Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34 520i m50 -94 Lämmöt nousee

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jpk75
    Bimmer Rookie
    • Jan 2010
    • 88
    • finland

    e34 520i m50 -94 Lämmöt nousee

    Mistä johtuu, lämmöt nousee yli keskivälin kun laittaa lämppäriä viileämmälle?
    Eka kerran huomasin vaivan viimekesän helteillä, ilmastointia ei voinut pitää päällä liikennevaloissa eikä ruuhkissa. Nyt lämmitin pitää olla melkein täysillä(ulkonä +6) jotta lämmöt pysyvät keskellä?
  • Tuiske
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2004
    • 1441
    • Lempäälä

    #2
    Sulla on rikki todennäkösesti vesipumppu tai termostaatti. Järjestelmässä voi myös olla ilmaa joka haittaa veden kiertoa tai jäähdytin voi olla tukossa jos sinne on jotain paikkausmömmöjä kaadettu. Mutta noi kaks ekaa on todennäkösimmät.
    Corvette C4 LT4 TURBO
    Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

    Comment

    • Valtsude
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2007
      • 739
      • Jyväskylä

      #3
      Kyllä mullakin menee pitkään paikallaan ollessa pari viisarin leveyttä puolenvälin yli ja kuulemma ihan normaalia, kunhan ei vaan siitä ylemmäs mene. Jos hiihtelee punasta kohti enemmän niin Tuiskeen viestissä onkin mahdolliset vaihtoehdot.
      E34

      Comment

      • Tuiske
        Bimmer Enthusiast
        • Oct 2004
        • 1441
        • Lempäälä

        #4
        Originally posted by Valtsude View Post
        Kyllä mullakin menee pitkään paikallaan ollessa pari viisarin leveyttä puolenvälin yli ja kuulemma ihan normaalia, kunhan ei vaan siitä ylemmäs mene. Jos hiihtelee punasta kohti enemmän niin Tuiskeen viestissä onkin mahdolliset vaihtoehdot.
        Ei pitäis nousta yhtään yli puolenvälin pitkäänkään tyhjäkäyntiä käydessä.

        Nii ja lisätään tuohon mahdollisiin vikakohteisiin myös visco-kytkin. Tosin ei vielä näissä lämpötiloissa juurikaan merkitystä. Kesähelteellä ruuhkassa sitten onkin jo merkitystä.
        Corvette C4 LT4 TURBO
        Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

        Comment

        • jpk75
          Bimmer Rookie
          • Jan 2010
          • 88
          • finland

          #5
          Originally posted by Tuiske View Post
          Sulla on rikki todennäkösesti vesipumppu tai termostaatti. Järjestelmässä voi myös olla ilmaa joka haittaa veden kiertoa tai jäähdytin voi olla tukossa jos sinne on jotain paikkausmömmöjä kaadettu. Mutta noi kaks ekaa on todennäkösimmät.
          Jep jep... tuossa talvella piti laittaa paikkaus mömmöä kun nesteet fuskasi painesäiliön ja kennon sauma kohdasta... on saanut sen jälkeen lisätä nestettä aika-ajoin, nyt vähemmän kun kelit ovat lauhtuneet... nyt nesteet olivat ok kun alkoi taas lämpöjä nostelee.... pystyykö tuota järjestelmää putsaamaan kotikonstein jos siellä mömmöt tekee tukkoja?

          Comment

          • Valtsude
            Bimmer Fanatic
            • Dec 2007
            • 739
            • Jyväskylä

            #6
            Originally posted by Tuiske View Post
            Ei pitäis nousta yhtään yli puolenvälin pitkäänkään tyhjäkäyntiä käydessä.

