Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Lämmöt ja vesipumpun outo osa?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Noted
    Newbiemmer
    • Jun 2009
    • 12
    • Fin

    E34 Lämmöt ja vesipumpun outo osa?

    Elikkä E34 520i 1989:ssäni oli (tai on) ylikuumenemisongelma, joka ilmenee moottorin lämpötilan nousuna punarajalle hetken ajon tai tyhjäkäynnin jälkeen. Paisarista myös pulppuaa vettä ulos kun autoa käyttää ja korkki on auki, tästä ovat muutamat tutut vetäneet johtopäätöksiä kansivikaan, en sitten tiedä.

    Ongelmaa on selvitetty hitaasti ja epävarmasti ja tähän asti on käyty läpi termostaatti ja järjestelmä on ilmattu, tosin ns. "aidolla" menetelmällä eikä sillä pepsipullomenetelmällä ja kummastakaan ei ollut apua ja nyt oli sitten vesipumpun vuoro, tosin en itse ole varma voiko vesipumpun toimivuutta testata kuin vaihtamalla koko osan, mutta jos jokin keino on niin haluaisin tietää, koska en haluaisi ostaa turhan montaa uutta osaa autoon jossa mahdollisesti on kansivika, jota en siis ala korjaamaan noin vanhaan autoon.

    Mutta kuitenkin, tuttuni joka autoa näpertää, kertoi löytäneensä jonkun oudon osan vesipumpputilasta ja kuvaili sitä seuraavasti: se on sellainen tappi. n.7cm pitkä, kiväärin panoksen muotoinen. ja siinä on päässä sellainen pieni laippa ja siihen kuuluu sellainen 6cm pitkä jousi. Tuttavalleni (ja minulle) oli siis hieman epäselvää että mikähän osa tuo mahtaa olla? Kuviakin osasta löytyy mutta arvelisin että tuntomerkkien perusteella sivuston veteraanit tietävät varmastikin mistä on kyse. Joten tämäkin pitäisi saada tietoon.

    Ja jos vielä voisi saada pari vinkkiä siitä, että mitkä osat vielä mahdollisesti voisivat aiheuttaa tuon kuumenemisen ja paisarin vede pulppuamisen, ennenkuin totean varmaksi että vika on jossain kannen osassa ja työnnän auton järveen.

    Kiitokset etukäteen.
  • waudeville
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2006
    • 2089
    • Nokia

    #2
    laita nyt vaan kuvia näkyville kun kerta niitä on. ja onko m20 vai m50 kone??
    e34 540ia -94 Batmobile
    candy-king

    ex: e32 735i -89
    e34 525i -89

    Comment

    • Muppe
      BTCF Member
      • May 2006
      • 1866
      • Östermyra

      #3
      Originally posted by Noted View Post
      Mutta kuitenkin, tuttuni joka autoa näpertää, kertoi löytäneensä jonkun oudon osan vesipumpputilasta ja kuvaili sitä seuraavasti: se on sellainen tappi. n.7cm pitkä, kiväärin panoksen muotoinen. ja siinä on päässä sellainen pieni laippa ja siihen kuuluu sellainen 6cm pitkä jousi. Tuttavalleni (ja minulle) oli siis hieman epäselvää että mikähän osa tuo mahtaa olla? Kuviakin osasta löytyy mutta arvelisin että tuntomerkkien perusteella sivuston veteraanit tietävät varmastikin mistä on kyse. Joten tämäkin pitäisi saada tietoon.
      -> http://www.bmwe34.net/E34main/Mainte...iming15Big.jpg :think
      E61 530dA M-Sport
      E39 520iA Touring

      ex. E34 525iA
      ex. E34 535iA
      ex. E34 520i
      ex. E34 520i
      ex. E36 320i

      Comment

      • jr66
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2006
        • 16418
        • Asikkala

        #4
        Originally posted by Moppe77 View Post
        Selityksen per. tuo kuvassa näkyvä tappi eli jakohihnan kiristäjän jousi ja sen tukitappi tai mikä onkaan oikealta nimeltään. Miten se on joutunut vesitilaan :think Tumpelo aikaisempi remontin tekijä ?

