Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 525 -95 TDS Savua ja tehoja hukassa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Voimasavu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 47
    • Tyrwää City

    E34 525 -95 TDS Savua ja tehoja hukassa

    Eli olis kolme ongelmaa:

    1. Auto savuttaa siniharmaata savua, kun antaa hieman kenkää. Lastu löytyy, mutta aiemmin savu oli mustaa ja määrä oli oikeanlainen Lisäksi vuotaa hieman öljyä turbon letkuihin. Yön yli seisottuaan turbo vaatii melkein 4000 r/min jotta "irtoaa", samalla tulee savua reilusti. Irtoamisen jälkeenkin savuttaa ruokaa saadessaan. Lisäksi on tehoja perstuntumalla noin 50hv hukassa. Nyt turbo irrotettu ja ammattilaisen mukaan silmämääräisesti vika ei ole turbossa, koska pyörii mukavasti ja ei hiilitiiivistettä, joka voisi vuotaa. Osaako kukaan sanoa, missä vika?
    Itse kuvittelin tuota turboa auton käytöksen takia, mutta turbohuoltaja meinasi, että voisiko vika olla, jossain anturissa yms. joka alkaa toimia vasta kun kone lämmin tms.

    2. Mitä muutostöitä vaatii tuohon -95 TDS:ään jos laittaa vnt turbon siihen? Huoltaja meinasi, että sillä saisi mukavasti alavääntöä ja kustannus tulisi samaksi kuin tuon nykyisen Garretin suurentaminen. Tietysti myös pakopaineet saisi samalla maltillisemmalle tasolle hieman isomman turbon myötä. Onko kellään kokemuksia kyseisentyyppisen turbon käytöstä tällä moottorilla?

    3. Kyseisellä moottorilla on myös tyhjäkäyntivika, eli tuntuu kuin pari pyttyä putoaisi pois käytöstä kun tulee liikennevaloihin. Sitten kun antaa hieman kaasua, niin alkaa käymään taas nätisti ja huojanta/putputus lakkaa. Vika on ilmeisesti syöttöpumpussa (ainakin käsittääkseni kyseisen moottorin tyyppivika...) Voiko viallinen pumppu aiheuttaa myös tuon siniharmaan savutuksen?

    Nyt olis hyvät neuvot kalliita, koska ei raaskisi turhia huoltoja tehdä. Ja toisaalta pieni väännönnousu ja tuollaiset 180hv olisi kyllä mukavat, varsinkin kun vakiokytkin tuon vielä käsittääkseni kestää... Olen paljon lueskellut eri topiceja vastaavista aiheista, mutta ei ole oikein vielä minun ongelmani selvinneet. Laittaa myös linkkikä johonkin topiciin, jos sieltä mielestänne löytyisi apuja.
    Last edited by Voimasavu; 04-09-2009, 08:48.
    sigpicSavu on voiman merkki!
  • Voimasavu
    Bimmer Rookie
    • Feb 2007
    • 47
    • Tyrwää City

    #2
    Lisätietoja

    Unohdin mainita, että autolle on tehty Fortekäsittely sekä moottoriin, että polttoainejärjestelmään. Ei ole auttanut käyntiongelmaan.

    Auton kulutus on noussut myös siniharmaan savun myötä n. 2l satasella. Mikä muu vika voisi olla kuin tuo turbo... Itselläni ei nyt sytytä. Tietysti kansivikaahan noissa on, mutta voiko selittää siniharmaan savun, nousseen kulutuksen ja öljynsyönnin sekä tuon tehottomuuden. Lisäksi tuo turbon irtoamiselta tuntuva tehon nousu ekalla kunnollisella kierrosten nostolla mietityttää. Nyt jos jollain olisi kokemuksia kyseisistä vaivoista, niin olisi varmasti suuri apu.
    sigpicSavu on voiman merkki!

