Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 jääradalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Nafta_lefa
    Bimmer Rookie
    • Jan 2009
    • 33
    • Tornio

    e34 jääradalle

    Tulipa hankittua jäärata autoksi tuollainen 520 e34 vin dekoderin mukaan 91 vuotinen.

    Pitäis alkajaisiksi tehdä ainakin sen verran huoltoa että vaihtelis öljyt koneeseen, laatikkoon ja perään.

    Vaihteistoon löytyykin näyttikin löytyvän hyllyn perältä suosituksen mukaista mobilin atf 220:stä.

    Perään näyttäis olevan suositus mobilin gearlube vs 600 kun tuo ilmeisestikkin on lukoton. Tuo taitaa vain olla aika tyyristä öljyä? Täyttääköhän mikään esim teboilin öljyistä tarvittavia luokituksia? :think

    Mitähän halpaa ja hyvää moottoriin kannattaisi kaadella? Mittarissa 260tkm mutta todellisen kilometri määrän vain luoja tietää.

    Lisälämpömittari nesteelle oli tarkoitus myös asentaa. Jonkin letkun väliin meinasin sen tunkea niin ei tarvi mitään sovite kappaleita hankkia. Missähän letkussa tuo parhaiten kielisi moottorin todellisesta lämmöstä?
  • Muurahainen
    BTCF Member
    • Dec 2006
    • 9194
    • Nurmijärvi

    #2
    Originally posted by Nafta_lefa View Post

    Lisälämpömittari nesteelle oli tarkoitus myös asentaa. Jonkin letkun väliin meinasin sen tunkea niin ei tarvi mitään sovite kappaleita hankkia. Missähän letkussa tuo parhaiten kielisi moottorin todellisesta lämmöstä?
    Letkuista ei oikein missään varmaan saa todellista lukemaa siten että mittarista olisi hyötyäkin.

    Comment

    • Nafta_lefa
      Bimmer Rookie
      • Jan 2009
      • 33
      • Tornio

      #3
      Eipä tuo nyt mitään absoluuttista lämpötilaa tarvikkaan näyttää, vaan vertailu kohtaa auton omaan mittariin. Kunhan tuo nyt vain on jossain moottorista lähtevän puolen letkussa niin eihän tuo kaukana totuudesta ole.

      Vai löytyiskö moottorista joku tulppa jonka tilalle sais muhvilla anturin?

      Comment

      • Peltsii
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2007
        • 7061
        • Turenki

        #4
        Mikä vika siinä auton omassa nyt on ?
        DUCATI 1098 RACING EVO

        Comment

        • Lep1
          BTCF Member
          • Jun 2008
          • 396
          • Keminmaa

          #5
          samakai mitkä jäteöljyt niissä jäärata romuissa on sisällä
          e46 330xia 00
          e3 3.0Sa 77
          e30 325i 89 cabrio
          e30 320i 88
          e32 735iL 88
          e30 318is 90
          e28 520i 86
          e30 320i 89

          Comment

          • Nafta_lefa
            Bimmer Rookie
            • Jan 2009
            • 33
            • Tornio

            #6
            Originally posted by Peltsii View Post
            Mikä vika siinä auton omassa nyt on ?
            No toistaiseksi näyttää toimivan, mutta jengakello ja kulutusmittari elävät omaa elämäänsä Eli eipä kovin herätä luottamusta tuollainen mittaristo. Lisämittari sattuu löytymään hyllystä niin samapa tuo on asentaa.

            samakai mitkä jäteöljyt niissä jäärata romuissa on sisällä
            No melkein muttei aivan. Yleensä ei ole tullut vaihdettua, mutta jos nyt tekis poikkeuksen.

            Mukaan tarttui koivusen king öljyä 19.90 5l tonkka x2. Perään teboilin 75w-90 GL-5 eli sama viskositeetti ja luokitus kuin gearlubessa. Luulis ettei perä tiedä minkä merkkistä öljyä sinne kaadetaan.

            Comment

            • -challenger-
              Bimmer Enthusiast
              • Jan 2009
              • 2148
              • L a h t i

              #7
              Ootko mistäpäin ? Kiinnostais vaan tuo jäärata hommeli. Meinaa eteläsuomessa paikat olla niukilla..

