Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 530i M60 käyntiongelma, täristää ja käy rikkaalla

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VaihtoVirta
    Bimmer Fanatic
    • Feb 2006
    • 558
    • Kuusamo

    E34 530i M60 käyntiongelma, täristää ja käy rikkaalla

    Hyviä neuvoja kaivattas. Eli rupeaa aika-ajoin röpeltämään (menee ns. nilkutusmoodiin) kun pitää tyhjäkäynnillä ja saattaa satunnaisesti ajossa ruveta nykimään. Joskus auttaa kun ottaa akunkengän irti tai käyttää sammuksissa -> Taas toimii jonkin aikaa. Yksikään tulppa ei taida olla pois pelistä, koska käynti muuttuu heti, kun ottaa joltakin puolalta johdon irti.

    Auto savuttaa (valkoista savua) myös kiihdyttäessä melkoisesti, joten aloin epäillä huohotinventtiiliä imusarjan takaosassa. Imusarjassa olikin öljyä kun kurkistin imusarjan takaosasta. Vaihdoin sitten sen venttiilin, mutta imusarjaa en käyttänyt irti/puhdistanut muuten kuin mitä sieltä takaosasta pystyin.
    Toinen mainitsemisenarvoinen asia huohotinventtiilistä: Ennen huohotinventtiilin vaihtoa kun käytti öljykorkkia auki, muuttui moottorin käynti selvästi ja meinasi sammua. Nyt uudella huohotinventtiilillä tätä ei tapahdu, käynti ei siis muutu enää. Näinkö sen siis pitäisi toimia, vai menikö venttiilin vaihdossa jokin vituiksi?

    Tässä vaiheessa tehty/tarkistettu:
    -Venttiilikopan tiivisteet vaihdettu (kaksi tulpanreikää täynnä öljyä), vaihdoin myös puolat jotka olivat uineet öljyssä.
    -Tulpat vaihdettu
    -Huohotinventtiili vaihdettu
    -Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
    -Lambdat vaihdettu
    -Nokkaakselin asentotunnistin vaihdettu
    -Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu

    Seuraava epäilys onkin sitten tukkeutuneet katit. Käyn mittaamassa päästöt tulevalla viikolla niin selvinnee siitä lisää. Luetutan samalla myös vikakoodit.

    Onko tässä vaiheessa vielä jotain tarkistamisenarvoista?
    Last edited by VaihtoVirta; 03-04-2010, 00:03.
  • kaol
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2003
    • 5007
    • Ilmajoki

    #2
    Originally posted by VaihtoVirta View Post
    Hyviä neuvoja kaivattas. Eli rupeaa aika-ajoin röpeltämään (menee ns. nilkutusmoodiin) kun pitää tyhjäkäynnillä ja saattaa satunnaisesti ajossa ruveta nykimään.


    Toinen mainitsemisenarvoinen asia huohotinventtiilistä: Ennen huohotinventtiilin vaihtoa kun käytti öljykorkkia auki, muuttui moottorin käynti selvästi ja meinasi sammua. Nyt uudella huohotinventtiilillä tätä ei tapahdu, käynti ei siis muutu enää. Näinkö sen siis pitäisi toimia, vai menikö venttiilin vaihdossa jokin vituiksi?


    Seuraava epäilys onkin sitten tukkeutuneet katit. Käyn mittaamassa päästöt tulevalla viikolla niin selvinnee siitä lisää. Luetutan samalla myös vikakoodit.
    Omassa E38:ssa kävi juuri samoin huohotusventtiilin vaihdossa, eli uudella osalla käynti ei enää muuttunut, kun öljykorkkia raotti.

    Itse antaisin ääneni tukkeutuneelle katalysaattorille. Tuolle seiskalle osia luovuttava purkuauto käyttäytyy kylmänä täsmälleen samoin, kuin kuvailit. Vikakoodeja ei järjestelmään ollut tullut, vaikka ainakin toinen kateista on tukossa.
    Kokeilemalla se selviää...