            Nii ja lisätään tuohon mahdollisiin vikakohteisiin myös visco-kytkin. Tosin ei vielä näissä lämpötiloissa juurikaan merkitystä. Kesähelteellä ruuhkassa sitten onkin jo merkitystä.
            Ainakin jostain on jäänyt mieleen, että flekti lähtee M20:sessä kunnolla päälle vasta kun mittari on parin viisarin verran yli puolenvälin. Saattaa M50:sessä olla eri juttu, mutta voin toki olla väärässäkin.
            E34

            Comment

            • Tuiske
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2004
              • 1441
              • Lempäälä

              #7
              Originally posted by Valtsude View Post
              Ainakin jostain on jäänyt mieleen, että flekti lähtee M20:sessä kunnolla päälle vasta kun mittari on parin viisarin verran yli puolenvälin. Saattaa M50:sessä olla eri juttu, mutta voin toki olla väärässäkin.
              Olet väärässä
              Corvette C4 LT4 TURBO
              Ex. e46 320d touring, e36 M3, 328i cab, e30 2x316, 318i, 320i cab kv/tv, 320i touring, 320i 2d, 324td touring, e34 520i, e32 730i, 735i

              Comment

              • Valtsude
                Bimmer Fanatic
                • Dec 2007
                • 739
                • Jyväskylä

                #8
                Originally posted by Tuiske View Post
                Olet väärässä




                Originally posted by Peltsii
                Kyllä sen kuulee jos humisee niinkuin vanha volvo, itselläni alkaa visko ottamaan kiinni niin että humina alkaa kuulumaan kun lämpömittarin neula nousee hiukan keskimmäisen viivan yläpuolelle
                Originally posted by 6power
                se visco tosiaan lähtee päälle kun lämpömittari näyttää noin kaksi viisarin levyttä yli puolen välin ja sen ku se käy niin tosiaan kyllä KUULEE
                Montakin keskustelua aiheesta joskus lukeneena, tässä yksi esimerkki googlen kautta. Ainakin oma auto toimii loistavasti vaikka meneekin himpun yli puolenvälin viisari joskus. Mutta huukeirs kuuluuko olla noin, kunhan toimii.
                E34

                Comment

                • Eetu
                  Banned
                  • Oct 2008
                  • 2843

                  #9
                  Itse kahden M50 koneen (b20,b25) omistajana voin sanoa että ilmaa järjestelmässä. Missään vaiheessa ei kyllä yli puolen välin saisi viisari mennä lämpömittarissa.. Jotain häikkää kyllä.

                  Comment

                  • jpk75
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2010
                    • 88
                    • finland

                    #10
                    Originally posted by Tuiske View Post
                    Sulla on rikki todennäkösesti vesipumppu tai termostaatti. Järjestelmässä voi myös olla ilmaa joka haittaa veden kiertoa tai jäähdytin voi olla tukossa jos sinne on jotain paikkausmömmöjä kaadettu. Mutta noi kaks ekaa on todennäkösimmät.
                    Nyt valutettu syyläri tyhjäksi ja kierrätetty koneessa ja lämppärissä puhdasta vettä ainakin 30minuuttia... aluksi tuli sellaista "pesuvaahtoa" jonkin aikaa!?
                    Pääseekö järjestelmään ilmaa jostakin vai onko ilmaa jäänyt nesteiden täytön aikana??? Puhdas vesi kierrätetty syylärin yläletkun ollessa irti ja lämppäri välillä täysillä ja nollilla.... vesipumppu näyttäs ainakin kierrätävän vettä ok.... nyt tulee vain puhdasta vettä, varmaan letku takas kiinni ja jatkan ilmausta.

                    Comment

                    • Ripetti
                      Bimmer Rookie
                      • Nov 2011
                      • 34
                      • Vantaa

                      #11
                      Nonniin. Eli samanlaista ongelmaa tuli nyt vuoden nuoremmalle bemarille.

                      Lämmöt alkoivat seilata puolesta välistä ihan tappiin. Onneksi olin jo parin kilometrin päästä kotoa, niin ei suurta vahinkoa päässyt todennäköisesti käymään? Sammutin kyllä heti, kun nousi lämmöt ensimmäistä kerta. olin paikalla noin vajaa 10 minuuttia. Tämän jälkeen ajoin kotiin ja lämpömittari tosiaan seilasi sillä matkalla puolesta välistä aivan tappiin asti.

