Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 simpukan kiristys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Pemaristi
    Newbiemmer
    • Jan 2005
    • 12
    • Joensuu

    e34 simpukan kiristys

    Ongelmana siis välys ohjauksessa. Tarkistin aluksi ettei välyksiä ole raidetangonpäissä eikä rattiputken mutterissa. Seuraavaksi nostin auton etupään ilmaan ja kokeilin pyöritellä rattia. Rattia pyöritellessä huomasin että kun rattia punoo oikealle niin ohjaus alkaa jäykistyä kokoajan. Vasemmalle päin punoessa ohjaus taas herkistyy ja välystä alkaa ilmestyä. Välystä ilmenee siis ohjauksen keskikohdan ja vasemman laidan välisellä alueella.
    Oikeassa laidassa ohjaus palautuu itsestään takaisin päin mutta vasemmassa laidassa ratti pysyy paikallaan.
    Kokeilin kiristää simpukkaa hieman ja ohjaus kiristyi mutta kuitenkin ohjauksen oikea laita on jäykkä ja vasen väljä.

    Onkohan joku auton entinen omistaja siis mahdollisesti kiristellyt tai säätänyt simpukkaa jotenkin "sivuun" tai muuten vinoon koska ohjaus on tuollainen?

    Osaisiko joku neuvoa miten ohjauksen voisi mahdollisesti säätää ennalleen?

    Autona siis e34 525i -91
  • mmrinne
    Newbiemmer
    • Mar 2007
    • 15

    #2
    Simpukan ulostuloakselin päässä on osa numero 10 (http://www.realoem.com/bmw/showparts...34&hg=32&fg=25), joka pitää olla olla suorassa linjassa simpukassa olevan merkkiviivan kanssa silloin kun renkaat on suorassa (auto kulkee suoraan).
    Jos näin ei ole, niin raidetankoja pitää säätää niin että osa 10 ja viiva ovat linjakkain.
    Jos ratti on sen jälkeen vinossa, niin se korjataan siirtämällä eri spooreihin.

    Toivottavasti ei ole liian epäselvästi selostettu!

    Comment

    • Pemaristi
      Newbiemmer
      • Jan 2005
      • 12
      • Joensuu

      #3
      Edellinen omistaja on jossain vaiheessa vaihtanut simpukan ja jotain muitakin ohjauksen osia niin onkohan mahdollista asentaa osa nro 10 (en tiedä oikeaa nimeä) väärään asentoon simpukan ulostuloakseliin nähden eli voisiko osan 10 löysyttää ja pyöräyttää simpukan akselia oikeaan asentoon?

      Ja suuret kiitokset vastauksesta, kokeilen säätää ohjausta viikonloppuna ohjeiden mukaan kun pääsen tallille jossa auto lepää.

      Jos jollain on vielä tarkennettavaa tähän asiaan niin kiitoksia jo etukäteen, kaikki tieto on tervetullutta.

      Comment

      • mmrinne
        Newbiemmer
        • Mar 2007
        • 15

        #4
        Varmaankin kannattaisi irrottaa tuo 10 osa uudestaan ja koittaa löytää simpukan keskikohta pyörittämällä rattia laidasta laitaan ja sitten vasta kiinnittää osa paikoilleen.
        Simpukan pitää olla keskiasennossa silloin kun auto kulkee suoraan.

        Comment

        Working...
        X
        😀
        🥰
        🤢
        😎
        😡
        👍
        👎