Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 jengamittarin johto tms?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Ter0
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2003
    • 297
    • Tampere

    e34 jengamittarin johto tms?

    Tuosta http://www.bmwtuningclub.net/foorumi...010a45b7d0d021
    tuli mieleen että mihin tarkoitukseen e34 520/525 12v versiossa se yhen pytyn sytkäjohossa oleva extrajohto on? Kierrosluvun tarkkailuun vai mainitun topikin mukaiseen juttuun?

    Ongelmahan itseasiassa on että orkkis-jengamittari pitäis saada toimimaan. Pitäis löytää jengamittarille menevä johto tjs.
    Koneessa on Tatechin sääjettävä systeemi, ja sieltä saa kyllä sen jengatiedon ulos. Motronikki raksuttelee sielä taustalla hoitaen kaikki varoitusvalot sun muut, sytkä ja bensa on Tatechin hoidossa. :roll:
    edit: auto on -88 520i
    Last edited by Ter0; 07-05-2006, 19:58.
    ______________________________
    BP-2010 burnismestari \o/
    ______________________________
    -Ter0
    [email protected]
    TT-Speed Oy
  • Leka
    BTCF Member
    • Sep 2003
    • 7701
    • Vilppula

    #2
    Noinhan se minunkin muistikuvan mukaan menee mitä "Kyytsis" tuolla jutussa kirjoitti. Tuosta kuvasta kun katsot niin kierrosluvun signaali lähtee motronicin liittimen pinnistä #6. Mulla on konella hyvä kuva 525:n mittaristosta ja siitä mihin mittariston pinnin tuo kierrosluvun tieto tulee mutta en löytänyt sitä tähän hätään, toivottavsti en ole poistanut sitä :?

    Kattele jos tuolta löytyis apuja.
    sigpic

    BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


    Comment

    • Ter0
      Bimmer Fanatic
      • Jun 2003
      • 297
      • Tampere

      #3
      joo pittääpä tutkia.. mittaristo onki sopivasti jo irrotettu niin voi helposti siitä tutkia.
      Mitähän kaikki johtoja tulee sinne imusarjan alla olevaan "liitinpaneeliin" .. :?: laturin johot ainaki sinne tulee, ja sit kaasuläppäanturi tais olla. Mutta siinä on niitä liittimiä jos jonkinlaista. :shock:
      ______________________________
      BP-2010 burnismestari \o/
      ______________________________
      -Ter0
      [email protected]
      TT-Speed Oy

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #4
        Selviskös mitään? Kierrosluvun signaali pitäisi tulla mittariston liittimeen X16 (kuva) ja siellä pinniin 18 (musta johto). Nuo tiedot on peräisin jenkki ETM:stä (525 -91) ja noissa on jenkkiversioissa on joskus joitain pieniä eroja ECE-malleihin, mutta luulen että tässä tapauksessa tuo tieto pitää paikkaansa.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Ter0
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2003
          • 297
          • Tampere

          #5
          lisää mittaristosta

          Joops, onpi tuo oma mittaristo näemmä asteen verran kökömpi. :P ei oo ku kaks liitintä.
          ...
          Mikähän mahtaa olla tuo musta kökkäle tuossa mittaristossa... "B"-kirjaimen kohalla.
          On ikäänkuin jonku sortin "koodipalikka", siis liittimen kaltainen palikka.
          ______________________________
          BP-2010 burnismestari \o/
          ______________________________
          -Ter0
          [email protected]
          TT-Speed Oy

          Comment

          • Leka
            BTCF Member
            • Sep 2003
            • 7701
            • Vilppula

            #6
            Koodiplugihan se on (lukeekin siinä yläpuolella), kyllä se kierrosluvun singnaali taitaa tulla tuohon A littimeen kun siinä näyttää 26 pinniä olevan. 100% varmuutta ei ole mutta kai täällä joku on noiden piuhojen kanssa pelannut. Kattelen vielä jos tuolta ETM:stä löytyis vastaavanlaisen mittariston kytkis.
            sigpic

            BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


            Comment

            • Ter0
              Bimmer Fanatic
              • Jun 2003
              • 297
              • Tampere

