Announcement

Collapse
No announcement yet.

ahdot kateissa e34 2,5tds

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • syvis
    Newbiemmer
    • Mar 2010
    • 21
    • hki

    ahdot kateissa e34 2,5tds

    Mikäköhän tota bemmii vaivaa, käytiin eilen hakemassa tollanen tila ihme.
    Kaikki muu mitä löytyy toimii kun junan vessa paitsi ahdin. -.- Edellinen omistaja oli vaihtanut/vaihdattanut ahtimen ja tämän toimen piteen jälkeen ei ole ahdot herännyt. Lähtö kohdat oli: ehjä ahdin oikein tehty renppa. elikkäs mistään asennus virheestä ei ole kysymys. Edellisen omistajan mukaan ahtopaineen tunnistin hajalla? Ittelläni ei hirveesti, tai no ei ollenkaan ole turbokoneista kokemuksia. Mutta onko jollain muilla??:think
  • okko
    BTCF Honorary Member
    • Apr 2005
    • 1763
    • Honkajoki

    #2
    Miten tämä näkyy käytännössä. Herääkö ahdin mitenkään, vai viheltääkö hirveesti vai mikä? Aika surkee näissä toi ahdinpuoli on muutenkin, kun se kikkare on vaan niin pieni
    When you die, GOD will not ask how nice 7 you had... It doesnt matter i will tel him anyway

    Lopuksi. Löytyykö sinulle kuutta kantajaa...

    Comment

    • ockelbo4500
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 923
      • Sotkamo--Oulu

      #3
      Onko siinä ahtopainemittaria? Näissä ei sitten muutenkaan mitään turbopotkua vakioturbolla ole. Veto paranee vain tasaisesti kierrosten noustessa ja alhaalla voimaa ei ole mitenkään paljoa. Moottori on luonteeltaan täysin erilainen kuin nykydieselit.
      BMW E84 X1 18dXdrive -14

      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
      Ex, E46 320 d Touring -01
      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

      Comment

      • muuris
        BTCF Member
        • Aug 2002
        • 3501
        • Jyväskylä

        #4
        Savuttaako tai kulkeeko savutta laiskasti (miten jaksaa kelata nopeutta isoimmalla vaihteella)?
        E30 325iX '86
        Instagram

        Comment

        • syvis
          Newbiemmer
          • Mar 2010
          • 21
          • hki

          #5
          Originally posted by ockelbo4500 View Post
          Onko siinä ahtopainemittaria? Näissä ei sitten muutenkaan mitään turbopotkua vakioturbolla ole. Veto paranee vain tasaisesti kierrosten noustessa ja alhaalla voimaa ei ole mitenkään paljoa. Moottori on luonteeltaan täysin erilainen kuin nykydieselit.
          Ahtopainemittaria ei oo vielä, mutta käyn hakemassa heti kun vaan kerkeen. Toi sun kuvaus osuu aika kohalleen meikäläisenkin bemuun.
          Täytyy hakea se ahtomitsku.. Paljon tossa pitäis ahdot olla?



          Kiitos vastauksista!

          Comment

          • muuris
            BTCF Member
            • Aug 2002
            • 3501
            • Jyväskylä

            #6
            1bar pintaan kuuluu olla. Jos syöttöä on liian vähän (esim pumpun kansi säädetty väärin), niin herää todella laiskasti eikä millään ota max painetta alta 3000rpm.

            Minkä vuotinen auto?
            E30 325iX '86
            Instagram

            Comment

            • ockelbo4500
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2007
              • 923
              • Sotkamo--Oulu

              #7
              Kunnossa ollessaan ahtaa kyllä sen maksimit (1bar) noin 2000rpm kiekan kohdilla.

              Mutta noin yleisesti jos on ajanut jollain uusilla dieseleillä ja vertaa tätä TDS myllyä niihin, niin todella eriluonteisista moottoreista puhutaan.
              TDS on vähän niinku bensa ja nykydieselin välimuoto.
              BMW E84 X1 18dXdrive -14

              Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
              Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
              Ex, E46 320 d Touring -01
              Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

              Comment

              • syvis
                Newbiemmer
                • Mar 2010
                • 21
                • hki

                #8
                nyt on ahtomittari paikallaan ja ahdot on 3000 kohalla 1.2. eli toimii vissiinki ihan normaalista ?

