Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 525 ix touring elektronisesti ohjatun lukitusjärjestelmän vikavalo palaa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mazaana
    Newbiemmer
    • Jun 2010
    • 8
    • Seinäjoki

    e34 525 ix touring elektronisesti ohjatun lukitusjärjestelmän vikavalo palaa.

    Tervehdys.


    Tuli ostettua sitten ensimmäinen bmw.
    Kaikki tuntuu pelittävän autossa, mutta elektronisesti ohjatun lukitusjärjestelmän vikavalo palaa ts. asc-valo. Autossahan ei ole asc:sää ymmärtääkseni, mutta mitähän tämä valo mahtaa kertoa? ja voiko sitä tulkita esimerkiksi vikakoodin lukemisen avulla?

    Akun koitin jo muutamaksi tunniksi irroittaa autosta, mutta ei auttanut. Neliveto pelasi, kun nostin auton keventimillä ilmaan. Ajossakaan ei tuntunut mitään nykimistä tai mitään ylimääräistä.
    BMW e34 525 ix
    Ex Opel kadett E 1,6 -> Opel Vectra A 2.0 8v
  • Cell
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2004
    • 7037
    • Uusikaupunki

    #2
    asc = luistonesto. Moottoritilaan kun kurkkaat, näkyy luultavasti kaksi kaasuläppää peräkkäin, toisesta menee vaijeri kaasupolkimelle ja toisesta servomoottorille, jota asc käyttää.
    325i -08
    i3 REx -17
    M5 -98 Imolarot
    535i -90 N/A project (maatumassa)

    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

    Comment

    • mazaana
      Newbiemmer
      • Jun 2010
      • 8
      • Seinäjoki

      #3
      ei kyllä mun mielestä ollut kyseistä vekotinta. Eikä sielä vaihdekepin vieressäkään kyllä sitä asc-nappulaa ole
      BMW e34 525 ix
      Ex Opel kadett E 1,6 -> Opel Vectra A 2.0 8v

      Comment

      • -Tapi
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 3117
        • Välisuomi

        #4
        525iX:ssa on joissakin malleissa perän lukko sähköhydraulisella ohjauksella, eli lukko menee päälle kun renkaille tulee pyörimisnopeuseroa. Lukon hydrauliosa näyttää vähän ABS-boksilta ja sijaitsee konehuoneessa, siitä kulkee linjat perämurikkaan.
        ---

        Comment

        • 525 TD
          Bimmer Fanatic
          • Jan 2005
          • 281
          • IISALMI

          #5
          Originally posted by mazaana View Post
          Tervehdys.


          Tuli ostettua sitten ensimmäinen bmw.
          Kaikki tuntuu pelittävän autossa, mutta elektronisesti ohjatun lukitusjärjestelmän vikavalo palaa ts. asc-valo. Autossahan ei ole asc:sää ymmärtääkseni, mutta mitähän tämä valo mahtaa kertoa? ja voiko sitä tulkita esimerkiksi vikakoodin lukemisen avulla?

          Akun koitin jo muutamaksi tunniksi irroittaa autosta, mutta ei auttanut. Neliveto pelasi, kun nostin auton keventimillä ilmaan. Ajossakaan ei tuntunut mitään nykimistä tai mitään ylimääräistä.
          itse ongelmaan en tiedä vastausta , mutta syöttämällä runkonumeron 7 viimeistä numeroa/kirjainta tuonne http://www.realoem.com/bmw/select.do saa autonsa "räjäytyskuvina"

          Tapi:n mainitsemat osat näyttää tuollaisilta (jos auto valmistettu ennen 09/1993) http://www.realoem.com/bmw/showparts...82&hg=33&fg=20 ja http://www.realoem.com/bmw/showparts...81&hg=33&fg=20

          Comment

          • harriba
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 420
            • Espoo

            #6
            Originally posted by mazaana View Post
            Tervehdys.


            Tuli ostettua sitten ensimmäinen bmw.
            Kaikki tuntuu pelittävän autossa, mutta elektronisesti ohjatun lukitusjärjestelmän vikavalo palaa ts. asc-valo. Autossahan ei ole asc:sää ymmärtääkseni, mutta mitähän tämä valo mahtaa kertoa? ja voiko sitä tulkita esimerkiksi vikakoodin lukemisen avulla?

            Akun koitin jo muutamaksi tunniksi irroittaa autosta, mutta ei auttanut. Neliveto pelasi, kun nostin auton keventimillä ilmaan. Ajossakaan ei tuntunut mitään nykimistä tai mitään ylimääräistä.
            Omassa ix:ssä ei ollut ASC:tä(*, mikäli oikein muistan niin tuo valo liittyy keskitasauspyörästöön jolla välitetään etufillareille voimaa. Poistamalla muuan sulake taulusta ko. valo syttyy, auto on käytännössä takavetoinen ja auton jarruja voi testailla vajaavetoisten testereillä. Tsekkaa siis sulaketaulu ihan ensi töiksesi.

