Announcement

Collapse
No announcement yet.

E34 outo startti ongelma (edelleen vaivaa)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Controll3d
    BTCF Member
    • Nov 2009
    • 332
    • Iisalmi

    E34 outo startti ongelma (edelleen vaivaa)

    Jonkin verran yritin jo etsi foorumilta, mutta sen verran mystinen tuntuu olevan startti ongelma tuossa omassa E34 (-92, M50B25).

    Elikkäs toissa iltana ei auto lähtenyt starttaamaan ulkona ollessa n. -24°C. Ei minkään asteista releen tai solenoidin ääntämistä. Ei edes valojen lievää himmentymistä kun avainta käänsi. Kaikki sähkölaitteet kuitenkin toimi. Työntämällä auto saatiin sitten käyntiin.

    ~25km matkan jälkeen lämpimänä lähti täysin ongelmitta käyntiin kun testasin. Seuraavana aamuna -15°C ja kerrasta käyntiin.

    Kun pakkasta ollut vähemmän kuin -20°C ei ole ollut ongelmia käynnistymisen kanssa.

    Ongelmanahan ei varsinaisesti uusi tässä autossa. Joka tekeekin tästä hieman mystisen.

    Täysin vastaava oli viime kesänä 30°C+ keleillä käynnistäessä kun kone lämmin/kuuma. 5-10min odottelu ja starttasi jälleen "normaalisti". Tähän mennessä tuntuisi olevan ongelmana ainoastaan "ääriolosuhteissa". Ääripäitä lähestyessä starttaaminen hieman vaivalloisen oloinen, mutta lähtee käyntiin kuitenkin.

    Vikana huono/väsynyt startin solenoidi? Joitakin arvioita kavereilta tullut virtalukon pohjasta tai muuten sähköisestä viasta. Itse epäilen kuitenkin enemmän itse starttia. Ongelman esiintymisestä johtuen. :think

    Nykyisen startin iästä ei tietoa. Mahdollisesti jopa alkuperäinen ja auton mittarissa 370tkm.
    Last edited by Controll3d; 29-06-2011, 02:36.
    Käyttis: -
    Projekti: E36 328i Coupe M-Sport -95

    °•. controll3d.kuvat.fiat-r.fi .•°
  • zeneg
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2007
    • 1238
    • Oulu

    #2
    Muuta en osaa kyllä neuvoa, kuin että voisithan kokeilla että puhdistat sen startin kunnolla. Kun tekee tuon että ei starttaa, niin oletko kokeillut kopauttaa jollakin solenoidiin että vaikuttaako?

    Comment

    • Controll3d
      BTCF Member
      • Nov 2009
      • 332
      • Iisalmi

      #3
      Näillä keleillä ei mahdollisuutta itsellä ruveta puhdistamaan valitettavasti.

      Koitin koputella harjan varrella, mutta ei vaikutusta. Olisi varmaankin vaatinut napakamman iskun. Hieman hankalassa paikassa vain tuo startti.
      Käyttis: -
      Projekti: E36 328i Coupe M-Sport -95

      °•. controll3d.kuvat.fiat-r.fi .•°

      Comment

      • Valtsude
        Bimmer Fanatic
        • Dec 2007
        • 739
        • Jyväskylä

        #4
        Itselllä samaa oireilua aiheutti hieman murtunut päävirtasulake. Laitoin ennen vian selviämistä käyntiin hyppylangalla akun plusnavan ja startin herätenavan välillä.
        E34

        Comment

        • TFV
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2006
          • 3080
          • Nurmijärvi

          #5
          Entäs virtalukko?
          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

          Comment

          • Harri G
            BTCF Member
            • Jul 2005
            • 9041
            • Iisalmi

            #6
            Originally posted by Valtsude View Post
            Itselllä samaa oireilua aiheutti hieman murtunut päävirtasulake. Laitoin ennen vian selviämistä käyntiin hyppylangalla akun plusnavan ja startin herätenavan välillä.
            Päävirtasulake kannattaa kaikkiin E34 jo alkaa vaihtamaan. Iisalmessa sitä kannattaa kysyä delta-autosta vanhalta patulta, joka kauppaa opel-osia. Samanlaista käytetty vanhassa mantassa tai rekordissa. Hinta 20 senttiä hyllystä vrt. marmorilta 9e ja tilausosa.

