Nonniin...
Onko normaalia ja jos ei ole, niin mikä sen tekee..?
Auto saa seistä pihalla vaikka päivätolkulla, mutta akun jännite on 12,8 - 13,0. Uskoakseni melko normaali napajännite...? vai..? :think
Pistän virrat päälle ja hehkutan. Napajännite tippuu (vähän riippuu) 11V:n kieppeille. Usein jopa alle tuon. Sitä saa arvailla, lähteekö auto käyntiin edes piuhan päästä kun pakkasta alkaa olla -20 tai enemmän.
Jännän tästä jutusta tekee se, että vaikka auto on käyntilämmin, eikä hehkut siis mene enää päälle, niin napajännite virrat päällä tippuu alta kymmenen sekunnin 13V --> 12V. Mikä tämän voi aiheuttaa? Virrat päällä saa kyllä vaikka akun tyhjäksi jos haluaa. Minkälainen vuotovirta tuohon tarvitaan ja onko tuo edes mahdollista? Löytyykö vika helpoiten sillä, että antaa virtojen olla päällä ja haistelee mistä alkaa johdot sulamaan? Käy vähän raskaaks tosiaan ku pakkasaamuna lyö kuus hehkua tulille, tuollanen vuoto jossain ja siihen päälle vielä kylmän koneen startti Muutama ampeeri kulkee siinä vaiheessa kaapeleissa, että en sinänsä ihmettele yhtään jos akku välillä kyykkää
Toki jos ei hehkuta, vaan antaa vain pyörittää, niin jaksaa kyllä jauhaa iloisesti... ainakin hetken.. Sitä ei vain viittis kovin paljoa harrastaa. Mutta tuo muutamanki sekunnin hehkuttaminen ja odottaminen tappaa kyllä tuon lähtöyrityksen melko tehokkaasti.. Varsinki kylmällä..
Ja onko tietoa, paljonko jännitettä / virtaa tuon motin pyöräyttämiseen tarvitaan? Kylmänä tai lämpimänä... Ku oon huomannu, että jos napajännite laskee tuonne 12V:n kieppeille, niin ei kyllä enää pyörähdä lämpimänäkään. Onko vikaa startissa(kin) vai...? Sillä 13V:lla, mikä siellä on silloin kun istuu autoon, niin pyöräytää kyllä kylmääki konetta melko pitkään..
Lähtötiedoista vielä sen verran siis kertausta, että tosiaan ajon jälkeen akun napajännite 12,8 - 13,0 volttia. Latausjännite 13,8 V. Virta päälle lämpimänä, niin jännite tippuu 13 -> 12 nopeasti ja tasaisesti tyyliin 0,1V / pari sekuntia. 12 V:n napajännite ei riitä starttaamaan. Akku uusittu alkutalvesta... kahdesti... palautin ensimmäisen ku "möi mulle paskan, joka ei jaksa käynnistää". Laturi uusittu viime kesänä. Virtamittauksia ei oo tullu tehtyä, ku ei oo virtapihtejä. Peljättää lyödä tuo yleismittari sarjaan sen akun kans ku ei tiedä vaikka kärähtäis saman tien
Onko tosiaan hyviä vinkkejä, mistä tuota kannattais lähteä purkamaan. Varmaan turha kattella minkään 5A sulakkeen takaa tai hanskalokeron polttimosta
Onko normaalia ja jos ei ole, niin mikä sen tekee..?
Auto saa seistä pihalla vaikka päivätolkulla, mutta akun jännite on 12,8 - 13,0. Uskoakseni melko normaali napajännite...? vai..? :think
Pistän virrat päälle ja hehkutan. Napajännite tippuu (vähän riippuu) 11V:n kieppeille. Usein jopa alle tuon. Sitä saa arvailla, lähteekö auto käyntiin edes piuhan päästä kun pakkasta alkaa olla -20 tai enemmän.
Jännän tästä jutusta tekee se, että vaikka auto on käyntilämmin, eikä hehkut siis mene enää päälle, niin napajännite virrat päällä tippuu alta kymmenen sekunnin 13V --> 12V. Mikä tämän voi aiheuttaa? Virrat päällä saa kyllä vaikka akun tyhjäksi jos haluaa. Minkälainen vuotovirta tuohon tarvitaan ja onko tuo edes mahdollista? Löytyykö vika helpoiten sillä, että antaa virtojen olla päällä ja haistelee mistä alkaa johdot sulamaan? Käy vähän raskaaks tosiaan ku pakkasaamuna lyö kuus hehkua tulille, tuollanen vuoto jossain ja siihen päälle vielä kylmän koneen startti Muutama ampeeri kulkee siinä vaiheessa kaapeleissa, että en sinänsä ihmettele yhtään jos akku välillä kyykkää
Toki jos ei hehkuta, vaan antaa vain pyörittää, niin jaksaa kyllä jauhaa iloisesti... ainakin hetken.. Sitä ei vain viittis kovin paljoa harrastaa. Mutta tuo muutamanki sekunnin hehkuttaminen ja odottaminen tappaa kyllä tuon lähtöyrityksen melko tehokkaasti.. Varsinki kylmällä..
Ja onko tietoa, paljonko jännitettä / virtaa tuon motin pyöräyttämiseen tarvitaan? Kylmänä tai lämpimänä... Ku oon huomannu, että jos napajännite laskee tuonne 12V:n kieppeille, niin ei kyllä enää pyörähdä lämpimänäkään. Onko vikaa startissa(kin) vai...? Sillä 13V:lla, mikä siellä on silloin kun istuu autoon, niin pyöräytää kyllä kylmääki konetta melko pitkään..
Lähtötiedoista vielä sen verran siis kertausta, että tosiaan ajon jälkeen akun napajännite 12,8 - 13,0 volttia. Latausjännite 13,8 V. Virta päälle lämpimänä, niin jännite tippuu 13 -> 12 nopeasti ja tasaisesti tyyliin 0,1V / pari sekuntia. 12 V:n napajännite ei riitä starttaamaan. Akku uusittu alkutalvesta... kahdesti... palautin ensimmäisen ku "möi mulle paskan, joka ei jaksa käynnistää". Laturi uusittu viime kesänä. Virtamittauksia ei oo tullu tehtyä, ku ei oo virtapihtejä. Peljättää lyödä tuo yleismittari sarjaan sen akun kans ku ei tiedä vaikka kärähtäis saman tien
Onko tosiaan hyviä vinkkejä, mistä tuota kannattais lähteä purkamaan. Varmaan turha kattella minkään 5A sulakkeen takaa tai hanskalokeron polttimosta
Comment