    Comment

    • Voimasavu
      Bimmer Rookie
      • Feb 2007
      • 47
      • Tyrwää City

      #3
      Turboremppa ei auttanut

      Turbo on siis huollettu ja moottorin lämpötilaa-anturi vaihdettu. Lämpötila-anturi oli aivan sökö ja auton käytös hieman parani sen vaihdon myötä. Nyt ei tule sinistä savua, mutta kulutus on edelleen reilua ja kylmänä auto on tehoton. Webaston käytöllä tai sitten ajamalla motti lämpimäks saa tehot melkein takasin.

      Tehottomuus johtunee liian pienestä polttoaineen saannista, koska kulutusmittari ei nouse tarpeeksi ylös kun lusan lyö pohjaan... Termari taitaa autosta kans olla valmis kun ei tule lämpöä sisälle. Voisko kyseinen oireilu johtua rikkinäisestä termarista? Vai onko vika tuolla polttoaine pumpussa. Pumppuhommat vaan taitaa olla yleensä aikas tyyriitä... Vai tietäisikö joku pätevää huoltajaa tuolle polttoainepuolelle?
      sigpicSavu on voiman merkki!

      Comment

      • penariM5
        Bimmer Rookie
        • Oct 2005
        • 62

        #4
        näissähän on kaksi eri vikatilaa. stage 1 tiputti jonkun verran syöttöjä plus muuta stage 2 tiputtaa enemmän syöttöjä.
        en nyt muista tarkalleen miten meni, mutta haulla löytyy kyllä juttuja.

        autossa on myös ns. pedaalitesti eli laita virtapäälle ja polje kaasua viisikertaa pohjaan tämän jälkeen alkaa suutinvalo vilkkua. näillä vilkuilla määritellään vika.

        tuolta löytyy selitykset muistaakseni nämä on dde2:lla

        Comment

        • Voimasavu
          Bimmer Rookie
          • Feb 2007
          • 47
          • Tyrwää City

          #5
          Kiitos vinkeistä

          Eli kokeilen näillä. Toivottavasti vika löytyy
          sigpicSavu on voiman merkki!

          Comment

          • Laksu89
            Bimmer Rookie
            • Sep 2008
            • 86
            • yka/tampere

            #6
            kuulostais suutin vialta:think

            Comment

            • Voimasavu
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 47
              • Tyrwää City

              #7
              Ei pitäis olla suuttimissa vikaa

              Suuttimet testattiin ja puhdistettiin viime juuri viime kesänä, joten hieman epätodennäköistä tuo suutinvika, joskaan ei mahdotonta.
              Ja sitten tuohon pedaalintestiin... kun en saa sitä toimimaan. Kokeilin pedaalin polkemista molemmissa virta asennoissa. Toi mun auto on vuosimallia -95 ja tuolla linkissä luki, että autoissa vuosimalliin -94 asti, joten olisiko mahdollista, että mun autossa ei tuota testiä ole?
              sigpicSavu on voiman merkki!

              Comment

              • msjn
                Bimmer Rookie
                • Jul 2005
                • 76

                #8
                Saattaa olla pumppu vikakin. Oma Omega joskus oireili hiukan samallalailla ennen pumpun uusimista...

                Comment

                • Voimasavu
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 47
                  • Tyrwää City

                  #9
                  Fortea suodatin täyteen

                  Vaihdoin polttoainesuodattimen ja löin Fortea suodattimen täyteen. Savutus väheni oleellisesti ja tehojakin tuntui vähän tulevan lisää, mutta vain moottorin ollessa lämmin. Eikö suutinvika tai pumppuvika luulisi olevan yhtälailla lämpimällä kuin kylmälläkin koneella...

                  Jos ei ole webastoa pitänyt päällä ennen kuin lähtee (eli kone kylmä), niin jostain syystä kone ei saa tarpeeksi ainetta. Esim. kolmosella kun lyö lusan pohjaan, niin kulutus ei nouse lainkaan vaan pysyy kympin tietämillä ja kulku on sit sen mukaista. Koneen lämmittyä, eli melkein heti kun mittari nousee puoleen väliin alkaa ruokaa menemään. Tämän huomaa parhaiten kesken vedon "turbopotkuna"

                  En ole saanut tuloksia poljintestillä, eikä vikakoodeissakaan näkynyt mitään. Olis niin hienoa jos jollain olisi apuja, kun ei viitsisi kalliiseen pumppuremppaan alkaan, jos vika ei kuitenkaan ole siinä. Voiko tuo kiusana oleva EGR teettää tälläistä?
                  sigpicSavu on voiman merkki!

