Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34: Viskokytkimen toimivuus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petteri75
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2005
    • 2550
    • Kirkkonummi

    E34: Viskokytkimen toimivuus?

    Loma on mennyt pikkufiksejä autoon tehdessä ja tänään oli viskon vaihto. Tylsää hommaa saada irti, mutta 10mm S-lenkillä ja jatkolla hiukan vasten pidellen, se 32mm lähti auki. Tosin kaikkien ohjeiden mukaista "humautusta" kannattaa kokeilla.

    Vaihtovisko on Motonetistä, Ossca (=mikä ihmeen kiinalainen halpamerkki?). Se on varsinkin vanhaan alkuperäisviskoon (Fictel & Sachs) verrattuna hyvin jäykkä, jopa niin että kun konetta pyöritetään se 4000 kierrosta, ei kovinkaan montaa tunnu jäävän pois itse flektistä.

    - Kuuluuko sen olla näin jäykkä? Edessä nimittäin käy kova humina ja kierroksilla se muistuttaa vanhaa 240-Volvoa - ihan kylmänä.

    Alkuperäisflektiä yritin korjata itse, mutta valitettavasti en ainakaan itse saanut oikein otetta korjaukseen. Kun kuumailmapuhaltimella lämmitti, sieltä tuli paljon silikoniöljyä ulos. Sitten tippa kerrallaan sisään ja taas tuli ulos. Kaiken lisäksi se pyöri melkein sitä herkemmin mitä enemmän lämmitti.. Lisäksi bimetallilätyskää en saanut ilman väkivaltaa pois, jolloin se ei enää painanut korkkia kiinni täydellä voimalla -> vuotoa.

    Lisäkysymyksenä on, että mihin kohtaan penkkiä se turvavyön korkeussäädön vaijeri pitäisi oikeaoppisesti kiinnittää? Hiukan kranttu kiinnitys..

    EDIT: Onko noilla Fichtel & Sachsin (Sachs-#2100 012 131) ja Behrin osilla jotain isompaa eroa, niillä kun on eri varaosanumerot? #11 52 1 723 918 / #11 52 1 740 962

    EDIT2: Otetaan hiukan tarkemmin se oma irroitus. Eli Bilteman S-avaimen 11m pää laitetaan hihnapyörän mutterin ympärille ja sitten varovasti sovitellaan 32mm avain, S-avain ja jatko niin, että kaikkia pääsee vääntämään. Voimaa ei tarvita hirveästi (40Nm on kiinnitystiukkuus), mutta kannattaa toki ottaa vähänkin kanssa varovasti. Kiinnitettäessä ei ole niin suurta stressiä vaikka ei aivan kaikkia tiukkuuksia pääse vetämään kiinni, käydessään kiinnitys tiukkenee (vasenkätinen kierre).
    Last edited by Petteri75; 23-08-2009, 16:14.
    BMW 530e iPerformance Luxury Line -20
  • Mystinen
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 1206
    • Kehä3

    #2
    Kylmänä viskon pitäs olla niin "löysä" että saat sen pysäytettyä pelkällä sormella. Ihan kuumana sen pitäis sitten olla "jäykkä" joten sillon ei kannata mennä tökkimään Ite en noihin luottanu vaan motonetin isoin flekti korvas ton viskon, enkä oo katunu hetkeäkään

    Vaparien virittäminen on säälittävää
    350hp/480Nm@0,666bar
    xxxhp/670Nm@1,6bar
    - Mystinen.Fi -
    -ISO maailma välillä pelottaa Connection-

    Comment

    • 525 TD
      Bimmer Fanatic
      • Jan 2005
      • 281
      • IISALMI

      #3
      "Lisäkysymyksenä on, että mihin kohtaan penkkiä se turvavyön korkeussäädön vaijeri pitäisi oikeaoppisesti kiinnittää? Hiukan kranttu kiinnitys.."

      kiinnitetään kiskossa uloimpana olevaan kiinnitysreikään,joka taivutettu 45astetta

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        #4
        En tiedä millon omani on vaihdettu. Mutta joka tapauksessa välillä käy sellanen humina konetilassa kun kiihdyttää, että heikompia hirvittää.

        Mitään ongelmia ei ainakaan edellisen 50tkm aikana ole asian kanssa ollut, ja lämmöt on pysy puolivälissä aina. Joten eiköhän sen näin kuulu ollakkin :think

        Comment

        • Petteri75
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2005
          • 2550
          • Kirkkonummi

          #5
          Ei lämpöjen kanssa ole ollut mitään vaikeuksia tähänkään asti, johtuen pari vuotta aikaisemmin vaihdetusta jäähdyttimestä (Behr). Loman aikana tuli vain hiukan fiksailtua, ensin vaihtui resistori eteen ja sitten kun hiukan ihmettelin viskon löysyyttä kone käyntilämpöisenä, niin sekin tuli projektiksi. Isoin homma oli ja on sen 32mm mutterin saaminen irti. Itse asiassa, tuon hyväkuntoisen jäähdyttimen merkitys on kyllä huima.

          Nyt vain tuntuu siltä, että OSSCA lähtee irti ja takaisin Motonettiin. Jos visko on koko ajan kytkeytyneenä kiinni, niin a) tehoa menee tarpeettomasti ilman viskomiseen ja b) kun kone ottaa sen 5000 kierrosta, niin siinä voi käydä ihmeitä kun propellikehä hajoaa. Toisin sanoen, ei oikein voi luottaa osaan. Mikä sinänsä harmittaa erinomaisen paljon, taas joutuu kikkailemaan sen osan irti :(

          Tuo OSSCA tuntuu olevan Motonetin uusin osalähde, mutta itse ainakin taidan jättää tästä eteenpäin hyllyyn, oli mikä osa tahansa. Jos muilla on parempia kokemuksia, saa korjata. Talouselämässä oli kerran Motonetin jonkun johtajan haastattelu, ja kommentti lyhennettynä oli suunnilleen, että "osavalmistajia on paljon ja valmistajalla ei ole väliä". Täytyy toivoa, että suuntaus ei ole menossa kohti ultra-halpoja roskaosia.
          BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

          Comment

          • Petteri75
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2005
            • 2550
            • Kirkkonummi

            #6
            Sachsin (brand of ZF) viskokytkin maksoi 150€ ja ero oli kovasti. Jo kylmänä löysempi ja katkaisi korkeammilla kierroksilla korrektisti. Tänään oli pitkästä aikaa ruuhkassa seisomista ja siellähän sen flekti välillä kilahti kiltisti käyntiin. Tällä rajoitetulla kokemuksella kannattaa ostaa OEM-osa. Hintaero ei kata ylimääräistä vaivaa ja laaduttoman osan tuomaa epävarmuutta. Ehkä nytkään ei olisi tarvinnut tehdä mitään, mutta kun tuli vaihdettua se resistori, niin ei viitsinyt enää jättää hommaa keskenkään.
            BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

            Comment

            Working...
            X
            😀
            🥰
            🤢
            😎
            😡
            👍
            👎