        Comment

        • Noted
          Newbiemmer
          • Jun 2009
          • 12
          • Fin

          #5
          Tässä kuva osasta vaikka se taisikin jo paljastua että mikä se on: http://img177.imageshack.us/img177/6...tachmentfq.jpg

          Ja nyt lähinnä haluaisin vastauksen vielä näihin;
          Voiko vesipumpun mahdollista vikaa selvittää tai "nähdä" muuten kuin testaamalla autoa toisella pumpulla?

          Ja jos vikaa ei ole löytynyt termostaatista eikä vesipumpusta, eikä ilmauskaan ole auttanut ainakaan perinteisellä menetelmällä, kuinka suurella todennäköisyydellä kyseessä on kansivika? Ja onko se veden purskahtelu paisarista korkki auki joku tyypillinen oire kannen vikaan? Ja kone on M20.

          Haluaisin tietää näitä asioita sen takia, koska köyhän on vaikea viedä autoa jonnekin korjaamolle vikaselvitykseen. Auton huoltojen budjetti on itsellä yleensä muutama kymppi, ei useampi satanen. :p
          Last edited by Noted; 04-09-2009, 12:24. Reason: Jotain unohtui mainita.

          Comment

          • Muppe
            BTCF Member
            • May 2006
            • 1866
            • Östermyra

            #6
            Originally posted by Noted View Post
            Tässä kuva osasta vaikka se taisikin jo paljastua että mikä se on: http://img177.imageshack.us/img177/6...tachmentfq.jpg

            Ja nyt lähinnä haluaisin vastauksen vielä näihin;
            Voiko vesipumpun mahdollista vikaa selvittää tai "nähdä" muuten kuin testaamalla autoa toisella pumpulla?

            Ja jos vikaa ei ole löytynyt termostaatista eikä vesipumpusta, eikä ilmauskaan ole auttanut ainakaan perinteisellä menetelmällä, kuinka suurella todennäköisyydellä kyseessä on kansivika? Ja onko se veden purskahtelu paisarista korkki auki joku tyypillinen oire kannen vikaan? Ja kone on M20.

            Haluaisin tietää näitä asioita sen takia, koska köyhän on vaikea viedä autoa jonnekin korjaamolle vikaselvitykseen. Auton huoltojen budjetti on itsellä yleensä muutama kymppi, ei useampi satanen. :p
            Vaihda vesipumppu, ei maksa ihmeitä ja ilmaa KUNNOLLA...

            Jos tuon jälkeen vielä nostelee lämpöjä, niin alkaa vaihtoehdot oleen vähissä.
            E61 530dA M-Sport
            E39 520iA Touring

            ex. E34 525iA
            ex. E34 535iA
            ex. E34 520i
            ex. E34 520i
            ex. E36 320i

            Comment

            • Radon
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2003
              • 463
              • Suomi-Finland

              #7
              Originally posted by Noted View Post
              Ja nyt lähinnä haluaisin vastauksen vielä näihin;
              Voiko vesipumpun mahdollista vikaa selvittää tai "nähdä" muuten kuin testaamalla autoa toisella pumpulla?

              Ja jos vikaa ei ole löytynyt termostaatista eikä vesipumpusta, eikä ilmauskaan ole auttanut ainakaan perinteisellä menetelmällä, kuinka suurella todennäköisyydellä kyseessä on kansivika? Ja onko se veden purskahtelu paisarista korkki auki joku tyypillinen oire kannen vikaan? Ja kone on M20.

              Haluaisin tietää näitä asioita sen takia, koska köyhän on vaikea viedä autoa jonnekin korjaamolle vikaselvitykseen. Auton huoltojen budjetti on itsellä yleensä muutama kymppi, ei useampi satanen. :p
              Vesipumppu on siis yksikertaisuudessaan siipipyörä ja tiivislaakerointi sekä kuoret, vikahan on yleensä klappi laakerissa ja vuoto mutta joskus voi siipipyörä olla irti akselista tämän pystyy tarkastamaan kun vaan ottaa pumpun irti ja kädessä hommaa tarkastelee ja pyörittää pitäen samalla vastaan. Mutta jos paisarista välittömästi käynnistyksen jälkeen pulppuaa niin vika on kyllä luultavasti muaalla kun vesipumpussa.