                  Comment

                  • joni_wt
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2004
                    • 3627
                    • Yka

                    #10
                    Originally posted by Voimasavu View Post
                    Vaihdoin polttoainesuodattimen ja löin Fortea suodattimen täyteen. Savutus väheni oleellisesti ja tehojakin tuntui vähän tulevan lisää, mutta vain moottorin ollessa lämmin. Eikö suutinvika tai pumppuvika luulisi olevan yhtälailla lämpimällä kuin kylmälläkin koneella...

                    Jos ei ole webastoa pitänyt päällä ennen kuin lähtee (eli kone kylmä), niin jostain syystä kone ei saa tarpeeksi ainetta. Esim. kolmosella kun lyö lusan pohjaan, niin kulutus ei nouse lainkaan vaan pysyy kympin tietämillä ja kulku on sit sen mukaista. Koneen lämmittyä, eli melkein heti kun mittari nousee puoleen väliin alkaa ruokaa menemään. Tämän huomaa parhaiten kesken vedon "turbopotkuna"

                    En ole saanut tuloksia poljintestillä, eikä vikakoodeissakaan näkynyt mitään. Olis niin hienoa jos jollain olisi apuja, kun ei viitsisi kalliiseen pumppuremppaan alkaan, jos vika ei kuitenkaan ole siinä. Voiko tuo kiusana oleva EGR teettää tälläistä?
                    Tän viimeisimmän tekstin perusteella tuli mieleen juurikin tuo EGR. Koitas ottaa se EGR ja imusarja irti ja putsata ne, jonka jälkeen tulppaat EGR:n.
                    e34 525 TTds - imolarot II & e30 318i - gazellenbeige

                    Comment

                    • Koikkaa
                      Newbiemmer
                      • Jul 2008
                      • 15
                      • Jalasjärvi

                      #11
                      E34 525TDS, Turboko menossa?

                      Originally posted by Voimasavu View Post
                      Eli olis kolme ongelmaa:

                      1. Auto savuttaa siniharmaata savua, kun antaa hieman kenkää. Lastu löytyy, mutta aiemmin savu oli mustaa ja määrä oli oikeanlainen Lisäksi vuotaa hieman öljyä turbon letkuihin. Yön yli seisottuaan turbo vaatii melkein 4000 r/min jotta "irtoaa", samalla tulee savua reilusti. Irtoamisen jälkeenkin savuttaa ruokaa saadessaan. Lisäksi on tehoja perstuntumalla noin 50hv hukassa. Nyt turbo irrotettu ja ammattilaisen mukaan silmämääräisesti vika ei ole turbossa, koska pyörii mukavasti ja ei hiilitiiivistettä, joka voisi vuotaa. Osaako kukaan sanoa, missä vika?
                      Itse kuvittelin tuota turboa auton käytöksen takia, mutta turbohuoltaja meinasi, että voisiko vika olla, jossain anturissa yms. joka alkaa toimia vasta kun kone lämmin tms.

                      2. Mitä muutostöitä vaatii tuohon -95 TDS:ään jos laittaa vnt turbon siihen? Huoltaja meinasi, että sillä saisi mukavasti alavääntöä ja kustannus tulisi samaksi kuin tuon nykyisen Garretin suurentaminen. Tietysti myös pakopaineet saisi samalla maltillisemmalle tasolle hieman isomman turbon myötä. Onko kellään kokemuksia kyseisentyyppisen turbon käytöstä tällä moottorilla?

