Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 M5 3.8 lohkossa merkintä 40

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tumppa
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2003
    • 1812
    • Oulu

    E34 M5 3.8 lohkossa merkintä 40

    Olen tässä aina välillä miettinyt tuota lohkohommaa kun kesällä vaihtelin alipaineletkuja ja muuta autostani niin huomasin että lohkossa lukee "40" eikä "38" kuten pitäisi? M5boardilla myös joku oli kysellyt ja ihmetellyt asiaa, kuitenkaan saamatta vastausta. Tietäiskö joku mikäs juttu tuo on? En hoksannut tarkistaa lohkosta muita merkintöjä onko moottori edes alkuperäinen 2/92 autoon asennettu. ( Esim puolat kuitenkin ovat kaikki 11/91 leimoilla )

    edit: tehoiltaan auto on ihan vakiomosse, ettei tässä mitään kovin ihmeellistä varmaan ole taustalla

    Tässä vielä kuva M5boardilta bongattuna:

    F31 320d LCI
  • Kapanos
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1394
    • Kirkkonummen Westend

    #2
    Sen enempää asiasta tietämättä,täytyy tarkastaa mitä omasta löytyy, mutta mites tuo imukotelo systeemi lähtee irti? läppärungoista klemmarit auki ja ilmanputsari irti ja?

    PS: Kysymyksen saa poistaa myöhemmin
    E30 M50tic -90
    E34 M5 -90
    E91 325d M-sport -07
    Ford F100 -53 LS edition

    Comment

    • Tumppa
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2003
      • 1812
      • Oulu

      #3
      Originally posted by Kapanos View Post
      Sen enempää asiasta tietämättä,täytyy tarkastaa mitä omasta löytyy, mutta mites tuo imukotelo systeemi lähtee irti? läppärungoista klemmarit auki ja ilmanputsari irti ja?

      PS: Kysymyksen saa poistaa myöhemmin
      Kromiset 10mm mutterit auki niin lähtee läppärungoista irti. Alapuolella oli ainakin yksi tukirauta separaattorin nurkilla ja bensalinjat myös siellä kiinni. 3.6 moottorisissa pitäisi lukea lohkossa 3.5
      F31 320d LCI

      Comment

      • 280Paavo
        Bimmer Rookie
        • Jan 2008
        • 136
        • joensuu

        #4
        Jospa se 3.8 on pyöristetty 4.0.. kuten 3.6->3.5
        Euro-spec supra tt
        e60 530i
        audi 100 2.6Q
        honda cbr 954

        Comment

        • Tumppa
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2003
          • 1812
          • Oulu

          #5
          Originally posted by 280Paavo View Post
          Jospa se 3.8 on pyöristetty 4.0.. kuten 3.6->3.5
          Voi hyvinkin olla, mutta kuitenkin kaikki muut 3.8:t mitä olen nähnyt ovat olleet näitä 38:ja


          Kuva taas aiheesta:

          F31 320d LCI

          Comment

          • Tumppa
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2003
            • 1812
            • Oulu

            #6
            Herätys S38 tietäjät
            F31 320d LCI

            Comment

            • MM-5
              Bimmer Rookie
              • Mar 2006
              • 153
              • Askola

              #7
              Ei tietoa vaan spekulointia

              Villi veikkaukseni tähän asiaan on, että olisiko BMW aikanaan suunnitellut 4.0 litraisen S38 koneen käyttöönottoa? Siis vielä pidempi-iskuisen kuin 3.8:n 90 mm iskulla. Olisi mukava nähdä joskus vierekkäin 38 ja 40 merkinnällä olevat lohkot.

              Ainakaan sylinterin halkaisijaa ei paljon pysty kasvattamaan 3.8:sta, joten olisiko tuollainen voinut olla vaikka niissä 92 mm iskulla olevissa Dinan koneissa? Ne tosin oli 3.9 litraisia, mutta voihan sen pyöristää 40 merkinnäksi.

              Jos joku tietää tästä, niin kertokaa meille muille myös. Parempi muutenkin että tietoa jaetaan eikä salata, koska eiköhän nämä foorumit ole sitä varten että uutta opitaan?

              Tehdasuusi jälkiasennus 3.8 lohko sisältää muuten merkinnän 35 eikä 38.

              Janne
              Pojat me ollaan hävitty tää peli...

              Comment

              • Tumppa
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2003
                • 1812
                • Oulu

                #8
                Tämmösiä pikkumysteereitä on kiva pohtia ja selvitellä

                Onhan kuitenkin M5boardilla threadin verran jonkin asteista tietoa, että on tehty muutama kappale 408hp tehoisenakin S38 moottorilla, vielä kun semmoiseen pääsisi lähemmin tutustumaan joskus tai edes näkisi kuvia. Saisivat paljastaa tuotakin tietoutta, kun paljastivat sen avoversionkin maailmalle.
                F31 320d LCI

                Comment

                • Maza
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 4321
                  • Kannus/Kokkola

                  #9
                  Vierekkäin molempia lohkoja vertailleena en havainnut mitään eroa lohkoissa kuin merkintä. Tuo "40" lohko oli peräisin '92 M5:sta.

