E34 ravistaa rattia jarrutuksissa, missä vika?

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • beemerfever
    Newbiemmer
    • Oct 2010
    • 3
    • Earth

    #1

    E34 ravistaa rattia jarrutuksissa, missä vika?

    E34 ravistaa rattia ja keulaa jarrutuksissa, missä vika?

    ilmenee satunnaisesti ja vain kevyissä jarrutuksissa
    heti jos painaa kunnolla jarrua ei ravista

    ärsyttää, ei muuten haittaa menoa

    ???

    jarrulevyt hyvät

    tukivarret eteen (kaikki 4) vaihdettu, yksi tai kaksi kerrallaan muun huollon yhteydessä (olivat puslat kuluneet), ei halvimmilla vaan saksalaisilla osilla
    ei ole auttanut ravistukseen, muu ajettavuus parantunut

    simpukan kääntövarren kiinnitys tiukattu
    ei auttanut tähän, mutta suuntavakavuus parani ja väljä katosi ohjauksesta

    koiranluut eteen vaihdettu
    kolina kuopissa hävisi

    BMW:n merkkihuollon entinen asentaja (aikanaan uusia E34:sia huoltanut, nykyään eri firmassa) tutkinut ja vaihtanut em. osat , hänen mukaan ne pitäisi olla kunnossa

    katsastus hyväksytty kahtena vuonna ensimmäisellä

    vinkkejä kysyisin

    mistä tuo ravistus johtuu?

    voiko johtua ylälaakerien kumeista?
  • Peltsii
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2007
    • 7060
    • Turenki

    #2
    Reaktiotangon kumipuslat paskana, ne juuri jotka olet vaihtanut
    DUCATI 1098 RACING EVO

    Comment

    • Jan sape
      Newbiemmer
      • Dec 2005
      • 7

      #3
      e34 ravistus jarruttaessa

      Veikkaisin kumminkin etujarrulevyjä, voivat aiheuttaa ravistusta kulumisen/vääntymisen johdosta, vaikka päällepäin kohtuuhyviltä näyttäisivätkin. Ainakin omassa e34:ssä täristys loppui täysin, kun etulevyt vaihtuivat..

      Comment

      • FroZ
        Bimmer Fanatic
        • Feb 2003
        • 298
        • jkl

        #4
        Mä laittaisin eurot likoon myös kierojen etujarrulevyjen puolesta. Voortissa ainakin oireili juuri noin... kevyesti kun painoi niin täryytti niin pirusti, mutta kunnolla jarrutettaessa ei.

        Comment

        • Teppis83
          Bimmer Rookie
          • Jul 2010
          • 50
          • Lahti

          #5
          Itellä myös oli etujarrulevyt hyväkuntosen oloiset, mut ravisti niin perkeleesti. Mätänetistä uudet ni alko toimii. Jarrupalat tuli samaa syssyy vaihettua, mut niit ei voi kyllä suositella ku vinkuu pikkuse ärsyttävästi..

          Comment

          • peto2
            BTCF Member
            • Jan 2007
            • 8284
            • Järvikylä (Nakkila)

            #6
            Originally posted by Jan sape View Post
            Veikkaisin kumminkin etujarrulevyjä, voivat aiheuttaa ravistusta kulumisen/vääntymisen johdosta, vaikka päällepäin kohtuuhyviltä näyttäisivätkin. Ainakin omassa e34:ssä täristys loppui täysin, kun etulevyt vaihtuivat..
            huoh.. jos puslat on ehjät, jarrutärinä ei tule läpi vaikka olisi "puoli senttiä" heittoa levyissä
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • LoudPipe
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 1434

              #7
              Jarrumännät jumissa. Herkistele ne, niin loppuu vapinat.

              Comment

              • beemerfever
                Newbiemmer
                • Oct 2010
                • 3
                • Earth