              Comment

              • insp
                BTCF Member
                • Sep 2002
                • 826
                • Iittala

                #8
                Sinällään vikahan on vittumainen kun tarkkaa syytä ei tiedä, mutta tarkista nestevuodet silloin kun kone on lämmin. Itsellä harmaita hiuksia aiheuttavia paikkoja on ollut jokin letku joka on ollut hiukan halki, eikä ole ruiskuttanut nesteitä ulos vasta kuin kone on lämmin.
                Toinen mahdollinen on jokin vesiletku imusarjan alla/koneen takana, nämäkin voi aiheuttaa hiukan vuotoa ja näin ollen painetta järjestelmään.
                Tarkistuksen alle kannattaa myös laittaa vesipumppu, sähköinenvesipumppu joka on kuljettajan puolella tulipellissä ja tietenkin termostaatti.
                Mikäli tämänkään jälkeen ei ala homma selkeytymään, vika voi olla niinkin tyhmässä kuin jäähdyttimessä joka on tukossa/vuotava tai hajonneesta jäähdyttimen korkista.
                Kannattaa tietenkin koittaa ilmata pepsipullo tyylillä, vielä parempi jos saat keulaa hiukan ylöspäin.
                ex: * E93 335ia -07, F20 116da -15 *

                Comment

                • Incarnated
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2008
                  • 452
                  • Seinäjoki

                  #9
                  Omakohtaista kokemusta on juuri samasta taistelusta, pepsipullopatentilla vanhan koneen kanssa ilmailua yli 10h eikä ilma loppunut, joten vaihettiin kone. No sehän teki aluksi ihan samaa, eli yhtäkkiä otti ja purskautti vedet ulos paisarista ku lämpes. 4h ilmailun jälkeen nyt ajettu jo useempi sata kilsaa ilman ongelmia elikkäs se ilmaus ei tosiaan oo mikään läpihuutojuttu...

                  http://incarnated.pp.fi linkit kuntoon BMW->bmw

                  Comment

                  • Noted
                    Newbiemmer
                    • Jun 2009
                    • 12
                    • Fin

                    #10
                    No niin, tulipahan viimein eilen tehtyä tuo "oikea" ilmaus koneeseen, ja eihän siinä mennytkään kuin joku 5 tuntia ja pari sankollista nestettä että (toivon mukaan) viimeiset ilmat saatiin järjestelmästä ulos. Ilmaus ohjeessa oli mainittu, että pitää varata sanko ja paljon nestettä koska nesteen pinta vajuu todella nopeasti, mutta meidän ilmauksen aikana tuo kunnon vajuminen alkoi vasta parin tunnin puristelun jälkeen ja silloin sai kyllä todellakin olla valppaana sen sankon kanssa, koska nesteet hävisivät pullosta välillä todella nopeasti.

                    Ilmauksen aikana välillä lämmöt nousivat korkealle ja välillä laskivat sitten todella matalalle ja lämpöviisari näytti siltä ettei se ollut varma missä sen kuului olla, muuta myöhäisinä illan tunteina tuo viisari viimein asettui aloilleen mittarin keskivaiheille, pari milliä keskipykälän eteen. Ja muutaman ajokiekon jälkeen tulimmekin siihen tulokseen että ilmaus oli auttanut autoni lämpenemisongelmaan. Ja tosiaan tähän kului useita tunteja joten kaikille muillekin lämpöongelmista kärsiville bemarikuskeille tiedoksi ettei se ilmaus todellakaan ole mikään yksinkertainen juttu.

                    Sen verran pitää vielä mainita, että kun tänään ajoin auton parkkiin niin huomasin pienen nestelätäkön auton peräpään tienoilla, suunnilleen taka-akselin kohdalla. Autoista enemmän tietävä kaverini sitten otti tuota nestettä sormiensa päähän ja koitti haistelemalla selvittää mitä se oli, ei hänen mukaansa ollut ainakaan bensaa tai jarrunestettä, vaan hän sanoi että se tuoksahtaa hieman pakokaasulle. Siinä sitten tietenkin mahassani muljahti hieman koska olen kuullut että nesteen valuminen/sekoittuminen pakokaasuun voi olla kannentiivisteen tai kansivian merkki, mutta olen kuitenkin tehnyt autolla tänään jo useamman reissun ja katsonut auton alle joka ajon jälkeen eikä nestettä ole enää vuotanut, joten toivon parasta.

