Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 automaattilaatikon vaihteet hukassa.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bmwe34atm
    Newbiemmer
    • Sep 2010
    • 12
    • Finland

    e34 automaattilaatikon vaihteet hukassa.

    Elikkä vika ilmeni kun löin ite ylämäessä 2 vaihteen päälle ja annoin vähän rajummin kaasua. Ihmettelin kun kierrokset nousee, mutta jotenkin tuntu laiskalta. Menin kaupan pihalle ja alkoi haista palanut, siinä hetken oottelin ja laitoin D:n päälle ja painoin kaasua niin ei mitään - kierrokset nousi ja auto liikkui eteenpäin sen mitä se ryömimällä menee. Kaikki (1,2,3 ja D teki samoin), paitsi R toimi!?? Pakittelemaan pystyi aivan normaalisti, sekä parkki ja vapaa toimivat.

    Kellään mitään tietoa mistä vikaa etsimään, vai loota järveen ja uusi tilalle?
    Auto on Bmw 535 vm-90
  • Haukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2005
    • 1366
    • Valkeala

    #2
    voi olla kytkinpakat entiset

    Entiset: e38 740iA / e39 528iA / e30 325i cab usa / e30 316 m30 lelu / e30 320i M-tech / e28 520i / e23 732iA / e32 730iA / e30 318i / e34 525i / e30 316i

    Comment

    • jaati
      Newbiemmer
      • Aug 2009
      • 7
      • Espoo

      #3
      e39 automaattilaatikon oireet ja korjaus

      Auto: e39, 2001, 525dAT, 565 Nm, 307 tkm, GM:n automaattilaatikko

      Oireet:
      - kiihdytyksen jälkeen jätti toisinaan pienemmän vaihteen liian pitkäksi aikaa päälle
      - moottori otti kierroksia, mutta osa väännöstä puuttui
      - sitten kun pihalle tippui kymmenkunta pisaraa öljyä (ei ole koskaan vuotanut mitään) päätin etsiä apua. Öljy ei lopulta tullut laatikosta vaan vuotavasta imusarjan tiivisteestä.

      Mitä tehtiin:
      - lavetilla korjaamolle (ei saa hinata, jos epäillään vaihdelaatikkovikaa)
      - laatikko palasiksi ja katsottiin mitä löytyy
      - kävin katsomassa työn etenemistä, mielenkiintoista, suosittelen tekniikasta kiinnostuneille

      Mitä löytyi:
      - solenoidiventtiilit olivat kuluneet väljiksi, tämä oli pääasiallinen syy käyntihäiriöihin, myös vajaatehoon (jonkinlainen itsesuojelumekanismi)
      - pykälää isommat venttiilit ja rungon koneistus vastaavasti (venttiili on noin pikkurillin kokoinen ja laatikon runko näyttää öljykanavineen tippaleivältä)
      - uudet solenoidit
      - turbiini avattiin ja kulunut kytkin vaihdettiin (jos olisi kulunut loppuun, laatikko olisi ollut täynnä metallilastuja ja tuho olisi ollut suuri), kooltaan kytkin on samaa luokkaa, kuin tavallinen manuaalin kytkin
      - vaihteiden kuluneet kitkalevyt vaihdettiin
      - laakerit kunnossa
      - laatikko takaisin kasaan
      - uusi öljy + friction modifier
      - kun oli sitä selittämätöntä öljyvuotoa, niin vaihdatin samalla kampiakselin stefan, 50 EUR (siihen kun pääsee käsiksi vain laatikon irrottamalla)

      Mitä maksoi:
      - 2800 EUR
      - näinkin vähän, koska mitään ei ollut hajonnut ja vaihdettavia osia oli kohtuullinen määrä
      - selvitin myös mitä vaihtolaatikko maksaa: Ruotsista rahteineen hintaan 3600 EUR ja siihen parin päivän työt päälle

      Missä:
      - Automaatti-Mike, Juvanmalmi, Espoo
      - Olen tyytyväinen asiakas

      - Tällä sivulla on hyvä lista oireista, moni sopi minunkin tapaukseen

      Öljynvaihto:
      - Kirjoitan vielä tästäkin, kun en itsekään aiemmin tiennyt, vaikka on jo neljäs automaatti menossa
      - Huolto-ohjelman mukaan öljyä ei koskaan vaihdeta (tosin Saksassa autolla ajetaan 150 tkm ja sitten se paalataan tai myydään Venäjälle tai Suomeen)
      - Automaatti-Mike suosittaa öljyn vaihtoa 20 tkm tai vuoden välein, ihan niinkuin moottorissakin
      - kerralla ulos tulee 3-4 litraa ja se korvataan uudella öljyllä
      - näin osa epäpuhtauksista tulee ulos
      - tässä laatikossa taisi olla myös vaihdettava suodatin, kaikissa ei ole vaihdettavaa suodatinta

      Kertokaa, oliko tästä apua.

      Comment

      • JCE
        Newbiemmer
        • Sep 2010
        • 7
        • Uusimaa

        #4
        Eri vaihteisto kyseessä ja eri vika.

        Comment

        • vitonen
          Bimmer Rookie
          • Sep 2003
          • 139

          #5
          Laatikosta on mennyt erittäin todennäköisesti A-pakka sileäksi, joka on tyypillinen vika tuolle laatikolle.
          Jos autolla on ajettu kohtuullisesti (alle 250 000 km) ja laatikko on toiminut tähän asti hyvin, riittää pelkkä A-pakan uusinta, joka on kohtuullisen yksinkertainen ja nopea tehdä. Homma vaatii tietysti laatikon irrottamisen ja toimittamisen automaattikorjaamolle tai voihan sen korjata itsekin.
          Jos korjaat itse niin kysäse korjausmanuaalia privalla. Haukkikseltakin manuska saattaa vielä löytyä.

          Comment

          Working...
          X
          😀
          🥰
          🤢
          😎
          😡
          👍
          👎