Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 sähkökäyttöiset ikkunat manuaalisiksi?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • MM-5
    Bimmer Rookie
    • Mar 2006
    • 153
    • Askola

    #16
    Mun E34 M5 3.8 ei ole nyt käynyt monien muutosten ja kevennyksien jälkeen puntarilla, mutta jo ajat sitten se painoi tankki tyhjänä noin 1410 kg. Nykyään taitaa olla luokkaa 1300-1330 kg. Auto painoi joskus alunperin tankki täynnä (90 litraa = n.65 kg) varapyörineen jne. pesunestesäiliöt täynnä lähemmäs 1750 kg. Kyllä sieltä lähtee painoa pois jos haluaa "hiukan" mukavuudesta tinkiä . Auto OLI tosi hiljainen kun sillä ajoi 200 km/h .

    Mulla oli ennen automaattinen ilmastointi, sähkösäätöiset nahkapenkit muisteilla, sähköpeilit, vakionopeudensäädin, ilmapumppu, ilmastoinnin sähköflekti, sähköinen takalasin verho, sähköinen kattoluukku, sähköikkunat, paljon verhoilua, bitumia, painava plenumi, konepelti, alkuperäinen painava putkisto yms.

    Nyt on vielä orkkis mittaristo, keskikonsolin etuosa, servotronic sähköisesti säätyvä ohjauspyörä, Eberi. Siihen noi ns. lisävarusteet jääkin.

    On se jo jonkun verran keventynyt vaikka homma on vasta aluillaan. Noi polykarbonaattilasit pitää kyllä saada kun se paino on vielä niin korkealla. Muutenhan mun auton katto ei enää paljon paina kun kattoluukku on korvattu hiilikuitulevyllä ja sen tukirakenteella.

    Kyllä sen saa sinne 12XX kg lukemaan tankki tyhjänä. Keventäminen on parempi tapa saada suorituskykyä, kun pelkkä tehon ja väännön lisääminen. Ne ei auta mutkissa, jarrutuksissa, jarrujen kestämisessä, voimansiirron kestämisessä jne. Sitten kun sitä tehoa saa lisää, niin se vaikuttaa aina enemmän mitä kevyempi auto on. Turha se on mitään malmikasaa alkaa isoilla tehoilla virittää, ellei tarkoitus ole ajaa vaan suoraan suurilla nopeuksilla. Muuten menee tangentin suuntaan kun tulee mutkaa vastaan....

    Janne
    Last edited by MM-5; 30-09-2010, 13:02.
    Pojat me ollaan hävitty tää peli...

    Comment

    • HC91
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 998
      • 29100/310053

      #17
      niin... olikos se E34:n raakakori nyt huimat 20kg raskaampi kuin E28:n. M5:lla sitten painoeroa about 200kg, eli jostain se laardi erikseen tulee ja sitä myöten myös poistettavissa.

      1200kg lienee aikalailla hard limit, mihin auton katulaillisena saa edes kevennettyä :think

      vaan kyllähän esim. 350hp/1300kg E34 alkaisi olemaan ihan räyhäkkä ratapeli
      92' ///M5 3.8 individual
      09' 320d xDrive
      16' NIU N1 Sport
      19' NIU U+ Sport

      Comment

      • MM-5
        Bimmer Rookie
        • Mar 2006
        • 153
        • Askola

        #18
        Ja E36 M3 coupe raakakori on painavampi (327 kg tai 329 kg) kuin kattoluukullinen E34 M5 raakakori (276,8 kg). E34 M5 raakakori ilman kattoluukkua 291,0 kg. Sitten taas E36 M3 sedan raakakori painaa enää 210-218 kg. E28 M5 raakakori painaa 256,0 kg, eli painoeroa on vaan 20,8 kg kattoluukulliseen E34 raakakoriin.

        Aina sanotaan että E34 M5 on painava auto, mutta se johtuu niistä varusteista. Ja kyllähän ne neljä oveakin painaa.

        Lasit kannattaa tehdä polykarbonaatista eikä pleksistä, niin kestää paremmin.