                #8
                etummaiset "pienemmät" tukivarret on vanhemmat, mutta vaihdettu
                molemmat takimmaiset "isommilla puslilla olevat" on vaihdettu kesällä
                toinen kokonaan eli pallokin (oli kulumaa), molempiin pusla

                renkaat kuluvat tasaisesti ja auto kulkee suoraan, yli 100km/h jo viivasuoraan, sen alle pientä hakemista (pienempää kuin Mersussa vakiona)

                tuo ravistus tuntuu ilmenevän suht samalla ravistustaajuudella, ehkä jotain 1,5-2 kertaa sekunnissa
                se alkaa pienempänä/harvempana ja sitten löytää tuon taajuuden, jolla tuntuu kovana
                pieni jarruvoiman lisäys lopettaa sen
                tuosta on tullut puslat ja jopa ne yläpuslat mieleen, kuin joku (kuminen?) resonanssi

                ravistusvikaa on silti ollut koko auton meillä olo ajan pari vuotta ja 35000km
                ei haittaa paljoa, sitä oppii pian painamaan vähän enemmän jarrua

                ravistaa vain kevyessä jarrutuksessa
                normaalissa jarrutuksessa ei ravista
                kovassa jarrutuksessa ei ravista

                jarrutesterissä ei näy vippaamista
                jarrut ottaa testerin mukaan tasan ja "pitoa" on hyvin melkein mittari tappiin
                mittakellolla jarrulevyjä ei ole tarkistettu
                levyt on niin hyvän näköiset, että niitä ei huvikseen vaihtaisi
                levyjä ei ole vaihdettu testaamismielessä

                -jos ravistus johtuu tukivarsista, kummat em. tukivarsista ovat todennäköisemmin vian syy (meneekö niiden puslat noin nopeasti)?

                autossa on normaalikokoiset renkaat ja ajo on ollut normaaliajoa, ei kaahausta (toki bmw:llä kaarrenopeudet on usein suurempia kuin muilla)
                Last edited by beemerfever; 11-10-2010, 20:02.

                Comment

                • LoudPipe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 1434

                  #9
                  Jarruista johtuu, usko nyt vaan. Satunnaisesti mäntä kanittaa hieman, sen takia ravistaa pienellä paineella, mutta isolla paineella se lähtee taas liikkumaan ja vapina loppuu. Ei maksa muuta kuin aikaa, uudet tiivarit ja vähän jarrunestettä, jos repäset satulat auki, ja kun saat ne taas nippuun huomaat että vika on poistunut.

                  Lämpökin saattaa päästää männät liikkeelle. Kerran kun en jaksanut alkaa sotkemaan käsiä, vedin muutamia napakoita jarrutuksia, ja vika poistui. Tuossa kyseisessä autossa vika ei ollut kovin paha, mutta ajelin sillä vielä hyvän aikaa ennen jarruhuoltoa, ja oireet pysyivät täysin poissa. Eli jos vielä epäilet, vedä muutamia reippaita jarrutuksia vaikka satasesta, silleen että jarrut lämpenee ihan kunnolla. Ehkä huomaat muutoksen.

                  Comment

                  • Purtsi123
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2008
                    • 1011
                    • Kuopio

                    #10
                    Originally posted by peto2 View Post
                    huoh.. jos puslat on ehjät, jarrutärinä ei tule läpi vaikka olisi "puoli senttiä" heittoa levyissä
                    Ja tulee muuten varmasti. Ellei nyt meikäläisen puslat levinny ensimmäisen 5km sisällä.
                    E61 525xda -08

                    Comment

                    • Nuuskis
                      BTCF Member
                      • Sep 2007
                      • 99
                      • Kuortane

                      #11
                      Omassa e39:ssä jarrutärinät johtui takajarruista, vaikka olin kokoajan ihan varma että tärinä tulee jostain edestä.. Vilkaisepa kuitenkin niitä takajarrujakin..
                      Last edited by Nuuskis; 12-10-2010, 10:44.
                      E39 525i -01

                      Comment

                      • ockelbo4500
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 926
                        • Sotkamo--Oulu

                        #12
                        Jos reaktiotangot ei olisi noin uudet niin ensisijaisesti epäilisin tärinöiden johtuvan niiden puslista. Onhan nuo puslat muuten ns. laatumerkit. Omalla kokemuksella Esim. Motonetin Mapco-merkkisillä alustan osilla ei tee mitään ja voisivat hyvinkin olla jo rikki jos kesällä vaihdettu.

