleen ylärajalla tikun mukaan.

              Joka tapauksessa näyttäisi lopettaneen tiputtelun ainakin tältä erää, pidetään tilannetta silmällä.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