Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Jarru remontti.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Vegas
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 62
    • pohjola

    E34 Jarru remontti.

    Eli auto on 91 e34 2.0 m50 abs.
    Ja ongelmana jarrupalojen vaihdon jälkeen merkkivalo ei sammu.
    Akun kenkää olen pitänyt irti... Ei vaikutusta.
    Eli pitääkö kuitata jotenkin vai onko kuluneisuus tunnistimet kertakäyttö tavaraa???
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14439
    • Oulu

    #2
    Kuluneisuus anturit on kertakäyttökamaa. Maksaa 5e/kpl, joten kipase uudet. Löytyy tosiaan 2kpl/auto. Kuskinpuolelta edestä ja vänkärin puolelta takaa.
    Last edited by zener; 31-08-2009, 11:59.
    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • grandpa-look
      Bimmer Fanatic
      • Sep 2006
      • 531
      • Vaasa/Seinäjoki

      #3
      Originally posted by Vegas View Post
      Eli auto on 91 e34 2.0 m50 abs.
      Ja ongelmana jarrupalojen vaihdon jälkeen merkkivalo ei sammu.
      Akun kenkää olen pitänyt irti... Ei vaikutusta.
      Eli pitääkö kuitata jotenkin vai onko kuluneisuus tunnistimet kertakäyttö tavaraa???
      Oikein arvelit lopussa, eli anturit on kertakäyttö kamaa. Uudetkaan anturit eivät paljoa kustanna 10€? tai yhdistä piuhat niin vikavalo sammuu Antureita on muistaakseni kaksi kappaletta autossa, eli yksi takana ja yksi edessä..
      Nyt: E39 530d 2002 m-sport
      ex: E32 730, E36 325 coupe, E34 525, E30 316

      Comment

      • Haggis
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2006
        • 1570
        • Wackyland

        #4
        Johdot vaan yhteen. Niin minä tein
        Käyttis:Kia Optima TF

        Ex:Bmw e34 525i,Bmw e90 318d,Bmw e46 325Ci,Opel Ascona C

        Comment

        • SushiX
          BTCF Member
          • Apr 2008
          • 2100
          • ǝɓuᴉʌʎH

          #5
          Jarrujen säätö

          Onko mahdollista säätää jarruja? Ilmeisesti kuskin puoleinen jarru edestä ja apukuskin puolen takajarru jarruttaa heikommin kuin kuskin taka ja apparin etu..

          Onko mitenkään mahdollista säätää jarrujen tehoja ja jos on niin miten ja millä työkalu(i)lla?

          Meinaan vaihtaa kaikki palat ja tod.näköisesti myös levyt sekä satulatkin..

          Auton malli on 540iA

          - SushIX
          E90 07 335D
          Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

          Comment

          • WSE1
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2006
            • 3242
            • Suomusjärvi

            #6
            Originally posted by SushiX View Post
            Onko mahdollista säätää jarruja? Ilmeisesti kuskin puoleinen jarru edestä ja apukuskin puolen takajarru jarruttaa heikommin kuin kuskin taka ja apparin etu..

            Onko mitenkään mahdollista säätää jarrujen tehoja ja jos on niin miten ja millä työkalu(i)lla?

            Meinaan vaihtaa kaikki palat ja tod.näköisesti myös levyt sekä satulatkin..

            Auton malli on 540iA

            - SushIX
            Jarrujen tehon saa oikeaksi korjaamalla viat jarrusatuloissa ja uusimalla muut kuluvat jarruosat sekä vaihtamalla jarrunesteet. Tuo viimeisin toimenpide auttaa mutta lienee kallis.

            Comment

            • SushiX
              BTCF Member
              • Apr 2008
              • 2100
              • ǝɓuᴉʌʎH

              #7
              Originally posted by WSE1 View Post
              Jarrujen tehon saa oikeaksi korjaamalla viat jarrusatuloissa ja uusimalla muut kuluvat jarruosat sekä vaihtamalla jarrunesteet. Tuo viimeisin toimenpide auttaa mutta lienee kallis.
              Jarrunesteiden vaihtaminenko vai?

              Inssimies varmasti hylkää auton jos jarrutehot on eriävät?

              - SushiX
              E90 07 335D
              Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                #8
                Originally posted by SushiX View Post
                Jarrunesteiden vaihtaminenko vai?

                Inssimies varmasti hylkää auton jos jarrutehot on eriävät?

                - SushiX
                Liian eron takia hylätään kyllä.

