saksasta tommosta lähössä kaverille kattomaan.... mitkä ois heikoimpia lenkkejä...? mitä kannattaa tarkistaa..? entäs tuo kone paljonko kestää ajaa..? tyyppivikoja..?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E34 M5
Collapse
X
-
Nopeesti mitä tulee mieleen ni kun on iso ja painava auto niin alustan puslat.Kun synnyin, sain valita, haluanko olla fantastinen sängyssä vai hyvän muistin.. perhana, nyt unohdin mitä minun piti sanoa!
PT palvelut sekä valmispaketit vuosien kokemuksella
-
-
Eikös S38:ssa ollut joku jakopään tarkistushuolto 150tkm kohdalla joka yleensä jää tekemättä.
Edit: Tuolla kans hyvää tietoa: http://bmwe34m5.com/faqs/
Comment
-
-
Omien kokemusten perusteella omistajien määrä olisi ensimmäinen tarkistettava ja kuitit mahdollisista isoista osien vaihdoista. Kun M5 kiertää, se tulee järkyttävän kalliiksi sille joka lopulta maksaa korjauskulut muiden säästettyä (huolto maksaa). Moni suomalainen on tämän todennut säästäessään 1000e ostohinnassa,mikä on aika pieni osa lopullisesta hinnasta; onneksi en kuulu tuohon joukkoon
Eli, 1-3 omistajaa jotka tuntevat auton ja sen tarpeet mieluiten takana vaikka hintaa olisi enempi. Jos ei varaa tähän, ei ole varaa auton ylläpitoonkaan, ikävä kyllä. Ja ikää omistajilla saisi olla enempi kuin vähempi jolloin on ollut varaa huollattaa autoa ja malttia hieman enempi.Näitä autoja löytyy kyllä kun etsii..
Ehkä olennaisin tieto olisi se että onko auton öljyt vaihdettu ajallaan ja onko sen omistaja tiennyt että sitä ei kierrätetä kylmänä. Yllättävän moni ei tiedä :shock: Tätä voi vaikka kokeilla niin että antaa omistajan ajaa ensin koeajolla jolloin kylmällä koneella lähtee liikenteeseen ja katsoa mitä hän tekee. Jos auto saa kenkää ennen kuin öljyn lämmöt nousseet, jätä auto ostamatta. Oikein käytettynä nämä autot kestävät 3- 400 tkm ilman isompia remppoja, väärin käytettynä eivät paljoakaan.
Tässä muutamia ajatuksia, toki paljon muutakin on tarkistettavaa mutta näistä perusasioista on mielestäni hyvä lähteä liikkeelle.1502 E114, 520 E12, 528i E28, Alpina B6 E28, 318 iM E30, 525i E34 x 3, 520i Touring E34, M5 E34, 750 ia E32, 528i E39
Comment
-
-
vaihdelaatikon kestävyyttä on haukuttu tossa 3.6:ssa...tiedä sitte onko laatikossa ollu todellinen vika vai kuskissa joka sen on hajottanu :roll:
ja kannattaa se kone ainakin ulkoisesti syynätä aika tarkkaan ettei oo öljyvuotoja jne. monet myös pesee kaiken paskan pois ku alkaa myymään autoa ettei välttämättä totuus paljastu :(
jos jotaa on paskana M5:ssa ni yleensä se tuntuu pussissa normaalia enemmän :wink:
Comment
-
-
E34 M5 3.6 on kestävempi moottori kun 3.8L vaikka häviääkin sille alakierrosväännössä. Molempien vikana on vuotava jakopää joka tosin ei ole kun kosmeettinen haitta. Heikko kohta molemmissa on myös kiertokangen laakerit. Muista uusia myös pultit (venyvät). Onnistuu alakautta moottoria irrottamatta.
Ketjunkiristimen mäntä/sylinteri ja jousi kannattaa myös uusia. Kylmänä kierrättäminen on myrkkyä tolle koneelle - ohjearvo on ettei 4500k/min saa ylittää ennenkun öljynlämpö on väh 50ast. Nousee huomattavasti hitaammin kun vesilämpö. Venttiiliensäätö on 80tkm välein (palasäätö)
3.8L koneista on sulanu mäntiä 3-4 syl yleensä eli menee laihaksi. 3.6L käy myös laihalla vakiona mutta konevaurioita sen johdosta en ole kuullut tapahtuneen. Lastut on liirumlaarumia mutta sellainen joka antaa hieman rikkaamman seoksen tyhjäkäynnillä saa koneen käynnin paranemaan välittömästä. Vakionahan se käy kun sepelimylly.
300-400tkm on mielestäni yli-optimistinen arvio S38 moottorin kestoiästä.
Jos et osaa itse tehdä mitään sille autolle niin en ostaisi sellaista. Osat on kalliita, ylläpito monimutkaista ja osaavia asentajia vähän. Edullisia ei ollenkaan.
Vaihteistosta hajoaa usein 3.vaihteen synkro joka on siitä ikävä että sen vaihto vaatii koko askin purkamisen ja 5.rattaan irrottamiseen tarvitaan 12-15t voima. Muuten Getrag 280/5 Sport on kestävä aski mutta ko. vaihde saa pahasti piiskaa.
M5 E34 on vakiona niveaumat joka on usein rikki. Ei maksa vaivaa ostaa julman kalliita vakioiskareita tilalle. Usein näkee myös että perän korkeus on säädetty väärin. Siitä on olemassa ohjeet TIS -rompulla.
Mitä "monimutkaisempi" auto sitä suurempi merkitys auton historialla on. Ei tosiaankaan kannata ostaa sitä halvinta ja kuvitella säästävänsä 1000€. Se on pikkuraha M5 korjauksessa. Ota mieluiten asiantuntija mukaan ostamaan sitä, muuten käy helposti hassusti.
540i 6v on hieno auto mutta käsivaihteisia on niin vähän valmistettu että sellaisen löytäminen on todella hankalaa. Lisäksi M5 on parempi varustetaso mutta 540i etuina on pienempi bensankulutus ja parempi alavääntö. 3.6L hörppää nurkka-ajossa kevyesti 15L ja talvella 20 ei ole vaikea puhkaista lyhyessä ajossa. Maantiellä alle 10L pääseminen vaatii todellista keskittymistä. 3.8L vie n 10% vähemmän bensaa.
Comment
-
-
540i
540i:n plussano on vielä edullisemmat huollot ja jonkin verran huoltavapaampi kuin M5. ja kulutuksen puolesta huomattavan paljon edullisempi lompakolle.
M5 niin kuin kaikki motorsport autot vaativat hyvää huoltoa ja oikeaa käsittelyä. kun tuollaiset perusasiat on kunnossa palvelee auto monet kilometrit.Aprilia RSV4
Comment
-
Comment