    Comment

    • TFV
      Bimmer Enthusiast
      • Mar 2006
      • 3080
      • Nurmijärvi

      #3
      Pojan 530:nen röpelsi myös. Vaihdettiin venttiilikoppien tiivisteitä, tulppia, separaattori.... Lambdatkin. Parani kun vaihdettiin imusarjan tiivisteet.
      E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

      Comment

      • VaihtoVirta
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2006
        • 558
        • Kuusamo

        #4
        Jep elikkä sen verta päivitystä tilanteeseen, että auto ei enää savuta valkoista usvaa kiihdyttäessä, parantu siis tuolla huohottimella. Ei myöskään ole nyt 100km aikana mennyt nilkutusmoodiin tai nykinyt. Mutta päästöissä ongelmia. HC oli tyhjäkäynnillä 180-240ppm ja kierroksilla melkein samat.

        Lambda-arvoksi ilmoitti 0.927 eli käy ihan pirun rikkaalla. Imuvuoto imusarjan tiivisteissä? Starttipilottia suihkuttamalla varmaan löytyy jos sellainen on? Täristää vieläkin tyhjäkäynnillä hieman tuo kone, mutta kaikki pytyt pelissä -> Johtunee väärästä seossuhteesta?

        Lamdat on alta vuoden vanhat ja ajettu noin 7000km ja nämä aidot boschilaiset, ettei varmaan näissä luulisi olevan mitään vikaa?

        Vikakoodinluku meni ensi viikon perjantaille.

        Arvailuja?
        Last edited by VaihtoVirta; 04-03-2010, 15:54.

        Comment

        • VaihtoVirta
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2006
          • 558
          • Kuusamo

          #5
          Ja taas päivitystä vianetsinnässä:

          -Imusarjan tiivisteet vaihdettu
          -Kaikki tiivisteet imm:ltä kaasuläpälle vaihdettu
          -Haitariputki vaihdettu
          -Ilmänlämpöanturi (imusarjassa) vaihdettu
          -Jäähd.nesteen lämpöanturi (eculle menevä tieto) vaihdettu
          -Venttiilikopan tiivisteet vaihdettu (kaksi tulpanreikää täynnä öljyä), vaihdoin myös puolat jotka olivat uineet öljyssä.
          -Tulpat vaihdettu
          -Huohotinventtiili vaihdettu
          -Tyhjäkäyntimoottori puhdistettu
          -Lambdat vaihdettu
          -Nokkaakselin asentotunnistin vaihdettu
          -Kampiakselin asentotunnistin vaihdettu

          Kaikki osat jotka olen vaihtanut, on original teileä tai sitä vastaavaa. Eli ei tarvikeosia.

          Vikakoodeiksi antoi:
          -Lambda säätö ylitetty (vasen lambda)
          -Lambda säätö ylitetty (oikea lambda)

          Täristää vieläkin tyhjäkäynnillä ihan pirusti, ja pakokaasu haisee voimakkaasti bensalle, eli käy edelleen rikkaalla. Menee edelleen "nilkutusmoodiin" vajaan tunnin ajon jälkeen.

          Ilmamäärämittari on alkuperäinen (kilometrejä 312000), olisko siinä nyt sitten vika?
          Last edited by VaihtoVirta; 03-04-2010, 00:04.

          Comment

          • Tomi T
            BTCF Member
            • Apr 2003
            • 3856
            • Nokia

            #6
            Aika runsaasti oot korjannu ennen toisen maffin testausta Kannattaa kyllä koittaa sitä ensitilassa..
            BMW 330i M-sport G20 Portimao blau metallic '19
            ½ BMW i4 M50 Sunset orange metallic '24
            ½ BMW 335i xDrive E92 M-sport Saphirschwarz metallic '09
            BMW 750iL E32 Diamantschwarz metallic '93
            BMW X5 3.0d E53 Sterling-grau metallic '05

            ex. 53*BMW

            Comment

            • VaihtoVirta
              Bimmer Fanatic
              • Feb 2006
              • 558
              • Kuusamo

              #7
              Originally posted by Tomi T View Post
              Aika runsaasti oot korjannu ennen toisen maffin testausta Kannattaa kyllä koittaa sitä ensitilassa..
              No nämä kaikki on laitettu noin vuoden sisällä, mutta vika on tullut vasta pari kk sitten. Testaanpa sitä maffia.

              Comment

              Working...
              X
              😀
              🥰
              🤢
              😎
              😡
              👍
              👎