                Comment

                • ockelbo4500
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 923
                  • Sotkamo--Oulu

                  #9
                  Paljonko ahdot esim. 2000rpm kohdalla jos lähtee vaikka nelosella vedättämään jostain 1700rpm:sta kaasu pohjassa?

                  Jos 2000rpm:n paikkeilla ei ahda kuin esimerkiksi 0,7 niin sanoisin että joko saa liian vähän polttoainetta tai ahdin ei toimi kunnolla.

                  Onko se ahdin, mikä siihen on vaihdettu, uusi vai käytetty ? Jos on käytetty ahdin niin epäilen, että sen akseli on karstainen ja se ei siksi ahda alakierroksilla kunnolla. Itsellä oli ostaessa karstainen turbon akseli ja oli tosi nuhainen alta 2500rpm:n. Huollatin turbon niin tuntui autoon tulevan alas vähintään 30hp lisää.
                  BMW E84 X1 18dXdrive -14

                  Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                  Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                  Ex, E46 320 d Touring -01
                  Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                  Comment

                  • Visa Halme
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 86
                    • Finland

                    #10
                    Kestääkö tuo 525tds isoman turbon? onko kokemuksia suuremmista kuin vakio tehoista??

                    Comment

                    • ockelbo4500
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2007
                      • 923
                      • Sotkamo--Oulu

                      #11
                      Tuon koneen perusvikahan on virittämisen kannalta se, että pakopuoli ahdistaa.
                      Joku muistaakseni oli joskus mitannut pakopaineita tuolla vakioturbolla niin täyskaasukiihdytyksessä painetta oli luokkaa 2-3 bar, eli reilusti. Tämä taas aiheuttaa kovia lämpöpiikkejä kanteen ja mäntiin, jos autolla ajetaan ns. kovalla kädellä. Uskoakseni tämä on syynä myös siihen, että näissä on normaalia enemmän kansivikoja. Aina tulee muistaa kovemman ajon jälkeen jäähdytellä konetta ennen sammuttamista.

                      Kajaanissa ainakin jollain oli joskus myynnissä viritetty TDS, josta oli penkitetty noin 250hv. Toki tuo teholukema oli vaatinut isoja muutoksia myös ruiskupuolelle ja moottorinohjaukseen. Mutta ilmeisesti se kuitenkin pysyi moottorin puolesta läjässä.

                      Jos siis haluaa lisää tehoa niin itse lähtisin juurikin suuremman turbon vaihdolla liikkeelle. Ja koska siihen huonosti virtaavaan vakio pakosarjaan ei taida mitään järkevää turboa saada kiinni niin ehdottomasti myöskin se pakosarja vaihtoon. E28:n 524 TD:ssä on joissain vuosimalleissa vapaammin virtaava pakosarja, jota jotku on näihin vaihtanu. Sitten jos vielä haluaa niin isompi cooleri ei liene myöskään pahitteeksi.
                      Noiden muutoksien jälkeen kun jossain saa tietokoneelle vielä semmosen yksillöllisen ohjelman, jossa on huomioitu isompi turbo yms. niin varmaan pääsee jo ihan mukaviin tehoihin. Turboksi kannattaa kuitenkin laittaa semmonen kohtuullisen kokoinen, joka herää vielä järkevillä kierroksilla.

                      Itse en ole kyllä omaa TDS ole viitsinyt lähteä virittämään, joten kertomani asiat on lähinnä foorumin keskusteluista mieleen jääneitä asioita.
                      Last edited by ockelbo4500; 22-04-2010, 21:15.
                      BMW E84 X1 18dXdrive -14

                      Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                      Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                      Ex, E46 320 d Touring -01
                      Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                      Comment

                      • syvis
                        Newbiemmer
                        • Mar 2010
                        • 21
                        • hki

                        #12
                        Originally posted by ockelbo4500 View Post
                        Paljonko ahdot esim. 2000rpm kohdalla jos lähtee vaikka nelosella vedättämään jostain 1700rpm:sta kaasu pohjassa?

                        Jos 2000rpm:n paikkeilla ei ahda kuin esimerkiksi 0,7 niin sanoisin että joko saa liian vähän polttoainetta tai ahdin ei toimi kunnolla.