                Ensimmäinen toimenpide on purkaa jarrut, hiomapaperilla palat mattapintasiksi. Satulan liukupinnat vingun+teräsharjalaikan kanssa puhtaaksi ja jokin ruosteenestomaali päälle. Männät kannattaa suosiolla irroittaa, puhdistaa (tarvittaessa vaihtaa o-renkaat ja voidella uudet renkaat jarrunesteellä. Osat takaisin nippuun kuparitahnan kera, kaikki liukupinnat tahnalla käydä siis läpi. Jos ei ole tietoa edellisestä jarrunesteiden vaihdosta, niin suosiolla liikkeeseen nesteiden vaihtoon. Ei maksa vaivaa vaihtaa nesteitä itse, ellei löydy vehkeitä.

                Muuten pelkkä jarrujen ilmaus.

                E: Ja tietysti palat/levyt/satuloiden männät vaihtoon tarvittaessa. Loppuunajetuilla osilla lienee turhaa tekohengittämistä.

                Comment

                • Havis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1836
                  • Kotona/Poissa

                  #9
                  Originally posted by SushiX View Post
                  Onko mahdollista säätää jarruja? Ilmeisesti kuskin puoleinen jarru edestä ja apukuskin puolen takajarru jarruttaa heikommin kuin kuskin taka ja apparin etu..

                  Onko mitenkään mahdollista säätää jarrujen tehoja ja jos on niin miten ja millä työkalu(i)lla?

                  Meinaan vaihtaa kaikki palat ja tod.näköisesti myös levyt sekä satulatkin..

                  Auton malli on 540iA

                  - SushIX
                  "ilmeisesti", mitä tällä oikeastaan tarkoitat? Et tiedä pyöräkohtaista jarrutehoa, mutta palat kuluneet epätasaisesti eri pyörissä?

                  Vai jotain muuta?

                  Pyöräkohtaisesti jarrutehon säätöä ei ole mahdollista tehdä, mutta ei ole tarpeenkaan, kyllä tehtaan jäljiltä jarruteho on tasainen. Jos taas jarrutehossa on eroja, jossain on joko paikat jumissa tms.

                  Jos jarrutehossa oikeasti on eroja, suosittelen ensin herkistelemään joka pyörän jarrusatula ja mäntä herkäksi ja tutkimaan sen jälkeen tilanne uudestaan.
                  Last edited by Havis; 14-07-2011, 21:35.
                  "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                  E60 523iA -08

                  Comment

                  • SushiX
                    BTCF Member
                    • Apr 2008
                    • 2100
                    • ǝɓuᴉʌʎH

                    #10
                    Originally posted by Havis View Post
                    "ilmeisesti", mitä tällä oikeastaan tarkoitat? Et tiedä pyöräkohtaista jarrutehoa, mutta palat kuluneet epätasaisesti eri pyörissä?

                    Vai jotain muuta?

                    Pyöräkohtaisesti jarrutehon säätöä ei ole mahdollista tehdä, mutta ei ole tarpeenkaan, kyllä tehtaan jäljiltä jarruteho on tasainen. Jos taas jarrutehossa on eroja, jossain on joko paikat jumissa tms.

                    Jos jarrutehossa oikeasti on eroja, suosittelen ensin herkistelemään joka pyörän jarrusatula ja mäntä herkäksi ja tutkimaan sen jälkeen tilanne uudestaan.
                    Edellinen omistaja sanoi vain, että jarrut ottaa toiselta puolen paremmin kuin toiselta. Itse en ole vielä kerennyt niitä sen ihmeellisemmin tarkistamaan, tosin jarrut vinkuvat jarruttaessa hiljemmin.

                    Meinaan joka tapauksessa vaihtaa kaikki jarru osat.. Niin palat, levyt, varmaankin satulat myös riippuen missä kunnossa männät ja satula muuten ovat sekä jarruletkutkin. Nesteen lisäyksen ja ilmauksen voisi jossain pajalla käydä teettämässä, koska ilman työkaluja sitä on ilmeisesti aika vaikea saada hyväksi?

                    - SushiX
                    E90 07 335D
                    Originally posted by Homer Elä oo noin negatiivinen. Vaikka en minäkään usko että sushia sun alastoman kropan päältä söisin,niin en minä silti pilaa sun mahkuja saada naista!!

                    Comment

                    • jannel
                      Bimmer Fanatic
                      • Nov 2002
                      • 283

                      #11
                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Liian eron takia hylätään kyllä.