            Se että neliveto 'pelaa' kun nostaa tassuja ilmaan ei vielä tarkoita sitä että etufillareille menee minkään sortin momentteja.

            Onnea uudelle autolle, se on hieno vempain toimiessaan

            terveisin,
            --
            harri

            *) Ei tainnut saada edes rahalla. Syy: kunnollisilla renkailla tuolla koneella ja noilla välityksillä se ei sudi edes lumella
            Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
            X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

            Comment

            • mazaana
              Newbiemmer
              • Jun 2010
              • 8
              • Seinäjoki

              #7
              Moro vaan



              Sulakkeet näyttäisit ihan ehjinä olevan. Voisiko nesteiden vähyys esimerkiksi laukaista tuon merkkivalon?
              BMW e34 525 ix
              Ex Opel kadett E 1,6 -> Opel Vectra A 2.0 8v

              Comment

              • harriba
                Bimmer Fanatic
                • Jan 2010
                • 420
                • Espoo

                #8
                Originally posted by mazaana View Post
                Moro vaan



                Sulakkeet näyttäisit ihan ehjinä olevan. Voisiko nesteiden vähyys esimerkiksi laukaista tuon merkkivalon?
                Luulen että nesteiden vähyys laukaisee koko jakolaatikon. Suosittelen että viet kärryn pajalle ennen sitä
                Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                Comment

                • HC91
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2007
                  • 998
                  • 29100/310053

                  #9
                  ABS-anturin kettuilu sytyttää myös ko. valon, jääkö se palamaan aina käynnistyksen jälkeen? Koitappas soralla toimiiko ABS-jarrut vai ei (tai saa kait sitä asfaltillakin polkia...) :think
                  92' ///M5 3.8 individual
                  09' 320d xDrive
                  16' NIU N1 Sport
                  19' NIU U+ Sport

                  Comment

                  • mazaana
                    Newbiemmer
                    • Jun 2010
                    • 8
                    • Seinäjoki

                    #10
                    no auto ei tällähetkellä ole liikennekäytössä, se makaa tällähetkellä pajalla ja vaatii muutenkin pientä ehostamista. Sellanen pieni projektiauto
                    Tosiaan valo jää palamaan aina auton käynnistyksen jälkeen vaikka autolla ei ajaisi metriäkään. Abs-valo ei kuitenkaan syty palamaan, muutakuin sen 3 sek kun lyö virrat päälle.
                    Pitää koittaa tuota abs:sää
                    Last edited by mazaana; 15-06-2010, 22:11.
                    BMW e34 525 ix
                    Ex Opel kadett E 1,6 -> Opel Vectra A 2.0 8v

                    Comment

                    • Komu
                      BTCF Member
                      • Sep 2004
                      • 1037
                      • Nurmijärvi

                      #11
                      Ex 525iX:ssässäni syttyi myös ensilumilla kyseinen valo. Eli en ole metriäkään ?toimivalla? ix:llä ajanut liukkaalla?
                      Ei ollut ajonhallintoja tai vetoluistonestoja varusteena.

                      No ei se jakolaatikkokaan kovin hyvin toiminut. Eikä taka-akselin lukko. Kilometrejä silti kertyi hyvin, eli ei ajoa haitannut ainakaan mulla, muttei toiminut läheskään näin. Eteni siis etu ja takavetoisiin verrattuna jumalaisesti, muttei niin hyvin kuin pitäisi. Abs jarrujen toimimattomuuden olisin 100 varmasti huomannut, jääradalla. Sulakkeita silmäilin nopeasti, enkä huomannut palaneita. Ja niiden hydraulinesteiden määrä oli nollassa eli ei yhtään. Oikea määrä on viisiin sen sihdin tasolla??? Taso oli ollut alhaalla varmaan aika kauan, ennen kuin valon syttymisen jälkeen (ja ohjaustehostimen huutaessa) rupesin tutkimaan. Ei tietoa auton historiasta, että kauanko nesteet olivat olleet alhalla.
                      Täydennys ei enään auttanut eikä nesteet enää kadonneet sen jälkeen. 3L jäi kyseistä motonet replikaa hyllyyn, halvalla saa hakea kirkkonummelta. Joten Ix omistajat tarkkailkoon tätä takalukon/ohjaustehostin säiliötä. Onko se sama säiliö yhteydessä jakolaatikkoon vai oliko mun autossa siinä sitten eri vika?

