E34 tasauspyörästö, öljy lukolliselle vai ei?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wuoma
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2004
    • 519
    • Espoo

    E34 tasauspyörästö, öljy lukolliselle vai ei?

    Hankkimani 1990 E34 535i:n huoltohistoria ei ole tiedossa, joten ajattelin aloittaa tekemällä perushuollon. Vaihdan siis kaikki öljyt, suodattimet, pyyhkijät, säädän venttiilivälykset ja tarkistan tulpat.

    Muille osille löysinkin tarvittavat tiedot, jotta voin käydä motonetissä bongailemassa, mutta tuo tasauspyörästö jäi arveluttamaan. Minkälaista öljyä mahtaa haluta sisäänsä?
    Bentleyn manuaalin mukaan erilaista, riippuen siitä onko autossa tasauspyörästön lukko vaiko ei. Mistäs tämän saisi selville (vai saako mitenkään purkamatta)?
    Auto on siis tuossa parkkipaikalla, eikä sitä oikein pääse nostamaan/alle katsomaan kovin helposti ennen tallille menoa.
    Huomenna ajattelin remonttia tehdä, mutta osia pitäisi päästä hankkimaan jo tänään huomisen pyhäpäivän, ja siten kauppojen kiinniolon, vuoksi.

    Tämmöistä autosta selvisi yhdysvaltalaisen foorumin kautta, mikäli näistä jotain selviää:

    VIN long WBAHD11080BE62919

    Type code HD11

    Type 535I (EUR)

    Dev. series E34 ()

    Line 5

    Body type LIM

    Steering LL

    Door count 4

    Engine M30

    Cubical capacity 3.50

    Power 155

    Transmision HECK

    Gearbox MECH

    Colour DELPHIN METALLIC (184)

    Upholstery ANTHRAZIT STOFF (0279)

    Prod. date 1990-01-05


    Order options
    No. Description
    216 SERVOTRONIC

    401 SLIDING/VENT ROOF, ELECTRIC

    417 SUNBLINDS FOR REAR SIDE WINDOWS, MECH

    423 FLOOR MATS, VELOUR

    428 WARNING TRIANGLE

    481 SPORT SEATS F DRIVER/FRONT PASSENGER

    494 SEAT HEATING F DRIVER/FRONT PASSENGER

    510 HEADLIGHT BEAM-THROW CONTR. F LOW BEAM

    530 AIR CONDITIONING

    570 STRONGER ELECTRICITY SUPPLY

    655 BMW BAVARIA C BUSINESS

    676 HIFI LOUDSPEAKER SYSTEM

    690 CASSETTE HOLDER

    801 GERMANY VERSION

    860 LTRL TURN SIGNAL LIGHT FRT



    Osaako kukaan sanoa? Rikonko jotain jos heitän arvalla ja laitan lukkoöljyä lukottomaan sisään? :think
    Last edited by wuoma; 30-10-2009, 14:02. Reason: otsikko
    M6 E63
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    #2
    Originally posted by wuoma View Post
    Rikonko jotain jos heitän arvalla ja laitan lukkoöljyä lukottomaan sisään? :think
    Et riko, sinne vaan. Vs500 Mobil on se öljy.

    Comment

    • wuoma
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2004
      • 519
      • Espoo

      #3
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Et riko, sinne vaan. Vs500 Mobil on se öljy.
      Erinomaista, kiitokset nopeasta vastauksesta.
      Motonetin hinnastosta ei tuota löytynyt, mahtaako jompi kumpi näistä ajaa saman asian?

      Lukkoperäöljy GL5 75W90 1litra Mobil-SHC

      Täyssynteettinen vaihteistoöljy. Tarkoitettu erityisesti luistonrajoittimella varustettuihin tasauspyörästöakseleihin. Täyttää vaatimukset API GL-5.




      Lukkoperäöljy GL5 80W90 0,9litraa

      Vaihteistoöljy käsivalintaisiin vaihteistoihin ja vetopyörästöihin. Soveltuu myös luistonrajoittimella varustettuihin vetopyörästöihin. Täyttää vaatimukset API GL-5, MT-1, SAE J2360, MACK GO-J/H.
      M6 E63

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        #4
        Originally posted by wuoma View Post
        Erinomaista, kiitokset nopeasta vastauksesta.
        Motonetin hinnastosta ei tuota löytynyt, mahtaako jompi kumpi näistä ajaa saman asian?

        Lukkoperäöljy GL5 75W90 1litra Mobil-SHC

        Täyssynteettinen vaihteistoöljy. Tarkoitettu erityisesti luistonrajoittimella varustettuihin tasauspyörästöakseleihin. Täyttää vaatimukset API GL-5.




        Lukkoperäöljy GL5 80W90 0,9litraa

        Vaihteistoöljy käsivalintaisiin vaihteistoihin ja vetopyörästöihin. Soveltuu myös luistonrajoittimella varustettuihin vetopyörästöihin. Täyttää vaatimukset API GL-5, MT-1, SAE J2360, MACK GO-J/H.