                      Ensimmäinen toimenpide on purkaa jarrut, hiomapaperilla palat mattapintasiksi. Satulan liukupinnat vingun+teräsharjalaikan kanssa puhtaaksi ja jokin ruosteenestomaali päälle. Männät kannattaa suosiolla irroittaa, puhdistaa (tarvittaessa vaihtaa o-renkaat ja voidella uudet renkaat jarrunesteellä. Osat takaisin nippuun kuparitahnan kera, kaikki liukupinnat tahnalla käydä siis läpi. Jos ei ole tietoa edellisestä jarrunesteiden vaihdosta, niin suosiolla liikkeeseen nesteiden vaihtoon. Ei maksa vaivaa vaihtaa nesteitä itse, ellei löydy vehkeitä.

                      Muuten pelkkä jarrujen ilmaus.

                      E: Ja tietysti palat/levyt/satuloiden männät vaihtoon tarvittaessa. Loppuunajetuilla osilla lienee turhaa tekohengittämistä.
                      O-renkaat? Varmaanki sylinterin tiivisteet? Taitaa tulla hassut jarrut jos sinne o-renkaat soveltaa... Ja jos kerran purkaa jarrut, sylintereitä myöten niin eikös ne siinä nesteetkin vaihdu jo itekseen? Vai laitatko vanhat takaisin? Ja jarrusylinterin kumisille tiivisteosille on olemassa ihan oikeaakin rasvaa varaosaliikkeissä ettei tarvi lutrata tuon jarrunesteen kanssa!

                      Comment

                      • Micce///M
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2008
                        • 3552
                        • Hämeenlinna

                        #12
                        Originally posted by jannel View Post
                        O-renkaat? Varmaanki sylinterin tiivisteet? Taitaa tulla hassut jarrut jos sinne o-renkaat soveltaa... Ja jos kerran purkaa jarrut, sylintereitä myöten niin eikös ne siinä nesteetkin vaihdu jo itekseen? Vai laitatko vanhat takaisin? Ja jarrusylinterin kumisille tiivisteosille on olemassa ihan oikeaakin rasvaa varaosaliikkeissä ettei tarvi lutrata tuon jarrunesteen kanssa!
                        Oho, tulipas kirjoitettua höpöjä. Tiivisterenkaitahan siis tarkoitin, en o-renkaita.

                        Harvemmin tulee itse vaihdettua nesteitä pienen jarrurempan yhteydessä, jos ne on esimerkiksi vaihdettu hetki sitten. Vaihtaisitko itse? Mielestäni melko rahan tuhlausta.

                        E: Vai luokitellaanko nestettä parin lusikallisen verran lisääminen vaihdoksi?
                        Last edited by Micce///M; 15-07-2011, 17:30.

                        Comment

                        • escort
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 339

                          #13
                          jos ei ole mitään tietoa nesteiden iästä ja jarruja purkaessa nesteet ovat epäilyttävät/säiliössä möhnää antaa vanhojen valua johonkin soikkoon sillä aikaa kun huoltaa satulat ja normaali ilmaus uusilla nesteillä 1-1.5l normaalia dot4 nestettä pitäisi riittää hyvin eikä maksa paljon,mihin siinä korjaamoa tarvitsee??
                          jos ei jarrujen ilmaus onnistu ei ehkä kannata silloin alkaa satuloita/letkuja vaihtamaan itse.

                          Comment

                          • jani73
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2004
                            • 4328
                            • Turku

                            #14
                            Jos aikoo laittaa jarrumäntiin uudet tiivisteet, niin kannattaa varmaan ostaa korjaussarjat muualta kuin motonetista. Mä en saanut niitä satulan ja männän väliin tulevia pölytiivisteitä millään sopimaan, joten piti laittaa vanhat takas. Oli satulan/männän uraan liian ahtaat.

                            Jarrujen ilmaukseen riittää 30cm pätkä letkua ilmausnippaan, 10mm? lenkki ja vaikkapa tyhjä olutpullo minne laskee nestettä.
                            Last edited by jani73; 18-07-2011, 00:43.

                            Comment

                            • Micce///M
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2008
                              • 3552
                              • Hämeenlinna

                              #15
                              Originally posted by escort View Post
                              jos ei jarrujen ilmaus onnistu ei ehkä kannata silloin alkaa satuloita/letkuja vaihtamaan itse.
                              Jaah, itse en ole kuin yhden ja viimeisen kerran ilmannut potkimalla jarruja. Se riitti. Tarkoitan siis koko järjestelmän nesteiden vaihtoa.

                              Viimeksi ottivat pari kymppiä korjaamolla nesteiden vaihdosta, jos ei löydy tallista ilmauspumppua niin omasta mielestä turhaa hommaa jos yhtään laskee omalle työlle hintaa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