                      Pari linkkiä ix:stä en tiedä liittyykö aiheeseen yhtään mutta kumminkin mielenkiintoista jakolaatikosta(325ix ja 525ix kun ovat ilmeisesti hyvinkin samanlaisia):

                      Last edited by Komu; 15-06-2010, 23:00.
                      E70 X5 40d + F31 330d
                      Ex Harraste: E34 M5 Turbo maililla 331km/h
                      Myyty tämäkin335d E91 perheauto
                      Vanhemmat Ex: E36/7 Z3M Coupe 1999, E38 730i 1995, E34 525iax 1993, E39 540ia 1996

                      Comment

                      • -Tapi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 3117
                        • Välisuomi

                        #12
                        Olen vähän rassaillut 525iX:aa(kin) mutta pääasiassa 325iX:aa. Isomman jakolaatikkoa en ole ikävä kyllä koskaan kokonaan avannut mutta pienemmän kyllä useaan otteeseen ja siksi uskallan arvailla:

                        525iX jakolaatikossa on samanlainen viskokytkin kuin 325iX:ssakin. Ainoa ero noiden välillä on että jakolaatikon kylkeen on laitettu joko öljynlämpö- tai pinta-anturi.

                        Jakolaatikon öljy on vain sen laakereita ja ketjua varten. Jakolaatikon sisällä on viskokytkin joka on suljettu systeemi, eli sitä ei periaatteessa voi korjata (ja kokemuksieni mukaan ei kannatakaan vaikka se tavallaan onnistuukin suurella työmäärällä).

                        Taka-akselilla on viskokytkin 325iX:ssa sekä isommissakin jos varusteena ei ole tuota EH-perää eli elektrohydraulista lukkoa.

                        EH-lukossa ei kierrä ohjaustehostinöljy vaan oma öljynsä, joka ei sekään oikeastaan kierrä vaan liikkuu ohuessa linjassa eessuntaas konehuoneen aparaatin ja perämurikan välillä tarpeen mukaan. Jos tuo öljy pääsee karkuun, aiheuttanee se ASC-valon syttymisen. Samoin valon sytyttää ohjaus/sähkövika siinä EH-aparaatissa. ABS-anturien viallisuus sytyttää myös valon jne mutta keskitasauspyörästön viskolukon toiminnasta ei auton ASC-järjestelmä tiedä mitään.

                        Niin ja onnea vaan omistajille 525iX on erittäin harvinainen ja niistä suurin osa taitaa olla jo roudattu Suomeen. Näissä harvalukuisissa yksilöissäkin on eroja eli esim EH:ta ei ole kaikissa. EH:n osat ja korjaaminen voivat olla hankalia kun koko projekti on ollut BMW:lle ilmeisesti vain tulevaisuuden protoilua.
                        Last edited by -Tapi; 16-06-2010, 11:36.
                        ---

                        Comment

                        • harriba
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2010
                          • 420
                          • Espoo

                          #13
                          Originally posted by -Tapi View Post
                          525iX jakolaatikossa on samanlainen viskokytkin kuin 325iX:ssakin. Ainoa ero noiden välillä on että jakolaatikon kylkeen on laitettu joko öljynlämpö- tai pinta-anturi.
                          Mikäli oikein muistan niin 525iX:ssä jakosuhde muuttuu lennosta (normaali 36/64), 325iX:ssä ei. Jotenka kuvittelisin että se jakolaatikko on monimutkaisempi pytinki kuin pelkkä visko.

                          Liukkaalla pinnalla sutii siis kolme fillaria, molemmat takanakit sekä jompi kumpi etufillari. Eteneminen lumessa oli varsin sujuvaa kiitos luistoneston puutteen (veto ei pätki) ja lukkojen (jarrut ei savua).

                          Oma -95 hopea taisi mennä aikoinaan jonnekin Pohjanmaalle.
                          Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
                          X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid

                          Comment

                          • -Tapi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 3117
                            • Välisuomi

                            #14
                            Originally posted by harriba View Post
                            Mikäli oikein muistan niin 525iX:ssä jakosuhde muuttuu lennosta (normaali 36/64), 325iX:ssä ei. Jotenka kuvittelisin että se jakolaatikko on monimutkaisempi pytinki kuin pelkkä visko.
                            Tuon kohdan osaan kyllä, eli siellä on ihan vaan visko. Jakosuhde muuttuu ihan samalla tavalla kuin 325iX:ssakin laidasta laitaan. Yhtälailla 325iX etenee pelkillä etupyörillä jos perä on ilmassa.

                            Momentin maksimijakosuhde on eri asia, se on kummassakin mekaanisesta rakenteesta johtuen noin 1/3 eteen ja loput taakse. Eli siis se etupyörillään etenevä iX vetää tavallaan maksimissaan kolmasosalla vaihteistosta ulostulevasta vääntömomentista.
                            ---

                            Comment

                            Working...
                            X
                            😀
                            🥰
                            🤢
                            😎
                            😡
                            👍
                            👎