Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 Käynnistys ongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • wexin
    Newbiemmer
    • Oct 2004
    • 6

    E34 Käynnistys ongelma

    Hei kaikille,
    nyt meni niin vaikeaksi, että on pakko pyytää viisaampien apua. Eilen hakemalla löysin takaboxin lukituksen aiheuttaneen vian (johdot jotka muovisuojus oli hiertänyt takaboxissa rikki). Ja siinä johtoja irroittaessa nipusta pari piuhaa osui toisiinsa (Tyhmä olisit ensin irroittanut akusta kaapelin :oops: ) No tänään sitten irroitin takapenkin ja vaihdoin sieltä kaksi 7,5 ampeerin palanutta sulaketta ja vot keskuslukitus ja sisävalot alkoivat pelaamaan.. Mutta nyt auto ei käynnisty. Eli ei siis starttaa Tarkastin pääsulakkeen sekä kaikki sulakerasioiden sulakkeet (konepellin alta ja takapenkin alta sekä kuskinjalkatilasta polvien yläpuolelta kolme sulaketta) Mutta enpä löytänyt mitään. Osaako joku kertoa mistä vikaa voi vielä etsiä. Kyseessä on siis 518i 1995. Epäilen että jossain piilossa olisi vielä joku sulake joka on jäänyt huomaamatta vai vaatiiko auton tietokone jotain??
  • Luntti
    2Wheel Driver
    • Jul 2003
    • 5021
    • Yka

    #2
    Ajonesto päällä.

    Comment

    • wexin
      Newbiemmer
      • Oct 2004
      • 6

      #3
      Kiitti!
      Autossa on Gemel- hälyytin. Tetasin hälyn ohjeiden mukaisen ajoneston poistoa, mutta ei tuottanut tulosta :? . Nyt en kuitenkaan tiedä onko autossa oma käynnistyksen esto.... Miten saan sen kytkettyä pois jos se on päällä? Jos siis siinä on oma ajonesto ei hälyttimen ajonestoa ole kytketty.

      Comment

      • jani73
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 4320
        • Turku

        #4
        Miten auto muuten käyttäytyy, akussa riittävästi virtaa ja virrat tulee muuten normaalisti lammppuihin etc.?

        Comment

        • wexin
          Newbiemmer
          • Oct 2004
          • 6

          #5
          Jep, akussa on virtaa riittävästi. Solenoidi kuitenkin naksuu, mutta startti on hiljaa.
          Ohjaustehostin surisee kuten pitääkin.
          Nyt taisi virrat kadota autosta kun tuo solenoidin yms. releiden naksuminen loppui totaalisesti. Auto ei lähde käymään edes työntämällä.. :? Loppui ihan totaalisesti mielikuvitus :(

          Comment

          • jani73
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2004
            • 4320
            • Turku

            #6
            Ehkä kannattaisi katsella releitä, jos sieltä löytyisi jotain syytä käytökseen.
            Päävirtarele taitaa löytyä sieltä elektroniikkaboksin kannen alta.

            Comment

            • Leka
              BTCF Member
              • Sep 2003
              • 7701
              • Vilppula

              #7
              TIS tarjoaa tuommoisia ohjeita -95 518:n ajoneston ongelmiin. Jostain netin syövereistä muistelen lukeneeni jokun muun konstin, mutta en muista mistä se löytyy ja liittyikö se ajonestoon vai unohdettuun ajotietokoneen koodiin vai mihin :roll:
              sigpic

              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


              Comment

              • tihuovin
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2003
                • 1422
                • Oulu

                #8
                Tällaisissa tapauksissa ETM (Electronic Troubleshootin Manual eli elektroniikan vianhaku manuaali) olisi hyvä olla olemassa. Siitä voi helpohkosti tutkia mihin kaikkeen ne piuhat vaikuttaa, jotka vahongossa meni yhteen.

                Mutta jos solenoidi äännähtää, voisi kuvitella että se ei vain lyö päälle. Oletko kokeillut "pakko-ohjausta"? Eli
                - virrat päälle
                - vaihde vapaalle (ja tarkista että takuu varmasti on vapaalla, varsinkin jos kyseessä on automaattivaihteinen)
                - hyppylangan toinen pää akun + navalle, ja toinen solenoidille
                - Starttaako nyt?

                Itselläni oli vanhassa koslassa vika, solenoidi äännähti muttei lyönyt päälle. Ei sitten millään. Varsinkin lämpimänä. Mutta kun teki edellä mainitun tempun, se hörähti käyntiin heti. Syynä oli startin kuluneet puslat, veti kentät maihin puslien kautta.

                Mutta ETM kertoisi enemmän, kun oikean kytkiksen löytää, siitä voi päätellä mitä muuta on kenties "kämähtänyt". Löit todennäköisesti virtapiuhan sieltä maihin ja sitä kautta nippu sulakkeita paloi. Ja kuten huomasit, kaikki ei löydy sulakeboxista.

                t: Timo

                Comment

                • wexin
                  Newbiemmer
                  • Oct 2004
                  • 6

                  #9
                  Soittelin aamulla hälyn asentaneeseen firmaan. Siellä epäiltiin auton omaa ajonestoa koska toisilla avaimilla auto taas yritti startata, mutta kun soitin paikalliseen BMW- huoltoon siellä oltiin sitä mieltä ettei ko. autossa ole tehdasasenteista ajonestoa. Soittelin vielä BMW Suomeen ja tiedustelin asiaa, jolloin alustanumeron perusteella kerrottiin, että autossa on elektroninen ajonesto. Eli vuosimallissa tammikuu 94- tammikuu 95 autoihin on asennettu ajonesto, joka toimii releellä ja tammikuu 95- eteenpäin autoissa on elektroninen ajonesto. Tuon saa pois vain merkkiliikkeen vermeillä jos siis se on mennyt sekaisin. Kerrottiinpa hälyfirmasta vielä, että joskus ajonestot jumittuvat kun auto on virratta tarpeeksi pitkään.
                  Vein auton siis tänään paikalliseen merkkihuoltoon ja odottelen jännityksellä miten käy.
                  Kiitos paljon kaikille apuaan antaneille! Aina sitä vaan oppii uutta.

                  Comment

                  • wexin
                    Newbiemmer
                    • Oct 2004
                    • 6

                    #10
                    No niin tänään sitten tuli huollosta ilouutinen... Auton voi hakea pois. Eikä tarvii pulittaa kun 50 €. Mitä nyt akku pitää jossain vaiheessa uusia. Ja toinen avain oli vioittunut, ts. siinä ollut piiri hajonnut. Varmistui se, että kyseessä oli ajoneston ongelma, eikä sille olisi voinut kotikonstein juuri mitään. Eli virratta olo vissiin aiheutti ko. häiriön...

                    Comment

                    Working...
                    X
                    😀
                    🥰
                    🤢
                    😎
                    😡
                    👍
                    👎