            TFV:n vastaukseen viitaten samaa teki itsellä E30:ssä aikanaan virtalukon pohja. Enpä tiedä millainen ratinalus on E34:ssä, mutta voisi ottaa ratinalusmuovin irti ja tsiigailla onko kaikki liittimet virtalukkoon kondiksessa.
            E39 ja E91

            Comment

            • Controll3d
              BTCF Member
              • Nov 2009
              • 332
              • Iisalmi

              #7
              Pitääpä tarkistella tuo päävirtasulake ja melkein vaihtaa ihan varmuuden vuoksi jos kerran noin halpa osa. Sijainti taisi olla jossain siellä takapenkin alla akun lähettyvillä?

              Samoin se virtalukko yrittää tutkia.
              Käyttis: -
              Projekti: E36 328i Coupe M-Sport -95

              °•. controll3d.kuvat.fiat-r.fi .•°

              Comment

              • HuissiBimmer
                Bimmer Rookie
                • Mar 2010
                • 56
                • Ilmajoki

                #8
                itellä on nyt kans vähän vastaavia ongelmia oman e34:sen kans. m20b25 -88. elikkäs auto oli käynnissä vielä eilen. akku pitää siirtää takapenkin alle joten vedin virtakaapelin taakse ja kytkin sen jälkeen akkuun ku kaikki johdotukset oli kytketty. noh, ei tapahtunu avaimesta yhtään mitään. virtakaapeli on ehjä (kokeiltu) maadoituksessakaan ei ollut vikaa.
                ei muuta kun akku takaisin auton viereen ja apuvirtakaapeleilla syöttää konetilaan alkuperäisille paikoille virtaa. ja ei tapahdu mitään. virtaa ei tule mihinkään. akussa on kyllä virtaa. ja kun taakse johto vedettiin niin ei ole saanut mistään virtaa sinä aikana joten oikosulkuun ei ole voinut mennä. ja mitään sähköihin liittyvää ei ole purettu tässä välissä. (muutakuin akunkengät irti ja jatkoholkki väliin)
                maadoitus johtoa kun hieman hinkkaa niin hyvin pientä sätimistä tapahtuu silloin tällöin mutta hyvin vähän. sulakkeet tarkistettu lukuunottamatta päävirtasulaketta, mutta en uskoisi että se olisi mennyt missään välissä :think toinen paikka virtalukon pohja mutta ihmettelen kllä millä se olisi voinut juuri tuona aikana mennä

                osaisko joku neuvoa minne se virta nyt on voinut kadota lyhyessä ajassa.
                huomenna alan kyllä mittailemaan että meneekö se virta mihinkään asti, mutta jos jollain ollut vastaavaa ongelmaa joskus niin kaikki apu ja tieto on tervetullutta
                E34 525

                Comment

                • Controll3d
                  BTCF Member
                  • Nov 2009
                  • 332
                  • Iisalmi

                  #9
                  Tänään uutta oiretta peliin ja tielle jätti. Tällä kertaa pakkasta vain -15°C.

                  Ensin sytty ABS valo, mittariston valot rupesi himmenemään ja "Brake LT circuit" ruutuun. Paha virhe sitten linja-auto pysäkille vetää ja sammuttaa... ei lähteny käyntiin siitä sit enään. Työntään yritettiin useampaan kertaan kaverin kanssa mutta vauhtia ei saatu tarpeeks. Yritti kyllä kovasti lähteä, mutta rupesikin sitten akku olemaan hieman tyhjemmän puoleinen.

                  Auton perässä nykäsemällä saatiin käyntiin ja toimi nätisti 5-10km matkan kunnes samaa rupesi tekemään. Lopulta rupesi sitten hyytymään ja vajaalla käymään. Erinäisiä vikailmotuksia ja sähkölaitteet rupesivat yksi kerrallaan putoamaan pois. Loppumatka hinauksessa sitten kotiin.

                  Oletettavasti kaikki rupeaa enemmän ja enemmän viittaamaan siihen päävirtasulakkeeseen?
                  Käyttis: -
                  Projekti: E36 328i Coupe M-Sport -95

                  °•. controll3d.kuvat.fiat-r.fi .•°

                  Comment

                  • Muurahainen
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 9194
                    • Nurmijärvi

                    #10
                    Originally posted by Controll3d View Post
                    Tänään uutta oiretta peliin ja tielle jätti. Tällä kertaa pakkasta vain -15°C.

                    Ensin sytty ABS valo, mittariston valot rupesi himmenemään ja "Brake LT circuit" ruutuun. Paha virhe sitten linja-auto pysäkille vetää ja sammuttaa... ei lähteny käyntiin siitä sit enään. Työntään yritettiin useampaan kertaan kaverin kanssa mutta vauhtia ei saatu tarpeeks. Yritti kyllä kovasti lähteä, mutta rupesikin sitten akku olemaan hieman tyhjemmän puoleinen.