                    Mutta mitä tässä kannattaisi nyt tarkkailla seuraavat päivät sen kansivian varalta, nestehävikkiä vai kenties jonkinlaisia vuotoja? Ja jos se tiiviste on kerennyt palaa jostain syystä niin millaisia ongelmia minulla on edessäni? Lämmöt kuitenkin pysyvät edelleen hyvin kurissa. Ja pitää vielä mainita että huomasimme yhden vesipumpulle menneen letkun vuotavan hieman koska se oli kiinnitetty hieman löysästi, mutta pistimme sen asianmukaisella kiinnityksellä paremmin kiinni ja senkin kohdan nestevuoto hävisi oikeastaan samalla kuin se perän nestevuotokin, olisiko näillä voinut olla jokin yhteys?

                    Comment

                    • jr66
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2006
                      • 16418
                      • Asikkala

                      #11
                      Siis m20 ? ja noin vaikea ilmata :think

                      Comment

                      • Erska
                        Bimmer Fanatic
                        • Jul 2005
                        • 439
                        • Tuusula

                        #12
                        Jos sulla on se auto ollu ulkona ja lämpötilanvaihelut tekee kondensiovettä pakoputkistoon varsinki jos ei ole käyny pitkään aikaan..

                        Mullakin kansiremontin jälkeen tuli ihan valkosta utua putkenpäästä kun vesi haihtui lämmetessään pois... (normaalistikin autoista tulee putkenpäästä vettä kun lähtee ajamaan /ajaa hetken)
                        Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

                        Nyt: VOLVO S60 D5 -03

                        EX: 523iA -99, 530DA touring -03, 520i -03 E60, 528iA -96 518i -90, 518i -85, 518i -86, 525i -88 ,730iA -88, 525i -89 ,518i -90, 518i -87, 518i -86, 528i -84

                        Comment

                        • Jürgen_
                          Bimmer Enthusiast
                          • May 2008
                          • 2707
                          • Mylsä

                          #13
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Siis m20 ? ja noin vaikea ilmata :think
                          Samaa tuossa ihmettelin. Ittellä koneen asennuksen jälkeen vaan kylmästi liemet sisään eikä mitään ilmailuja sen kummemmin tarvittu. Käyntiin ja kuumaksi, edes se ilmausruuvi siinä termarikopan päällä ei auennut.

                          ...tosin se onkin m60
                          Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                          Comment

                          • Muppe
                            BTCF Member
                            • May 2006
                            • 1866
                            • Östermyra

                            #14
                            Originally posted by jr66 View Post
                            Siis m20 ? ja noin vaikea ilmata :think
                            On ja ei, niin kuin tiedät Keula riittävän ylhäällä, niin ei tarvi edes limpparipulloa.
                            E61 530dA M-Sport
                            E39 520iA Touring

                            ex. E34 525iA
                            ex. E34 535iA
                            ex. E34 520i
                            ex. E34 520i
                            ex. E36 320i

                            Comment

                            • Noted
                              Newbiemmer
                              • Jun 2009
                              • 12
                              • Fin

                              #15
                              Ja mitä tuohon koneen tyyppiin (M20, M50) tulee niin suoraan sanottuna en ole ihan varma, tein vaan M20 johtopäätöksen googlen kuvahaun mukaan jossa "M50 engine E34" hakusanat toivat vaan sellaisia päältäpäin mustaosaisia moottorin kuvia joissa se moottori näytti paljon uudemmalta kuin tuon oman bemarini, jossa siis suurin osa näkyvästä tavarasta on ihan teräksen väristä ja muutenkin vanhemman näköistä tavaraa.

                              Ja tosiaan tuosta koneen mallista tai tyypistä ei ollut missään rekisteriotteessa tai muussakaan lappusessa (joita selasin juuri about puoli tuntia) merkintää missä lukisi mitään tuosta M20 tai M50 ja kun itse olen vielä ainakin suhteellisen kädetön autojen kanssa ja tuonkin bemarin ostin koneesta tai muustakaan tarkemmin kyselemättä (sen nyt tiesin että se on kahden litran suora kuutonen), vaan lähinnä merkitsi se että se kulkee ja toimii hyvin, tai ainakin toimi.

                              Joten jos joku haluaa vielä vähän valottaa noiden M20 ja M50 koneiden eroista niin ehkä voisin varmistaa kumpi se on.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