Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 tds akun nopea purkautuminen virrat päällä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jupex
    Bimmer Rookie
    • Nov 2007
    • 41
    • Seinäjoki

    E34 tds akun nopea purkautuminen virrat päällä

    Nonniin...

    Onko normaalia ja jos ei ole, niin mikä sen tekee..?
    Auto saa seistä pihalla vaikka päivätolkulla, mutta akun jännite on 12,8 - 13,0. Uskoakseni melko normaali napajännite...? vai..? :think

    Pistän virrat päälle ja hehkutan. Napajännite tippuu (vähän riippuu) 11V:n kieppeille. Usein jopa alle tuon. Sitä saa arvailla, lähteekö auto käyntiin edes piuhan päästä kun pakkasta alkaa olla -20 tai enemmän.

    Jännän tästä jutusta tekee se, että vaikka auto on käyntilämmin, eikä hehkut siis mene enää päälle, niin napajännite virrat päällä tippuu alta kymmenen sekunnin 13V --> 12V. Mikä tämän voi aiheuttaa? Virrat päällä saa kyllä vaikka akun tyhjäksi jos haluaa. Minkälainen vuotovirta tuohon tarvitaan ja onko tuo edes mahdollista? Löytyykö vika helpoiten sillä, että antaa virtojen olla päällä ja haistelee mistä alkaa johdot sulamaan? Käy vähän raskaaks tosiaan ku pakkasaamuna lyö kuus hehkua tulille, tuollanen vuoto jossain ja siihen päälle vielä kylmän koneen startti Muutama ampeeri kulkee siinä vaiheessa kaapeleissa, että en sinänsä ihmettele yhtään jos akku välillä kyykkää

    Toki jos ei hehkuta, vaan antaa vain pyörittää, niin jaksaa kyllä jauhaa iloisesti... ainakin hetken.. Sitä ei vain viittis kovin paljoa harrastaa. Mutta tuo muutamanki sekunnin hehkuttaminen ja odottaminen tappaa kyllä tuon lähtöyrityksen melko tehokkaasti.. Varsinki kylmällä..

    Ja onko tietoa, paljonko jännitettä / virtaa tuon motin pyöräyttämiseen tarvitaan? Kylmänä tai lämpimänä... Ku oon huomannu, että jos napajännite laskee tuonne 12V:n kieppeille, niin ei kyllä enää pyörähdä lämpimänäkään. Onko vikaa startissa(kin) vai...? Sillä 13V:lla, mikä siellä on silloin kun istuu autoon, niin pyöräytää kyllä kylmääki konetta melko pitkään..

    Lähtötiedoista vielä sen verran siis kertausta, että tosiaan ajon jälkeen akun napajännite 12,8 - 13,0 volttia. Latausjännite 13,8 V. Virta päälle lämpimänä, niin jännite tippuu 13 -> 12 nopeasti ja tasaisesti tyyliin 0,1V / pari sekuntia. 12 V:n napajännite ei riitä starttaamaan. Akku uusittu alkutalvesta... kahdesti... palautin ensimmäisen ku "möi mulle paskan, joka ei jaksa käynnistää". Laturi uusittu viime kesänä. Virtamittauksia ei oo tullu tehtyä, ku ei oo virtapihtejä. Peljättää lyödä tuo yleismittari sarjaan sen akun kans ku ei tiedä vaikka kärähtäis saman tien

    Onko tosiaan hyviä vinkkejä, mistä tuota kannattais lähteä purkamaan. Varmaan turha kattella minkään 5A sulakkeen takaa tai hanskalokeron polttimosta
    E30 316
    E30 320i
    E30 316i
    E34 520iA
    E34 525tds touring
    E39 530i touring individual
    E34 M5 3.6
  • ockelbo4500
    Bimmer Fanatic
    • Mar 2007
    • 923
    • Sotkamo--Oulu

    #2
    Kyllähän se pihtivirtamittari lienee ainoa oikea siihen virran mittaukseen.

    Jos tuo virtavuoto on noin suuri. niin tuskin siinä kovin montaa vaihtoehtoa sitten on. Laturi (eihän oireet tullu laturin vaihdon jälkeen), startti tai ne hehkut. Startin tosin luulis purkavan koko ajan, joten ei oikein sovi kuvaan. Veikkaisin että liittyy jotenkin siihen hehkutukseen. Eli purkaa hehkuttaessa jostain maihin... Sieltä ite lähtisin kattelemaan.
    Esim.Kytket koko hehkutuksen jotenkin pois(liekö niiden ohjaukselle joku sulake) ja katot sitten laskeeko akkujännite virrat päällä.
    BMW E84 X1 18dXdrive -14

    Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
    Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
    Ex, E46 320 d Touring -01
    Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

    Comment

    • Jupex
      Bimmer Rookie
      • Nov 2007
      • 41
      • Seinäjoki

      #3
      Noniin..

      Yks aamu kävi niin mukavasti, että ei lähtenyt tulille millään. Naapurilta hieman apuvirtaa, mutta ei auttanut... napsutus vain kävi kun väänsi avaimesta. Tässä vaiheessa diagnoosi oli jotakuinkin selvä --> Startti vaihtoon..

      Nyt on uus startti motin kyljessä kiinni ja voi pojat että lähtee käyntiin pikkasen vinkiää. Ikänä ei oo tds ottanu startilla tuollasia kierroksia ku avaimesta vääntää. Oikein ilo käynnistää kun ei tarvi jännittää lopputulosta

      Tuo jännitteiden katoaminen jäi toki aina vain... mutta koska virtapihtejä ei oo vielä tullut vastaan, niin jäänyt vähän taka-alalle tuon vuotovirran mittaaminen. Sen oon vain huomannut, että on ne jännitteet siellä akussa mitä vain, niin uudella startilla se pyörähtää kyllä joka kerta sen verta, että käyntiin lähtee.. Jos sieltä nyt tosiaan löytyy tuota vuotovirtaa, niin pitää alkaa ensimmäisenä kaivamaan tuota hehkujen piiriä. Mutta joo.. käytännössä siis auto pelaa moitteettomasti ja akkukin pysyy täynnä kunhan ei nyt pidä virtoja päällä minuuttitolkulla
      E30 316
      E30 320i
      E30 316i
      E34 520iA
      E34 525tds touring
      E39 530i touring individual
      E34 M5 3.6

      Comment

      Working...
      X
      😀
      🥰
      🤢
      😎
      😡
      👍
      👎