                        Onko se ahdin, mikä siihen on vaihdettu, uusi vai käytetty ? Jos on käytetty ahdin niin epäilen, että sen akseli on karstainen ja se ei siksi ahda alakierroksilla kunnolla. Itsellä oli ostaessa karstainen turbon akseli ja oli tosi nuhainen alta 2500rpm:n. Huollatin turbon niin tuntui autoon tulevan alas vähintään 30hp lisää.
                        Turbo vakio tehdaskunnostettu, 1500 rpm/0.4 bar , 2000 rpm/0.7 bar , 2500 rpm/1.0 bar ja 3000 rpm/1.2 bar

                        Comment

                        • ockelbo4500
                          Bimmer Fanatic
                          • Mar 2007
                          • 923
                          • Sotkamo--Oulu

                          #13
                          Turbo vakio tehdaskunnostettu, 1500 rpm/0.4 bar , 2000 rpm/0.7 bar , 2500 rpm/1.0 bar ja 3000 rpm/1.2 bar
                          hmm. Mielestäni oma ahtaa kyllä tuon noin 1,0 bar jo parilla tuhannella kiekalla.

                          Tuota perussyötön määrää voi karkeasti arvioida sen kulutusmittarin näyttämän perusteella. Mittari näyttää liikaa jos syötöt liian pienellä ja vastaavasti liian vähän jos liikaa syöttöä koneessa.

                          Parhaiten sitä voi kattoa tasaisessa maantieajossa ( 5.vaihde ja noin 100km/h ). Mittarin tulisi tasaisella ja tasakaasulla näyttää noin 6l/100km. Tuota on tietysti hieman vaikea arvioida, mutta jos loiviinkiin mäkiin joutuu kaasua lisäämään ja mittari alkaa näyttää jotain 12l/100km tai enemmän niin uskaltaisin suositella sitä perussyötön lisäystä. Pienillä syötöillä myös tyhjäkäynti alkaa herkästi roikkua hieman alhaalla(600-700 rpm).
                          Eli syöttöpumpun kantta(toiseksi ylin sauma) siirretään hitusen tulipeltiin päin. Säätö on erittäin herkkä !

                          Mutta myös myöhäisellä oleva ajoitus pumpulla aiheuttaa huonoja kulkuja.
                          BMW E84 X1 18dXdrive -14

                          Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                          Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                          Ex, E46 320 d Touring -01
                          Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                          Comment

                          • syvis
                            Newbiemmer
                            • Mar 2010
                            • 21
                            • hki

                            #14
                            ahtimen pitäis olla ihan uus ja muistaakseni ruisku ja dieselpumppukin on uusia. mut katon noi paineet noilla kierrosalueilla niin osaan sanoa sit niistä.



                            mähän vastasin jo -.-
                            Last edited by syvis; 23-04-2010, 06:44.

                            Comment

                            • muuris
                              BTCF Member
                              • Aug 2002
                              • 3501
                              • Jyväskylä

                              #15
                              Ei tuo vaimokkeen tds ahda kyllä vielä kiloa 2000rpm. 0,7bar kuulostaa oikeammalta, vaikka siinä nyt onkin vakiota enemmän syöttöä.


                              Originally posted by Visa Halme View Post
                              Kestääkö tuo 525tds isoman turbon? onko kokemuksia suuremmista kuin vakio tehoista??
                              Pelkkä ahtopaine ei tee tehoa. Kuten aiemmin todettu, lisätehoa jos haluaa niin ehdottomasti isompi turbo, vakio pillerillä pakopaineet on varmasti karmeat jos syöttöä lisää tuntuvasti. Hieman isommalla turbolla ja ohjelman rukkauksella/huijaamalla pumppua pääsee ~180hp tuntumaan, isommat tehot vaatii sitten isomman nestepään pumppuun ja mielellään isompaa cooleria ja parempaa pakosarjaa.

                              Mulla oli ~250hp M21, tässä M51:hän on perusrakenne ihan sama. En suosittele yrittämään yli 200hp tehoja, jos mielii suht huolettomia kilometrejä paljon vuodessa ajella
                              E30 325iX '86
                              Instagram

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