Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 tds siirtopumppuongelma

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • WILLE_O
    Bimmer Rookie
    • Aug 2007
    • 69
    • Heinola

    e34 tds siirtopumppuongelma

    Kai se on uusi threadi alotettava kun ei löydy vastausta/apuja omiin ongelmiin. Olen selannu ja ettiny vanhoja juttuja aiheesta ym.

    Auto on e34 tds touring -93

    Kysymys 1:
    Pitäisikö tankissa oleva siirtopumppu lähteä pyörimään kun kääntää virrat päälle? Itsellä sille tulee jännite vain noin 0,5sekuntia. Auton ollessa käynnissä se kyllä pyörii.

    Kysymys 2:
    Onko sen siirtopumpun lisäksi e34:ssa muita sähköpumppuja kuten esim. e39:ssä on.

    Kysymys 3:
    Ohjaako siirtopumpun toimintaa joku rele vai mikä? Jos rele niin missä se sijaitsee ja minkänäkönen?

    Kiitoksia jos joku osaisi/viitsisi neuvoa.
    Ex BMW:t (nykyään ajellaa muilla)
    -e28 520i "vimpanpäälle" rakennettuna
    -e61 525d touring 2kpl
    -e46 316i
    -e39 530dA touring
    -e34 525iA
    -e34 525 tds touring
    -e30 318is
    -e30 318i touring
    -e30 320i
  • Markto
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 7
    • Kotka

    #2
    ei ole muita pumppuja ja auto pelaa ilman siirtopumppuakin.
    pumppua ohjaa rele ja moottorinohjausboksi mutta en muista missä rele sijaitsee( luultavasti siinä kuskinpuolen rele laatikossa ehkä)
    ei mullakaan pyöri kuin hetken jos ei ole käynnissä.
    Last edited by Markto; 29-03-2010, 18:52.

    Comment

    • Alpina E34
      Bimmer Enthusiast
      • Jan 2005
      • 1122
      • Masku

      #3
      Originally posted by Markto View Post
      ei ole muita pumppuja ja auto pelaa ilman siirtopumppuakin.
      pumppua ohjaa rele ja moottorinohjausboksi mutta en muista missä rele sijaitsee( luultavasti siinä kuskinpuolen rele laatikossa ehkä)
      ei mullakaan pyöri kuin hetken jos ei ole käynnissä.

      Toimii ilman pumppua, mutta emännän Tds:ää sai ainakin sahata tyhjällä tankilla pumpun hajottua kauan käyntiin. Täydellä tankilla toimi lähes normaalisti. Pumppu pyörii tosiaan vain hetken, jos autoa ei käynnistä.
      E34 Lenz 536ds -89

      E34 osille tarve:
      https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

      Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
      Originally posted by T3
      BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
      'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

      Comment

      • penari
        BTCF Member
        • Nov 2004
        • 598
        • Vihanti

        #4
        Tankista korkki irti niin lähtee vajaallakin tankilla käyntiin siirtopumpun ollessa rikki
        F01 730d semivoll
        e30 325 turbo m-tech2

        Comment

        • WILLE_O
          Bimmer Rookie
          • Aug 2007
          • 69
          • Heinola

          #5
          Pumppu on toimiva mutta lähtee päälle vasta ku auto on käynnissä... pystyy ajamaa tankin tyhjäksi kun rikkinäisellä pumpulla imas tyhjää jo ku oli tankissa 15-20 litraa ainetta.

          Elikkäs joku sähkövika ilmeisesti..
          Ex BMW:t (nykyään ajellaa muilla)
          -e28 520i "vimpanpäälle" rakennettuna
          -e61 525d touring 2kpl
          -e46 316i
          -e39 530dA touring
          -e34 525iA
          -e34 525 tds touring
          -e30 318is
          -e30 318i touring
          -e30 320i

          Comment

          • mie
            Bimmer Fanatic
            • Nov 2007
            • 219

            #6
            Taitaa se siirtopumpun rele olla takapenkin alla.

            Comment

            • WILLE_O
              Bimmer Rookie
              • Aug 2007
              • 69
              • Heinola

              #7
              Onhan noita releitä vähä jokapaikkaan työnnetty mutta mikä se on siirtopumpun rele??

              Konehuoneessa olevassa sulake/releboxissa on yksi vihreä rele minkä irti ottamalla pumppu sammuu käynnissä ollessaankin, eli se saattaisi olla oikea. Mutta se vähän ihmetyttää kun releen ollessa irti, ja avaimesta virrat käännettynä päälle tulee jännite siihen releen paikkaan napoihin 86, 85b, 87a, ja auton ollessa käynnissä noihin samoihin, sekä napaan 85. Eli siis mielestäni liian moneen napaan, maapuolellakin olisi tuon mukaan +jännite.