              #7
              Originally posted by Leka
              Koodiplugihan se on (lukeekin siinä yläpuolella), kyllä se kierrosluvun singnaali taitaa tulla tuohon A littimeen kun siinä näyttää 26 pinniä olevan. 100% varmuutta ei ole mutta kai täällä joku on noiden piuhojen kanssa pelannut. Kattelen vielä jos tuolta ETM:stä löytyis vastaavanlaisen mittariston kytkis.
              Mitähän moinen koodiplugi tekee sitten?
              Ei oikein ole löytyny jengasigunalle vielä liitintä/johtoa.. pitääpi mitata autosta tuon motronicin liittimen perusteella... tjs. :o
              ______________________________
              BP-2010 burnismestari \o/
              ______________________________
              -Ter0
              [email protected]
              TT-Speed Oy

              Comment

              • Leka
                BTCF Member
                • Sep 2003
                • 7701
                • Vilppula

                #8
                Originally posted by Ter0
                Mitähän moinen koodiplugi tekee sitten?
                Ei oikein ole löytyny jengasigunalle vielä liitintä/johtoa.. pitääpi mitata autosta tuon motronicin liittimen perusteella... tjs. :o
                Lainataas taas vähän.
                Coding plug stores the car specific information, cluster software and recorded mileage. Should this chip need replacing, they are available from BMW main dealers, but have to be programmed for each car. Retain the old chip as part of the cars service history, as the mileage will be reset to zero when the chip is replaced.
                sigpic

                BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                Comment

                • Ter0
                  Bimmer Fanatic
                  • Jun 2003
                  • 297
                  • Tampere

                  #9
                  Originally posted by Leka
                  Selviskös mitään? Kierrosluvun signaali pitäisi tulla mittariston liittimeen X16 (kuva) ja siellä pinniin 18 (musta johto). Nuo tiedot on peräisin jenkki ETM:stä (525 -91) ja noissa on jenkkiversioissa on joskus joitain pieniä eroja ECE-malleihin, mutta luulen että tässä tapauksessa tuo tieto pitää paikkaansa.
                  Nostetaas vanhahko topic ylös..
                  Mittasin noita johtoja ja sain seuraavia tuloksia:
                  X20:n 9-pinnistä lähtee musta johto joka järjen mukaan olisi se kiekkasignaali, mutta kas kummaa se menee X16:n pinniin 26, joka on eri ETM:ien mukaan tekemisissä joko lämpömittarin kans tai sitten jengamittarin (-88 etm).
                  Sekavaa? joo.

                  Sitten taas nuo X20:n (se pyöreä liitin sielä diagnostiikkatökkelin vieress&#228 pinnitkään ei aina mene järjen mukaan.. tai sitten järki on lähteny ite asentajalta...
                  Eli vuosimallien välillä tuntus olevan suurikin ero.
                  Auto on vuosimallia -88 ja X20:n kohdalla pitänee paikkansa -88 ETM, ja X16 kohdalla lähimmäs taitaa sattua -93 ETM.

                  Tuntuu ettei löydy sellaista ETM:ää joka olisi tuonnepäinkään.
                  Last edited by Ter0; 07-05-2006, 00:33.
                  ______________________________
                  BP-2010 burnismestari \o/
                  ______________________________
                  -Ter0
                  [email protected]
                  TT-Speed Oy

                  Comment

                  • Ter0
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2003
                    • 297
                    • Tampere

                    #10
                    X16:n (eli mittariston takana oleva keltainen liitin tässä mun tapauksessa)
                    pinninumero ja johdon väri-taulukko mitä tutkailin tuosta omasta:


                    1 -
                    2 -
                    3 brn-grn-yel
                    4 brn-vio
                    5 brn-grn
                    6 -
                    7 -
                    8 whi-grn
                    9 blue
                    10 -
                    11 -
                    12 -
                    13 -
                    14 blue-black
                    15 grn-red
                    16 grn-red
                    17 vio
                    18 brn
                    19 grn-black
                    20 whi-black
                    21 red-yel
                    22 vio-yel
                    23 whi
                    24 whi-red
                    25 grn-red
                    26 black

                    joka ei sitten yhtään mätsää ETM:n kans (paitsi hieman http://www.carsoft.ru/avtorepair/bmw_e34/6200.3/03.png jonka Leka aiemmin neuvo)

                    Sekin mietityttää että kun mittaristoon ei tule kuin kaksi liitintä (X16 ja X271) tässä tapauksessa, (normaalisti kai 3 tai 4) että mitä kautta se saa edes maata. Tosin nopeusmittari ja bensamittari toimii että kai se jotain jostain saa.
                    edit: maa tuliki pinniin 18..