              Comment

              • Nafta_lefa
                Bimmer Rookie
                • Jan 2009
                • 33
                • Tornio

                #8
                Originally posted by -challenger- View Post
                Ootko mistäpäin ? Kiinnostais vaan tuo jäärata hommeli. Meinaa eteläsuomessa paikat olla niukilla..
                Merilapissa ajellaan. Itse pitää täälläkin rata aurata jos ei meinaa lähteä pitkin maakuntaa rahtaamaan nuita romuja.

                Comment

                • väiski525
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2010
                  • 2572
                  • Vantaa

                  #9
                  Originally posted by Nafta_lefa View Post
                  No toistaiseksi näyttää toimivan, mutta jengakello ja kulutusmittari elävät omaa elämäänsä Eli eipä kovin herätä luottamusta tuollainen mittaristo. Lisämittari sattuu löytymään hyllystä niin samapa tuo on asentaa.

                  eikös nuo jenga ja kulutusmittarin toimimattomuus/häröily on tyyppivika e34:ssa eipä oo monessa tullu vastaan toimivaa (siis kavereiden e34:ssa mitä vuosien varrella on ollut)
                  - F20 Lci 118d B47 -16 & Z900 Kawasaki -22

                  - MB s205 220cdi -15
                  - Volvo s80 2.5t -07
                  - mb s211 280cdi -08
                  - e46 320i -03
                  - e36 323i M-Sport tori-coupe -97
                  - e46 320d Individual "m-sport" -04
                  - e39 525i -01

                  Comment

                  • Nafta_lefa
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2009
                    • 33
                    • Tornio

                    #10
                    Eilen käytiin tyypittämässä. Hyvin kulki ja lämmötkin pysyivät normaalina. Nostimet meinaavat säklättää kun kone lämpenee kunnolla, mutta taitaa kuulua asiaan.

                    Lämpöanturi tuli laitettua jäähdyttimelle menevään putkeen. Eli lisämittari kertoo nyt että minkälämpöistä nestettä jäähdyttimelle menee. Eipä näyttänyt -10 pakkasella nousevan yli 80asteen.

                    Comment

                    • Nafta_lefa
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2009
                      • 33
                      • Tornio

                      #11
                      Eipä tullut moottoriin ilmeisestikkään aivan oikea öljyvalinta.
                      Nostimet alkavat säklättää kuumalla koneella paljon enemmän mitä vanhoilla "millälie" öljyillä. Nyt koneessa siis king 5w-40.
                      Kaveri kertoili että muissakin vanhemmissa bemareissa on samaa ilmiötä että 5w öljyillä alkaa kone säklättämään. 10w öljyillä kuulemma rauhoittuu. Onkohan tässä jutussa perää?

                      10w-60 ainakin pitäisi paremmin viskositeetin lämpimänä, mutta eipä tunnu kohtuu hintaan tuollaista löytyvän. Halvin minkä olen tavannut on teboilin extreme ja silläkin hintaa 37e/4l

                      Tuliskohan jollain halppis 10w-40 öljyllä sen vertaa eroa nykyiseen että kannattaa vaihtaa?

                      Auto kyllä muuten pelittää hyvin ja on tosi hyvä ajettava radalla nuinkin isoksi lotjaksi. Bensaa palaa aika ronskisti yllättäen

                      Comment

                      • Mokoma
                        BTCF Member
                        • Jun 2009
                        • 767
                        • 013 - Koskenkorva

                        #12
                        kannattaa unohtaa 10w60 ja 10w50 öljyt. ihan turhaa jääratavehkeeseen. joku 10w40 tai jopa joku tavallinen 10w30 missä löytyy jonkinlaiset luokitukset bemarille niin ne kelpaa ihan hyvin. jotenkin en usko että 5w-öljyn vaihtaminen 10w-öljyksi vaikuttaisi nostimiin mutta itse laittaisin ehkä jotain halpis 5w30 (jos pitäisi jotain ostaa. tallista löytyvä 10w30 traktorin dieselmoottoriöljy saa kelvata omiin jäärasseihin)
                        BMW e36 320i Sedan Brokatrot-metallic

                        Originally posted by kaol
                        Ongelma: Kolmekutonen.

                        Mainiota ajatustyöskentelyä siellä naapurikylässä.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