Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 -90 535i polttoainelinjan takaiskuventtiili?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wuoma
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 519
    • Espoo

    e34 -90 535i polttoainelinjan takaiskuventtiili?

    Juuri hankitussa otsikon mukaisessa autossa on ongelmana polttoainelinjan paineen vapautuminen ilmeisesti takaisin tankkiin. Edellisen omistajan mukaan vialla olisi takaiskuventtiili.

    Hetken kun auto seisoo sammuksissa, joutuu starttia sahaamaan vähän ennen kuin lähtee käyntiin. Käynnistyy kyllä joka kerta ihan nätisti ja sahaaminen kestää 5-10 sekuntia.

    Uskoisin tuon takaiskuventtiiliselityksen olevan ihan looginen, en vaan mistään löytänyt tuommoista varaosaa (motonet jne) ainakaan listalta.

    Onko tuossa moinen venttiili ja jos, onko se esim pumpun yhteydessä eli joudunko vaihtamaan koko pumpun?

    Ideoita?
    M6 E63
  • bavaria:39
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 323
    • Kotka

    #2
    Takaisku on bensapumpussa, vika voi olla myös bensanpaineen säätimessä. Päästää paineet pois paluuputkea pitkin.

    Comment

    • Lapa735ia
      Bimmer Fanatic
      • Oct 2007
      • 303
      • Martinniemi

      #3
      Yksi syyllinen ko. käyttäytymiseen voi olla myös vuotava suutin.

      Tuolla on jotain tarinaa takaiskuventtiilin korjaamisesta.
      Oops, looks like the page is lost. Start your website on the cheap.
      E39 525 TDSA touring
      Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

      Comment

      • spectre
        BTCF Member
        • Jun 2004
        • 78
        • Ylivieska

        #4
        mulla on just sama ongelma, moottorina vain m20b20, joku oli laittanu takaisku venttiilin bensanpaineen säätimen jälkeen joka vielä vuoti bensaa, revein sen pois... nyt uudet suuttimet on tulossa (m50b25), jospa se sillä ratkeais.
        Toi sahaaminen alkaa käydä jo hermoille

        Comment

        • wuoma
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 519
          • Espoo

          #5
          Vähän lisähuomiota asiaan, jos vaikka jollain syttyisi lamppu pään päälle:

          Tänä aamuna kun hyppäsin kadun varressa kylmän ja sateisen yön viettäneeseen autoon, lähti kone tulille yhtään sahaamatta. Rupesi käymään tyhjäkäyntiä heti nätisti eikä aiemmasta ongelmasta ollut tietoakaan.

          Lämpimänä käynnistettäessä mikäli auto tosiaan seisoo muutamankaan minuutin sammuksissa on sahausoperaatio edelleen edessä.
          M6 E63

          Comment

          • Lapa735ia
            Bimmer Fanatic
            • Oct 2007
            • 303
            • Martinniemi

            #6
            Originally posted by wuoma View Post
            Vähän lisähuomiota asiaan, jos vaikka jollain syttyisi lamppu pään päälle:

            Tänä aamuna kun hyppäsin kadun varressa kylmän ja sateisen yön viettäneeseen autoon, lähti kone tulille yhtään sahaamatta. Rupesi käymään tyhjäkäyntiä heti nätisti eikä aiemmasta ongelmasta ollut tietoakaan.

            Lämpimänä käynnistettäessä mikäli auto tosiaan seisoo muutamankaan minuutin sammuksissa on sahausoperaatio edelleen edessä.
            Omassa e32:ssa teki tismalleen samalla tavalla. Kylmänä aina käymään hyvä kun ehti avainta näyttää. Samaten jos auto ajon jälkeen seisoi yli puolituntia.
            Itsellä oli mitä ilmeisemmin vika vuotavassa suuttimessa, mutta ei tullut sitä korjattua, vaan tyydyin sahailemaan, kun sattu olemaan hyvä akkukin.
            E39 525 TDSA touring
            Ex: E39 523ia touring, E34 525ia touring, E34 535i, E32 735

            Comment

            • wuoma
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 519
              • Espoo

              #7
              Mitenkäs noita suuttimia voisi fiksuimmin testata?

              Jotenkin ihmetyttää tuo logiikka, vaikkakin kaikkialla tunnutaan olevan asiasta samaa mieltä; miten kone voi käynnistyä nätisti kylmänä jos suuttimet tai bensalinjasto tankilta vuotaa litkut jonnekin muualle kuin pumpun ja suuttimien väliseen linjaan? Mistä ihmeestä se bensa sinne kylmänä itsestään ilmestyy :think ?

              Toki tässä on joku järki takana, oma pää vain ei sitä hoksaa.
              M6 E63

              Comment

              • T.K.
                Bimmer Rookie
                • Jul 2008
                • 112
                • Kajaani

                #8
                miten kone voi käynnistyä nätisti kylmänä jos suuttimet tai bensalinjasto tankilta vuotaa litkut jonnekin muualle kuin pumpun ja suuttimien väliseen linjaan? Mistä ihmeestä se bensa sinne kylmänä itsestään ilmestyy :think ?
                Jos ajateltas kuitenkin niin, että se ei hetkellisen seisomisen jälkeen heti käynnisty koska, bensaa on vuotanut -> tulppa kastuu -> joutuu sahaamaan että käynnistyy. Kylmällä koneella vuotanut bensa on haihtunut -> käynnistyy heti.

