Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 tds -93 ei käynnisty / sähkövikaa

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jupex
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 41
    • Seinäjoki

    E34 tds -93 ei käynnisty / sähkövikaa

    No niin.. sarjassamme kuin salama kirkkaalta taivaalta.

    Pyöräytin tuossa talvirenkaat alle ja vaihdoin uuden akun talvikelejä varten. Ajoin auton halliin tätä varten. Muutaman tunnin päästä kun oli hommat tehty ja yritin lähteä, ei auto edes yrittänyt lähteä käyntiin.

    Oireina on siis, että ei edes yritä. Uudella akulla kyllä hehkuttais ja pyörittäis vaikka maailman tappiin, mutta ilmeisesti soppaa ei mee tippaakaan perille asti. Mittaristossa palaa ruiskun, hehkun, abs:n ja automaattivaihteiston vikavalot (sikälimikäli sain oikein selvää siitä vaihdenäytön pikselimössöstä).

    En ehtinyt asiaan juuri tutustua kun hallin ovet piti pistää kiinni, mutta menen maanantaina jatkamaan tutkimuksia. Mistä kannattais alottaa? Onko hyviä spekulaatiota. Sen verran ehdin mitata, että sammutinsolenoidille tuli virrat päällä 0,002V ja startatessa 0,2V jännite. Nämä on ilmeisesti aivan liian pieniä jännitteitä sen toimintaan :think (jos joku vois tarkistaa omastaan paljonko DDE:n pitää sinne antaa, niin olis enemmän ku jees ). Niin joo.. Boschin testereillä yritettiin tutkia kans, mutta se ei päässy DDE:n sisälle.

    Kytkiksiä kun kattoin, niin ainut mikä mun järjellä vois saada nuo kaikki valot palamaan jatkuvasti, olis juurikin tuo DDE tai sen rele... vai onko noille joku erillinen sulake jossain piilossa. Sulakerasiassa kaikki näytti yhtäkkiä ehjiltä. Kuinka tuo pääsulake toimii ja onko mahdollista, että kaikki muu tuntuis toimivan yhtäkkiä oikein, mutta kaikki ohjainlaitteet olis pimeinä pääsulakkeen takia? Kytkikseen on merkitty monta eri pääsulaketta (kukin omaan haaraansa), joista yksi on juurikin ennen DDE:n relettä. Voisko tuo olla kärähtänyt?

    DDE:n releeltähän menee jännite myös tuonne automaattilaatikon ohjaukseen. Se selittäisi sen vikavalon. Sama jännite haarautuu ABS:n ohjainboksille. Sekin vikavalo selittyisi tällä... ja sama juttu tuossa hehkussa. Myös hehkujen releen jännite kulkee tuosta DDE relayn kautta. Ruiskun merkkivaloon ilmeisesti toimii syynä tuo, että DDE:lle ei menisi jännitettä. Tämä kaikki on siis vain mutuajattelua kytkentäkaavioiden perusteella ilman mitään käytännön mittauksia / faktapohjaa. Eli siis linja mitä lähden tutkimaan maanantaina on akku --> pääsulakkeet --> B+ terminal point --> DDE relay --> ohjainlaitteet.

    Onko muilla jotain muita ehdotuksia mistä kannattais lähteä tutkimaan juttua? Meinasin tosiaan, että jos tuossa jännitteensyötössä olis ongelmaa tuonne DDE:n ja sen releen suuntaan, niin se ratkaisis kaikki ongelmat kerralla, mutta jos jollain on ideoita mikä muu vois saada kaiken tuon aikaiseksi, niin otan mielelläni neuvoja vastaan.

    Missäs tuo pääsulake muuten tarkalleenottaen tuossa tds:ssä on. En tullut sillä silmällä kattelleeks vielä tuossa vaiheessa kun akkua vaihdoin
    E30 316
    E30 320i
    E30 316i
    E34 520iA
    E34 525tds touring
    E39 530i touring individual
    E34 M5 3.6
Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