Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 kattoluukun sähköistäminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • grandpa-look
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 531
    • Vaasa/Seinäjoki

    e34 kattoluukun sähköistäminen

    Seuraavana projektina olisi tuo manuaalisen kattoluukun päivittäminen sähköiseksi ja kyseinen projekti herättää muutamia kysymyksiä.. Huonosti löytyi haulla tarinoita/faktaa asiasta vaikka ilmeisesti näitä on jonkunverran vaihdeltu :think

    Matkahuollolla on tulossa ainakin kattoluukun moottori ja kytkin. Lisäksi taidan tarvita johdotukset takapenkin alta luukulle, sekä ilmeisesti tarvisi lisätä jonkinlainen rele kyseiseen kytkentään. Näistä kaipaisin kipeästi lisäinfoa! Olisiko muutoksen tehneillä muistissa miten kannattaa lähteä liikkeelle Sähkökaavioihin pitää tutustua, mutta käytännön vinkit tekijämiehiltä ovat enemmän kuin tervetulleita Autossa on etulasit sähköllä, joten oletan että tuota ohjaava boksi ymmärtäisi myös ohjata kattoluukkua (jostain luettua?)
    Nyt: E39 530d 2002 m-sport
    ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316
  • grandpa-look
    Bimmer Fanatic
    • Sep 2006
    • 531
    • Vaasa/Seinäjoki

    #2
    Löytyisikö tähän ketään muutoksen tehnyttä tai yrittänyttä? Tänään tuli haettua matkahuollosta sähköinen luukku kaikkine kehikkoineen päivineen. Lisäksi löytyy moottori ja kytkin oikeanvärisellä kattoverhoilun palasella.

    Riittääkö muutokseen jos purkuautosta seuraa kattoluukulle tulevaa piuhaa ja irroittaa sen? Rele vielä hakusessa. Tähän kaipailisin vinkkejä. Sähkökaavioita tulkattu jonkunverran, mutta tuntuu olevan aika monimutkainen systeemi. Luukku on tekemisissä ainakin sulakkeiden 17,30,31 ja 47 kanssa. Lisäksi kytkentään ilmeisesti lisäävät oman osansa GM (general module) sekä A5 eli (relay module)

    Vinkkejä kaivataan.. tästähän saisi varmasti vaikka FAQ:iin ohjeet jos koottaisiin tänne muutokseen tarvittava fakta
    Nyt: E39 530d 2002 m-sport
    ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

    Comment

    • 325E
      Bimmer Enthusiast
      • May 2006
      • 1227
      • LAHTI

      #3
      Onko sinulla se johto..

      Originally posted by grandpa-look View Post
      Löytyisikö tähän ketään muutoksen tehnyttä tai yrittänyttä? Tänään tuli haettua matkahuollosta sähköinen luukku kaikkine kehikkoineen päivineen. Lisäksi löytyy moottori ja kytkin oikeanvärisellä kattoverhoilun palasella.

      Riittääkö muutokseen jos purkuautosta seuraa kattoluukulle tulevaa piuhaa ja irroittaa sen? Rele vielä hakusessa. Tähän kaipailisin vinkkejä. Sähkökaavioita tulkattu jonkunverran, mutta tuntuu olevan aika monimutkainen systeemi. Luukku on tekemisissä ainakin sulakkeiden 17,30,31 ja 47 kanssa. Lisäksi kytkentään ilmeisesti lisäävät oman osansa GM (general module) sekä A5 eli (relay module)

      Vinkkejä kaivataan.. tästähän saisi varmasti vaikka FAQ:iin ohjeet jos koottaisiin tänne muutokseen tarvittava fakta
      Tarviit takaa vasemmalta tulevan johdon joka nousee vasempaan takatolppaan ja jatkaa katon reunassa ja menee tuulilasin vasempaa yläreunaa ns. sähkömoottorille asti..johtoja oli likemmäs 10:nen...osia löytyy siis johtokin,sähkömoottori ja muuta E34:sen osaa mm.sähköiset etulasin hässäkät...