                      Onko termostaatti paskana? Lämmitys ei tuossa ole toiminut pitkään aikaan, mutta ei ole kauheasti haitannut, koska matkat eivät ole olleet järin pitkiä. Nyt oli pakko huolestua, kun lämmöt nousivat ensimmäistä kertaa. Pähkäilimme, että termostaatti olisi todennäköisesti paskana, koska "seilailee" lämmöt, eli todennäköisesti välillä toimii? Ilmaa myös todennäköisesti on, koska lämpöä ei tule kabiiniin? Kierrosten ollessa noin 2500rpm, niin silloin alko talvella toisesta keskikonsolin puhaltimesta puskea lämmintä.

                      Viisaita neuvoja kaivataan
                      Last edited by Ripetti; 07-06-2012, 00:19. Reason: n

                      Comment

                      • Betrunken
                        Bimmer Fanatic
                        • May 2007
                        • 458
                        • Vantaa

                        #12
                        Vaikuttiko kierrokset ollenkaan lämpötilaan?
                        Kaveri tässä keväällä osti pari vuotta vanhemman M50 koneella olevan niin vaihdettiin ihan "varmuuden vuoksi"
                        -Termari
                        -Vesipumppu(metalli, entinen oli muovi)
                        -Hemin ohjeilla ilmaus
                        =alta satasen muistaakseni maksoi osat kun motonetistä osti.

                        Näin ei tarvitse miettiä milloin mikäkin pettää, ainakaan sen aikana mitä auto on kaverilla.

                        Edit: Jos talvella ei ole tullut kabiniin lämmintä ennen 2.5krpm niin ilmaa järjestelmässä, nytten on kuumemmat kelit ja joutuu kovimille rasituksille niin alkaa seilaa?
                        Suosittelisin hemin ohjeilla ilmausta.
                        Last edited by Betrunken; 07-06-2012, 01:37. Reason: asd
                        Citroen ZX "Sacrebleu" edition
                        EX:
                        -Bmw E28 518i
                        -Saab 9000
                        -Lada 2105
                        Väitteleminen internetissä on kuin paraolympialaiset, vaikka voittaisit olet silti vammainen.

                        Comment

                        • Ripetti
                          Bimmer Rookie
                          • Nov 2011
                          • 34
                          • Vantaa

                          #13
                          Joo siis kierrosten lukumäärä vaikuttaa sisätilan lämpöihin. Pitänee ainakin tuo ilmaus ja termari vaihtaa. Vesipumpun voisi vaihtaa vaikka vähän ajan päästä sitten.

                          Comment

                          • Klasu-
                            Bimmer Fanatic
                            • Jan 2010
                            • 546
                            • Helsinki

                            #14
                            Kyllä on joko reilusti ilmaa järjestelmässä, tai vesipumppu aivan finaalissa, jos vain kovemmilla kierroksilla saadaan lämpöä kabiiniin.

                            Asiaan kannattanee perehtyä reilummin ennen lämpimämpiä kelejä, mikäli autoa meinaa käyttää.

                            Helposti aiheuttaa kansiremontin ajelemalla autoa siinä kunnossa, että lämmöt seilaa reippaasti, ja sitten ei selvitä enää iltapäivässä, ja muutamalla satasella.

                            Comment

                            • Ripetti
                              Bimmer Rookie
                              • Nov 2011
                              • 34
                              • Vantaa

                              #15
                              jees eli ilmaa oli järjestelmässä. Ilmauksen jälkeen kabiini oli kuin sauna

                              Syylarissa on myös pieni vuoto. Tosi pieni tosin. Pitää alkaa pitämään nestettä mukana autossa jos sattuu paha paikka niin on mitä lisätä. Ostan sitten uuden kun alkaa viemään liikaa nestettä, mutta nyt se on vielä todella vähäistä. Toivotaa et menoa umpee ja kestäis pitkään :P

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