                    Jengamittari ja lämpömittari ovat siis mykkiä.
                    Motronic on nakattu mäkeen ja tilalla on Tatech 5.

                    Voiskohan mittaristo olla vaan paskana simppelisti.. :/
                    Last edited by Ter0; 07-05-2006, 21:34.
                    ______________________________
                    BP-2010 burnismestari \o/
                    ______________________________
                    -Ter0
                    [email protected]
                    TT-Speed Oy

                    Comment

                    • Ter0
                      Bimmer Fanatic
                      • Jun 2003
                      • 297
                      • Tampere

                      #11
                      Vähän OT, samalla kun noita mittariston ongelmia etsiskelin niin hoksin kytkeä mittaristolta tulevan nopeustiedon Tatechille niin sain samalla vaihteentunnistuksen..
                      Ny toimii ahtopaineen säätö joka vaihteelle.

                      Mutta ettei menis vallan projektiksi koko homma niin mittarit on edelleen mykkänä. :(
                      Sähkökaavioista tutkittuna er liittimiä löytyy eri vuosimallien kaavioista. Eteen ei ole vielä tullut sellaista kaavioita jossa olisi kaikki liittimet, mitä tässä mun yksilössä on..

                      Sekavasti selitetty mut kuitenki...
                      ______________________________
                      BP-2010 burnismestari \o/
                      ______________________________
                      -Ter0
                      [email protected]
                      TT-Speed Oy

                      Comment

                      • pakkm2c
                        Newbiemmer
                        • Apr 2006
                        • 8

                        #12
                        lämpömittari

                        Originally posted by Ter0
                        Vähän OT, samalla kun noita mittariston ongelmia etsiskelin niin hoksin kytkeä mittaristolta tulevan nopeustiedon Tatechille niin sain samalla vaihteentunnistuksen..
                        Ny toimii ahtopaineen säätö joka vaihteelle.

                        Mutta ettei menis vallan projektiksi koko homma niin mittarit on edelleen mykkänä. :(
                        Sähkökaavioista tutkittuna er liittimiä löytyy eri vuosimallien kaavioista. Eteen ei ole vielä tullut sellaista kaavioita jossa olisi kaikki liittimet, mitä tässä mun yksilössä on..

                        Sekavasti selitetty mut kuitenki...
                        meillä sama ogelma johtuu toden näköisesti lämpö anturasta jos ei vettä tarpeeksi häipyy molemmat mittarit kuittaamalla lömpömittarin antura johon runkoon rupee pelaan mutta häipyy taas jonkin ajankuluttua mistä lie johtuu

                        Comment

                        • mukko
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 5965
                          • Uleåborg

                          #13
                          Itse pitäisi tuohon tekniikanvaihtokirsakkeeseen ährätä jengamittari toimimaan, oli mittariston takana sellaiset hässäkät ettei sitä usko kukaan eikä niitä pantetteja usko jos ei näe (tosin karsin pois kaiken ylimääräisen).
                          Tosin, minulla on eta-koneena = taitaa motronikin pinnit erota, mittaristo on joku pirun kyhäelmä ainakin kolmea eri mittaristoa.
                          Mutta, mulla on autossa ne shemat (ainakin yhdet) joiden mukaan löysin tacho-singaalin piuhan mittariston takaa, oisko ollut '88 vai '89 malliin. Pistän tälle illalle vielä infoa.

                          -Mikko
                          -- Official member of BTCF-Sauna Team --

                          Save the World, Fuck The Fuel Economy
                          Vitut aerodynamiikasta, kuutiotuumat ratkaisevat!

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