Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 auxiliary water pump

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • 525iiäxä
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2005
    • 1842
    • Lappeenranta, Finland

    E34 auxiliary water pump

    Mikä on tuon värkin toimintaperiaate? Kytkentäkaavan mukaan se pörähtää käyntiin ilmastoinnin kanssa samaan aikaan, avittamaan jäähdytystä. Olin siinä uskossa, että se pörräisi siellä muulloinkin, erityisesti tyhjäkäynnillä parantamaan lämmityslaitteen tehoa. Tuli vaan mieleeni kun tahtoo just tyhjäkäynnillä tulla kylmä, ilmattu kyllä on ja nestettä tarpeeksi mutta aina se kuitenkin alkaa hiipua esim valoissa seisoessa.

    Edit: Hitto, olishan tuossa ollut valmis kysymyksiä-vastauksia -ketju, mutta menköön nyt...

    Volvo V70 2.4T -02
    E30 323i -84 (taas)

    Ex-BMW: E46 320 Cabrio -01, E46 330Xi Touring -01, E36 325 Cabrio -94, E30 325 Cabrio Turbo -87, E34 525iX Touring -92, E30 323i -84
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1985
    • Tampere

    #2
    Mulla toi menee päälle, kun kääntää avaimesta virrat päälle (siis 2-asentoon, missä puhalluskin menee päälle). On myös siis päällä myös kun autokin on päällä. Sen surinan kuulee selvästi kun avaa konepellin.

    Suurin hyöty ehkä on, että kabiiniin tulee lämmintä auton sammutuksen jälkeenkin, kun vesipumppu ei enää kierrätä nesteitä, mutta tuo kiertovesipummpu kierrättää nesteitä. Kovilla pakkasilla ei toki lämpöä riitä kovin pitkään.

    Olisi kiva modata tuo taukolämmitys toimimaan niin, että talvella puskisi lämmintä ulkoilman sijaan. Onko kukaan tehnyt ?

    ps. sori jos hieman lainasin topikkia

    Comment

    • Axum
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 4416
      • Kuopio

      #3
      Originally posted by pheno View Post
      Mulla toi menee päälle, kun kääntää avaimesta virrat päälle (siis 2-asentoon, missä puhalluskin menee päälle). On myös siis päällä myös kun autokin on päällä. Sen surinan kuulee selvästi kun avaa konepellin.
      Moottorin pitää olla tietyn lämpöinen että IHKA/IHKR kytkee releen joka ohjaa kiertovesipumppua.

      Originally posted by pheno View Post
      Olisi kiva modata tuo taukolämmitys toimimaan niin, että talvella puskisi lämmintä ulkoilman sijaan. Onko kukaan tehnyt ?
      Miksi ihmeessä?? :O.. taukolämmityshän löytyy OBC:b Zeit napin takaa... vai onko se lisävaruste? :think
      - E30 325i M52B28TU Cabriolet
      - E39 528ia
      - KUOPION PUTKIMIEHET -team
      - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

      Puretaan 520ia -97
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

      Comment

      • superb
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2005
        • 2827

        #4
        Originally posted by Axum View Post
        Moottorin pitää olla tietyn lämpöinen että IHKA/IHKR kytkee releen joka ohjaa kiertovesipumppua.



        Miksi ihmeessä?? :O.. taukolämmityshän löytyy OBC:b Zeit napin takaa... vai onko se lisävaruste? :think
        Isompikoneisissa standluftung eli taukotuuletus on vakiovaruste. Sitten mikäli autosta löytyy webasto niin alle +16c lämpötiloissa sama valikko muuttuu standheizung eli parkkilämmitys toiminnoksi.

        Comment

        • pheno
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2006
          • 1985
          • Tampere

          #5
          Originally posted by Axum View Post
          Moottorin pitää olla tietyn lämpöinen että IHKA/IHKR kytkee releen joka ohjaa kiertovesipumppua.



          Miksi ihmeessä?? :O.. taukolämmityshän löytyy OBC:b Zeit napin takaa... vai onko se lisävaruste? :think
          Sori, sanoin tossa ekassa postauksessa virheellisesti 'taukolämmitys' - piti sanoa taukotuuletus Niin esim. kauppareissun ajaksi voisi laittaa tuon taukolämmityksen päälle. Ja auto pysyisi lämpimänä. Mutta kun ei ole webastoa, niin nyt se puhaltaa vain viileää ilmaa eli toiminto on sitten kai nimeltään standluftung. Kesällähän tuo on hyvä kun puhaltaa viileää, mutta talvella olisi mukavempi että puhaltaisi lämmintä. Siksi kyselin modausta, onko tuo taukotuuletus mahollista muuttaa taukolämmitykseksi (vaikkei sitä webastoa olekaan) ? Eihän se siinä kovin kauaa lämmintä puhalla kovilla pakkasilla, mutta kuitenkin..
          Last edited by pheno; 30-10-2009, 19:27.

          Comment

          • Axum
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2004
            • 4416
            • Kuopio

            #6
            Originally posted by superb View Post
            Isompikoneisissa standluftung eli taukotuuletus on vakiovaruste. Sitten mikäli autosta löytyy webasto niin alle +16c lämpötiloissa sama valikko muuttuu standheizung eli parkkilämmitys toiminnoksi.
            Ai se on +16c.. pari kertaa tuottanu päänvaivaa kun oon halunnu Webastoo pyöritellä kesällä..
            - E30 325i M52B28TU Cabriolet
            - E39 528ia
            - KUOPION PUTKIMIEHET -team
            - BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa -

            Puretaan 520ia -97
            https://www.btcf.fi/forum/showthread...72#post4199572

            Comment

            • Luntti
              2Wheel Driver
              • Jul 2003
              • 5021
              • Yka

              #7
              Vanhaa ylös.
              E34 525i kyseessä ja taukolämmitys tuottaa päänvaivaa.
              Zeit napin kautta saan kyllä taukolämmityksen päälle. Mutta kiertovesipumppu ei lähde päälle.
              Pumppu kyllä toimii ja hurisee muulloin.
              Onko vinkkejä mistä jatkais? Siis taukolämmityksen aikana vesipumppu jännitteetön.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