      Comment

      • BemaristiE34
        Bimmer Rookie
        • Feb 2008
        • 61

        #4
        Originally posted by grandpa-look View Post
        Seuraavana projektina olisi tuo manuaalisen kattoluukun päivittäminen sähköiseksi ja kyseinen projekti herättää muutamia kysymyksiä.. Huonosti löytyi haulla tarinoita/faktaa asiasta vaikka ilmeisesti näitä on jonkunverran vaihdeltu :think

        Matkahuollolla on tulossa ainakin kattoluukun moottori ja kytkin. Lisäksi taidan tarvita johdotukset takapenkin alta luukulle, sekä ilmeisesti tarvisi lisätä jonkinlainen rele kyseiseen kytkentään. Näistä kaipaisin kipeästi lisäinfoa! Olisiko muutoksen tehneillä muistissa miten kannattaa lähteä liikkeelle Sähkökaavioihin pitää tutustua, mutta käytännön vinkit tekijämiehiltä ovat enemmän kuin tervetulleita Autossa on etulasit sähköllä, joten oletan että tuota ohjaava boksi ymmärtäisi myös ohjata kattoluukkua (jostain luettua?)
        ton homman tehneenä 91 520 autoon ni ei tarvinnut lisätä kuin johtosarja, luukun moottori ja se kytkin ni rupes pelittämään joutuhan siinä takapenkin irrottamaan ja vähän kattoverhoilua mutta aika helppo homma jos vaan penkin alta löytyy tyhjä paikka

        Comment

        • 325E
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 1227
          • LAHTI

          #5
          Löytyy tyhjä paikka

          Originally posted by BemaristiE34 View Post
          ton homman tehneenä 91 520 autoon ni ei tarvinnut lisätä kuin johtosarja, luukun moottori ja se kytkin ni rupes pelittämään joutuhan siinä takapenkin irrottamaan ja vähän kattoverhoilua mutta aika helppo homma jos vaan penkin alta löytyy tyhjä paikka
          Kyllä sieltä löytyy liittimelle tyhjä paikka muistaakseni töpseli on sellainen ettei se käy kuin yhteen oikeaan paikkaansa...niin minulla on sellainen johto..

          Comment

          • grandpa-look
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2006
            • 531
            • Vaasa/Seinäjoki

            #6
            Kiitoksia näistä tiedoista, jälleen kerran ei foorumi pettänyt. Näyttäisi olevan siis helpohko modaus. Puuttuvan johdon saan luultavasti samasta purkuautosta, mistä muutkin osat ovat. kiitoksia 325E ja palaan asiaan jos en johtoa jostain syystä saakkaan

            Sattipa purkuautossa olemaan oikeanvärinen kattoverhoilukin, joten se peitelevykin sopii kuin nyrkki silmään

            edit: johtosarjassa on siis ilmeisesti yksi liitin takapenkin alle ja kaksi liitintä kattoluukun päässä? Eli toinen moottorille ja toinen kytkimelle?
            Last edited by grandpa-look; 19-08-2009, 12:10. Reason: tarkennusta
            Nyt: E39 530d 2002 m-sport
            ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

            Comment

            • Valtsi
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2006
              • 241
              • Harjavalta

              #7
              Pistettiin kaverin 525:seen joskus sähkönen veivattavan tilalle ja siellä oli johtosarja jo valmiina Rele vaan tais puuttua!

              Comment

              • grandpa-look
                Bimmer Fanatic
                • Sep 2006
                • 531
                • Vaasa/Seinäjoki

                #8
                Originally posted by Valtsi View Post
                Pistettiin kaverin 525:seen joskus sähkönen veivattavan tilalle ja siellä oli johtosarja jo valmiina Rele vaan tais puuttua!
                Mielenkiintoista Et sattuisi muistamaan tai saisi jostain kaivettua, että mikähän rele sieltä puuttui ja mistä päin.. epäilen kyllä
                Nyt: E39 530d 2002 m-sport
                ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

                Comment

                • jani73
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 4328
                  • Turku

                  #9
                  Epäilen hieman kuuluuko sinne edes mitään muuta relettä, kuin mitä löytyy esimerkiksi releboksin sisältä.
                  Eipä tuo 91 kytkis sellasta ainakaan tuntenut.

                  Comment

                  • grandpa-look
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2006
                    • 531
                    • Vaasa/Seinäjoki

                    #10
                    Eli homma on tehty ja toimii! Olisi aika kasata pieni infopaketti moista hommaa suunnittelevalle. Oikeilla tarpeilla muutos oli helpohko plug&play Luukkua ei tarvitse irroittaa kyseistä operaatiota varten, mutta itse vaihdoin samalla "uuden" (uudemman) tiivisteen joten irroitus tämän vuoksi.