        Jos olis lukko, niin en laittais noita kumpaakaan sinne. Kuumanpään arvo on mun mielestä riittämätön. VS500 arvo on kuitenkin 75W140, (kuten myös castrol SAF-XJ 75W140) VS500 on kuitenkin BMW:n oma suositus lukkoperälliseen autoon.
        Kait siinä on siis joku juttu miks ne on valinnu lukolliseen 75W140 öljyn. Siellä lukollisessa kun kehittyy paljon enemmän lämpöä.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • wuoma
          Bimmer Fanatic
          • Nov 2004
          • 519
          • Espoo

          #5
          Originally posted by jannmann View Post
          Jos olis lukko, niin en laittais noita kumpaakaan sinne. Kuumanpään arvo on mun mielestä riittämätön. VS500 arvo on kuitenkin 75W140, (kuten myös castrol SAF-XJ 75W140) VS500 on kuitenkin BMW:n oma suositus lukkoperälliseen autoon.
          Kait siinä on siis joku juttu miks ne on valinnu lukolliseen 75W140 öljyn. Siellä lukollisessa kun kehittyy paljon enemmän lämpöä.
          Ok, no tämäkin selvensi asiaa hyvin. Täytyypä siis metsästää tuota Mobilia siis muualta.
          M6 E63

          Comment

          • jannmann
            Bimmer Enthusiast
            • Feb 2003
            • 5856
            • Joccis City

            #6
            Originally posted by wuoma View Post
            Ok, no tämäkin selvensi asiaa hyvin. Täytyypä siis metsästää tuota Mobilia siis muualta.
            Castrol SAF-XJ on ihan yhtä hyvää kanssa ja voi olla helpompi löytääkkin.
            Aprilia RSV4

            Comment

            • wuoma
              Bimmer Fanatic
              • Nov 2004
              • 519
              • Espoo

              #7
              Noh, meni syteen tai saveen - ostin motonetin tavaraa:
              GL5-peräöljy 85W140

              hintaa oli massiiviset 5,90€ per litra.

              Nytpähän koeajetaan yksi tasauspyörästö näillä, kun tietoa aiemmista mönjistä ei ole (ja moottoriöljy näytti mustalta kuin terva), veikkaan ettei näiden kippaamisella sisään sitä ainakaan pahemmaksi saada

              Tai jos saadaan niin sittenpähän tulee testattua pura-vaihda-kasaa operaatio tähänkin...

              Raportoin vaikka myöhemmin mikä oli lopputulos
              M6 E63

              Comment

              • TeeDee
                Bimmer Fanatic
                • Jun 2007
                • 497
                • Rovaniemi

                #8
                Joo ja sitten uutta perää hakemaan nm kokemusta on. Halpaa onneksi kuin leipä.

                Suomeksi sanottuna en lähtis pelleilemään öljylaatujen / määrien kanssa kun kyseessä on lukollinen perä. Hyvissä hinnoissa pyörivät ja sitten kun se ulisee niin aika vittumaista on hakea uutta perää. Väärässä asiassa säästät kyllä siinä asiassa.
                Tämän hetkinen ja ensimmäinen menopeli BMW 525i -90

                Comment

                • Leka
                  BTCF Member
                  • Sep 2003
                  • 7701
                  • Vilppula

                  #9
                  Originally posted by TeeDee View Post
                  Joo ja sitten uutta perää hakemaan nm kokemusta on. Halpaa onneksi kuin leipä.

                  Suomeksi sanottuna en lähtis pelleilemään öljylaatujen / määrien kanssa kun kyseessä on lukollinen perä. Hyvissä hinnoissa pyörivät ja sitten kun se ulisee niin aika vittumaista on hakea uutta perää. Väärässä asiassa säästät kyllä siinä asiassa.
                  Eipä näy SA209 LIMITED SLIP DIFFERENTIAL optioa varusteluettelossa, mutta silti en kyllä tuota motonetin ölppää oman autoni perään laittaisi vaikka olisikin lukoton. Castrol SAF-XJ/Mobil VS500 jos haluaa pelata varman päälle takakoppaa aukaisematta.
                  sigpic

                  BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                  Comment

                  • wuoma
                    Bimmer Fanatic
                    • Nov 2004
                    • 519
                    • Espoo

                    #10
                    No nyt on remppaa tehty (vähän) ja peräöljyt jäivät vaihtamatta.
                    Ei oikein ollut aikaa kun ilmamäärämittarin laitto väärin päin(!) takaisin paikalleen aiheutti ihmettelyä


                    Taidan kuitenkin katsoa vielä ne oikeat Mobilit tai Castrolit sinne kunhan seuraavan kerran häärätään.

                    Pistänen tuonne projektiosastolle yhteen viestiin tätä juttua.
                    M6 E63

                    Comment

                    Working...
                    X