Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 525 simpukka purettu

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pheno
    Bimmer Enthusiast
    • Feb 2006
    • 1985
    • Tampere

    e34 525 simpukka purettu

    Tuli purettua e34:n tehostettu (ei-servotronic) simpukka ihan mielenkiinnon vuoksi. Täältä kuvia: http://s910.photobucket.com/albums/a...teering%20box/

    Simpukasta iso kiitos tonton:ille!

    Löytyy myös alkup. isot 6MP kuvat, jos joku sellaisia haluaa.


    Hienoa olisi, jos joku viitsisi selvittää tuon toimintaperiaatettakin kuviin viitaten..
  • kalevik
    BTCF Member
    • Apr 2009
    • 957
    • Salo

    #2
    Hienot kuvat.

    En kuitenkaan nähnyt yhtään kuvaa "hammastangosta", mikä sen oikea nimi sitten onkin?

    Saisiko siitä vielä kuvia?

    Toimintaperiaate on yksinkertainen, mutta en tiedä osien oikeita nimiä, joten en nyt ihan kehtaa laittaa tänne selostusta
    E61 525i, Suzuki VS1400
    Exät: Jaana, Susanna, Maija

    Comment

    • Muurahainen
      BTCF Member
      • Dec 2006
      • 9194
      • Nurmijärvi

      #3
      Originally posted by kalevik View Post
      Hienot kuvat.

      En kuitenkaan nähnyt yhtään kuvaa "hammastangosta", mikä sen oikea nimi sitten onkin?

      Saisiko siitä vielä kuvia?

      Toimintaperiaate on yksinkertainen, mutta en tiedä osien oikeita nimiä, joten en nyt ihan kehtaa laittaa tänne selostusta
      Mutta E34:ssä ei ole hammastankoa kun siinä on simpukka...

      En siis tiedä mitä tarkoitat tuolla hammastangolla valitettavasti.

      Comment

      • kalevik
        BTCF Member
        • Apr 2009
        • 957
        • Salo

        #4
        Siksipä juuri laitoinkin nimen lainausmerkkeihin. Osa näkyy esimerkiksi kuvissa 6,7 ja 14, joissa osa on paikoillaan.
        E61 525i, Suzuki VS1400
        Exät: Jaana, Susanna, Maija

        Comment

        • Maza
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 4321
          • Kannus/Kokkola

          #5
          Originally posted by kalevik View Post
          Siksipä juuri laitoinkin nimen lainausmerkkeihin. Osa näkyy esimerkiksi kuvissa 6,7 ja 14, joissa osa on paikoillaan.
          Samaa itsekin katselin, että toiminnan kannalta melkeinpä olennaisimmasta osasta ei ollut irtaallaan yhtään kuvaa. Siitä huolimatta mielenkiintoiset kuvat. Aiemmin ollut itsellekin hiukan epäselvä tuon simpukan toimintaperiaate, mutta noista kuvistahan se selvisi.

          Toimintaperiaate noin lyhyesti (korjatkoon joku jos menee pieleen):

          Ohjausakseli pyörittää "kuljetinruuvia", jossa on puolipallon muotoiset urat. Kuljetinruuvin ympärillä on em. "hammastanko" jossa on myös vastaavanlaiset puolipallon muotoiset urat. Hammastangon pyörimisliike on lukittu, joten ohjausakselia pyöritettäessä tanko liikkuu urissa olevien kuulien välityksellä akselin pituussuunnassa eteen ja taakse. Hammastangon hammastusta vasten osuu itse "pääakselin" hammastus, jonka välityksellä liikutellaan sitte itse ohjausvarsia.

          Termit hieman hakusalla, mutta kuvia katselemalla selvinnee mitä tarkoitin.

          Comment

          • HC91
            Bimmer Fanatic
            • Mar 2007
            • 998
            • 29100/310053

            #6
            Originally posted by Muurahainen View Post
            Mutta E34:ssä ei ole hammastankoa kun siinä on simpukka...
            ...tai jos ihan tarkkoja ollaan niin kaikissa E34:ssa ei ole hammastankoa
            92' ///M5 3.8 individual
            09' 320d xDrive
            16' NIU N1 Sport
            19' NIU U+ Sport

            Comment

            • kalevik
              BTCF Member
              • Apr 2009
              • 957
              • Salo

              #7
              Katselin nimiä noilla osille, joten laitetaan nyt lyhyt selostus tehostuksen pääperiaatteesta.