                En usko kuitenkaan että se suutin niin paljon vuotaa ilman muita oireita että koko linjasto tyhjenis Eli todennäköisesti vuotaa vain sen verran että paineet suuttimien takaa laskee ja vähän bensaa pääsee imusarjaan.
                e46 320i ex: e30 324td & e34 525i & e36 325i & e46 318iA & e90 316i & e38 750i

                Comment

                • wuoma
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2004
                  • 519
                  • Espoo

                  #9
                  Olipas tyhjentävän looginen vastaus

                  Noin kun sitä miettii niin koko homma tekee aika hyvin järkeä.

                  Suuttimia siis testaamaan, mitenkäs tämä siis hoituisi? Vinkkejä?
                  M6 E63

                  Comment

                  • bavaria:39
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2004
                    • 323
                    • Kotka

                    #10
                    Vuotava suutin, vuotava pensanpaineensäädin ja vuotava takaisku pumpussa, aiheuttaa kaikki samankaltaista vikaa. Joutuu sahaamaan käyntiin ajon jälkeen lämmennyttä ja hetken seissyttä moottoria.

                    Syy on bensan höyrystyminen bensatukissa paineen laskun ja lämmön vaikutuksesta. Täysin kylmänä kaikki taas pelaa, kun bensiini on muuttunut takaisin nesteeksi.

                    Comment

                    • Jamppa1983
                      BTCF Member
                      • Jan 2005
                      • 739
                      • Pirkanmaa

                      #11
                      Suuttimien testaus parheiten tapahtuu penkissä, eli suutinhuolto paikassa. Sitä ennen toki voi kokeilla O-renkaiden vaihtoa 2-kpl/per suutin +1kpl paineensäätimelle kustannus 2€. Sitten yksi kotikonsti vois olla sellainen että laittaa tulolinjaan ennen suutintukkia T-kappalesulkuhanalla ja siihen bensapaine mittarin. Vakiopaine on 3bar eli jos vuotaa sen alle niin joku suutinvika tai paineensäädin, voi kokeilla suuttimen puhdistusainetta lisätään bensansekaan, mikä irroittaa alumiinin ja muun paskan suuttimen kelasta. Jos vieläkin vuotaa niin sitten laittaa vaikka sulkuhanan kiinni ennen T-haaraa, tällä eliminoidaan sen bensapumpun/linjan vuoto. Jos vieläkin vuotaa niin jäljelle jää bensapaineen säädin.
                      Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                      M3 e90 & "M3" e30 turbo

                      Comment

                      • wuoma
                        Bimmer Fanatic
                        • Nov 2004
                        • 519
                        • Espoo

                        #12
                        No nyt on uudet suuttimet+tukki+paineensäädin tulossa. Katsotaan jos noilla korjaantuisi.


                        -Timo
                        M6 E63

                        Comment

                        • spectre
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 78
                          • Ylivieska

                          #13
                          itte vaihdoin just, b20 koneeseen-> m50b25 suuttimet, m20b25 imusarjan ja kaasuläpän. Loppu het se 7sec starttaus homma!

                          Comment

                          • Jamppa1983
                            BTCF Member
                            • Jan 2005
                            • 739
                            • Pirkanmaa

                            #14
                            Sellainen tuli kans mieleen jos ei halua startuutaa vuotavan suuttimen/paineensäätimen takia niin pitää virtoja päällä "hehkuttaa" jonkun sekunnin niin sanotusti, eli pumppu pumppaa paineet normaaliin ja sitten käyntiin. En varmaksi voi sanoa että ohjaako boksi suoraan pumppua vai tarviiko pulssin kampiakselilta jotta pumppu käynnistyisi. Eli jos tarvii niin sitten ei onnistu. Voihan tätä kuitenkin testata hätäensiapuna niin ei tarvi turhaan starttia kiusata.
                            Tyytyväinen ihminen on kehityksen jarru!

                            M3 e90 & "M3" e30 turbo

                            Comment

                            • Rocla
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2002
                              • 7692
                              • Kajaani

                              #15
                              Originally posted by Jamppa1983 View Post
                              Sellainen tuli kans mieleen jos ei halua startuutaa vuotavan suuttimen/paineensäätimen takia niin pitää virtoja päällä "hehkuttaa" jonkun sekunnin niin sanotusti, eli pumppu pumppaa paineet normaaliin ja sitten käyntiin. En varmaksi voi sanoa että ohjaako boksi suoraan pumppua vai tarviiko pulssin kampiakselilta jotta pumppu käynnistyisi. Eli jos tarvii niin sitten ei onnistu. Voihan tätä kuitenkin testata hätäensiapuna niin ei tarvi turhaan starttia kiusata.
                              Itse asiassa pitäisi hitaasti rapsutaa virtaa päällä-pois, koska pumppu vain surahtaa kun virta kytketään.

                              Oma e34 ei käynnisty yhtään helpommin kuumana, vaikka kuinka pumppaa painetta em. konstilla.

                              Minkäs kokoiset suuttimet muuten on m30b34 koneessa? Suuttimien hinnat ovat alempana kuin koskaan, niin voisi katsella, että löytyykö virikaupasta tarpeeksi pieniä vakiolle koneelle.
                              Olli.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