Eli nyt on kytkin tullut tiensä päähän. Pitäisi saada pitoja. Kysymys kuuluu kuinka paljon tuo kaksoismassapyörä kestää vääntöjä? Jos laitan sintterilevyn ja vähän vahvemman asetelman,niin antautuuko niiden edessä? Voimaa on tullut jonkin verran lisää ja mahdollisesti lisääntyy vielä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 525 tds vauhtipyörän kestävyys?
Collapse
X
-
Eihän nuo kaksoismassat yleensä ole mitenkään ylimitoitettuja. Varmaan ainakin paljon ajettu vauhtis alkaa heti pohjailla jos paljon vääntöä.
Ja ootko varma ettei kytkin jo sen takia oo menny pilalle. Syö kytkintä tehokkaasti kun tuo vauhtipyörä pohjaa esim. täyskaasukiihdytyksessä
Jotkuhan näihin on vaihtanu kovia vauhtipyöriä. Se ei vissiin ihan bolt-on sinne kuiteskaan mene. Lisäksi tuossa kovassa pyörässä on se ongelma, että se ei vaimenna vääntövärähtelyjä. Näissä dieseleissä on se kaksoismassa yleensä siksi, jotta palotapahtuman aiheuttamien vääntövärähtelyjen amplitudit saadaan pienenemään. Liian suuret vääntövärähtelyt rasittavat kampiakselia ja voivat aiheuttaa kampiakselin katkeamisen jossain vaiheessa.
Itse ehkä yrittäisin etsiä ja sovittaa jonkin enemmän vääntöä kestävän kaksoismassan sinne tilalle, mikäli mahdollista.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Eikö se vauhtipyörä rupee kolisemaan kun se on finitto? Tuo ei kyllä kolise yhtään. Ainakaan verrattuna mun 535 vauhtipyörään. Saa sinne kuulema bolt-on mallistakin kovaa vauhtipyörää,mut just ny en viittis tunkee tonnia siihen. Ehkäpä mä vaan koitan rohkeesti. eipä tuo nyt iso homma ole vaihdella noita.
Comment
-
-
Ei se välttämättä kolise. Siellä on semmoset jouset, jotka joustaa rasituksen mukaan. Ja jos väännöt paljon vakiosta lisääntyy niin ymmärrettävästi jossain vaiheessa ne jouset pohjaa kun ne on liian mellot sille kasvaneelle väännölle.
Kolina tulee vasta siinä vaiheessa kun siitä mekanismista särkyy jotain tai jouset väsyy niin paljon, että "keskialueelle" jää klappia.
Tässäpä havainnollinen animaatio kaksoismassan toimintaperiaatteesta
Last edited by ockelbo4500; 29-04-2010, 08:40.BMW E84 X1 18dXdrive -14
Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
Ex, E46 320 d Touring -01
Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special
Comment
-
-
Originally posted by ockelbo4500 View PostEihän nuo kaksoismassat yleensä ole mitenkään ylimitoitettuja. Varmaan ainakin paljon ajettu vauhtis alkaa heti pohjailla jos paljon vääntöä.
Ja ootko varma ettei kytkin jo sen takia oo menny pilalle. Syö kytkintä tehokkaasti kun tuo vauhtipyörä pohjaa esim. täyskaasukiihdytyksessä
Jotkuhan näihin on vaihtanu kovia vauhtipyöriä. Se ei vissiin ihan bolt-on sinne kuiteskaan mene. Lisäksi tuossa kovassa pyörässä on se ongelma, että se ei vaimenna vääntövärähtelyjä. Näissä dieseleissä on se kaksoismassa yleensä siksi, jotta palotapahtuman aiheuttamien vääntövärähtelyjen amplitudit saadaan pienenemään. Liian suuret vääntövärähtelyt rasittavat kampiakselia ja voivat aiheuttaa kampiakselin katkeamisen jossain vaiheessa.
Itse ehkä yrittäisin etsiä ja sovittaa jonkin enemmän vääntöä kestävän kaksoismassan sinne tilalle, mikäli mahdollista.
Sekin vittumaisuus tullu huomattua että, yhtään enemmän ajettu laatikko rupeaa sitten rallattamaan tyhjäkäynnillä kovalla vauhtipyörällä, nyt laitoin 90-140w öljyt sisälle ja vaimeni paljon mutta siltikin kuuluu vaimea rallatus.
Comment
-
Comment