Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 ilmaritilän irroitus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • atpanula
    Bimmer Rookie
    • Aug 2010
    • 139
    • Kuopio

    E34 ilmaritilän irroitus

    Lämmönsäätökierukka hakeutuu keskiasentoon joten se on varmaan väännetty paikoiltaan joskus.

    Mites ton ritilän saa irti helposti? Roplasin vähän radioaukon kautta mutta ei löytynyt mitään klipsejä tai ruuveja.

    Toivottavasti kukaan ei ehdottele keskikonsolin irroitusta

    Koitetaas laittaa tohon kuva systeemistä.

    ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
    ex E12 520iA M20B20 sedan 1981
  • zener
    Moderator
    • Oct 2004
    • 14439
    • Oulu

    #2
    Se on joka kulmasta muoviklipseillä kiinni, joita pitäs yhtäaikaa painaa että saa pois. On vähän vittumainen saaha irti, mutta lähtee ku ottaa meisseleitä kaveriksi.

    E65 730dA '04 klick
    F10 520dA '11 klick
    E34 520iA '91 klick

    Instagram


    "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

    Comment

    • atpanula
      Bimmer Rookie
      • Aug 2010
      • 139
      • Kuopio

      #3
      Kiitti infosta!

      Nyt kävi ilmi että lämmönsäätö pelaa jos laitan vähän alemmaksi tuota kierukkaa. Ehkä se sitten toimii parhaiten ala-asennossa eli ilmastoinnin joukkoon ei tule mitään lämmintä joukkoon vaan anturit hoitaa koko homman.

      Kerroin edellisessä viestissä, että kuskille tuli kylmää ilmaa, mutta vänkärille kuumaa. Sain tuolla kierukan asennolla molempien ritilöiden lämmöt samalle tasolle, vai pitäisikö puhua säleiköstä.

      Mietiskelin tuossa jo, minkä takia automaatti-ilmastoinnissa voi olla tuollainen säätö. Ehkä sillä voi vähän tasoittaa eroja tai jotain. Harmi kun käyttöoppaassa ei mainita sanallakaan tästä asiasta. Onko puoliväli juuri se asento kun molemmille tulee samanlämpöistä ilmaa vai ala-asento.

      Pitää testaa lisää, enpä nyt ole töiltä ehtinyt autolla olla juurikaan.

      Kyllä siellä jotain läppien ääntä kuului kun kierukkaa käänsin eri asentoon. Ihmettelen miten se voi toimia jos edes sähköjohtoja ei ole kuin valolle siinä yksikössä. Potentiometristä puhutaan, mutta missä ovat johdot?
      ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
      ex E12 520iA M20B20 sedan 1981

      Comment

      • Jolli
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 2556
        • Virolahti

        #4
        Jos pelkääjälle tulee lämmintä ja kuskille kylmää, on sulla vesiventtiili rikki. Tuon keskimmäisen säätimen tarkoitushan on saada kasvoille viileämpää ilmaa, jotta pysyisi virkeämpänä.
        Jolli Detailing -kulkupelit kiiltäväksi-

        Myös vikakoodien luvut, huollot sekä korjaukset. Kaikki merkit!
        PM tavoittaa, puhelimella ei.

        Comment

        • atpanula
          Bimmer Rookie
          • Aug 2010
          • 139
          • Kuopio

          #5
          Originally posted by Jolli View Post
          Jos pelkääjälle tulee lämmintä ja kuskille kylmää, on sulla vesiventtiili rikki. Tuon keskimmäisen säätimen tarkoitushan on saada kasvoille viileämpää ilmaa, jotta pysyisi virkeämpänä.
          Sattuuko se vesiventtiili olemaan kuvassa ympyröity juttu? Haynes eikä Bentley manuaalit antaneet mitään vihjettä. Ja vilkaisin myös sen korjauskäsikirjan jossa on tuhansia sivuja.

          Jossain netissä luki että pitäisi irroittaa lokasuoja, mutta ihan en siihen usko. Ainakin jää minulta irroittamatta kun ei asia ole niin suuren suuri.

          Mutta tuon venttiilin voin toki irrottaa ja puhdistaa ja tarkistaa toiminnan. Klipsit vaan letkuihin ja vena irti, eikai siinä muuta ole...

          ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
          ex E12 520iA M20B20 sedan 1981

          Comment

          • Rockford
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 8028
            • Pinsiö

            #6
            Juurikin tuo. Nopeasti lähtee irti.
            -Dodge Charger -73
            -Mercedes-Benz GLK
            -VW Transporter

            Comment

            • atpanula
              Bimmer Rookie
              • Aug 2010
              • 139
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Rockford View Post
              Juurikin tuo. Nopeasti lähtee irti.
              Thanks, siitäpä sitten ohjelmaa ensi viikolle kun ei näpit vielä jäädy parkkipaikalla

              Taitaa olla vielä niin, että venttiili on ylempänä kun syylari joten ei hirveästi tule nesteitä pihalle vaikka ei ihan kaikkia letkuja puristelisikaan kiinni. Toikin ottaa oman rahansa jos lähtee jotain puristimia hommaamaan. Ehkä jostain saiturin mekasta saisi eurolla puristimen, mutta jaksaako se tuollaista jäykkää letkua puristaa kiinni asti on eri asia.