                  Comment

                  • Tumppa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2003
                    • 1812
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Maza View Post
                    Vierekkäin molempia lohkoja vertailleena en havainnut mitään eroa lohkoissa kuin merkintä. Tuo "40" lohko oli peräisin '92 M5:sta.
                    Juu eli tuo vahvistanee sitä, että alkuperäinen pata ois paikoillaan tuossa omassa kotterossa ja sitäkin mitä juuri epäilin, että alkupään 3.8 malleissa olisi tuollainen lohko.

                    Omani on rullaillut linjalta ulos 04.02.1992
                    F31 320d LCI

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #11
                      Originally posted by Tumppa View Post
                      Tämmösiä pikkumysteereitä on kiva pohtia ja selvitellä

                      Onhan kuitenkin M5boardilla threadin verran jonkin asteista tietoa, että on tehty muutama kappale 408hp tehoisenakin S38 moottorilla, vielä kun semmoiseen pääsisi lähemmin tutustumaan joskus tai edes näkisi kuvia. Saisivat paljastaa tuotakin tietoutta, kun paljastivat sen avoversionkin maailmalle.
                      BMW Motorsport ei paljasta mitään teknisiä arvoja osista, varsinkaan kun eivät S38 koneella koskaan mitään tehneet. Toki siihen M88 procar koneen osat osittain sopivat. Esim. nokka-akselit löytyy jotka sopii S38 koneeseen.

                      S38 tarjoaa mukavan lähtökohdan vaparivirittämiseen (380-400hv) jos vaan kiinnostusta on kaiken turbo urpoilun jälkeen.
                      Camber nimimerkin koneet ovat oiva esimerkki millainen potentiaali S38 koneessa on. Moni urpo kone on jäänyt katselemaan Jarin perävaloja

                      Kannattaa kysyä tosta lohkosta kuvien kera Mobile Traditionista.
                      Saattaa olla vaikka esim. vaihtomoottorin merkintä. Noita 3,8l patoja kun hajosi uutena melko paljon (osittain kait nopeudenrajoittimen takia).
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • MM-5
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2006
                        • 153
                        • Askola

                        #12
                        Oma auto on valmistettu 12/1991 ja siinä on lohkossa merkintä 38. Vaparivirittäminen on siitä mukavaa puuhaa, että siinä on tavallaan enemmän haastetta, kun ns. varmoja suuria tehonlisäyksiä ei tule niin helposti kun turbovehkeistä ja tiettyjä asioita joutuu suunnittelemaan moottorissa enemmän.

                        Toki turbovirittämisenkin voi viedä tosi pitkälle, mutta ihan peruskoneesta maltillisilla ahdoilla saa niin paljon tehoja, ettei moni halua mennä tästä eteenpäin. Varmaan sen takia joskus sanotaankin, että jos ei osaa moottoria virittää, niin silloin laitetaan siihen turbo. Ja ei herneitä...

                        Kyllähän ahtamalla saa tietysti sitä käyttökelpoista tehoa halvemmalla ja kunnolla vääntöä, mutta välillä on mukava tarttua haasteisiin ja katsoa mitä vaparikoneesta saa irti...

                        Janne
                        Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                        Comment

                        • jussi_r
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 1655
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Noita 3,8l patoja kun hajosi uutena melko paljon (osittain kait nopeudenrajoittimen takia).
                          Millä tavalla 3.8L:n nopeudenrajoitin muka voi konetta vaurioittaa?
                          M3 Cabrio Individual
                          530d GT xDrive
                          GL420 CDI
                          ZX-12R

                          Comment

                          • Tumppa
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2003
                            • 1812
                            • Oulu

                            #14
                            Originally posted by jussi_r View Post
                            Millä tavalla 3.8L:n nopeudenrajoitin muka voi konetta vaurioittaa?
                            En tiedä onko "legendaa" mutta kun rajoitinvaijeri vetää kaasua vastaan niin ohjelma päästää laihalle?
                            F31 320d LCI

                            Comment

                            • jannmann
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2003
                              • 5856
                              • Joccis City

                              #15
                              Originally posted by Tumppa View Post
                              En tiedä onko "legendaa" mutta kun rajoitinvaijeri vetää kaasua vastaan niin ohjelma päästää laihalle?
                              Juurikin näin olen sen ymmärtänyt.
                              Aprilia RSV4

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