                    Manuaalisen kattoluukun sähköistämiseen tarvitsemme siis: 1 kpl sähköistä moottoria, johtosarja takapenkin alta kattoluukulle, katon peitelevy kytkimineen, sekä perustyökaluja kuten torx-, risti- ja lattapää ruuvimeisseleitä, sekä 10 mm hylsyn räikköineen takapenkin irroittamiseksi.

                    Kuvassa johtosarja ja peitelevy kytkimineen. Huomaa että johtosarjassa yksi liitin tulee takapenkin alle ja kaksi liitintä tulee kattoverhoilun alle


                    Ensiksi irroitetaan takapenkin istuin, sekä selkänoja ja kaivellaan tuo boksi/sulake helvetti esiin.. tuosta näkyykin jo tarvitsemamme liitin sähköistä moottoria varten:


                    Irroitetaan veivi ja sen alusmuovit, sekä irroitetaan manuaalinen koneisto. Koneisto on kiinni ainoastaan yhdella ruuvilla, joka ympyröitynä kuvassa:


                    Kattoluukku on koko ajan ja pysyy koko operaation ajan kiinni! Ennen moottorin kiinnittämistä voi moottorin ajella keskiasentoon johtosarjan kiinnittämällä varmistuakseen, että se on varmasti kiinni-asennossa, kuten luukkukin! Seuraavaksi kiinnitämme moottorin manuaalisen venttiilikoneiston tilalle. Sähkömoottori tulee merkityistä kohdista kolmella torx ruuvilla kiinni. Tehtaalla on käytetty ruuvilukitetta, joten suositaan sen käyttöä.


                    Johtosarja kulkee siis takapenkkien alta, C-pilarin takaa nousten kattoverhoilun alle, kulkien kuskinpuoleista reunaa aina luukulle saakka. Tämä toimenpide vaatii kattoverhoilun osittaista irroittamista, joka saattaa kuullostaa pahalta mutta ei sitä todellakaan ole! Kahvat irti, samoin aurinkolippa kuskinpuolelta, sekä ovitiivisteitä irroitetaan ylöosasta. samoin A- ja B-pilarin muoveja irroitellaan sen verran että pystytään työskentelemään. Tilanne näyttää nyt siis tältä kun ruvetaan vetämään johtosarjaa paikoilleen:


                    Johdot löysivät luukulle ja jopa yleittyivät sinne juuri sopivasti:


                    Tässä vaihessa hätäisimmät alkavat kiinnitellä kattoverhoilua, oventiivisteitä sekä kauhu-kahvoja paikoilleen ja muutenkiin homma alkaisi olla valmista! Näin todellakin on!
                    Nyt: E39 530d 2002 m-sport
                    ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

                    Comment

                    • grandpa-look
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2006
                      • 531
                      • Vaasa/Seinäjoki

                      #11
                      ...hommalle jatkoa

                      Niille jotka jostain syystä irroittavat kattoluukkua (kuten vaihtaa tuon tiivisteen), seuraa ohjeita tässä. Kuvaan on merkitty torx-ruuvit joita on molemmin puolin 3 kpl, sekä kattoverhoilussa olevat klipsit joita on 1 kpl molemmin puolin. Verhoilu työnnetään kylmästi kattoverhoilun sisään ja nostetaan luukku takareunastaan ylös, jotta päästään kiinnitysruuveihin käsiksi:


                      Oman kattoluukun tiiviste oli ilmiselvästi alkuperäinen, eli asennettu mahdollisesti 17 toukokuuta vuonna 1988..

                      ...Senhän jo tiesimmekin että ei tuon tiivisteen kuulukkaan kaikkia vesiä ulkopuolella pitää, mutta suunnilleen kaikki oravaa isommat

                      Luukku kiinni käänteisessä järjestyksessä.. Luukun säätäminen tapahtuu ihan silmäpelillä noiden torxien kanssa kikkaillessa. Kannattaa pyytää vaikka kaveri avuksi katsomaan koska on luukku hyvin tai sitten nakittamaan se kabiiniin torxeja kiristelemään.

                      Katon peitelevy kiinni ja homma bueno. Toivotaan vielä että ollaan saatu oikean värinen ja sopivasti yhtä kulahtanut/likainen verhoilun pala kun muukin kattoverhoilu:


                      Sopii kuten nyrkki silmään ja siinä se nyt sitten on! Taas on yksi pieni päivitys kohti parempaa eikä tarvitse veiviä enää hulluna veivata.. hävettäähän nyt moinen vatkaaminen julkisella paikalla
                      Nyt: E39 530d 2002 m-sport
                      ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