              No, voi kai sen neljä euroa sijoittaa tuohon asiaan
              ex E34 520iA M50B20 sedan 1991
              ex E12 520iA M20B20 sedan 1981

              Comment

              • Scitso
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2002
                • 2816
                • Kuusankoski

                #8
                Tarkistappas tuosta mankan aukosta että onko sinullakin mankan takana vasemmalla puolella oleva läppämoottori irti. Itselläni edelinen omistaja oli radion asennuksessa onnistunut sen ruhjomaan rikki ja sen takia kuskin puolelle tuli vain kylmää. Ja tuo keskiritilän säätö vetää takaisin koska siellä on valo huonosti paikallaan, näin ainakin itselläni oli.
                Last edited by Scitso; 26-09-2010, 10:09.
                E34 525i Touring -96 "Iris"
                E39 540ia Touring individual -97 "Lara"
                E39 530da Touring -03 "Lisbeth"
                E46 328ia Sedan -98 "HOI"
                E61 530d Touring -04

                ex. E39 520ia Touring -98
                ex. E28 524td -86 "sponsored by... Oma"
                ex. E30 320i -82/86 "scitso edition"
                ex. E28 520i -82

                Comment

                • smpovers
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2006
                  • 2372
                  • Tammela

                  #9
                  Missä on vika sillon kun tuosta lämpimän/raittiin ilman säätimestä kiertää niin aina tulee vaan yhtä lämmintä ilmaa keskeltä kuin mitä tulee muistakin suulakkeista? Eikö siitä pitäisi tulla kylmääkin ilmaa jos se on kylmälle säädetty vaikka muuten lämpötila olisi säädetty esim 22 asteeseen?
                  Auto on 525i vm -89
                  BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                  BMW 330d touring e46 -05
                  Ford Cortina Mk2 1600 -70
                  ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                  Comment

                  • Haju69
                    Administrator
                    • Nov 2005
                    • 16357
                    • Leppävirta

                    #10
                    Originally posted by smpovers View Post
                    Missä on vika sillon kun tuosta lämpimän/raittiin ilman säätimestä kiertää niin aina tulee vaan yhtä lämmintä ilmaa keskeltä kuin mitä tulee muistakin suulakkeista? Eikö siitä pitäisi tulla kylmääkin ilmaa jos se on kylmälle säädetty vaikka muuten lämpötila olisi säädetty esim 22 asteeseen?
                    Auto on 525i vm -89
                    Jos sulla on lämmönsäätö rulla niin pitäisi saada tulemaan kylmää/raitista ilmaa. Nyt en muista onko E34 myös nuo säätö hommat vaijereilla. Ainakin E36 on, ja itseltä oli säätörullan yksi "ratas" pois paikaltaan niin ei tullut kuin kylmää(joskus siis vaijerit voi olla paskana). Mutta kovin tarkasti en osaa E34:n kohdalla vikaa paikantaa kun aikoinaan ei itsellä E34:n kanssa ollut ongelmia tuon kanssa.

                    Jotenkin sellainen mieleikuva että E34 ois jotenkin sähköinen systeemi tai vastaavaa.. Ja että niitä läppiä jumittelee joskus mitkä säätää tuota. En voi varma olla. Joku tarkentaa tai varmistaa vielä..
                    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                    Comment

                    • zener
                      Moderator
                      • Oct 2004
                      • 14439
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by smpovers View Post
                      Missä on vika sillon kun tuosta lämpimän/raittiin ilman säätimestä kiertää niin aina tulee vaan yhtä lämmintä ilmaa keskeltä kuin mitä tulee muistakin suulakkeista? Eikö siitä pitäisi tulla kylmääkin ilmaa jos se on kylmälle säädetty vaikka muuten lämpötila olisi säädetty esim 22 asteeseen?
                      Auto on 525i vm -89
                      Askelmoottoreiden korvakot hajalla ja moottorit on irti. Helppo tarkistaa ku käytät radion irti.
                      E65 730dA '04 klick
                      F10 520dA '11 klick
                      E34 520iA '91 klick

                      Instagram


                      "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                      Comment

                      • smpovers
                        Bimmer Enthusiast
                        • Sep 2006
                        • 2372
                        • Tammela

                        #12
                        Pitää käyttää radio irti täs jossai välissä. Samalla vois vaihtaa kellon polttimon...
                        BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
                        BMW 330d touring e46 -05
                        Ford Cortina Mk2 1600 -70
                        ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

                        Comment

                        • zener
                          Moderator
                          • Oct 2004
                          • 14439
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by smpovers View Post
                          Pitää käyttää radio irti täs jossai välissä. Samalla vois vaihtaa kellon polttimon...
                          On tosiaan vähän vaikea korjata niitä korvakkoja, jos ei ota kojetaulua irti. Toki jos omaa mini kädet niin saattas onnistua. Itse tosin en nähnyt seiskan kans muuta vaihtoehtoa, joten lähtenee kojetaulu purkuun enskesänä.
                          E65 730dA '04 klick
                          F10 520dA '11 klick
                          E34 520iA '91 klick

                          Instagram


                          "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                          Comment

                          Working...
                          X
                          😀
                          🥰
                          🤢
                          😎
                          😡
                          👍
                          👎