                        Mutta tosiaan itsellä jarrutärinä johtui apumiehen puolen kierosta etujarrulevystä. Levy oli silminnähden mutkalla, mutta ainoa oire oli tuo kevyesti jarrutettaessa tuleva täryytys. Hyvin meni katsastuksesta läpi jne. Vaihdoin nurkissa pyörineen purkuosan tilalle ja tärinät hävisi
                        Jos kaikki puslat on kunnossa niin levyissä saa hieman olla heittoa ja ei tunnu missään. Kieron levyn huomaa yleensä jo sillä, että nostaa pyörän ilmaan ja käsin pyörittelee.Suoralla levyllä levyjarru laahaa tasaisesti koko ajan, mutta kierolla levyllä on välillä "tyhjä" alue ja sitten osalla kierrosta tuntuu laahaavan liikaakiin.
                        BMW E84 X1 18dXdrive -14

                        Ex BMW E83 X3 2.0d - 04
                        Ex, Suzuki SX4 S-Cross -13
                        Ex, E46 320 d Touring -01
                        Ex , E34 TDS Touring -95 AVK special

                        Comment

                        • beemerfever
                          Newbiemmer
                          • Oct 2010
                          • 3
                          • Earth

                          #13
                          Kiitos vastauksista!

                          Eli todennäköisempää etsiä jarruista vikaa.

                          On se edessä, koska ravistus tuntuu enemmän ratissa kuin muussa autossa.
                          Sitten jos ravistus löytää "ominaistaajuutensa" ravistaa koko keulaa.
                          Ja pieni jarruvoiman lisäys vie ravistuksen pois.

                          Alustan osat on Kaha:n maahantuomia, eikä edes heidän halvimpia = pitäisi olla laatukamaa tarvikeosien parissa.

                          "Italialaiset" tarvikeosat ei kestä missään isommassa (yli 1000kg autossa) ja pikkuautoissakin "vain vuoden".

                          Tuo satunnaisesti jumittava jarrumäntä voisi olla.

                          Tutkitaan...
                          Last edited by beemerfever; 12-10-2010, 11:24.

                          Comment

                          • Viitanto
                            Bimmer Rookie
                            • Jun 2012
                            • 37
                            • Raahe

                            #14
                            ravistuksia

                            Itellähän on ihan sama vaiva e34 525 bemmis...

                            Hiemanki kovemmasta vauhdista alkaa vauhtia tiputtamaan nii auto tärisee aivan luvattoman paljon..

                            Muutamalta ammattimieheltä asiasta kyselin ja 98% sanoi että sulla on etujarrulevyt mutkalla.. -.- Ilmeisesti entisen omistajan jäljiltä jossain vaiheessa levyt saaneet liikaa lämpöä tms?

                            Autohan ei itellä oo ollut kun 2kk ja tärinä tuli vakio varusteena kaupan päälle.


                            Olisko muuten minkälaista vinkkiä että minkälaiset levyt sinne kannattas heittää/jotka kestäis paremmin?
                            Driving with: e34 525i 1990
                            Exät: e34 525iA 1991, e36 325i coupe 1991

                            Comment

                            • Ziggis
                              Bimmer Fanatic
                              • Jun 2008
                              • 454
                              • Melbourne (Mellilä)

                              #15
                              Originally posted by Viitanto View Post
                              Itellähän on ihan sama vaiva e34 525 bemmis...

                              Hiemanki kovemmasta vauhdista alkaa vauhtia tiputtamaan nii auto tärisee aivan luvattoman paljon..

                              Muutamalta ammattimieheltä asiasta kyselin ja 98% sanoi että sulla on etujarrulevyt mutkalla.. -.- Ilmeisesti entisen omistajan jäljiltä jossain vaiheessa levyt saaneet liikaa lämpöä tms?

                              Autohan ei itellä oo ollut kun 2kk ja tärinä tuli vakio varusteena kaupan päälle.


                              Olisko muuten minkälaista vinkkiä että minkälaiset levyt sinne kannattas heittää/jotka kestäis paremmin?
                              Mulla ainakin ihan hyviä kokemuksia zimmerman-sporteist.... alle 150e kpl...
                              tarttis tehä tohon nykyiseen kans jarrut uusiks,samaa vikaa et ravistaa kevyessä jarrutukses pikkaisen,mut saattaa johtuu myös siitä että palat alkaa olee aika loppu,nii sylinteri on melkei kokonaa ulkona...
                              Ex. e39 540i -97
                              Ex. 3.6 M5 -90 supercharger
                              Ex. e36 325iA -92
                              Ex. e34 540iA -94
                              Ex. e30 325 2.7 eta -86
                              Ex. e34 540iA -93 touring
                              Ex. e32 730i -89

                              Tällä mennään

                              Comment

                              Working...
                              X