Announcement

Collapse
No announcement yet.

E32/E34 mittariston signaalit

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • muuris
    BTCF Member
    • Aug 2002
    • 3501
    • Jyväskylä

    E32/E34 mittariston signaalit

    Millaista signaalia menee ECU:lta rpm-mittarille näissä? Onko joku tutkinut asiaa oskilloskoopilla tai onko muuta tietoa? Kanttiaaltoa/PWM:ää varmaan siellä alunperin on, mutta lähinnä haen sitä, että

    a) tuleeko ECU:lta aina pulssi per kipinä ja mittaristossa on koodiplugi syl.luvun asetteluun
    b) tuleeko ECU:lta joku suoraa kierroslukuun perustuva pulssi, eli mittaristo ei skaalaa sitä (sama mittaristo kävis heittämällä 6/8/12-syl)
    c) joku muu logiikka


    Kiekkamittaria tuli joskus ajeltua 5 MHz PWM:llä, muttei tullut sen tarkemmin asiaa tutkittua. Nykyisessä koneessa vauhtipyörällä 6 tappia ja induktiivinen anturi, kiinnostaa josko tuon saisi pelaamaan alkup kiekkamittarin kanssa vain ajamalla puolet tapeista pois (6-syl kone) ja VR->kanttiaalto muunnoksella.
    Last edited by muuris; 15-04-2010, 20:28.
    E30 325iX '86
    Instagram
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    Kanttiaalto 0-12v, pulssi per kipinä.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • muuris
      BTCF Member
      • Aug 2002
      • 3501
      • Jyväskylä

      #3
      Jes, tätäpä toivoinkin. Sain oskilloskoopin lainaan, pitää tutkia E34:sta vielä mielenkiinnosta tuota.
      Last edited by muuris; 26-04-2017, 09:45.
      E30 325iX '86
      Instagram

      Comment

      • Guest's Avatar

        #4
        Koklaa samal polttoainemittari kun oot vauhdis?

        Comment

        • muuris
          BTCF Member
          • Aug 2002
          • 3501
          • Jyväskylä

          #5
          Siellähän oli (auton käydessä) 0-14V kanttiaaltoa tuon skoopin mukaan. Näillä mennään, pitäisi olla helppo saada kiekkakello toimimaan.

          Originally posted by herrakani View Post
          Koklaa samal polttoainemittari kun oot vauhdis?
          ETM:ssähän sen kytkentä näkyy. Muistaakseni ihan perus jännitejako, tankissa kun on periaatteessa potikka.
          E30 325iX '86
          Instagram

          Comment

          • Guest's Avatar

            #6
            niimmut millä voltilla E ja millä F, kun aattelin turvatankin vaihtaa tuonne yhteen kippoon.

            Comment

            • muuris
              BTCF Member
              • Aug 2002
              • 3501
              • Jyväskylä

              #7
              Originally posted by herrakani View Post
              niimmut millä voltilla E ja millä F, kun aattelin turvatankin vaihtaa tuonne yhteen kippoon.
              Niin siis sinne mittaristolle ei syötetä jännitettä, vaan bensamittarin piiri maadoittuu tuohon tankin anturiin. Ei muuta ko 100k potikka X271:4 ja maan väliin ja kokeilemaan..
              E30 325iX '86
              Instagram

              Comment

              • muuris
                BTCF Member
                • Aug 2002
                • 3501
                • Jyväskylä

                #8
                Heitetääs uus pähkinä: miten toi kulutusmittari toimii? ECU maadoittaa pinniä x (en muista ulkoa, mutta löydetty ja toimivaks todettu jo). Kuitenkin maadoitettaessa ko pinniä vakio pwm:llä, niin mittari liikkuu nopeuden muuttuessa. Olin siinä uskossa, että koska mittaristolta menee nopeussignaali ECU:lle ja ECU:lta kulutustieto mittarille, niin nuo laskut tehtäisiin ECU:ssa.

                Onko Cell tutkinut tätä?


                Kiekkamittari toimii muuten hienosti, dampperissa kolme tappia ja hall-anturi maadoittaa sitä rpm-nastaa X20:stä.
                E30 325iX '86
                Instagram

                Comment

                • Rocla
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2002
                  • 7692
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by muuris View Post
                  että koska mittaristolta menee nopeussignaali ECU:lle
                  Eipä mene läheskään kaikissa e32 mallia vanhemmissa. vanhemmissa eikä muistaakseni m20 e34:ssäkään, vaikka moinen mittari löytyykin.

                  Eli tosiaan laskenta tapahtuu mittaristossa ja sieltä siirretään OBC:hen tarvittaessa.

                  Niinkuin tuosta päätellä voi, niin suuttimien tahdissa(bentsiini) tulee signaalia ecu:lta mittariin, mutten tiedä ollenkaan missä muodossa.
                  Olli.

                  Comment

                  • muuris
                    BTCF Member
                    • Aug 2002
                    • 3501
                    • Jyväskylä

                    #10
                    Originally posted by Rocla View Post
                    Eipä mene läheskään kaikissa e32 mallia vanhemmissa. vanhemmissa eikä muistaakseni m20 e34:ssäkään, vaikka moinen mittari löytyykin.

                    Eli tosiaan laskenta tapahtuu mittaristossa ja sieltä siirretään OBC:hen tarvittaessa.

