Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Jäähdytin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ripperi222
    Bimmer Rookie
    • Apr 2007
    • 107
    • Tampere

    E34 Jäähdytin

    Eli auto on E34 535i -89.
    Tossa kun kävin töypaikalla niin ylävesiletku kusi siitä syylärin liitoksesta. No ajattelin että se on vaan löysällä, mut kun rupesin tarkemmin kattoon niin se kun syyläristä lähtee se uloke minkä saa helposti sen letkun puristettua kiinni oli ihan murusina ja irtos pois näkyy tossa jos joku nyt ymmärsi mitä haen takaa. http://www.realoem.com/bmw/showparts...00&hg=17&fg=05
    Nyt kun sitä uloketta siinä ei ole niin kaipasin vinkkejä miten sen letkun saa siinä pysymään vai pitääkö tässä ruveta vaihtamaan syyläriä. Tosiaan koitin jo että pysyykö se letku siinä ja ei kauaa pysynyt.
    Ex E30 M10, E34 M30
  • Bugi
    Bimmer Rookie
    • Oct 2003
    • 175
    • Tampere

    #2
    Originally posted by ripperi222 View Post
    Eli auto on E34 535i -89.
    Tossa kun kävin töypaikalla niin ylävesiletku kusi siitä syylärin liitoksesta. No ajattelin että se on vaan löysällä, mut kun rupesin tarkemmin kattoon niin se kun syyläristä lähtee se uloke minkä saa helposti sen letkun puristettua kiinni oli ihan murusina ja irtos pois näkyy tossa jos joku nyt ymmärsi mitä haen takaa. http://www.realoem.com/bmw/showparts...00&hg=17&fg=05
    Nyt kun sitä uloketta siinä ei ole niin kaipasin vinkkejä miten sen letkun saa siinä pysymään vai pitääkö tässä ruveta vaihtamaan syyläriä. Tosiaan koitin jo että pysyykö se letku siinä ja ei kauaa pysynyt.
    Ei saa pysyyn, uutta syyläriä vaan.

    Comment

    • Jürgen_
      Bimmer Enthusiast
      • May 2008
      • 2707
      • Mylsä

      #3
      Ja tää on niin normaalia noissa muovisissa syyläreissä. Eiköhän se 15 vuotta noilla ole sellainen yläikä jonka niiden voi olettaa kestävän.
      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

      Comment

      • Micce///M
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2008
        • 3552
        • Hämeenlinna

        #4
        En nyt täysin ymmärtänyt mitä tarkoitit.

        Tuota syyläristä lähtevää putkenpätkää, mihin tulee ylävesiletku kiinnikö?

        Itse ainakin lähtisin siitä, että ottaisin syylärin irti ja sahaisin putkentökön irti. Sen jälkeen jostain muoviputkea sopivalla halkaisialla ja 2-komponettiliimalla kiinni huolellisesti.

        Comment

        • ripperi222
          Bimmer Rookie
          • Apr 2007
          • 107
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Micce///M View Post
          En nyt täysin ymmärtänyt mitä tarkoitit.

          Tuota syyläristä lähtevää putkenpätkää, mihin tulee ylävesiletku kiinnikö?

          Itse ainakin lähtisin siitä, että ottaisin syylärin irti ja sahaisin putkentökön irti. Sen jälkeen jostain muoviputkea sopivalla halkaisialla ja 2-komponettiliimalla kiinni huolellisesti.
          Juurikin sitä putkenpätkää mikä siinä syylärissä on.

          Kävi itselläkin tuommosen muovisen putkenpätkän kiinnitys mielessä mutta miteköhän tommonen liima kestää siinä? :think
          Ex E30 M10, E34 M30

          Comment

          • Macke
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2009
            • 1134
            • Porvoo

            #6
            Araldiitti ei ainakaan kestä 2-komponenttisista riittävästi kuumuutta noilla kohdin, kokeiltu on. Plastic Paddingin kemiallista metallia vetäsin myöskin miehekkään mällin muovipäädyn vuotokohtaan yhtä heikolla menestyksellä.

            Uutta jäähdytintä kehiin vaan ennenkuin virityksillään polttaa esmes kannentiivisteen. Noi muovipäätyiset jäähdyttimet käsittääkseni lähtee lahoamaan ihan joka puolelta kun ne tiettyyn pisteeseen asti pääsee, eli jos saat yhden paikan tukittua niin kohta kusee muualta.

            Comment

            • Micce///M
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2008
              • 3552
              • Hämeenlinna

              #7
              On noita muovisia syylärin päätyjä ennenkin korjailtu, ja hyvin tuloksin.

              Käyttää vaan aikaa ja takee tarkan sovituksen uudelle putkelle, ettei mene rakojen täyttämiseksi niin tuollainen 2-komponentti epoksiliima kyllä kestää.

              Itse en ainakaan lähtisi tämän takia uutta syyläriä hankkimaan, riippuu tosin ihan muuten syylärin kunnosta ja onko muutkin muoviosat ja valmista tavaraa.

              Comment

              • Muurahainen
                BTCF Member
                • Dec 2006
                • 9194
                • Nurmijärvi

                #8
                Kerro minkä merkkinen epoksi kestää...

