Mun E34 M5 3.8 ei ole nyt käynyt monien muutosten ja kevennyksien jälkeen puntarilla, mutta jo ajat sitten se painoi tankki tyhjänä noin 1410 kg. Nykyään taitaa olla luokkaa 1300-1330 kg. Auto painoi joskus alunperin tankki täynnä (90 litraa = n.65 kg) varapyörineen jne. pesunestesäiliöt täynnä lähemmäs 1750 kg. Kyllä sieltä lähtee painoa pois jos haluaa "hiukan" mukavuudesta tinkiä . Auto OLI tosi hiljainen kun sillä ajoi 200 km/h .
Mulla oli ennen automaattinen ilmastointi, sähkösäätöiset nahkapenkit muisteilla, sähköpeilit, vakionopeudensäädin, ilmapumppu, ilmastoinnin sähköflekti, sähköinen takalasin verho, sähköinen kattoluukku, sähköikkunat, paljon verhoilua, bitumia, painava plenumi, konepelti, alkuperäinen painava putkisto yms.
Nyt on vielä orkkis mittaristo, keskikonsolin etuosa, servotronic sähköisesti säätyvä ohjauspyörä, Eberi. Siihen noi ns. lisävarusteet jääkin.
On se jo jonkun verran keventynyt vaikka homma on vasta aluillaan. Noi polykarbonaattilasit pitää kyllä saada kun se paino on vielä niin korkealla. Muutenhan mun auton katto ei enää paljon paina kun kattoluukku on korvattu hiilikuitulevyllä ja sen tukirakenteella.
Kyllä sen saa sinne 12XX kg lukemaan tankki tyhjänä. Keventäminen on parempi tapa saada suorituskykyä, kun pelkkä tehon ja väännön lisääminen. Ne ei auta mutkissa, jarrutuksissa, jarrujen kestämisessä, voimansiirron kestämisessä jne. Sitten kun sitä tehoa saa lisää, niin se vaikuttaa aina enemmän mitä kevyempi auto on. Turha se on mitään malmikasaa alkaa isoilla tehoilla virittää, ellei tarkoitus ole ajaa vaan suoraan suurilla nopeuksilla. Muuten menee tangentin suuntaan kun tulee mutkaa vastaan....
Janne
Mulla oli ennen automaattinen ilmastointi, sähkösäätöiset nahkapenkit muisteilla, sähköpeilit, vakionopeudensäädin, ilmapumppu, ilmastoinnin sähköflekti, sähköinen takalasin verho, sähköinen kattoluukku, sähköikkunat, paljon verhoilua, bitumia, painava plenumi, konepelti, alkuperäinen painava putkisto yms.
Nyt on vielä orkkis mittaristo, keskikonsolin etuosa, servotronic sähköisesti säätyvä ohjauspyörä, Eberi. Siihen noi ns. lisävarusteet jääkin.
On se jo jonkun verran keventynyt vaikka homma on vasta aluillaan. Noi polykarbonaattilasit pitää kyllä saada kun se paino on vielä niin korkealla. Muutenhan mun auton katto ei enää paljon paina kun kattoluukku on korvattu hiilikuitulevyllä ja sen tukirakenteella.
Kyllä sen saa sinne 12XX kg lukemaan tankki tyhjänä. Keventäminen on parempi tapa saada suorituskykyä, kun pelkkä tehon ja väännön lisääminen. Ne ei auta mutkissa, jarrutuksissa, jarrujen kestämisessä, voimansiirron kestämisessä jne. Sitten kun sitä tehoa saa lisää, niin se vaikuttaa aina enemmän mitä kevyempi auto on. Turha se on mitään malmikasaa alkaa isoilla tehoilla virittää, ellei tarkoitus ole ajaa vaan suoraan suurilla nopeuksilla. Muuten menee tangentin suuntaan kun tulee mutkaa vastaan....
Janne
Comment