        Kun olis joku 400 heppaa ja 1250 kg, niin kyllä sillä jo jotenkin ehtis .

        Janne
        Last edited by MM-5; 30-09-2010, 12:34.
        Pojat me ollaan hävitty tää peli...

        Comment

        • Leba
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2003
          • 2101
          • Espoo

          #19
          Ei sulla sattuis olemaan kuvia tästä projektista? Itekki haaveillu tällaisesta keventämisprojektista, muttei oo tohtinu tätä yksilöä alkaa purkamaan.
          Lolvo - Exiä: 330xd M-Sport II, e39 M5 '00, e34 M5 3.6, E39 528i, E34 M5 3.8, E36 328i

          Comment

          • MM-5
            Bimmer Rookie
            • Mar 2006
            • 153
            • Askola

            #20
            Ei ole kuvia ja en haluaisi alkaa nettiin kaikkia muutoksia kuvaamaankaan. Olisi eri asia jos oltaisiin tekemässä jotain American Car Show:n helmeä ihasteltavaksi koko maailmalle. En omista edes digikameraa. Vaimolla on meidän talouden ainoa kamera.

            Eilen lähti vielä se kuskinoven mekanismi irti. Kävin eilen kysymässä polykarbonaattilevyn hintaa Etrasta ja se maksaa noin 60 euroa per neliömetri. Sitä saa monen sävyisenä ja painaa yli puolet vähemmän kun lasi.
            Pojat me ollaan hävitty tää peli...

            Comment

            • SamHell
              Newbiemmer
              • Dec 2008
              • 5
              • Salo

              #21
              Originally posted by MM-5 View Post
              Kävin eilen kysymässä polykarbonaattilevyn hintaa Etrasta ja se maksaa noin 60 euroa per neliömetri. Sitä saa monen sävyisenä ja painaa yli puolet vähemmän kun lasi.
              Pintakarkaistua ei vissiin saa kuin kirkkaana?
              Vaihdoin keväällä pakuun taka- ja liukuoven lasit savunharmaaseen "colorado" levyyn, joka on uv-kestävä jne ulkokäyttöön sopivilla ominaisuuksilla oleva. Levyn leikkaaminen oikeaan kokoon oli helppoa ja laitoin suorana paikalleen, mutta muotojakin oli myyjän mukaan mahdollisuus hakea levyä lämmittämällä oikeanmuotoisen mallin päällä.

              4mm paksu 2x1m levy maksoi 130e liikkeeseen tilattuna.
              9mm paksu olisi mainospuheen mukaan pysäyttänyt käsiaseen luodin ja sitä oli levyä ostaessani tarjouksessa 480e samankokoinen ruutu, mutta autonlasiksi hieman turhan järeä.

              Katsurilta ikkunaruudut sai kehuja, mutta pieneksi ongelmaksi voi laskea sen, että kun joku kokee velvollisuudekseen kirjoittaa paskaiseen ruutuun sormellaan "wish my wife was as dirty" tms, se kirjoitus naarmuttuu levyyn aika pysyvästi. Nyt ehkä harkitsisin pintakarkaistua uudemman kerran. :think

              Comment

              • MM-5
                Bimmer Rookie
                • Mar 2006
                • 153
                • Askola

                #22
                Tässä linkissä Foiltekin hintaluettelo .pdf muodossa:



                Sivuilla 4 ja 5 on nämä kiinnostavimmat polykarbonaattilevyt. Tuon mukaan sitä UV-suojattua Coloradoa saa opaalin, savun ja pronssin sävyisenä. Maksaa 76 euroa per neliömetri 4 mm paksuisena.

                Tarkoitit SamHell varmaan tuota Saphir-versiota, mitä saa vaan kirkkaana ja 4 mm paksuinen versio maksaa n. 176 euroa per neliömetri. Se olisi hyvää kulutuskestävyydeltään, mutta alkaa tulla kyllä sitten hintaakin kun kaikki tehtäisiin tuosta.