              Tollanen kaavio on releen kylessä, punasella nuolella merkittyihin tulee jännite virtojen ollessa päällä, auton ollessa käynnissä niiden lisäksi myös keltaiseen. (siis releen ollessa irti niin sen paikkaan sielä boxissa)

              Oisko kukaa viisaampi noitten sähköhommien kanssa? Tuleeko sielä jännite oikeisiin paikkoihin vai onko johtosarjassa tai jossain oikosulku?
              Last edited by WILLE_O; 19-04-2015, 13:05.
              Ex BMW:t (nykyään ajellaa muilla)
              -e28 520i "vimpanpäälle" rakennettuna
              -e61 525d touring 2kpl
              -e46 316i
              -e39 530dA touring
              -e34 525iA
              -e34 525 tds touring
              -e30 318is
              -e30 318i touring
              -e30 320i

              Comment

              • WILLE_O
                Bimmer Rookie
                • Aug 2007
                • 69
                • Heinola

                #8
                Eikös löydy ketää sähköasiantuntijaa joka osais kertoa että mihin se jännite pitäisi/ei pitäisi tulla?

                Vai viittiskös joku toimivan tds: omistaja vaivautua ja kattoa että mihin tolle releelle tulee omassaan jännite?
                Ex BMW:t (nykyään ajellaa muilla)
                -e28 520i "vimpanpäälle" rakennettuna
                -e61 525d touring 2kpl
                -e46 316i
                -e39 530dA touring
                -e34 525iA
                -e34 525 tds touring
                -e30 318is
                -e30 318i touring
                -e30 320i

                Comment

                • sleepertuning
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2006
                  • 662
                  • Kotka

                  #9
                  Originally posted by WILLE_O View Post

                  Itsellä sille tulee jännite vain noin 0,5sekuntia. Auton ollessa käynnissä se kyllä pyörii.
                  Pahoittelen kysymystäni, mutta onko autossa jotakin vikaa tai oireita?

                  Siirtopumppu toimii juuri noin kuin kuvailit. Eli kun mootori ei pyöri, ei pyöri myöskään pumppu.

                  Kuvittele tilanne jossa autolla ajetaan esimerkiksi kolari, ja konehuoneesta sattuu löpöletku irtoamaan jostakin kohtaa, kone ei pyöri mutta siirtopumppu työntää letkun täydeltä naftaa...

                  Comment

                  • WILLE_O
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2007
                    • 69
                    • Heinola

                    #10
                    Onhan tuossa jo muutama kerinnyt sanomaan että kuuluu pyöriä hetken kun kääntää virrat päälle, samanlaillahan bensa vehkeissä kun kääntää virrat päälle niin pumppu käy hetken.

                    Oireena on pitkät startit varsinkin melkein tyhjällä tankilla. Tarkoituksena on laittaa myös ne perusjutut kuntoon eli 4.sylinterin vuotava anturisuutin, paluuletkut suuttimille, jatkaa tankin paluuputki pohjan asti, säädättää syöttöpumpun ajoitus ym. Mutta haluaisin saada myös tuon pumpun toimimaan oikein.
                    Ex BMW:t (nykyään ajellaa muilla)
                    -e28 520i "vimpanpäälle" rakennettuna
                    -e61 525d touring 2kpl
                    -e46 316i
                    -e39 530dA touring
                    -e34 525iA
                    -e34 525 tds touring
                    -e30 318is
                    -e30 318i touring
                    -e30 320i

                    Comment

                    • WILLE_O
                      Bimmer Rookie
                      • Aug 2007
                      • 69
                      • Heinola

                      #11
                      Olis kyllä varmaan viisain laittaa tuo kiertoon kun eihän noilla paskoilla mitään tee... Mutta olishan se parempi myyvä jos olis ees jotenkii kunnossa.
                      Ex BMW:t (nykyään ajellaa muilla)
                      -e28 520i "vimpanpäälle" rakennettuna
                      -e61 525d touring 2kpl
                      -e46 316i
                      -e39 530dA touring
                      -e34 525iA
                      -e34 525 tds touring
                      -e30 318is
                      -e30 318i touring
                      -e30 320i

                      Comment

                      • ||Nixu||
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2008
                        • 260
                        • Joensuu

                        #12
                        Onkos tuolla siirtopumpulla miten vaikutusta kulku puoleen? Meinaan et oma bemu liikkuu laiskasti alakierroksilla ja vasta 2tonnissa rupeaa ahtamaan kunnolla.. myös tyhjäkäynnillä "pätkii" mut vähänki kaasua laittaa niin käy tasaseen. Muutenhan tuo on toiminu ihan okei, vaikka kerran tielle hyytyki kun mutkassa otti ilmaa polttoaineen sijaan..
                        Volvo S40 T4 -98

                        ex bmw:t e34 525tds touring -93, e30 325i touring -89, e36 325i 4d -92, e30 320i 4d -85

                        Comment

                        • MPV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Nov 2002
                          • 1193
                          • Muhos

                          #13
                          Originally posted by WILLE_O View Post
                          Onhan noita releitä vähä jokapaikkaan työnnetty mutta mikä se on siirtopumpun rele??
                          Onkohan tähän kysymykseen tullut selvyyttä?