                Omasta kokemuksesta voin kertoa että jos Araldit tai Bostic 2 komponentti epoksi ui glygolissa pari vuotta niin pehmenee kummasti.

                Tosin tuollaisessa syylärin putkessa nyt ei ihan uida glygolissa mutta luulen että jo toiseltakin puolelta tuleva kosketus riittää ajansaatossa pehmittämään epoksin.

                Comment

                • Micce///M
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2008
                  • 3552
                  • Hämeenlinna

                  #9
                  Originally posted by Muurahainen View Post
                  Kerro minkä merkkinen epoksi kestää...

                  Omasta kokemuksesta voin kertoa että jos Araldit tai Bostic 2 komponentti epoksi ui glygolissa pari vuotta niin pehmenee kummasti.

                  Tosin tuollaisessa syylärin putkessa nyt ei ihan uida glygolissa mutta luulen että jo toiseltakin puolelta tuleva kosketus riittää ajansaatossa pehmittämään epoksin.
                  Täytyy kyllä sanoa että en tähän hätään muista, mutta huomenna saatan eksyä taas tallille niin voin katsella mikäli vielä on vanha tuubi kaapissa.

                  Comment

                  • Klasu-
                    Bimmer Fanatic
                    • Jan 2010
                    • 546
                    • Helsinki

                    #10
                    Noniin, nostellaas taas vanhempaa topickia.

                    Elikkäs tuohon omaan autoon (E34 535i -91) tarvitsisin uuden syylärin, ja mieluusti ei alkuperäistä (lue: muovipäätyistä)

                    Tuo nykynen hikoilee jo hiukan kuskinpuolen alanurkasta, siitä muovipäädyn ja kennoston saumasta, ja edellisen omistajan puheiden mukaan vain muutaman vuodan vanha, jonka kyllä voin melkein allekirjoittaa syylärin kunnon ja siisteyden perusteella.

                    Eli nyt samalla kun teen moottoriremontin, ja syyläri on muutenkin irroitettuna, niin kyselisin onko kukaan vaihtanut ko. autoon kokometallista syyläriä, jonka kanssa ei tarvitsisi pelätä vuotoja?

                    Muita huomioon otettavia asioita tälläisessä päivityksessä?

                    Kiitokset jo etukäteen!

                    Comment

                    • Jürgen_
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2008
                      • 2707
                      • Mylsä

                      #11
                      Eihän sen pelkän hikoilun takia koko syyläriä tarvitse vaihtaa uuteen. Viet sen syylärin ammattitaitoiseen jäähdytinkorjaamoon jossa ne vaihtavat uuden tiivisteen siihen vuotavaan päätyyn tai vaikka molempiin jos haluat.
                      Kokometallisia ei taida olla valmiina saatavana joten mittatilaus homma vaatii rahaa rutkasti, 400.- saattaa olla hyvä hinta yksittäiskappaleesta :think
                      Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                      Comment

                      • Klasu-
                        Bimmer Fanatic
                        • Jan 2010
                        • 546
                        • Helsinki

                        #12
                        Kiitokset vastauksesta!

                        Täytynee siis katsella mittatilaustyönä syyläreitä valmistavien putiikkien perään, kuitenkin syylärin hajoaminen aiheuttaa matkan keskeytymisen, ja auton hinauttaminen+uusi originaalisyyläri jo ylittävät tuon 400 euron hinnan, lisänä tietysti vaiva ja vaarat mitä tuosta voi aiheutua pahassa paikassa.

                        Jos joku on teettänyt omaan autoonsa kokometallisen, ja/tai tietää hyviä ja asiantuntevia syyläiputiikkeja, niin ehdotuksia otetaan ilolla vastaan.

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14439
                          • Oulu

                          #13
                          No onko tuollaisen kokometallisen teetätys sitten vaivan/rahan väärti? Jos muovipäätynenkin kerta kestää 10v+?
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          • Jürgen_
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2008
                            • 2707
                            • Mylsä

                            #14
                            Ja kyllä ne kokometallisetkin alkavat vuotaa siinä missä muovi/metalli jäähdyttimetkin.

                            Ja kyseiseen autoon Behr jäähdytin (= orkkis osan valmistaja) ilmastoinnilliseen ja automaattivaihteiseen maksaa 315.- manuaaliin 50.- vähemmän. Siis suositushinnat.
                            Last edited by Jürgen_; 08-02-2010, 20:48. Reason: lissää
                            Ei riemulla rajaa kun Bemulla ajaa...

                            Comment

                            • Klasu-
                              Bimmer Fanatic
                              • Jan 2010
                              • 546
                              • Helsinki

                              #15
                              Kai se suurinpiirtein samalla vaivalla menee tuo teetättäminenkin, kun tota entistä en vuotavana rupea paikoilleen laittamaan, eli se täytyisi jokatapauksessa käyttää korjattavana.

                              Jos originaalisyyläri on noinkin arvokas, niin ei tuo satkun parin lisäys enää niin pahalta tunnu.

                              Ei kai nuo alumiinipäätyiset ainakaan kauhean nopeasti rupea vuotamaan, ellei jokin murjo kennoa mekaanisesti?
                              Toki korroosio tekee ajankanssa tehtävänsä, mutta tuossa vuotavassa originaalissa on kennosto kuitenkin vielä ihan mainiossa kunnossa.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