                    Auton perässä nykäsemällä saatiin käyntiin ja toimi nätisti 5-10km matkan kunnes samaa rupesi tekemään. Lopulta rupesi sitten hyytymään ja vajaalla käymään. Erinäisiä vikailmotuksia ja sähkölaitteet rupesivat yksi kerrallaan putoamaan pois. Loppumatka hinauksessa sitten kotiin.

                    Oletettavasti kaikki rupeaa enemmän ja enemmän viittaamaan siihen päävirtasulakkeeseen?
                    Tarkista vielä että auto lataa tarpeeksi kokoajan.

                    Comment

                    • Controll3d
                      BTCF Member
                      • Nov 2009
                      • 332
                      • Iisalmi

                      #11
                      Originally posted by Muurahainen View Post
                      Tarkista vielä että auto lataa tarpeeksi kokoajan.
                      Oletettavasti laturi toimi kun kerran lähti vetämällä käyntiin ensimmäisen kerran jälkeen. Akku varmasti rupesi jo olemaan tyhjä kaikkien yrityksien jälkeen.

                      Jossakin vaiheessa akulle lataus putosi luultavammin pois pelistä. Tosin ainoa vikavalo joka ei syttynyt oli latauksen merkkivalo (poltin on ehjä). Vaikuttaisi ettei jännite mene siinä tapauksessa vain akulle asti.

                      Ei mahdollisuutta saada käyntiin tällä hetkellä ja omilla voimilla ei lähdekään. Akun jännite 11.70V. Pitää pistää lataukseen akku ja koittaa myöhemmin uudelleen.
                      Käyttis: -
                      Projekti: E36 328i Coupe M-Sport -95

                      °•. controll3d.kuvat.fiat-r.fi .•°

                      Comment

                      • Muurahainen
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 9194
                        • Nurmijärvi

                        #12
                        Originally posted by Controll3d View Post
                        Oletettavasti laturi toimi kun kerran lähti vetämällä käyntiin ensimmäisen kerran jälkeen. Akku varmasti rupesi jo olemaan tyhjä kaikkien yrityksien jälkeen.

                        Jossakin vaiheessa akulle lataus putosi luultavammin pois pelistä. Tosin ainoa vikavalo joka ei syttynyt oli latauksen merkkivalo (poltin on ehjä). Vaikuttaisi ettei jännite mene siinä tapauksessa vain akulle asti.

                        Ei mahdollisuutta saada käyntiin tällä hetkellä ja omilla voimilla ei lähdekään. Akun jännite 11.70V. Pitää pistää lataukseen akku ja koittaa myöhemmin uudelleen.
                        Laturi voi olla kuitenkin entinen tai tarkemmin sen hiilet.
                        Voi olla että lataa hetken kun hiilet ottavat kiinni ja sitten ei taas enään lataakkaan.

                        Comment

                        • TFV
                          Bimmer Enthusiast
                          • Mar 2006
                          • 3080
                          • Nurmijärvi

                          #13
                          Originally posted by Muurahainen View Post
                          Laturi voi olla kuitenkin entinen tai tarkemmin sen hiilet.
                          Voi olla että lataa hetken kun hiilet ottavat kiinni ja sitten ei taas enään lataakkaan.
                          Tälle ääni täältä takapenkiltä. Hiilisilta vaihtoon, oireet osuu.
                          E70, koska siihen piti olla helppo istua. Astinlaudat.

                          Comment

                          • Controll3d
                            BTCF Member
                            • Nov 2009
                            • 332
                            • Iisalmi

                            #14
                            Onko minkälainen homma tuon laturin jännitteensäätimen vaihto... pääseekö käsiksi ilman koko laturin irroitus?

                            Ei kovin suurta hommaa kehtaa ruveta tekemään tuossa kadunvarressa näillä pakkasilla.

                            Laturi 140A malli.
                            Äkkiseltään katsottuna melko hintanen boschin alkuperäisosana jännitteensäädin.
                            Tarvikeosana tai pelkät hiilet ei taida paljoa maksaa.
                            Käyttis: -
                            Projekti: E36 328i Coupe M-Sport -95

                            °•. controll3d.kuvat.fiat-r.fi .•°

                            Comment

                            • jokeri racing
                              Bimmer Rookie
                              • Aug 2010
                              • 31
                              • finland

                              #15
                              nyppää säädin pois ja menet johonkin alan liikkeeseen jossa tinaalevat siihen uudet hiilet.. hiilien hinta n.3€ ja työ noh.. voi olla toinen 3€

                              itse ostin uudet hiilet paikallisesta laturi/sähkömoottori huoltajalta..

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