                          -93 525tds:ssä on nyt jotain ongelmaa siirtopumpun kanssa. Oireet hyvin tyypilliset: kun polttoainetta jäljellä noin 20 litraa, niin startit venyy tosi pitkiksi, täydellä tankilla lähtee käymään tosi hyvin. Kun autosta laittaa virrat päälle, niin polttoainesuodattimen ja ruiskupumpun välisessä kirkkaassa letkussa ei näytä tapahtuvan mitään. Ennen siellä oleva ilmakupla on kyllä lähtenyt liikkeelle.

                          Vaihdoin siirtopumpun toiseen käytettyyn, jota tosin kokeilin ennen asennusta suoralla sähköllä, ja pumppu kyllä surahti. Vaihtotyön jälkeen tilanne ei sitten muuttunut ollenkaan, ja testasin sitten vanhan pumpun, ja niinhän tuo surahti sekin. Laitoin sitten polttoainetta astiaan, upotin vanhan pumpun siihen ja annoin 12 volttia suoraan liittimeen, ja pumppasihan tuo. Väittäisin siis että vanhakin pumppu toimii.

                          Seuraavaksi pitää sitten nakittaa joku kaveri naksuttelemaan virta-avainta, että voipi mitata tuleeko autossa jännitettä siihen siirtopumpun liittimelle. Siirtopumpun sulake oli ilmeisesti se numero 23 sulakerasiassa (ehyt näytti olevan), mutta mikä se on sitten se rele, joka tuota pumppua ohjaa?

                          Onko hyviä ideoita mikä sen siirtopumpun on mykistänyt?

                          Comment

                          • MPV
                            Bimmer Enthusiast
                            • Nov 2002
                            • 1193
                            • Muhos

                            #14
                            Originally posted by MPV View Post
                            Siirtopumpun sulake oli ilmeisesti se numero 23 sulakerasiassa (ehyt näytti olevan), mutta mikä se on sitten se rele, joka tuota pumppua ohjaa?
                            Yksinpuheluksiko tämä menee?

                            Mittasin jännitteen sulakkeelta 23 maata vasten auton käydessä ja sain tulokseksi 0V. Joko tuomitaan rele vialliseksi?

                            Mitenkäs te joilla on siirtopumppu mennyt rikki: Mikä siinä pumpussa särkyy? Loppuuko pyörimästä kokonaan, vai eikö vain jaksa painaa tarpeeksi polttoainetta putkeen? Tuota toista pumppua kun testasin, niin polttoainetta tuli sekä varsinaisesta syöttöputkesta, että siitä ylivuotoputkesta, vaikka syöttöputkena oli vain noin 30cm pituinen letkunpätkä.
                            Last edited by MPV; 20-12-2010, 21:33.

                            Comment

                            • Alpina E34
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2005
                              • 1122
                              • Masku

                              #15
                              Originally posted by MPV View Post
                              Mitenkäs te joilla on siirtopumppu mennyt rikki: Mikä siinä pumpussa särkyy? Loppuuko pyörimästä kokonaan, vai eikö vain jaksa painaa tarpeeksi polttoainetta putkeen? Tuota toista pumppua kun testasin, niin polttoainetta tuli sekä varsinaisesta syöttöputkesta, että siitä ylivuotoputkesta, vaikka syöttöputkena oli vain noin 30cm pituinen letkunpätkä.
                              Tds:stä lopetti pumppu pumppaamasta aluksi silloin tällöin ja lopulta jumitti kokonaan. Otin irti ja annoin 24v tärskyt, jolloin rupes pyörimään ja toimi muutaman päivän uuden pumpun tuloon asti. Kai se pumppu vaan alkaa jossain vaiheessa olemaan niin loppu, että jumittaa kokonaan?
                              E34 Lenz 536ds -89

                              E34 osille tarve:
                              https://www.btcf.fi/forum/showthread...14#post4283214

                              Ex: E46 316 Touring -04, E39 530DA Touring M-Sport -02, E34 535i M-Technic -90, E34 525 Tds Touring Executive -96, E28 518i "Bavaria" -87, E34 535i -89
                              Originally posted by T3
                              BMW ei ole valmistanut muita MOOTTOREITA, kuin M10 ja sen johdannaiset.
                              'Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer' (Walter Röhrl)

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