                    Niinkuin tuosta päätellä voi, niin suuttimien tahdissa(bentsiini) tulee signaalia ecu:lta mittariin, mutten tiedä ollenkaan missä muodossa.
                    Mulla on '90 ja ETM mukaan ainakin myös '88 mallissa mittaristolta lähtee nopeussignaali --> ECU, IHKA, servotronic, OBC, cruise, GM ja mankka.

                    Kulutussignaali haaroittuu ECU:lta OBC:lle, AEGS:lle ja mittaristolle ETM mukaan ainakin '88 ja '90. Kanttiaaltoahan siellä oletettavasti ja kuvista päätellen menee.

                    Unohtui mainita, että jos tätä vakio pwm:ää ajetaan mittaristoon, niin esim 50km/h vauhdissa kulutusviisari näyttää 6l/100, mutta OBC on ja pysyy 39,5 koko ajan.
                    Last edited by muuris; 15-04-2010, 21:21.
                    E30 325iX '86
                    Instagram

                    Comment

                    • Rocla
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2002
                      • 7692
                      • Kajaani

                      #11
                      Originally posted by muuris View Post
                      Unohtui mainita, että jos tätä vakio pwm:ää ajetaan mittaristoon, niin esim 50km/h vauhdissa kulutusviisari näyttää 6l/100, mutta OBC on ja pysyy 39,5 koko ajan.
                      Outoa, itse olin varma, että sen neulan lukema toimitetaan OBC:hen, kuten vanhemmissakin malleissa.

                      Nippelinä, että esim noissa e30+m50 swapeissa niin tietyllä eculla kierrostenrajoitin laskee alemmas, jos ecu ei saa nopeustietoa.
                      Olli.

                      Comment

                      • Cell
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2004
                        • 7037
                        • Uusikaupunki

                        #12
                        On tutkittu tuota kulutusmittaria. Mittaristolle tulee PWM-signaali, joka on suoraan verrannollinen kertoimen x mukaan suutinten aukioloaikaan. Kulutuslaskenta tapahtuu siis mittaristolla ja muistaakseni tähän ei hyödynnetä aukioloaika-signaalin kautta mahdollisesti saatavaa kierroslukuakaan, vaan se lasketaan erikseen rpm tiedosta jotta erilaiset syöttöstrategiat saadaan huomioitua helpommin (esim. m50 sekventiaali/semisekventiaali/yhtäaikainen). Nopeustieto toimitetaan eculle, mutta sitä käytetään muihin asioihin, kuten tyhjäkäyntimoottorin säätöön moottorijarrun vähentämiseksi (tyhjäkäynti korkeammalla auton liikkuessa).

                        OBC-juttu pitää tarkistaa etm:stä, sitä ei ole tullut kokeiltua vielä lainkaan. Mittariston kulutusmittaria varten on kytkennät olemassa, mutta ei ole vielä edes kokeiltu säätää sitä toiminnan selvittämiseksi kun on ollut muuta.
                        325i -08
                        i3 REx -17
                        M5 -98 Imolarot
                        535i -90 N/A project (maatumassa)

                        Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                        Comment

                        • muuris
                          BTCF Member
                          • Aug 2002
                          • 3501
                          • Jyväskylä

                          #13
                          Käytännössä pitänee siis laittaa mittaristo levälleen ja muuttaa suoraa omille kytkennöille toi kulutusmittari. Mulle on sinänsä sama, mitä OBC näyttää. Ilmeisesti mittaristolta kuitenkin menee kulutustieto OBC:lle, mitä lie sitten tuolla ECU:lta tulevalla signaalilla tehdään siinä.
                          E30 325iX '86
                          Instagram

                          Comment

                          • muuris
                            BTCF Member
                            • Aug 2002
                            • 3501
                            • Jyväskylä

                            #14
                            Nostellaas välillä. Onko Cellillä uusia havaintoja kulutusmittarin toiminnasta?

                            Joskus alkukesästä auoin mittaristoa, purin pois kulutusmittarin ja piirilevyn väliset kytkennät ja johdotin omaan käyttöön suoraa kulutusmittarissa olevat (muistaakseni) 1+, 1-, 2+ ja 2-. Miinukset yhdistin ja koetin ajaa pwm:ää noihin plussiin. Jommalla kummalla mittari kääntyi likimain asentoon 10l/100 ja toisella vähän korkeammalle, asentoon ei juuri vaikuttanut pwm duty%. Viisari jäi myös jotenkin hassusti siihen asentoon, johon sen oli ajanut. Tosin tuosta testailusta on niin kauan, etten muista ihan kaikkea. Kuitenkin näyttäis ettei homma toimi niin, että toista käämiä ajaisi vakiojännitteellä ja toiseen syöttäisi pwm:ää halutun lukeman mukaan.
                            E30 325iX '86
                            Instagram

                            Comment

                            • Cell
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2004
                              • 7037
                              • Uusikaupunki

                              #15
                              Eipä tuosta ole tietoa jos yrität pelkkää viisaria ajella, siellähän on mittariston sisällä ohjaukset sille. Eikö olisi helpompi vaan syöttää pwm siihen yhteen mittaristolle menevään karvaan ja antaa härpäkkeen itse hoitaa viisari?
                              325i -08
                              i3 REx -17
                              M5 -98 Imolarot
                              535i -90 N/A project (maatumassa)

                              Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