                Onko se polykarbonaatti kuinka paljon kevyempää vs. lasi? Kuulemma ovat joihinkin kilpureihin muotoilleet jopa saunassa näitä. Eli ikkunalasin päälle laittamalla ja taipuu lämmön vaikutuksesta, minkä jälkeen viileää vettä päälle niin muoto pysyy. Tiedä sitten, miten menee käytännössä :think.
                Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                Comment

                • SamHell
                  Newbiemmer
                  • Dec 2008
                  • 5
                  • Salo

                  #23
                  Joo, saphir kuulostaa tutulta. Näköjään hintakin olis tosiaan tuplaantunu, tällä kertaa tärkeintä oli kuitenkin tavaratilan sisällön suojaaminen katseilta.. Ei toi savunvärinen mitenkään tumma ole, mutta sisälle ei näe yhtä hyvin kuin ennen, eikä varkaat ehkä kiinnostu niin helpolla.
                  Iskuja toi levy kestää loistavasti, mutta pintanaarmuja tosiaan tulee kohtuu helpolla. Jos ruudut aina ajoissa pesisi hiekkapaskasta niin kai ne kauemmin pysyis hyvinä.

                  En ole vaa'lla punninnut, mutta jos mielikuvaharjoittelua kokeilee, niin pakun 3mm paksu takalasi koossa 130x60cm painoi suurinpiirtein saman mitä täysi 2x1m 4mm levy muovia.

                  Kokeilin hukkapaloilla muovailua ja kuumailmapuhaltimella sai helpolla 90 asteen muotojakin, mutta sekunnin kauemmin kun lämmitti samaa kohtaa niin pintaan ilmestyi kuplia ja läpinäkyvässä tavarassa se tietty on aina huono. Mutta aika samanlaista kuin sählymailan lavan vääntely..
                  Muoto pysyi kun muovi viileni, ilman veteen kastamista, eli ei tunnu palautuvan alkuperäiseen muotoon.

                  Comment

                  • MM-5
                    Bimmer Rookie
                    • Mar 2006
                    • 153
                    • Askola

                    #24
                    Auto punnittu reilu viikko sitten ja tulos 1305 kg. Bensaa tankissa noin 10 kg verran, eli menee alle 1300 kilon tyhjällä tankilla.

                    Tänä vuonna ei ollut ajossa kun pari päivää siirtokilvillä ja ei ehtinyt ihmeemmin rakentelemaan ja keventelemään sitä.

                    Ikkunat edelleen lasia, kun tuli talvi kesken inspiraation ja katotaan uudelleen ensi keväänä. Naarmuuntumattomasta polykarbonaatista ikkunat vielä (-15 tai jopa -20 kg) reilusti EDC alustaa yms. hydrauliikka ja tasonsäätöhärveleitä kevyempi BC Racing alustasarja kiinni (noin -20 kg), muutama osien poisto kokonaan (- 5 kg) ja lasikuituiset etulokarit ja takaluukunkansi ilman saranoita lukkosokilla kiinnitettynä (- noin 18 kg) vielä niin aletaan saada tällainen E34 M5 3.8 suhteellisen kevyeksi...

                    Autossa on muuten kiinni vielä PAINAVA vakio 90 litrainen tankki ja koko kojetaulun yläosa sekä Eberi moottorin esilämmitykseen. Kyllä sen saa siis ilman bensaa ja kuskia 1200 kiloon ja jopa alle jos haluaa...

                    Janne
                    Pojat me ollaan hävitty tää peli...

                    Comment

                    • peeämwee
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2006
                      • 1822
                      • I sink hell

                      #25
                      Moi, mites on homma edistynyt? Mielenkiintoinen topicci, laita updatea!
                      Käyttis 2022 330e xDrive M sport
                      Projekti 1987 735i manual It’s a hybrid. It burns gas and oil
                      A redline a day keeps the mechanic away / 2020 KTM EXC 250 tpi 6days = 2t 4eva
                      http://velkakello.fi/

                      Ystävä myy e23,e24,e30,e34,e36 jne. esitteitä/kirjallisuutta
                      https://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=405486

                      Comment

                      Working...
                      X
                      😀
                      🥰
                      🤢
                      😎
                      😡
                      👍
                      👎