              Kuvassa 28 ovat osat joilla tehostus toteutetaan (poislukien se kuulamutteri, josta kuvaa ei ole).

              Kun rattia käännetään, voima välittyy vääntösauvan kautta matoruuville. Jos ruuvi ei pyöri sillä voimalla jonka vääntösauva vääntymättä välittää, liikutetaan rattiakselin paksun osan päässä olevilla tapeilla jompaa kumpaa venttiiliä.

              Venttiili ohjaa pumpun paineen kuulamutterin päässä olevan männän liikesuunnan vastakkaiselle puolelle, ts. paine työntää kuulamutteria samaan suuntaan kuin se muutenkin liikkuisi (tehostus).

              Ohjaus toimii vaikka tehostimen pumppu ei pyörisi (tai ei nestettä), on vain melkoisen raskas. Jos tehostusta ei jonain hetkenä tarvita, venttiilit ovat asennossa jossa nesteellä on vapaakierto.
              E61 525i, Suzuki VS1400
              Exät: Jaana, Susanna, Maija

              Comment

              • pheno
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2006
                • 1985
                • Tampere

                #8
                Jep, valitettavasti siitä hammastangosta ei ole enempää kuvia. Eikä ole enään koko simpukkaakaan. Otin kuvat joskus keväällä, mutta vasta nyt laitoin nettiin. Se hammastanko pyöri jonkun verran akselinsa ympäri, ei kokonaan ja kuten tässä aiemminkin on todettu se liikuttaa ohjaustankoa, joka liikuttaa sitten raidetankoa.

                Mukava nähdä, että porukkaa kiinnostaa. Itseäni kiinnosti tuo mystisen "kiristysruuvin" toiminta, sen takia purin tuon.

                Niin ja yksi ihmettelyn aihe on esim. kuvassa 15, hammastangon uloimmaiset hampaat on eri muotoiset kun muut, osaako joku sanoa miksi ?

                Löytyy myös isommat alkuperäiset kuvat, toi photobucket näköjään rajaa niitä jonkun verran.

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  #9
                  Originally posted by HC91 View Post
                  ...tai jos ihan tarkkoja ollaan niin kaikissa E34:ssa ei ole hammastankoa
                  Wat? Onko jossain E34:ssa muu ohjaustyyppi kuin simpukka?

                  Comment

                  • JusZsE
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2008
                    • 134
                    • Järvenpää

                    #10
                    Eikös neliveto versiossa ole hammastanko. :think
                    Sähkö on sinistä ja sattuu!

                    Comment

                    • Risto113
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2005
                      • 1204
                      • GrassLake

                      #11
                      Originally posted by pheno View Post
                      Niin ja yksi ihmettelyn aihe on esim. kuvassa 15, hammastangon uloimmaiset hampaat on eri muotoiset kun muut, osaako joku sanoa miksi?

                      Ohjaustuntuma ja välitys on eri keskialueella!

                      Comment

                      • Rocla
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2002
                        • 7692
                        • Kajaani

                        #12
                        Originally posted by JusZsE View Post
                        Eikös neliveto versiossa ole hammastanko. :think
                        Kyl vaanni.
                        Olli.

                        Comment

                        • kalevik
                          BTCF Member
                          • Apr 2009
                          • 957
                          • Salo

                          #13
                          Originally posted by Risto113 View Post
                          Ohjaustuntuma ja välitys on eri keskialueella!

                          Eiköhän tässä ole kuitenkin kysymys siitä että reunimmaisen hampaan ulompi syrjä ei koskaan osallistu voimien välittämiseen, joten se on jätetty pois (kapeampi hammas). Näin sille ei tarvitse varata tilaa kuulamutteriiin ja sen hammastuksesta saadaan lyhyempi. Tuon välityksen muutoksen keskialue/suuremmat kääntökulmat voi hoitaa myös ohjausvarsien geometrialla.
                          E61 525i, Suzuki VS1400
                          Exät: Jaana, Susanna, Maija

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