                      3. Kyseisellä moottorilla on myös tyhjäkäyntivika, eli tuntuu kuin pari pyttyä putoaisi pois käytöstä kun tulee liikennevaloihin. Sitten kun antaa hieman kaasua, niin alkaa käymään taas nätisti ja huojanta/putputus lakkaa. Vika on ilmeisesti syöttöpumpussa (ainakin käsittääkseni kyseisen moottorin tyyppivika...) Voiko viallinen pumppu aiheuttaa myös tuon siniharmaan savutuksen?

                      Nyt olis hyvät neuvot kalliita, koska ei raaskisi turhia huoltoja tehdä. Ja toisaalta pieni väännönnousu ja tuollaiset 180hv olisi kyllä mukavat, varsinkin kun vakiokytkin tuon vielä käsittääkseni kestää... Olen paljon lueskellut eri topiceja vastaavista aiheista, mutta ei ole oikein vielä minun ongelmani selvinneet. Laittaa myös linkkikä johonkin topiciin, jos sieltä mielestänne löytyisi apuja.
                      Hieman vastaavaa ongelmaa.. E34 535TDS, +400tkm.

                      Meno on alkanut hieman hyytyä tässä viimekuukauden aikana.

                      Oireet 100 nopeudessa suurimmat, kierroksia siis n. 2000rpm. Tuntuu ettei turbo ala ahtamaan ilman reilua pedaalin painamista.

                      Käytös tasaisella menee ihan hyvin kulutusmittari 4-6l välillä, mutta pienikin ylämäki niin joutuu pikkuhiljaa painaa kaasua lisää ettei vauhti hyydy.
                      Pikkuhiljaa painaen kulutus nousee tuonne 11-12l, pilvi takana sumentuen.
                      Sitten tuntuu pieni nykäisy, pilvi takana katoaa ja alkaa vetää taas "normaalisti".

                      Ahtoputken kevyessä öljyssä, kuten olettaa saattaa. ERG ei tulpattu. Lastu laitettu.

                      Meno ollut mukavaa syksystä lähtien kun tuli lastu laitettua. Mutta nyt alkaa meno tosiaan hyytyä. Ahtopainemittari ei kiinni eikä paikallisesta putiikista löytynyt tänään. Huomenna uudella yrittämällä.

                      Löytyykö joku tyyppivika ongelmaan?
                      Etsin tuossa turbohuoltoja läheltä ja kaukaa. Ehdottelivat Mitsun TD05 tai Holset HX25W turboja.
                      + asennettaessa sitten isompi välijäähy tietenkin.

                      Meneekähän homma tässä jo pahasti metsään?
                      Tarkoitus on viedä vanha turbo pajalle ja tekevät uuteen turboon sitten tarvittavat välikappaleet että on sitten kotona vähä niinku pulttaa kiinni periaatteella?
                      Yrittänyttä ei laiteta..

                      e32 525D, e39 530D, e70 X5 35xDrive

                      Comment

                      • Hagle
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2007
                        • 218
                        • --------------

                        #12
                        ..............
                        Last edited by Hagle; 11-12-2010, 11:33.

                        Comment

                        • Koikkaa
                          Newbiemmer
                          • Jul 2008
                          • 15
                          • Jalasjärvi

                          #13
                          erg testejä ongelmaan

                          Ahtopainemittari kiinni ja testiajoa muutama sata kilometriä.

                          ERG:n ohjausletku irti niin turbo heräilee normaalisti tasaisesi.
                          jos ohjausletku kiinni, ahdot eivät ala kohoamaan kaasunpainamisenmyötä vaan odotuttaa..??

                          Voisko erg jäädä auki jatkuvasti ku letku kiinni... todennäköisesti.

                          Ahdot tällä mittarilla ei nouse ku 0,8 ja piikissä voi käydä jopa 0,9.

                          Maanantaina nakkaan turbon jokatapauksessa huoltoon tarkastukseen.
                          Katon sitte hommataanko isompi vai huolletaanko vain.
                          Yrittänyttä ei laiteta..

                          e32 525D, e39 530D, e70 X5 35xDrive

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